Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har tidigare lagt ut en fråga med samma ämne, men tyvärr så var det tunt med svar. Så därför provar jag på nytt.

Jag skulle vilja ha lite tips och åsikter på "billigare" rörförstärkare. Stärkaren kommer att spelas tillsammans med Rauna Leira, cd-spelare h/k 970 samt Thorens 166.

Har tittat lite på Edison 60 samt Dynavox vr70. Begagnat inga problem. Gärna med synliga rör :app:

Så kom med tips och erfarenheter....

Posted
Har tidigare lagt ut en fråga med samma ämne, men tyvärr så var det tunt med svar. Så därför provar jag på nytt.

Jag skulle vilja ha lite tips och åsikter på "billigare" rörförstärkare. Stärkaren kommer att spelas tillsammans med Rauna Leira, cd-spelare h/k 970 samt Thorens 166.

Har tittat lite på Edison 60 samt Dynavox vr70. Begagnat inga problem. Gärna med synliga rör :app:

Så kom med tips och erfarenheter....

Hej.

Mitt tips är JJ-322 förstärkare låter hur bra som helst me det mesta jag tex driver ett par B&W 802D med den köpvarning om du lyssnat på den.

Mike

Posted

Du är inne på Edison och mitt tips är att du skaffar en triod som låter bättre än modell 60. Erik Anderssons produkter står sig i alla väder och håller ett bra andrahandsvärde. :mm:

Posted
B.M.F har PM

akktustakki - personliga meddelanden kan vara en bra kommunikationsväg men skulle detta PM innehålla erbjudanden ur ditt sortiment passar det bäst i offentlighetens ljus, d.v.s. i denna tråd.

I första hand så att ingen PM-marknad växer upp runt köprådstrådar.

//Timbre

Posted

Hej

Jag har haft en Edison 60 till ett par Leira spelade mycket bra.

Dynavoxen skulle jag hoppa över.

Har även lyssnat på Leira med en Dynaco Stereo 70 som också spelade bra.

Jag tror du skulle bli nöjd med en Edison

Posted
akktustakki - personliga meddelanden kan vara en bra kommunikationsväg men skulle detta PM innehålla erbjudanden ur ditt sortiment passar det bäst i offentlighetens ljus, d.v.s. i denna tråd.

I första hand så att ingen PM-marknad växer upp runt köprådstrådar.

//Timbre

Då har jag gjort fel med mitt PM som innehöll ett erbjudande om Prima Luna.

My bad! :black:

Posted
Då har jag gjort fel med mitt PM som innehöll ett erbjudande om Prima Luna.

My bad! :black:

Detta har aldrig varit störande vare sig det gäller akktustakki, Engelholm Audio eller någon annan men PM tillför inte tråden något läsvärde och vi har ju en avdelning för butiksannonser. Mitt inlägg var mest i preventivt syfte och föregicks av en administrativ snabböverläggning... :)

Posted

Hej

Kanske o.t. men ändå, förstår jag saken rätt att handlare kan komma med direkta erbjudanden direkt i trådarna om en forum medlem ber om tips/förslag på produkter att inhandla?

Jag har nog också agerat som Engelholm Audio och gjort detta via PM för annars är väl risken att någon får en fråga om vilken förstärkare han skall köpa och så blir det 10 olika handlare som rekommenderar ur sitt eget sortiment. Kanske läge att starta en allmän tråd och diskutera igenom detta?

Till B.M F, jag har ca 30 rörförstärkare hemma i butiken så det kan säkert finnas någon som kan passa.

Vänligen

StefanB

Posted
Detta har aldrig varit störande vare sig det gäller akktustakki, Engelholm Audio eller någon annan men PM tillför inte tråden något läsvärde och vi har ju en avdelning för butiksannonser. Mitt inlägg var mest i preventivt syfte och föregicks av en administrativ snabböverläggning... :)

Tolkar jag dig rätt i att det är inlägg som enbart säger "Du har PM" som du vill ha bort?

Posted
Hej

Kanske o.t. men ändå, förstår jag saken rätt att handlare kan komma med direkta erbjudanden direkt i trådarna om en forum medlem ber om tips/förslag på produkter att inhandla?

Det handlar som alltid om känsla för seriösa råd till skillnad från systematisk försäljning.

Läsvärdet i första hand sett ur ett forumsperspektiv.

Posted
Tolkar jag dig rätt i att det är inlägg som enbart säger "Du har PM" som du vill ha bort?

