Jump to content

Silverfisken är död, leve silverfisken


calle_jr

Recommended Posts

Klämlåda

:D

Ja, de här två senaste inläggen från iroise och Martin hänger ihop på nå't sätt :black::)

Med klämlådan får man en bekväm plug'n'play-lösning som förstås är att föredra.

Men till skillnad från för 10 år sedan är det nu intressant att konfigurera en digital källa i PC-miljö.

Åtminstone i undersökningssyfte :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Läste faktiskt trådtiteln som " Silverfiskens död?" första gången. :)

Nåja, CD är inget format som jag finner någon nostalgi i. Är ju bara ett sätt av alla att lagra digital information. Jag gillar nätverksspelare och känner inget omedelbart behov av att koppla upp en dator i vardagsrummet med bullrande och vinande hårddiskar.

Ser fram emot mer sådana här trådar.

mvh/Harry

Link to comment
Share on other sites

Oh ja.

Det var framför allt detta:

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...se/webradio.GIF

...som fick mig in på detta spår. Webradio från SR sänds endast i 97kbit/s, så det här finliret är inte så viktigt i det avseendet.

Dessutom är mitt radiolyssnande begränsat till talkanaler, typ P1.

Tack Shaft! :)

Ja, kvaliten på det streamingsbara är kanske inte alltid den högsta,, men variationen och utbudet är enormt.

Hemma finns ingen turner,,, bara en Squee SB :) där igenom går att från ".977 the 80s channel" till "Melodikrysset..."

Link to comment
Share on other sites

Ja, kvaliten på det streamingsbara är kanske inte alltid den högsta,, men variationen och utbudet är enormt.

Hemma finns ingen turner,,, bara en Squee SB :) där igenom går att från ".977 the 80s channel" till "Melodikrysset..."

När man rippar cd skiva till datorn via sin mediokra läsare i datorn, uppstår det någon form av förlust där? Sen undrar jag också om man sitter med en väsnande dator framför sig när man lyssnar eller om det är att föredra tex squezzebox och trådlös överföring? Isåfall vad tappar man på trådlös överföring?

Känner att jag kan väldigt lite om det här. Dock har jag provat att koppla upp datorn mot stereon via vanlig headphon-rca kabel och det kunde som tur var inte alls mäta sig med min Audio Aero, trots jag körde flac (kanske inte så konstigt).

Dock har jag ju sett att det finns en digitalingång med någonm form av transport pass through på min AA, kanske kan man på detta sättet använda d/a omvandlaren i cd spelaren istället för att köpa en Squezzebox?

Link to comment
Share on other sites

När man rippar cd skiva till datorn via sin mediokra läsare i datorn, uppstår det någon form av förlust där?

Svar nej!

Sen undrar jag också om man sitter med en väsnande dator framför sig när man lyssnar eller om det är att föredra tex squezzebox och trådlös överföring? Isåfall vad tappar man på trådlös överföring?

Du tappar ingenting, musik överförs via tcp/ip, dvs samma som när du sitter och surfar vid datorn. Om något paket försvinner på vägen skickas det om. Om tillräckligt många paket tappas kommer ljudströmmen att sluta helt enkelt. Om så sker är det dags att kanske skaffa någon bättre trådlös router eller vad man använder, alternativt köra via kabel.

Känner att jag kan väldigt lite om det här. Dock har jag provat att koppla upp datorn mot stereon via vanlig headphon-rca kabel och det kunde som tur var inte alls mäta sig med min Audio Aero, trots jag körde flac (kanske inte så konstigt).

Det låter som en helt normal upplevelse, det bör låta apa i de allra flesta fall, särskilt om man inte vidtagit åtgärder att koppla runt windows k-mixer som uppsamplar 44.1 -> 48khz.

Dock har jag ju sett att det finns en digitalingång med någonm form av transport pass through på min AA, kanske kan man på detta sättet använda d/a omvandlaren i cd spelaren istället för att köpa en Squezzebox?

Det du gör är att du kopplar in Squeezeboxen i din Audio Aero och på så sätt matar den med en helt perfekt signal. Alternativt kopplar ditt ljudkort digitalt in i den.

Dock ska man passa sig lite att köra med elektrisk koaxial mellan datorn och stereo, inte helt ovanligt med jordskillnader och andra dumheter som kan skada utrusningen i värsta fall. Använd gärna optisk om möjligt när man kör från datorn.

Från Squeezeboxen kan man köra elektrisk-koaxial eller toslink (optiskt). Om man satsar på transportern kan man köra optisk, koaxial, bnc och xlr-digital. Men om man köpt en transporter så har man nog gjort det för att använda de inbyggda D/A-omvandlarna, till stor del ligger skillnaden i priset där.

Hur som helst är det ju det ultimata att redan ha en fin cd-spelare med digitalingång! En investering på ungefär 2000:- så kan man även spela från datorn i superkvalitet.

Link to comment
Share on other sites

När man rippar cd skiva till datorn via sin mediokra läsare i datorn, uppstår det någon form av förlust där? Sen undrar jag också om man sitter med en väsnande dator framför sig när man lyssnar eller om det är att föredra tex squezzebox och trådlös överföring? Isåfall vad tappar man på trådlös överföring?

Känner att jag kan väldigt lite om det här. Dock har jag provat att koppla upp datorn mot stereon via vanlig headphon-rca kabel och det kunde som tur var inte alls mäta sig med min Audio Aero, trots jag körde flac (kanske inte så konstigt).

Dock har jag ju sett att det finns en digitalingång med någonm form av transport pass through på min AA, kanske kan man på detta sättet använda d/a omvandlaren i cd spelaren istället för att köpa en Squezzebox?

Det blir ingen förlust om man rippar CD så länge som ripprogrammet kollar felkorrigeringsdata och rättar till felen, alternativt läser om datat tills det blir rätt. Det är en vanlig missuppfattning att det sker dataförluster när en CD läses av via vanlig spelare eller dator-CD-spelare. Om det händer, dvs att felkorrigeringen inte upptäcker felet, är sannolikheten oerhört stor att du hör det som avbrott eller knäpp vid uppspelning. Jag har t ex en Zelmaniplatta som är nästan omöjlig att rippa (kopieringsskydd) och på ett par ställen talar ripprogrammet (efter 100-tals försök) att det kanske kommer att höras - och det gjorde det - ungefär som ett knäpp från en LP.

Trådlös överföring, nätverkskabel, USB, Firewire eller annan digital överföring är i princip fri från störningar i den slutliga analoga signalen förutsatt att D/A:n klockar ut varje sampel i exakt rätt takt, t ex 192kHz. Däremot om D/A:n använder enklare typer av klockåtervinning så kommer tidsjitter att påverka den analoga signalen. Om det hörs är inte säkert.

Det är ett par saker som är viktiga:

- Ripprogrammet läser tills datat blir rätt.

- Omsamplaren håller hög kvalitet, SRC använder t ex en bandbegränsad sinc där bruset ligger på -150dB - overkill egentligen.

- D/A:n klockar ut sampel i exakt rätt takt och med rätt amplitud. Bra klockåtervinning och strömförsörjning är viktiga här.

- Bra analogt filter med linjär fasgång efter D/A:n.

Det är inte givet att en CD-spelares digitalingång är tillräckligt påkostad här - speciellt om man inte kör optisk överföring. Ska man lägga krut någonstans så är det på D/A:n.

Link to comment
Share on other sites

Svar nej!

Du tappar ingenting, musik överförs via tcp/ip, dvs samma som när du sitter och surfar vid datorn. Om något paket försvinner på vägen skickas det om. Om tillräckligt många paket tappas kommer ljudströmmen att sluta helt enkelt. Om så sker är det dags att kanske skaffa någon bättre trådlös router eller vad man använder, alternativt köra via kabel.

