Guest patrikcaesar Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 Vivid Audio startar ett showroom i Malmö. Calle Jr skriver och lägger ut underbara bilder på bildforum under rubriken "En smakfull mix" om detta. Med det facit i hand på hur detta året har varit för mina kolleger som har butiker, så kände jag att jag var tvungen hitta på en lösning för att stödja dem. Folk har gått omkull, är livrädda för att köpa in och det är ju jättetråkigt för er konsumenter. För inte kan man väl förlita sig till 100% på vad andra som köpt en produkt säger, denne kommer knappast att säga ; -"Nej du, den där CD:n ska du INTe köpa, jag är jätte missnöjd, den låter skit." Dels så sänker han andrahandsvärdet på sin nyinköpta CD-spelare och ingen köper väl den av honom efter de har hört ngt sådant? Jag har funderat länge på problematiken och detta är ett av de steg jag med andra kommer att ta. Det händer saker i kulisserna. Det kommer mera. Med ett SHOWROOM dit era butiker kan skicka er kunder, utan att ta risken och köpa in högtalare för stora pengar. Tycker ni att detta är en tilltalande idé? Ja, det skulle jag vara intresserad av att höra era åsikter om. Ni är hjärtligt välkomna lördagen den 4 oktober från 12.00-16.00 om ni känner för det. MVH PATRIK Quote
Bebop Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 Showrum är vanligt i anslutning till fabriker. Förr var det också vanligt att ha ett showrum i Sthlm men många har dragit in detta i kostnadsjakten. (Golvbranschen). Ett showrum kan var en god ide. Frågan blir naturligtvis hur mycket det skiljer från en butik? Om jag kört 2X15 mil och lyssnat på Vivid och vill köpa, varför skall jag då göra en ny resa till en annan stad för att kvittera ut en högtalare av någon jag inte har någon relation med? Vad har den butiken tillfört produkten för att inkassera sin marginal? Rätt så tvistat exempel, men jag är säker på att du kan bli pressad på att få göra direktköp. Quote
Tompa Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 Jag tycker att det låter som en kul ide Patrik, jag håller tummarna !! Man kan väl hoppas på att de som driver butik också ser det för dom positiva med ett arrangemang som detta, och då ger en hjälpande hand när någon av dina besökare har ett seriöst köp intresse ! För visst kan det bli som Bebop säger, att ett intresse för direktköp finns ! Lycka till Patrik !! //-- Tompa -- Quote
Kent_n Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 varför inte kombinera showrum med en butik, möjlighet att lyssna, kunna jämföra några anständiga kablar med dito förstärkarkominationer och om intresse finns kunna handla på en gång.. Quote
Guest patrikcaesar Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 Showrum är vanligt i anslutning till fabriker. Förr var det också vanligt att ha ett showrum i Sthlm men många har dragit in detta i kostnadsjakten. (Golvbranschen). Ett showrum kan var en god ide. Frågan blir naturligtvis hur mycket det skiljer från en butik? Om jag kört 2X15 mil och lyssnat på Vivid och vill köpa, varför skall jag då göra en ny resa till en annan stad för att kvittera ut en högtalare av någon jag inte har någon relation med? Vad har den butiken tillfört produkten för att inkassera sin marginal? Rätt så tvistat exempel, men jag är säker på att du kan bli pressad på att få göra direktköp. Känns som om du är negativt inställd till showroom, det är du naturligtvis fri att tycka och tänka vad du vill om, jag har ju bett om reaktioner. Kanske misstolkar jag dig, men det är ju det där med tonfall osv. Jag skriver detta under detta tonfallet Men här är mina svar. Direktköp blir inte aktuellt, det förtar liksom hela idén med vad jag gör, jag vill inte torpedera butikerna, jag är av den uppfattningen att butiker är länken man bör måna om att ha kvar. I vissa butiker finns det