Nej, det handlar om försäljningsmetoden i trådar av allmänt intresse (om det nu handlar om erbjudanden).

Posted

En gammal hjärtefråga :)

Vore det inte bättre om handlare helt höll sig undan när det gällde förslag på utrustning?

Jag har också skickat PM ibland, oftast när det gällt en gammal kund jag känt igen via utrustningen. Då har jag kunnat ha en synpunkt, ett gott råd eller ett erbjudande som jag då vet passat i hans frågeställning. Det är ju lite så att om jag inte åtminstone ger ett förslag så görs det av andra härinne och varför skulle jag anpassa mig baklänges så att säga? Kunder gillar att få erbjudanden om det görs på rätt sätt. Men allra bäst om forumet var för intresserade personer och företagen blev exkluderade från den typen av inlägg.

Handlare kan ju såklart bidra med allmän kunskap och det är svårt att dra en gräns. Allt man skriver är ju reklam och allt man skriver kan också vara negativt.

Forumvärlden är en estrad, en illussion och det är långt ifrån alla som ser igenom detta.

mvh

Posted
Forumvärlden är en estrad, en illussion och det är långt ifrån alla som ser igenom detta.

Som forumsaktiv är jag egentligen endast intresserad av trådarnas läsvärdhet och bara man vet varifrån informationen kommer är jag helt övertygad om att Euphonias medlemmar/läsare kan dra egna slutsatser av vad som presenteras.

Posted
Som forumsaktiv är jag egentligen endast intresserad av trådarnas läsvärdhet och bara man vet varifrån informationen kommer är jag helt övertygad om att Euphonias medlemmar/läsare kan dra egna slutsatser av vad som presenteras.

Jag sympatiserar mycket med denna grundidé. Som handlare har man såklart ett något annorlunda perspektiv och utan att nedvärdera de stadiga forummedlemmarnas förmåga eller intelligens så är dock pengar oemotståndliga, gratis är gott och skickligheten på att hålla uppe skenet fostras numer i denna nya tid.

Varför en viss eftertanke och grubbleri kan vara på plats.

mvh

Posted
Jag sympatiserar mycket med denna grundidé. Som handlare har man såklart ett något annorlunda perspektiv och utan att nedvärdera de stadiga forummedlemmarnas förmåga eller intelligens så är dock pengar oemotståndliga, gratis är gott och skickligheten på att hålla uppe skenet fostras numer i denna nya tid.

Varför en viss eftertanke och grubbleri kan vara på plats.

mvh

Just precis därför ligger detta forum fortfarande ute på Internet. Inga sponsorpengar, inga livstidslån i samband med recensioner, inga ekonomiska relationer överhuvudtaget och det fria ordets domän.

Posted

"Inga sponsorpengar, inga livstidslån i samband med recensioner, inga ekonomiska relationer överhuvudtaget och det fria ordets domän."

Där är vi 100% överens. Men det är också en marknadsplats vare sig man vill eller inte. Måste också tydliggöra för eventuella undrare att vi är väldigt överens i sak om än med olika infallsvinklar till ämnet.

mvh

Posted
Just precis därför ligger detta forum fortfarande ute på Internet. Inga sponsorpengar, inga livstidslån i samband med recensioner, inga ekonomiska relationer överhuvudtaget och det fria ordets domän.

Välformulerat och mitt enda tillägg vore "individens eget omdömme".

Posted

gæller de produkter i samma kategori som tråden utgør så ser jag inga problem med att handlare kommer med tips inom eller utanfør deras sortiment. bara det tydliggørs att personen i fråga ær en handlare. folk som har saker liggandes på medlemsannonser kommer ju in å promotar sina egna saker då å då. detta tycker jag inte heller ær nått fel på. hur de æn ær så tar ju forumdeltagaren sjælv ett beslut om det ær ett alternativ att øvervæga.

tycker de ær de som ær skønt med euphonia att alla får vara med. vem vet jag kanske ger tips om ett visst mærke før detta ligger mig næra till hjærtat å indirekt sprider jag ju detta mærke så de kan sælja mer å forsætta med sin utveckling å de ger bættre produkter før min del næsta gång jag ska inhandla något från dem.

snacka om att inte tillføra något før en tråd ursækta OT. hoppas att du får massor med tips. dela gærna med dig om vad du tycker om produkten du senare køper då jag också sneglar åt rør træsket. funderar lite på prima luna

Posted
Välformulerat och mitt enda tillägg vore "individens eget omdömme".

