Jump to content

Lördagslyssning hos Marten.

Timbre™

Recommended Posts

Vad kan passa bättre än en minimässa när Arkenvibrationerna börjar plana ut och det göteborgska hifilivet återgår till vardagens normalrytm... :?: Leif och Jörgen körde med öppna dörrar även denna helg och när musiken tagit fart gled vi obemärkt in på övertid i vinylens tecken. Utan förvarning halkade vi dessutom in i hybridkonstruktionernas glimmande värld och därmed fick jag korn på en tillverkare som väckte både nyfikenhet och förde kvällens lyssning till sin spets. En ny och spännande bekantskap för min del vad gäller CD-spelare, försteg och drivelektronik.

Häng med på en fotodag som slutade med upptäckter i musikens värld... ;):)

martenmini001.JPG

Martenreferenserna fick vila upp sig men här finns ju en del att välja på i Coltranevärlden och vi har även pratat om en Euphoniaträff längre fram i höst där Coltrane Supreme kommer att spela huvudrollen tillsammans med tysk elektronik och ryska effektrör... :cool: :) Återkommer till detta längre fram när planeringen börjar ta form.

martenmini015.JPG

Ahhh, härligt Timbre!

Jag var där och förladdade redan på fredagen....så jag inte skulle missa något!! :D

...dessutom fick jag finrummet helt för mig själv, som vanligt en härlig stund!

\\K-man

Kaffe kan sätta fart på lyssnarnerven (kör visserligen själv med colombianskt pulverkaffe... :D) men Marten Centre är även aktiva i kaffebönornas värld. Ett totalgrepp på njutningsstunden skulle man kunna säga.

martenmini029.JPG

Eftermiddagens lyssningsövningar skulle istället komma att handla mycket om denna tillverkare med inte helt obekanta rör i sin arsenal. Det känns som hög tid att fördjupa mig i utbudet från EINSTEIN AUDIO COMPONENTS.

Einstein är helt klart goa musikförmedlare. Tycker de verkar vara en riktigt bra matchning till Martens talare! (enligt min smak...som inte är mer rätt än någonb annans... ;) ) Jag har fått några riktigt sköna musikstunder med dem!

\\K-man

Kaffe kan sätta fart på lyssnarnerven (kör visserligen själv med colombianskt pulverkaffe... :D ) men Marten Centre är även aktiva i kaffebönornas värld. Ett totalgrepp på njutningsstunden skulle man kunna säga.

martenmini029.JPG

Ehh...? Vad är detta...för Martens även kaffemaskiner? (Kanske som Roab?) Intressant!

\\K-man

När jag ser dessa stämningsbilder är det lätt att återvända till Marten i tanke och känsla.

Känslan reflekteras i väggarna och här har vi vår första EINSTEIN i det mindre lyssningsrummet.

Kromad trafoinkapsling och nätbur går igen i flera modeller.

martenmini044.JPG

Ljuseffekt på bakomvarande vägg... :)

martenmini040.JPG

Radiusbänken i det lilla lyssningsrummet var för övrigt välfylld med elektronik från Deutschland, Great Britain, Sverige och Korea. Vi har tidigare i tråden om Martenflytten kikat närmare på det flytande golvet och de välvda innerväggarna.

Här kan man vara för sig själv med sin musik och samtidigt koppla bort omgivningarna.

martenmini073.JPG

Ja, lite designstuk på det hela skadar inte och här går färgkombinationen igen i sidoväggsdämpningen till det par Duke som stod uppställda i detta rum.

