Kent_n Posted September 28, 2008 Posted September 28, 2008 Har en Samsung Blue Ray, den har inte används på ett tag med Blue Ray dvd, men med vanliga DVD. Idag skulle jag sätta på en Blue Ray dvd, och bakrunden blev lila.....Staratde om samma sak igen, bytte skiva..lila.. Startade om 2 ggr och sen blev den ok. Är det någon som vet vad som hände ? Vad göra för att förhindara lila bakrund. Lila bakrund, då menar jag att att på skärmen hade en lila ton, moln, bilar, samt svärtan utanför bilden som i normala fall är svart.. Tacksam för hjälp Quote
EuphoniC Posted September 28, 2008 Posted September 28, 2008 Lite nyfiken på hur du tänker när du menar att kabeln felar tills efter några omstarter Quote
Kent_n Posted September 28, 2008 Author Posted September 28, 2008 Den har fungerat klockrent förut Quote
Guest asimov66 Posted September 28, 2008 Posted September 28, 2008 glapp, lödning som släppt. Vet flera HDMI kablar som har problem. Lättast att testa annan kabel än lämna in spelaren, följer ofta med gratis kabel så man har en x-tra kabel att testa med. Varför göra det svårt när man kan göra det enkelt? Så resonerar jag. Frågor? Quote
Guest Audio Concept Posted September 28, 2008 Posted September 28, 2008 Kent, så är det nog. Kabeln du har är säkert ok, men problemet är att HDMI kontakten är mycket känslig. Kommer du åt kabeln så att kontakten står lite snett i maskinen (eller i tv'n) så kan det snabbt resultera i kontaktfel - lila bakgrund mm. En bra kabel som går att skruva fast i DVD och TV är Real Cable, vilket kan vara värt att prova om du får problem i fortsättningen. Mvh, Audio Concept Quote
Käera Posted September 28, 2008 Posted September 28, 2008 Många bra kablar finns det, borkastade pengar, går absolut lika bra med elkabel, hörs ingen skillnad Quote
Kent_n Posted September 29, 2008 Author Posted September 29, 2008 Många bra kablar finns det, borkastade pengar, går absolut lika bra med elkabel, hörs ingen skillnad Quote
Kent_n Posted September 29, 2008 Author Posted September 29, 2008 Kent, så är det nog. Kabeln du har är säkert ok, men problemet är att HDMI kontakten är mycket känslig. Kommer du åt kabeln så att kontakten står lite snett i maskinen (eller i tv'n) så kan det snabbt resultera i kontaktfel - lila bakgrund mm. En bra kabel som går att skruva fast i DVD och TV är Real Cable, vilket kan vara värt att prova om du får problem i fortsättningen. Mvh, Audio Concept Kommer problemet tillbaka får jag nog titta på en sådan kabel... Quote
calle_jr Posted September 29, 2008 Posted September 29, 2008 En bra kabel som går att skruva fast i DVD och TV är Real Cable, vilket kan vara värt att prova om du får problem i fortsättningen. Det var intressant. Jag har två hdmi-kablar som bägge strular med detta då och då på två olika apparater. Innebär det att man måste gänga ett litet hål i apparaten Quote
Guest asimov66 Posted September 29, 2008 Posted September 29, 2008 Nej, det sitter oftast en skruv precis vid hdmi kontakten som man skruvar ur och sen kan man skruva i fastsättningsskruven i hdmi kontakten. Quote
calle_jr Posted September 29, 2008 Posted September 29, 2008 Aha, Det gjorde det faktiskt på dvd-spelaren. Men inte på tv-boxen. Häftmassa... Quote
Guest Audio Concept Posted September 29, 2008 Posted September 29, 2008 Calle, det kan se lite olika ut beroende på vilken apparat det är frågan om, men det går alltid att få till..... Kan varmt rekommendera den kabel som visas på bilden, som förutom fäst-anordningen bjuder på mycket fina prestanda. Mvh, Audio Concept Quote