Ett viktigt tillägg och det handlar om läsarens tolkningsfrihet. Allt tillsammans skapar forumets innehåll och jag ser branschinformationen som en värdefull del av helheten. Det finns givetvis ett förhållande mellan hifibransch, hifilektyr, nätsidor och forum. Det kan handla om ekonomi och reklam, det kan handla om direkt information och det kan handla om att bidra till verksamhetens innehåll på olika sätt. Ett utbyte helt enkelt och alla forum, nätsidor eller hifitidningar väljer ju sin egen väg och policy i dessa frågor.

Känner att jag har dragit denna tråd väldigt mycket off topic och ber B.M.F om ursäkt för detta men som sladd säger är det en hjärtefråga som mår bra av att ventileras med jämna mellanrum.

Tillbaka till ursprungsfrågan och Pathos Classic One har alltid utövat en speciell dragningskraft på mig... :)

Såg ett nypris på 19900 kr för Classic One MKII i Sverige så den bör ju gå att komma över till ett hyfsat pris på andrahandsmarknaden. Rauna Leira har en lägsta impedans på 7 ohm och en känslighet på 90 dB så matchningen ser åtminstone bra ut enligt specifikationerna.

SystemAudio009.JPG

Posted

Om man är osäker är det ju enkelt att stämma av med admin före postning.

Forumet ska helst slippa "försvara" sig mot handlare utan att känna misstro från medlemmar och skapa krystade specialregler som följd.

Jag skulle tipsa om någon av Cayins integrerade, exvis A50T. Eller Unison Research. Eller Almarro.

Posted
Om man är osäker är det ju enkelt att stämma av med admin före postning.

Forumet ska helst slippa "försvara" sig mot handlare utan att känna misstro från medlemmar och skapa krystade specialregler som följd.

Håller med i detta men vill nyansera att admins tid kanske inte (överdrivet uttryckt) kan räcka till för att godkänna allas inlägg. :)

Posted

Ålrajt gubbar.

Mitt PM var riktat mot trådskaparen, som jag ville uppmarksamma på att jag har Prima Luna som märke som återförsäljare, samtidigt som jag självklart ville rekommendera produkten av den enkla orsaken att det är en mycket prisvärd och välljudande förstärkare, alldeles oavsett vem som behagar sälja den.

Nåväl, eftersom jag är ÅF för just Prima Luna bl.a. så tänkta jag i min enfald att alla andra skulle "slippa" få det om bakfoten, dvs att jag säljer för sakens skull.

Därav PM, vilket jag också förklarade för trådskaparen i mitt PM.

Det var inget smussel eller knussel eller annat suspekt, jag trodde att jag var respektfull och artig mot övriga forumet.

Det finns andra forum där man får på skallen så fort man har en åsikt om en produkt som man själv säljer proffesionellt, och jag trodde att den ytterst nervösa och byxnödiga inställningen var praxis, så va fan, varför röra runt mer i getingboet än jag behöver?

Nå, det var det.

Jag har fler åsikter i detta ämne, men det känns som det kan vara läge att släppa dessa i denna tråden.

mvh Mats

Posted
Det var inget smussel eller knussel eller annat suspekt, jag trodde att jag var respektfull och artig mot övriga forumet.

Helt okey och det finns inga anvisningar om detta i handboken. Ingen byxanknuten nervositet :) och jag tror att man vinner i längden på att spela med öppna kort, d.v.s. eventuella råd, modereringssynpunkter och liknande direkt i aktuell tråd. Skulle någon hifihandlare bombardera köprådstrådar med förslag ur endast eget sortiment faller trovärdigheten i takt med antalet inlägg så frågan är egentligen självsanerande. Alltså kör vi inför öppen ridå... :cool:

Posted
Håller med i detta men vill nyansera att admins tid kanske inte (överdrivet uttryckt) kan räcka till för att godkänna allas inlägg. :)

Ibland får det väl bli fel, det stör inte så värst sålänge det går att reparera och att det inte upprepas systematiskt. Jag är förälder, och då lär man sig att göra så gott man kan även med omöjliga uppgifter.

Jag har fler åsikter i detta ämne, men det känns som det kan vara läge att släppa dessa i denna tråden.

Engelholm, Akkelis, Sladd och akktustakki; Det uppskattas att ni luftar era åsikter i dessa frågor. Forumet är ett nöje för de flesta av oss, kanske lite mer för er. Inte mig emot om någon vill starta en diskussionstråd separat.