overture Posted September 23, 2008 Share Posted September 23, 2008 Funderar på att investera i ett Bladelius Balder (eller ngt liknande, typ hegel h2a, rotel 1080 mfl) och kommer att driva steget via vanliga obalanserade kablar. Vad går man i så fall miste om i Baldern? Hur funkar den balanserade elektroniken rent praktiskt då den inte får jobba med en balanserad signal? Jag har tidigare ägt en Thor mk2 som jag var nöjd med men har gått över till ett mer delat system. Tips på andra bra slutsteg i 200W klassen mottages tacksamt! Gärna sådana som är tänkta att drivas med vanlig oblanserad signal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest asimov66 Posted September 23, 2008 Share Posted September 23, 2008 Rotel RB 1080 trivs bäst obalanserat har ett själv och kör det obalanserat låter mycket bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klas Posted September 24, 2008 Share Posted September 24, 2008 Mmm spännande Funderar själv i samma banor, har thor mk 2 men har tankar på att dela upp till ev. Balder..om du gör slag i saken kan du väl dela med dig av dina erfarenheter?? Klas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
overture Posted September 26, 2008 Author Share Posted September 26, 2008 Avlägger absolut rapport om jag gör slag i saken. Något slutsteg blir det, frågan är bara vilket. Hade nyligen hemma en Hegel h200 integrerad som jag drev icke-balancerat som slutsteg från mitt försteg och det lät mycket bra under den tiden jag provlyssnade. Inget att anmärka egentligen men jag skulle vilja prova fler alternativ innan jag bestämmer mig. Jag gillade ljudet i tThor mk2 (som jag upplevde som väldigt neutralt och komplett) så Balder ligger bra till redan innan det är provlyssnat. Problemet jag har/oroar mig för är just att det inte presterar fullt ut om man inte använder ett balanserat försteg. (vilket jag inte har några planer på att skaffa) Så frågan kvarstår, hur är det med bladelius och icke-balanserat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
overture Posted November 7, 2008 Author Share Posted November 7, 2008 Jag vill bara passa på att lyfta frågan igen. Hur är det med Bladelius och icke-balanserat? Vad händer? Vad går man miste om och varför i sådana fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn-Ola Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Signalen görs om till balanserad i Balder. Jag tror inte att det har någon större betydelse, om signalkällan ändå inte är balanserad, var någonstans i kedjan du gör om signalen till balanserad. Jag tycker att man ska glömma tekniken och lyssna förutsättningslöst. Då behöver fördomar om tekniken inte färga lyssningsupplevelsen. När du gjort ditt val så kan du ju börja intressera dig för tekniken bakom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stridbeck Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Rotel RB 1080 trivs bäst obalanserat har ett själv och kör det obalanserat låter mycket bra. Både diffsteg och dess spänningsmatning i denna balanserade ingång är kassa. Det är därför som det ofta låter bättre när detta steg kopplas obalanserat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orpheus Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Varför vet jag inte men när det gäller cd-spelaren Freja så har jag och andra oberoende av varandra upplevt spelaren platt och lite oengagerad,men då har vi båda enbart spelat med Rca utgångarna Mvh Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Jag har inga erfarenheter utav Blader men både Thor och Freja lät bra mycket bättre med XLR än med RCA. minns inte exakt vilka skillnader för det var ett par år sedan, men ljudet blev större på både bredd och djup samt mer levande om man körde det balanserat. obalanserat kunde det bli som orpheus beskriver " platt och oengagerat". Det finns ju annars slutsteget under ,Njord, som inte är en balanserad konstruktion. Om det påminner om karaktären från Tyr så tycker jag att det är bättre än Thor. Mer spelglädje pga mer tryck i basen så som hur jag upplevt det i min dåvarande set-up. Så det kan ju kanske vara värt att kolla upp om inte annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts