Minge Posted September 26, 2008 Posted September 26, 2008 Ska nu byta förstärkare till mina B&W 802D högtalare har drivit dom med ett JJ-322 rörförstärkare innan men tror att dom kan prestera mer skulle vilja ha lite föslag på förstärkare som ni hör till dessa högtalre som kan låta bra? Mike Quote
Guest asimov66 Posted September 26, 2008 Posted September 26, 2008 Rotel utvecklar tillsammans med B&W så kanske en försteg och slutstegskombo i högre dimension slutsteg ett rb 1090 och ett rör försteg kanske? Quote
Minge Posted September 26, 2008 Author Posted September 26, 2008 Rotel utvecklar tillsammans med B&W så kanske en försteg och slutstegskombo i högre dimension slutsteg ett rb 1090 och ett rör försteg kanske? Är en tanke skulle vilja ha kvar lite av rörsoundet men mer kraft så hörtalarna släpper lite mer. Mike Quote
JPT Posted September 26, 2008 Posted September 26, 2008 Vill du behålla rörklang men ha lite mer ss-muskler, skulle du kanske testa Octaves grejor med blackbox, jag har deras v70 som har fin kontroll och bra bas. V80 ska ha ytterligare lite mer kraft. Kolla in http://www.6moons.com/audioreviews/octave/octave_4.html. De spelar i mitt tycke klart, öppet och kraftfullt med blackboxen (jag tycker att min v70 blev lite plattare och svampigare i ljudbilden utan) Jag är ingen rörexpert, har haft mest SS innan, så du får ta det för vad det är (en nöjd ägare, med ganska lite erfarenhet Lycka till! Quote
Tompa Posted September 26, 2008 Posted September 26, 2008 Är en tanke skulle vilja ha kvar lite av rörsoundet men mer kraft så hörtalarna släpper lite mer. Mike Ett förslag är att göra som jag gör, kör biampat ! Rör till toppen och trissor i botten, det funkar mycket bra, jag är väldigt nöjd !! //-- Tompa -- Quote
JPT Posted September 26, 2008 Posted September 26, 2008 Ville bara säga att jag har inte hört octave med B&W, men väl till offrande som också behöver lite kraft (88db med transmisionskammare). Kan bli bra, funkade fint till offranden i alla fall. Quote
Minge Posted September 26, 2008 Author Posted September 26, 2008 Ett förslag är att göra som jag gör, kör biampat ! Rör till toppen och trissor i botten, det funkar mycket bra, jag är väldigt nöjd !! //-- Tompa -- Har sett att några kör med Class'e steg till B&W högtalare nån som hört? Mike Quote
Per80 Posted September 26, 2008 Posted September 26, 2008 Jag har kört Classé & B&W men enligt mig finns det bättre matchningar. Classé är lite för trötta för B&W som kan låta väldigt bra med rätt elektronik. Vi har ju pratats vid innan micke (du har ju min gamla grendosa) så hör av dig så kan vi utbyta lite erfarenheter. /Per Quote
Tompa Posted September 27, 2008 Posted September 27, 2008 Classé matchningen var inte riktigt min smak ! Jag kör ARC i toppen och YBA i botten, B&W 802D och jag tycker att det funkar utmärkt ! //-- Tompa -- Quote
Timbre™ Posted September 27, 2008 Posted September 27, 2008 Classé matchningen var inte riktigt min smak ! Jag kör ARC i toppen och YBA i botten, B&W 802D och jag tycker att det funkar utmärkt ! //-- Tompa -- En lite lustig situation egentligen... Mike Viglas på Classé Audio har från början förstärkare som sin specialitet, Bowers & Wilkins går in som ägare i företaget och många Bowers & Wilkins-entusiaster blir inte imponerade av matchningen. Frågan är hur Classéelektroniken har utvecklats sedan integrationen... Quote