Det låter som en helt normal upplevelse, det bör låta apa i de allra flesta fall, särskilt om man inte vidtagit åtgärder att koppla runt windows k-mixer som uppsamplar 44.1 -> 48khz.

Det du gör är att du kopplar in Squeezeboxen i din Audio Aero och på så sätt matar den med en helt perfekt signal. Alternativt kopplar ditt ljudkort digitalt in i den.

Dock ska man passa sig lite att köra med elektrisk koaxial mellan datorn och stereo, inte helt ovanligt med jordskillnader och andra dumheter som kan skada utrusningen i värsta fall. Använd gärna optisk om möjligt när man kör från datorn.

Från Squeezeboxen kan man köra elektrisk-koaxial eller toslink (optiskt). Om man satsar på transportern kan man köra optisk, koaxial, bnc och xlr-digital. Men om man köpt en transporter så har man nog gjort det för att använda de inbyggda D/A-omvandlarna, till stor del ligger skillnaden i priset där.

Hur som helst är det ju det ultimata att redan ha en fin cd-spelare med digitalingång! En investering på ungefär 2000:- så kan man även spela från datorn i superkvalitet.

Om man inte tappar via trådlös överföring varför använder man då fortfarande högtalarkablar? (påstår inte att du inte har rätt, bara ren nyfikenhet) Har ju läst en del om att trådlös överföring till högtalarna inte håller samma kvalite som en riktigt bra högtalarkabel.

Link to comment
Share on other sites

Läste faktiskt trådtiteln som " Silverfiskens död?" första gången. :)

Du är inte ensam :clown:

Jag blev dock nyfiken på lite andra grejer i tråden.

- Vad är det för något som ligger ovanpå DAC'en? Tyngder av nån sort?

- Testat att uppsampla till 88.2 istället för 96? Känns bättre eftersom det är 2x44.1 .

Märkt nån skillnad?

Link to comment
Share on other sites

Det blir ingen förlust om man rippar CD så länge som ripprogrammet kollar felkorrigeringsdata och rättar till felen, alternativt läser om datat tills det blir rätt. Det är en vanlig missuppfattning att det sker dataförluster när en CD läses av via vanlig spelare eller dator-CD-spelare. Om det händer, dvs att felkorrigeringen inte upptäcker felet, är sannolikheten oerhört stor att du hör det som avbrott eller knäpp vid uppspelning. Jag har t ex en Zelmaniplatta som är nästan omöjlig att rippa (kopieringsskydd) och på ett par ställen talar ripprogrammet (efter 100-tals försök) att det kanske kommer att höras - och det gjorde det - ungefär som ett knäpp från en LP.

Trådlös överföring, nätverkskabel, USB, Firewire eller annan digital överföring är i princip fri från störningar i den slutliga analoga signalen förutsatt att D/A:n klockar ut varje sampel i exakt rätt takt, t ex 192kHz. Däremot om D/A:n använder enklare typer av klockåtervinning så kommer tidsjitter att påverka den analoga signalen. Om det hörs är inte säkert.

Det är ett par saker som är viktiga:

- Ripprogrammet läser tills datat blir rätt.

- Omsamplaren håller hög kvalitet, SRC använder t ex en bandbegränsad sinc där bruset ligger på -150dB - overkill egentligen.

- D/A:n klockar ut sampel i exakt rätt takt och med rätt amplitud. Bra klockåtervinning och strömförsörjning är viktiga här.

- Bra analogt filter med linjär fasgång efter D/A:n.

Det är inte givet att en CD-spelares digitalingång är tillräckligt påkostad här - speciellt om man inte kör optisk överföring. Ska man lägga krut någonstans så är det på D/A:n.