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/m...rtenmini080.JPG

Det är inte utan att jag blir lite sugen,dom ljusa Duke var trevliga(som vanligt sitter jag hemma o suger åt mig av fint bildmaterial) :mm:

Den nydesignade Audiobänken, ett samarbetsprojekt mellan G.A.D. i Visby och Marten i Göteborg, visade sig vara välfylld och förutom The Last Record Player hittar vi även försteget The Tube linestage som är bestyckat med 18 stycken E88CC/6922 dual triodes samt ett enda EEC82 dual triode. Man lär inte frysa uppe på bänken och den musikaliska värmen släpptes lös när vi körde Einstein Audio Components i hela sígnalvägen. Stark mersmak och just därför har vi bäddat ihop en Euphoniaträff på planeringsstadiet... ;) Länst ner i racket skymtar The Turntables' Choice Phonostage vilket jag har för mig att Jorma kör med dubbla burkar i balanserad form. Så har vi naturligtvis en fräsig vinylsvarv i full vigör och eliots Lee Ritenour-lack Harlequin har intagit en central roll... :cool: :)

martenmini100.JPG

Mycket snygg bänk.

Vad vet vi om priset på den ?

Här kommer prisbilden:

1-enhet Ek / kalksten 19.800:-

2-enhet Ek / kalksten 34.800:-

3-enhet Ek / kalksten 49.800:-

Mono Ek/ kalksten 7.900:-

1-enhet Björk / kalksten 18.700:-

2-enhet Björk / kalksten 32.800:-

3-enhet Björk / kalksten 46.900:-

Mono Björk / kalksten 7.600:-

Mycket snygg bänk.

Vad vet vi om priset på den ?

Eftersom jag är gift med en gotländska såg jag en möjlighet att introducera dessa snygga bänkar hemma. ;):mm:

Kostar i enracksbredd 20 kkr, tvårack 35 kkr och trerack 49 kkr. Samtliga med tre hyllplan med uppstyvning under och avdämpning mot rack.

Höjd 85 cm djup 57 och bredderna 64,4, 125,6 och 186,8 cm.

Vill man ha monoblocken på block av gotländsk kalksten kostar det 8 kkr/st. :D

Den långa bänken mellan högtalarna var nog ett specialbygge med okänt pris.

Lät som stenen tog upp resonanserna på ett bra sätt.

Calm

Se där ja, då har Pagode fått en ny konkurrent ;):D

Här kommer bänken ur en annan vinkel och den italienska vinylsvarven är en Vyger Baltic M. För den som söker ytterligheter i storlek och form :) kan V.Y.G.E.R. erbjuda modellerna Atlantis och Indian Signature.

Verksamheten är förlagd till Rom.

martenmini096.JPG

Denna helg var de senaste tillskotten i Coltranefamiljen uppkopplade och Coltrane Soprano är numera minst när det gäller lådvolym och vikt. Klassisk Coltranedesign och enligt uppgift en lätthanterlig last för alla typer av förstärkare.

Längst ner i hyllan står ett intressant stereoslutsteg från Einstein, 'The Light In The Dark' Stereo Power Amplifier och en första lyssningsomgång gav signaler om att denna förstärkare måste följas upp. Det finns all anledning att återkomma med en närmare redogörelse för 'The Light In The Dark' när vår Euphoniaträff går av stapeln i det väntande höstmörkret.

martenmini113.JPG

Denna helg var de senaste tillskotten i Coltranefamiljen uppkopplade och Coltrane Soprano är numera minst när det gäller lådvolym och vikt. Klassisk Coltranedesign och enligt uppgift en lätthanterlig last för alla typer av förstärkare.

Längst ner i hyllan står ett intressant stereoslutsteg från Einstein, 'The Light In The Dark' Stereo Power Amplifier och en första lyssningsomgång gav signaler om att denna förstärkare måste följas upp. Det finns all anledning att återkomma med en närmare redogörelse för 'The Light In The Dark' när vår Euphoniaträff går av stapeln i det väntande höstmörkret.

martenmini113.JPG

Dessa Soprano, i samma ljuva design som den "vanliga" Coltrane, är verkligen läcker. Denna nya finish är inte heller fel. Oljad ek är snyggt...en sådär härligt mjuk och lagom sträv yta...MUMMA!

Dessutom tyckte jag att denna setup spelandes efter långväggen gav en väldigt god närvaro och intimitet, i jämförelse med de stora bestarna som spelade på andra ledden....som förvisso hade andra kvaliteter....

\\K-man