kunskap som är ovärderlig, den produkten passar inte alls med den osv. Visst subjektivt, men om man har liknande preferenser som butiksinnehavaren, så är det en givande relation. Sen är det skönt att kunna vända sig till den man köpt varan av om det skulle ske ngt, butiken månar om sina kunder, en missnöjd kund berättar sin historia för i genomsnitt 9 personer, medans en nöjd kund, inte delar med sig av sin erfarenhet mer än till 3! Detta var en statistik jag fick lära mig då jag pluggade marknadsföring och försäljning. Så missnöjda kunder är inte ngt man skall samla på. Förhoppningsvis, har man en relation till en seriös handlare, dit man sen vänder sig, jag har inga problem med att "skänka" bort butikens marginal, jag vill att dessa hårt ansatta människor ska få överleva, allt för många har gått under. Ditt exempel som du sa "Rätt så tvistat exempel" är inte ngt märkligt tycker jag, själv har jag kört 2x60 mil för att lyssna på en produkt som jag inte blev nöjd med, alltså inget köp, detta kan jag inte lägga över på ngn annan. Hoppas att mitt tilltag som tydligen inte är ngt nytt (fast jag har inte hört om ngt i vår bransch) kan tillföra ngt, jag har fler idéer som kommer att sjösättas under hösten, ni kommer inte att se av detta förrän nästa år, men jag hoppas att det också kan vara ett nytt trevligt inslag i vår brasch. Tyvärr kan inte detta avslöjas ännu, det ligger mycket jobb bakom och jag vill att idén skall utföras rätt. Jag kommer inte ihåg vart du bodde, men du är hjärtligt välkommen in, ta gärna med dig vad du skulle vilja proiva Vivid på, eller bara kom in och ta en kopp kaffe och en trevlig pratstund, såvida du nu inte bor för långt ifrån Limhamn. Öppnar Lördagen den 4 Oktober. Ha det gott Patrik Quote
Guest patrikcaesar Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 varför inte kombinera showrum med en butik, möjlighet att lyssna, kunna jämföra några anständiga kablar med dito förstärkarkominationer och om intresse finns kunna handla på en gång.. Ja, det är upp till var och en som vill titta ner att ta med sig vad de vill prova ut, men naturligtvis har jag förankrat detta hos leverantörer som kommer att tillhandahålla produkter för lyssning. Men försäljning, kommer det inte att bli tal om, inte nu i alla fall. Jag vill inte delta i konkurrerande verksamhet med butikerna. Patrik Quote
calm Posted September 24, 2008 Posted September 24, 2008 Ett alternativ till showroom är roadshow. Frekvensen av besök hos olika handlare är naturligtvis avgörande, men fördelen är att man i detta läge kan testa t.ex. högtalare med vilken utrustning som helst som råkar finnas i butiken. Mera jobb för generalagenten men för kunden mer bekvämt att få besök i sin butik. Nackdelen naturligtvis att kunden måste passa rätt tillfälle. Men var naturligtvis på plats hos Audio Concept. Alltid spännande med events i sin egen butik! Å andra sidan kan man ju alltid göra en utflykt till någon närbelägen butik eller varför inte bevista en mässa? I Skåne är resavstånden kortare så här kanske ett permanent showroom kan fylla sin funktion, men lite långt från Mälardalen kan jag tycka. Detta min spontana reaktion. Calm Quote
Engelholm Audio Posted September 24, 2008 Posted September 24, 2008 Showrum är vanligt i anslutning till fabriker. Förr var det också vanligt att ha ett showrum i Sthlm men många har dragit in detta i kostnadsjakten. (Golvbranschen). Ett showrum kan var en god ide. Frågan blir naturligtvis hur mycket det skiljer från en butik? Om jag kört 2X15 mil och lyssnat på Vivid och vill köpa, varför skall jag då göra en ny resa till en annan stad för att kvittera ut en högtalare av någon jag inte har någon relation med? Vad har den butiken tillfört produkten för att inkassera sin marginal? Rätt så tvistat exempel, men jag är säker på att du kan