Men det känns ju spontant att en cd spelare för 70 lök bör ha hyffsad d/a omvandlare samt ingångar, så den bör duga till mig :)

Link to comment
Share on other sites

Om man inte tappar via trådlös överföring varför använder man då fortfarande högtalarkablar? (påstår inte att du inte har rätt, bara ren nyfikenhet) Har ju läst en del om att trådlös överföring till högtalarna inte håller samma kvalite som en riktigt bra högtalarkabel.

Det är skillnad på analog vs. digital överföring. Snackar vi analogt ljud så finns inte trådlöst med i bilden! Den digitala tekniken däremot är inte beroende av trådar! (För att du skall kunna få trådlöst till högtalarna måste du ju dels ha aktiva högtalare, dels måste dom ha inbygda da-omvandlare och dessutom ha nått slags trådlöst överföringsinterface.. kan bli komplícerat, även om det inte är omöjligt!) ;)

Annars, trots att jag inte får nämna apparaten för strömmat ljud via nätverk, så är jag nu mer en av dom övertygade! För mej är silverfisken om inte död, så en utrotningshotad 1900-tals uppfinning... Calles övningar är trots detta mycket intressanta för mej, för endast en dåre vägrar att överväga andra vägar än dom han slagt in på! Leve dårskapen! :D:D :evil:

När Calle är klar med sitt inledande anförande så kan vi ju diskutera för och nackdelar med olika överföringsmetoder mellan dator och ljudinterface, jag har själv en del erfarenhet på det planet!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Så, nu har jag ändrat trådtiteln :)

Det du gör är att du kopplar in Squeezeboxen i din Audio Aero och på så sätt matar den med en helt perfekt signal. Alternativt kopplar ditt ljudkort digitalt in i den.

Eller en Pop Pulse PC Link II :)

Att begränsa jitter precis som Martin, Conan m.fl tagit upp var (förutom webradio) ett av mina andra syften att använda I2S för överföring till DACen.

DSC_0322.JPG

Jag håller på att tolka nedanstående korrespondens från tillverkaren. RJ45-kontakten på Pop Pulse är nämligen inte terminerad på samma sätt som på Northstar DAC.

Out put at I2s have data on.

Check up info of NorthStar of I2s pin input ( LRCK ,SCLK ,MCLK etc .) and match with SPII.

I2s output ------- no fix format yet ------SPII have mark down at panel.

User need to make up own's cable A side ( SPII ) and B side match (LRCK ,SCLK ,MCLK etc) at their own unit .

clock relationship (LRCK, SCLK, MCLK) at the different

frequency to check compatibility."----------- is using clock at CM-108 inside .

Hopefully that helps.

Är det en instruktion till mig eller en överförfriskad konstruktör som spånar :?:

Kan man utläsa på kretskortet i DACen hur ledarna ska sitta :?:

Link to comment
Share on other sites

Om man inte tappar via trådlös överföring varför använder man då fortfarande högtalarkablar? (påstår inte att du inte har rätt, bara ren nyfikenhet) Har ju läst en del om att trådlös överföring till högtalarna inte håller samma kvalite som en riktigt bra högtalarkabel.

Som plundin säger, man måste omvandla signalen från digital till analog någonstans.

Titta in tex Meridians högtalare, dom kör digitalt hela vägen fram. Ett exemel http://www.meridian-audio.com/p_d8k.htm

Där sker D/A omvandlingen i högtalaren, samt även förstärkningen. Sista vägen genom internkablaget går analogt.

Link to comment
Share on other sites

Calle, SRC är ingen höjdar resampler/upsampler. Jämfört med en bra upsampler tar den bort basauktoritet samt låter "exciting" istället för äkta.. Men man blir först lurad och tänker, jäklar vad sjysst (mycket som "händer")..

Försök att verkligen att få ut en 44.1kHz signal från ditt ljudkort, låt bra DACs/upsamplers göra jobbet istället.

Om du kör Vista SP1 så rekommenderar jag att du laddar ned WASAPI output (Windows Audio Session API) till Foobar 2000, detta är den äkta exclusive bit-perfect mode i Vista SP1.

Gör även gärna en batchfil som startar Foobar i realtime priority.

