Jump to content

H.A.D

Guest justaudiomagic

Recommended Posts

Guest justaudiomagic

Just Audio Magic kan stolt presentera H.A.D som märke i vår portfölj!

Från nästa vecka kommer vi ha bland annat SM-1 hemma för demo!

Vi kommer även ha NFM hemma

44 mm väggtjocklek (18 mm Björk, 13 mm Gips och 13 mm Tritex)

36 mm Baffel (Björk)

360 x 660 x 400 mm

53 (!) kg

Frekvensomfång: 30 - 20 000 hz

01.jpeg

17 000 :- /par

Garanti: 10 år

Andra modeller från H.A.D

QW-1 -> 22 000 :-

SM-2 -> 26 000 :-

SM-1mini -> 14 000 :-

BB-1 -> 8500 :-

NFM -> 5000 :-

Guest justaudiomagic

Högtalarna kommer på måndag då Schenker inte kom till Malmö förän igårkväll, o Schenker kör inte ut på kvällarna!

En bättre bild på SM-1

SM-11.JPG-for-web-LARGE.jpg

Guest justaudiomagic

Här en bild på deras QW-1 (Kvartsvågspipa)

QW1.JPG-for-web-LARGE.jpg

Pris -> 21 995 :-

98 db känslighet

Diskant: 1" / 1,4" kompressionsdriver

Bas: 12"

Standardutförande; Finsk Björk (kraftigt internt stagad)

Dimensioner: 100 x 340 x 550 mm (exkl HF enhet)

Vikt: 60 kg

Rekomenderad förstärkareffekt: 15 - 500 watt

Garanti 10 år

Guest justaudiomagic

Nu har äntligen SM-1 kommit fram!

Inga lätta rackare när de kommer i en enda kartong på pall med en totalvikt på 106 kg.

081007-1.JPG

081007-2.JPG

081007-3.JPG

• 2 weeks later...
Guest justaudiomagic

En bättre bild på en ännu bättre NFM-högtalare

Nu även med WBT terminaler

5700 :-

Känslighet: 92 db

Dimensioner: 420 x 220 x 160 mm

Vikt: 6 kg

Bas: 5"

Diskant: 1" Aluminiumdome med waveguide

Standardutförande: Finsk Björk, Vit, svart eller Svartbets

Rekomenderad förstärkareffekt: 25 - 250 watt

Garanti: 10 år

nfm5.jpg-for-web-LARGE.jpg

:) 110 kg och 21" bas lär väl täcka de flestas behov av bas

Till stor del ja! Men finishen avskräcker, rå björkplyfa tar man inga poäng på! ... Man får ju ha en papperspåse över huvet eller utstuckna ögon om man skall ha sådana hemma, ser alldeles för DIY ut för att jag inte skall sucka och skaka på huvet! :evil: ;)

/ptr

Till stor del ja! Men finishen avskräcker, rå björkplyfa tar man inga poäng på! ... Man får ju ha en papperspåse över huvet eller utstuckna ögon om man skall ha sådana hemma, ser alldeles för DIY ut för att jag inte skall sucka och skaka på huvet! :evil: ;)

/ptr

Jag tänkte just sagt detta tråkigt att lägga så mycket pengar på ett par högtalare som ser ut som man kunde skruvat ihop dom själv

Guest justaudiomagic

Man får ju ha en papperspåse över huvet eller utstuckna ögon om man skall ha sådana hemma

/ptr

Känns lite trotsåldrig din kommentar :dead:

Känns lite trotsåldrig din kommentar :dead:

Det får du tolka som du vill! Om du hade bråkdelen av min erfarenhet när det gäller snickerier skulle du oxå ha svårt att acceptera dålig kvalitet! Och min kommentar var närmast ängnad SM-1 modellen! Om du tycker att björkplyfa är skitsnyggt så är det din ensak, men det, kommer aldrig att hindra mej från att påpeka hur illa det ser ut!! Jag är ju medveten om att man får det man betalar för, och så länge "kinesiska budgethögtalare" har vesäntligt bättre finish än vad du visar här, så tycker jag att det är påse-över-huvet-trist att så många västliga högtalartillverkare har ett så begiet förhållande till finishkvalitet!

Björkplywood är ett utmärkt konstruktionsmaterial, men att använda det som slutfinish sätter ner intrycket av att det är en seriös tillverkare! För oss som sätter värde på de estetiska uttrycken innom HiFi är det ett avgörande faktum när man står och väljer mellan två likvärdiga produkter! I den skola som jag kommer från brukar vi säga att man avgör en produkts kvalitet på hur finishen är på baksidan, enligt mej skall den vara lika bra som alla synliga framsidor!

Att jag sedan anväder drastiska formuleringar för att få upp dina (och andras) ögon för det hela, det får du/ni ju ta med en klackspark! Det är ju inte dessa formuleringar som är budskapet i vad jag skriver!

/ptr

Guest justaudiomagic
Om du hade bråkdelen av min erfarenhet när det gäller snickerier skulle du oxå ha svårt att acceptera dålig kvalitet!

O du vet med säkerhet att jag inte har det? :)

Och min kommentar var närmast ängnad SM-1 modellen! Om du tycker att björkplyfa är skitsnyggt så är det din ensak, men det, kommer aldrig att hindra mej från att påpeka hur illa det ser ut!!

Vad jag vet har jag aldrig sagt att det är skitsnyggt? Jag tycker däremot det är skitkul med nytänkande :D

Både jag o du vet (hoppas jag iaf) att alla högtalare inte är för alla individer, så kommer det alltid vara!

Möjligt du tycker du ska dra en påse över ditt eget huvud eller vad du sa...