bli pressad på att få göra direktköp. Är inne lite på din linje! Jag upplever att jag och nästan alla andra har tidsbrist. Att lägga en dag på att köra fram och tillbaka för att lyssna är oftast en stor grej - inte minst tidsmässigt. Därför är utlån med smidig frakt mha post/bilspedition otroligt viktigt, självklart utan köptvång. HifiConsult verkar ha en verkligt bra inställning här vilket jag ser som en del av säljframgångarna! Som spekulant kan du istället för att fokusera allt till en dags lyssnande (och bilkörande) istället sprida ut det på kvällar, när det är en ½ timma över, mellan två bra tvprogram, osv. Å andra sidan är ju Showroom fräckt! Det finns ett gäng entusiaster som gärna åker å lyssnar, tittar och gör en "resa av det hela"! Quote
Bebop Posted September 24, 2008 Posted September 24, 2008 Känns som om du är negativt inställd till showroom, det är du naturligtvis fri att tycka och tänka vad du vill om, jag har ju bett om reaktioner. Kanske misstolkar jag dig, men det är ju det där med tonfall osv. Jag skriver detta under detta tonfallet Men här är mina svar. Jo, Du misstolkar mig. Jag är alltid glad och fokuserar alltid på möjligheter, det är också en del av mitt arbete. Jag nappar på ditt erbjudande om ett besök och tänker bevisa detta på plats. Jag skisserar ett exempel som jag är tämligen säker på att Du kommer att stöta på. Såvitt jag har förstått t ex Consult i Allingsås, så är dom både buitik och distributör av Transparent, VTL, Burmeister och QRS. En del (samtliga?) av dessa märken säljs också i andra butiker. Jag har förstått att det är samma sak med Audio Concept på i vart fall Tannoy (?). Jag störs inte det minsta av detta. Skillnaden i ditt case är att Du har endast show room. Du är också väldigt tydlig om att det kommer inte att bedrivas någon handel där. Det är också OK. Vad jag tror är dock att Du kommer att få en del uppvaktningar om att få handla direkt. Det är vad jag tror, det är allt. Det är också lite skillnad på var Du bor hur man ser på olika saker. Jag har satt ner mina pålar i Sölvesborg i västra Blekinge. Jag har en lokal handlare i Kristianstad som försörjer mig på en del prylar, men om jag skall köpa på den övre skalan, så kör jag 2X30 mil till Göteborg. Jag kan naturligtvis åka till Malmö, Stockholm, Allingsås, Vimmerby eller till en del andra platser också, men så här långt har jag valt att vårda dom relationer jag har. Vad jag personligen kan vara lite känslig på är om jag vill handla t ex ett par högtalare och jag måste göra detta i en annan butik än den jag har relation med. Då ställs jag inför svåra prov. Jag förstår att leverantören vill stötta den butik som har köpt på sig demoex, att dom gärna då inte levererar till någon som inte investerat. Fullt normal reaktion. Men jag har också en relation att vårda. Detta kan ibland bli en koflikt. En god sak med show room är att butikerna inte behöver bygga upp något lager. Det innebär ju också att jag skulle kunna välja den butik jag känner mest för. Då blir det inte så tydligt vem som är Vivid leverantör som jag förstår det hela. Det är ju en approach som tilltalar mig. Å andra sidan kan det då bli lite knepigare att jämföra olika högtalare i butiken. Det är som vanligt "pro and con". Detta säger jag i bästa välmening och på ett sprudlande gott humör!!! :cool: Quote