crion Posted September 29, 2008 Posted September 29, 2008 Kolla också över inställningarna angående att skicka antingen Component eller RGB över HDMI. Om du har en HDMI switch så kommer handskakningen kanske inte alltid att ske seamless. Starta om TV:n så att de förhandlar om i värsta fall. Men pröva att byta mellan Component/RGB över HDMI och se om det gör skillnad. Quote
Kent_n Posted September 30, 2008 Author Posted September 30, 2008 Nu fungerar det klockrent igen.. Hoppas o tror på kabeln, uppkommer det igen som blir det investering på ny kabel som på bilden.. tack för hjälpen..Guld.. Quote
Kent_n Posted October 16, 2008 Author Posted October 16, 2008 Nu är jag ganska säker på att det var kontakterna som satt lite löst, sedan jag tryckte in dom, så är problemet borta. Attans vad känsliga kontaktdonen är.... Quote
new order Posted October 18, 2008 Posted October 18, 2008 Alltså,jag sitter och kollar in de nya blueray-spelarna och när det kommer till ljudformaten så fattar jag noll,zipp,zilch,ZERO!!! OM jag skaffar mig en blueray spelare vill jag gärna kunna använda min gamla Yamaha häng på processor.Den klarar de vanliga DTS och Dolby digitalsignalerna.Går det att få en sådan signal via optisk/koaxial på de nya Bluerayspelarna.Har läst på min Hembio men jag fattar noll,är väl inte så intresserad heller egentligen.Och allt tjorv med de nya hembioprylarna får mig att älska 2-kanals stereo ännu mer.Men jag hoppas att någon av er mer insatta hembio intresserade kan hjälpa mig med en förklaring.Snälla? Quote
Martin Posted October 19, 2008 Posted October 19, 2008 Alla hd-format har en core som kan skickas ut till gamla uråldriga prylar, så det är bara att köra på Klarar dom vanlig dts och dolby digital så funkar det. Quote
Harryup Posted October 19, 2008 Posted October 19, 2008 Nja, skickar man ut DTS så är det inte DTS-HD. Den hitills enda vad jag vet okompatibla spelaren är väl den Denon som kostar runt 8-9'. Den har bara HDMI ut. Annars så kan nog dom flesta klämma ur sig analog 2-kanal om man har det. Alla spelare har HDMI som man normalt använder om man har en receiver. Jag gillar ju fortfarande Playstation 3 och pratade med en leverantör av Samsungs projektor. Vid professionell färginställning så använder dom själva den. Han tyckte att skillnaden mellan en PS3 och en 15-20' Bluray är lite högre upplösning i skuggor, men det är inte större skillnad än att det kan fixas med en firmwareuppgradering förhoppningsvis. Innan marknaden satt sig så har i vart fall jag beslutat mig för att köpa skivor till mina PS3:or. mvh/Harry Quote
new order Posted October 19, 2008 Posted October 19, 2008 Alla hd-format har en core som kan skickas ut till gamla uråldriga prylar, så det är bara att köra på Klarar dom vanlig dts och dolby digital så funkar det. Tack för era svar.Så om jag tolkat dig rätt så är det bara att införskaffa en blueray och plugga in den till min gamla Yamaha häng påare och det ska funka?Det skulle verkligen vara klockrent! Quote
Martin Posted October 19, 2008 Posted October 19, 2008 Tack för era svar.Så om jag tolkat dig rätt så är det bara att införskaffa en blueray och plugga in den till min gamla Yamaha häng påare och det ska funka?Det skulle verkligen vara klockrent! Ja det ska fungera. Alla nya formaten är bakåtkompatibla och kan skickas ut via optisk eller elektrisk digital. Sen om din Yamaha är special special kan jag inte lova till 100%... men det vore konstigt om den inte funkade med gängse protokoll Quote
Recommended Posts