I all välmening :app:

:

:

Att jag sedan anväder drastiska formuleringar för att få upp dina (och andras) ögon för det hela, det får du/ni ju ta med en klackspark! Det är ju inte dessa formuleringar som är budskapet i vad jag skriver!

/ptr

Håller med dig i sak men din formulering väckte frågan: är det bättre att bli kräsen, extremt kvalitetsmedveten och därmed svårtillfredsställd?

Jag har min egna vinkling på det hela, som nästan förvånade mig lite...delger den senare, om nån nu skulle va intresserad!

I övrigt är det kul med stora högtalare och en känslighet som kan drivas med piss i missisiipppiiip. :)

Det finns nog ingen anledning o tro att man kan tillverka en sak o tillfredställa alla vilket detta bevisar,däremot så är det ju bra med produkter i olika prisklasser i olika finishar,att allt skall se ut som SF kan man ju inte begära men oavsett så vore det nog ett stort+ om man förbättrar finishen en smula vilket du har delgett,att göra fina dyra saker går nog om folk är villiga att betala,kanske starka ord från Plundin men...han har ju sin nivå på det hela,någon annan en annan uppfattning :)

Detta var ju bara en piss i missisippi vilket är bra :D tyvärr tror jag knappast min btg lght orkar med dessa basar :o med puts eller inte :)

O du vet med säkerhet att jag inte har det? :)

Baserat på vad du hintintills skrivit i olika trådar så får jag (tyvärr) den uppfattningen. Men upplys mej gärna!

Vad jag vet har jag aldrig sagt att det är skitsnyggt? Jag tycker däremot det är skitkul med nytänkande :D

Både jag o du vet (hoppas jag iaf) att alla högtalare inte är för alla individer, så kommer det alltid vara!

Möjligt du tycker du ska dra en påse över ditt eget huvud eller vad du sa...

Jag missade att sätta ett frågetecken i slutet av meningen, det var mera ett påstående i linje med att "du kanske tycker"!

Jag vet inte vad du menar när du slänger in "nytänkande" i samband med dessa högtalare, jag upplever dom som ganska bakåsträvande (inget fel i det), rent gammaldags konstruktioner! ... Och, vad får dig att tro att jag inte gillar högtalarkonstruktionen? Vilken för mej är i princip är egal! Jag har bara (djupa) synpunkter på deras finish!! (vilket är mitt huvudämne i livets universitet!)

Att du har fastnat i mitt påse-över-huvet uttalande visar ju bara på att du missar det vesäntliga i min diskussion!

Håller med dig i sak men din formulering väckte frågan: är det bättre att bli kräsen, extremt kvalitetsmedveten och därmed svårtillfredsställd?

Det beror sig på!! ... Egentligen borde du vända på frågan, finns det nått skäll att inte vara kräsen och extremt kvalitetsmedveten? .. Jag ser inga sådana skäl, gör du eller någon annan det?

För mej är kunskap aldrig en belastning, utan ett verktyg att använda för olika typer av utvekling (tex. för personlig estisk medvetenhet). Att vara en kräsen (och kunnig) konsument leder ju oxå till att man kan tala om för detaljister och tillverkare vad man vill ha och inte! Det är fullt möjligt att foliefanerad spånplatta (eller björkplywood) fyller alla dina estetiska behov som (högtalar)konsument och estet! (vad vet jag! Jag tror inte det, men vad vet jag!)

Jag är givetvis medveten om dom rent ekonomiska parametrarna, men dessa är ju inget skäl till att man bör eller skall vara mindre kvalitetsmedveten och kräsen! Snarare tvärt om!! När man behöver vända på slantarna så är ju kunskap det viktigaste verktyget för lyckade investeringar!

För mej är det oxå ett genuint intresse för hantverkskicklighet (speciellt snickeri!) och var bristen på kräsenhet och kunskap hos konsumenterna leder?

Man borde kanske skicka ett brev till Sverker och be honom kolla högtalare i Plus!! ;)

/ptr

Egentligen borde du vända på frågan, finns det nått skäll att inte vara kräsen och extremt kvalitetsmedveten? .. Jag ser inga sådana skäl, gör du eller någon annan det?

/ptr

Så länge man kan klara av kunskapen och kräsenheten är det ju utmärkt. Men baksidan torde kunna (!) bli att man aldrig sitter nöjd, att alltid störa sig på nån detalj, att alltid jaga det (o-uppnåerliga?) perfekta!

Min slutsats är ändå att krav på finish och estetik gör att vi kan komma längre. Sett internationellt, är det ju bara bra om Sverige piskar upp den egna kvaliten, finishen och medvetandeheten! Detta bör på sikt gynna vårt lands export!

Ps. Ber om ursäkt för OT'n i tråden och lämnar härmed denna diskussion! :)

Guest justaudiomagic

Hej alla

För det första Plundin, jag har inte fastnat i något alls som du sagt, tycker bara du har tråkig inställning.

Och vad jag har jobbat eller inte jobbat med när det gäller snickeri är ganska oväsentligt då jag tror alla har olika

syn på bra finish. Som ovan nämnda SF så tycker jag personligen inte de har perfekta finish medans andra tycker

tvärtom.

Engelholmaudio, tack för att du ursäktar dig för O.T. men vad jag märkt så blir det ändå så, mer eller mindre, i

99 % av alla trådar så det är lugnt :app:

Bilderna som visats på SM-1 men även MOC är inte med den slutliga finishen!!

Ber om ursäkt om så har tolkats. SM-1 kommer justeras med WBT terminaler, perfekt finish (inte som mina bilder visar),

svart läder i reflexen och perfekt fräsning vid element.

MOC finns som standard i oljad o polerad Björk

Är det ingen som lyssnat på högtalarna, utan bara åsikter om utseendet

Om du syftar på andra än bara konsumenter så har vi lyssnat på dom då vi säljer de :)