Guest patrikcaesar Posted September 27, 2008 Posted September 27, 2008 Ett alternativ till showroom är roadshow. Frekvensen av besök hos olika handlare är naturligtvis avgörande, men fördelen är att man i detta läge kan testa t.ex. högtalare med vilken utrustning som helst som råkar finnas i butiken. Mera jobb för generalagenten men för kunden mer bekvämt att få besök i sin butik. Nackdelen naturligtvis att kunden måste passa rätt tillfälle. Men var naturligtvis på plats hos Audio Concept. Alltid spännande med events i sin egen butik! Å andra sidan kan man ju alltid göra en utflykt till någon närbelägen butik eller varför inte bevista en mässa? I Skåne är resavstånden kortare så här kanske ett permanent showroom kan fylla sin funktion, men lite långt från Mälardalen kan jag tycka. Detta min spontana reaktion. Calm Jag har varit pa massor av roadshows, men behover ett stalle som ar mer permanent. Pa senaste tiden har jag blivit tillfragad sa mycket om just K1 att jag maste ha ett stalle att permanenta dem. De vager ju som bekannt 80 kg styck!, de tar ocksa upp en rejal bit i bagaget, sa det ar inte mojligt. Jag kommer ut igen var sa saker (detta ar inget hot, utan faktum ) (Skalet till varfor jag skriver sa spannande, ar pga att jag ar i London nu och besoker intressanta kolleger m.m) Ha det gott i Svedala Patrik Quote
Guest patrikcaesar Posted September 27, 2008 Posted September 27, 2008 Jo, Du misstolkar mig. Jag är alltid glad och fokuserar alltid på möjligheter, det är också en del av mitt arbete. Jag nappar på ditt erbjudande om ett besök och tänker bevisa detta på plats. Jag skisserar ett exempel som jag är tämligen säker på att Du kommer att stöta på. Såvitt jag har förstått t ex Consult i Allingsås, så är dom både buitik och distributör av Transparent, VTL, Burmeister och QRS. En del (samtliga?) av dessa märken säljs också i andra butiker. Jag har förstått att det är samma sak med Audio Concept på i vart fall Tannoy (?). Jag störs inte det minsta av detta. Skillnaden i ditt case är att Du har endast show room. Du är också väldigt tydlig om att det kommer inte att bedrivas någon handel där. Det är också OK. Vad jag tror är dock att Du kommer att få en del uppvaktningar om att få handla direkt. Det är vad jag tror, det är allt. Det är också lite skillnad på var Du bor hur man ser på olika saker. Jag har satt ner mina pålar i Sölvesborg i västra Blekinge. Jag har en lokal handlare i Kristianstad som försörjer mig på en del prylar, men om jag skall köpa på den övre skalan, så kör jag 2X30 mil till Göteborg. Jag kan naturligtvis åka till Malmö, Stockholm, Allingsås, Vimmerby eller till en del andra platser också, men så här långt har jag valt att vårda dom relationer jag har. Vad jag personligen kan vara lite känslig på är om jag vill handla t ex ett par högtalare och jag måste göra detta i en annan butik än den jag har relation med. Då ställs jag inför svåra prov. Jag förstår att leverantören vill stötta den butik som har köpt på sig demoex, att dom gärna då inte levererar till någon som inte investerat. Fullt normal reaktion. Men jag har också en relation att vårda. Detta kan ibland bli en koflikt. En god sak med show room är att butikerna inte behöver bygga upp något lager. Det innebär ju också att jag skulle kunna välja den butik jag känner mest för. Då blir det inte så tydligt vem som är Vivid leverantör som jag förstår det hela. Det är ju en approach som tilltalar mig. Å andra sidan kan det då bli lite knepigare att jämföra olika högtalare i butiken. Det är som vanligt "pro and con". Detta säger jag i bästa välmening och på ett sprudlande gott humör!!! :cool: Jag har varit pa massor av roadshows, detta ar fruktansvart jobbigt, brukar vara ett klent uppslut. Jag gor ju detta som jag namde innan att jag vill hjalpa butikerna, for vem har rad ovch framfor allt guts nog att ha ett par K1, V 1.5 som i mitt tycke ar ett minimum? Det ar positivit att du odlar en god realtion med din handlare, jag tror att detta ar ett stort problem, att fa gor som du, men detta har debatterats innan sa jag skall nog inte slanga ner facklan i den krutdurken igen. (Skalet till varfor jag skriver sa spannande, ar pga att jag ar i London nu och besoker intressanta kolleger m.m) Ha det gott i Svedala icon_smile.gif Patrik Quote
Recommended Posts