Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej.

Jag undrar om någon har lyssnat och jämfört Bladelius Syn vs Freja mkII. Att det är skillnader det förstår jag men vill gärna höra någon som har jämfört dessa.

Alternativt om någon kan berätta mer om Bladelius Syn, lyssningsintryck osv...

Har klart för mig att Freja är fullt balanserad, spelar SACD vilket skiljer den mot Syn.

Har lyssnat på Freja och uppskattade verkligen dess ljud men priset gör det idag svårt att motivera ett inköp. Syn möjligtvis men får jag då det jag gillade hos Freja?

Tacksam för svar

Posted

Innan floden med "prova märke X i stället " bryter ut... :)

Vi har båda spelarna för både provlyssning och utlån. Bilda dig en egen uppfattning, ingen annan kan ta ansvar för att du blir nöjd eller känna dig säker på att köpa rätt produkt. Det finns faktiskt inga genvägar. Ofta ser jag din typ av fråga och jag förstår den fullt ut. Det är mycket pengar, man vet att det är en djungel och alla tycker olika. Dock, det finns bara en väg. Din egen. Rätt val ger både större musikglädje och ett längre (dvs mindre kostsamt) ägande.

Hör av dig så kan jag skicka maskiner för påseende eller kom hit så bjuder vi på en äkta Cappuchino. Bor du ute i landet har vi 14 återförsäljare som borde kunna hjälpa dig.

Lycka till!

mvh

sladd

.

Posted

Hej Sladd(?).

Tack för ditt snabba svar. Jag har lånat Bladelius Freja mkII av en av era återförsäljare som dock inte f.n. hade tillgång till en Syn som ekonomiskt var mitt första val.

Jag gillade dock ljudet (SACD-ljudet var bland det bästa jag hört) men eftersom jag inte haft tillfälle att höra Syn så ville jag bara få en feed-back på om ljudet från Syn ligger väldigt nära Freja eller om det finns stora skillnader och vilka dessa är i så fall.

Har ni verkligen möjlighet att skicka för påseende? Det vore i så fall en extremt "kundorienterad" service.

Varför jag går i uppgraderingstankar just nu beror just på att jag när jag senast uppgraderade min anläggning, ramlade i en klassisk försäljarfälla. Jag föll för ljudet på plats, fick inte låna hem och köpte i princip "grisen i säcken" åtminstone sett ur hemlyssningsperspektiv. Dumt, javisst, men det är lätt att vara efterklok.

Hur som helst så blev jag inte nöjd då mitt ljudideal inte stämmer med det engelska, har jag upptäckt. ( engelskt märke ).

Bytte tidigare i år från ett par danska högtalare till ett annat par danska högtalare av annat fabrikat och är nu nöjd på den fronten men inte med elektroniken.

Men som du skriver, it's a jungle out there, och när ekonomin till stor del måste styra får jag vara mer försiktig denna gång så att jag blir nöjd även långsiktigt.

Anders