Tompa Posted September 27, 2008 Posted September 27, 2008 En lite lustig situation egentligen... Mike Viglas på Classé Audio har från början förstärkare som sin specialitet, Bowers & Wilkins går in som ägare i företaget och många Bowers & Wilkins-entusiaster blir inte imponerade av matchningen. Frågan är hur Classéelektroniken har utvecklats sedan integrationen... Ja, det är en spännande frågeställning ! Själv så provade jag CLASSÉ CA-M400, och jag testade dom både i toppen och i botten, då med B&W 802D eftersom det var den talaren som låg/ligger mig varmt om hjärtat ! I mina öron så kom inte CLASSÉ och B&W:s D diskant överens, alldeles för spetsigt och analytiskt i min smak ! Botten däremot förvånade mig mer, CLASSÉ CA-M400 saknar ju inte muskler precis (400W/8 Ohm, 800W/4 Ohm), jag gjorde vid tillfället ett par rena A/B jämförelser, då med Mark Levinson och YBA, och här hade inte CLASSÉ alls den kontrollen nere omkring, både ML & YBA var klart bättre på det !?! För min del så var det YBA som korades som vinnare, framförallt på en sanslös musikalitet ! //-- Tompa -- Quote
iroise Posted September 27, 2008 Posted September 27, 2008 Har lyssnat på olika större B&W uppställningar på olika mässor/sammanhang t ex i olika affärer, alla gånger har classe varit inblandat och det har aldrig funkat så bra. I den affär jag lyssnade var rummet helkass och på mässor har det inte heller funkat. På mässa är det ok att inte hinna få till det men jag tycker det är konstigt att de som säljer båda dessa märken ofta inte verkar lägga något krut på att visa prylarna på ett vettigt sätt i affär här nere i skåne! Kanske är det inte i detta segment man vill satsa. Tycker ändå det är synd eftersom jag hört B&W speciellt äldre modeller spela förbannat bra och har man prylarna hemma skulle det väl vara vettigt att ställa upp dem bra! Quote
Tinnitus_08 Posted September 27, 2008 Posted September 27, 2008 Vad du än väljer så spara inte in på Watten. 802-serien är en rätt elak last som rör sig mellan 8 och 3.5 ohm så de behöver en förstärkare med auktoritet. Min erfarenhet från mina 803:or är den att kablar utan silver är att föredra i signalkedjan, diamantdiskanten får något av en loudnesskänsla över sig. Lycka till Quote
Micke Y Posted September 28, 2008 Posted September 28, 2008 Ska nu byta förstärkare till mina B&W 802D högtalare har drivit dom med ett JJ-322 rörförstärkare innan men tror att dom kan prestera mer skulle vilja ha lite föslag på förstärkare som ni hör till dessa högtalre som kan låta bra? Mike Ok , en 322 som driver 802:ans impedans innebär att den klipper ganska mycket redan vid medelvolymer och säkert grötar till det när du har en orkester som tar i lite. Låter det bekant? Jag skulle nog titta på ett större transistorsteg som det finns en uppsjö av som inte låter som gamla schabloner gör gällande. Varför t.ex. inte pröva Dynamic Precision som Abby Road studion använder med sina B&W högtalare? eller så finns Rotel, Levinsson, NAD (master serien) alla både nya och begagnade. Jag håller med om att Classe och B&W inte känns helt 100, vet inte varför men har aldrig riktigt sett att de matchar så där perfekt. Micke Quote
Bebop Posted September 29, 2008 Posted September 29, 2008 Jag har inte B&W överst på min lista och spelningarna med Classe på mässor har knappast förbättrat det hela. Det fasansfulla ljudet HiFi Klubben fick till på Arken med B&W är ju nästan en bedrift. Jag vet dock att 802:orna besitter högre kvaliteter. 1999 bodde jag i Luxemburg där det finns (fanns?) en butik som jag vill minnas heter L'Audiophile. Jag hörde en hel del på gamla 802orna där tillsammans med Mark Levinson. Det spelades framför allt symfonisk musik och körverk. Det är bland det bästa jag hört. så jag slår ett slag för Levinson till 802:orna. Quote
eliot Posted September 29, 2008 Posted September 29, 2008 Jag vet dock att 802:orna besitter högre kvaliteter. 1999 bodde jag i Luxemburg där det finns (fanns?) en butik som jag vill minnas heter L'Audiophile. Jag hörde en hel del på gamla 802orna där tillsammans med Mark Levinson. Det spelades framför allt symfonisk musik och körverk. Det är bland det bästa jag hört. så jag slår ett slag för Levinson till 802:orna. Det var L'Audiophile som jag besökte på En kort utflykt ner på kontinenten Quote
Recommended Posts