Sedan kopplar du in följande:

CrionMD8K%20Logo.JPG

För att hålla signalen i digital form förbi delningsfiltret...Fram till DAC:en framför slutstegen kopplat till varje enskilt element.. :mm:

Link to comment
Share on other sites

:app:

Jag ska följa hälften av dina råd, crion!

Du har väldigt rätt i din analys om soundet just nu.

Gör även gärna en batchfil som startar Foobar i realtime priority.

Jag har ställt in energischemat till "hög prestanda" i Windows Vistas kontrollpanel och stängt av alla systemljud.

Jag har försökt ställa om prioriteteten till realtid, men endast "hög" accepteras i Vista.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag SP1, och jag har även installerat WASAPI.

Signalen går fram eftersom det blinkar en lampa på Pop Pulse, men det kommer inget ljud.

Antingen funkar inte WASAPI med Pop Pulse, eller så är drivisarna som kom med SP1 (USB PnP Sound Device) not so good.

WASAPI ska vara bra på att stänga av allt utom det som ska spelas, men här tog de nog det säkra före det osäkra och fimpade rubbet :D

wasapi.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ordning på det, bytte till de USB-drivrutiner jag hade tidigare (C-media usb headphone set).

Det funkar mycket bra när jag sänker buffer length till minimum.

Men det blir väldigt mycket clicks och ticks när man gör något annat med datorn samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ordning på det, bytte till de USB-drivrutiner jag hade tidigare (C-media usb headphone set).

Det funkar mycket bra när jag sänker buffer length till minimum.

Men det blir väldigt mycket clicks och ticks när man gör något annat med datorn samtidigt.

Då har du inte fått det rätt, om allt stämmer skickas musiken direkt från respektive program, förbi windows-mixern (som förstör ljudet genom omsampling och infogar diverse systemljud och ljud från andra program).

När allt stämmer ska du kunna sätta på vilka program som helst, men fortfarande hör man bara musiken.

Personlig favorit är ju winamp med kernel streaming plugin. foobar är ju lite rörigt för dagligt bruk (tycker jag).

Link to comment
Share on other sites

Läste faktiskt trådtiteln som " Silverfiskens död?" första gången. :)

Nåja, CD är inget format som jag finner någon nostalgi i. Är ju bara ett sätt av alla att lagra digital information. Jag gillar nätverksspelare och känner inget omedelbart behov av att koppla upp en dator i vardagsrummet med bullrande och vinande hårddiskar.

Ser fram emot mer sådana här trådar.

mvh/Harry

Jag håller med dig Harry - ingen nostalgi i CD formatet.

Jag har själv en SB som jag streamar musiken till. Musiken har jag lagrat i FLAC på en Qnap server, till Qnap'en finns programvara att ladda ner så att den funkar ihop med SB. Qnap'en står i ett annat rum än där jag lyssnar på musik. I och för sig är den så tyst att du gott och väl skulle kunna ha den nära lyssningsstället.

//Thomas

Link to comment
Share on other sites

Då har du inte fått det rätt, om allt stämmer skickas musiken direkt från respektive program, förbi windows-mixern (som förstör ljudet genom omsampling och infogar diverse systemljud och ljud från andra program).

Tror du verkligen det?

Det är ju just därför man använder WASAPI, och jag har inte ens något ljudkort.

Kan inte se några tecken på att windows-mixern används.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt intressant och lärorik tråd. Samtidigt inser jag hur oengagerad jag blir av ämnet. Kontentan för mig är alltså att fortsätta som idag med inspelad musik på vinyl och CD. Det är fan så enklare och dessutom låter det rikigt bra. En lördag sitter jag lätt 4-6 timmar och lyssnar koncentrerat (givetvis med avstängd telefon) samtidigt som jag lusläser konvulut eller andra texter om musiken/kompositören/musikerna. Prova gärna det också. det ger både kunskap, njutning och förkovran.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...