Jump to content

En smakfull mix


calle_jr

Recommended Posts

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest patrikcaesar
Ja, och här finns den med i produktbladet.

Gulfärgad HPC Optical fiber Cable.

Accuphase DP-90

Spännande läsning Timbre och vilken DAC DC-91 ser ut till att vara, vilken enorm mängd komponenter och vilket bygge! :o (Titta på sidan 7 i PDF:en)

Otroligt!!

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

De där SOLO 6 BE som Pär har är verkligen intressanta.

Inte nog med att de kan spela med ett sådant ljudtryck att dubbelhakan fladdrade på mig, de går verkligen djupt med.

Pär var tydligen inte helt nöjd med positionen av högtalarna, men jag tyckte att med tanke på hur de stod, var där en fin ljudbild.

Tack för en trevlig kväll Pär.

Patrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest patrikcaesar
Det börjar så smått bli en vana att kolla läget och snacka skit i showroomet på Limhamn på lördagen;

DSC_5053.JPG

DSC_5055.JPG

Ja, det är roligt när man får sällskap av trevliga människor.

Sen är det upplyftande för mig att man kan få inputs och idéer från olika håll.

När man talar om High end, så ligger det ofta mycket arbete bakom och det är ju den extra putsningen som verkligen jag tycker är kul.

Köpa produkter kan många, men att sen fortsätta därifrån och utveckla anläggningen så att den når sin fulla potential är det få som verkar ha energi och tid till.

Du är en kille som verkligen lägger ner den tiden Calle och då har jag mycket att lära, finns fler av mina kunder och vänner som är sådana Rickard, Jesper, Eliot, Rolf osv.

Dessa personer har väldigt varierande anläggningar med ett prisspann på flera 100 tusentals kronor, men de filar och putsar och det är alltid lika roligt att prata med sådana människor, för de kan lära en massor.

Kanske kan man bidra med lite idéer själv, för jag har erfarenhet av absolut High end och vad som krävs för att komma dit.

Sen kan man alltid träffa på en riktigt stor musiker om man har tur, de var inte så länge sedan en av våra största barriton sångare tittade ner till oss, eller en lördag då Jan Lundgrens bästa elev blindtestade flyglarna för att se hur bra Wendl & Lung stod sig mot Steinway ( han trodde att 178:an från Wendl & Lung var Steinway) :)

Patrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest patrikcaesar

JacobKarlzon.jpg

På tal om trevliga personer, idag kom Jacob Karlzon ner till lokalen och även han gjorde ett blindtest på olika flyglar.

Då satt det redan 3 andra trevliga prickar i soffan och pratade, drack kaffe och åt mörk choklad.

När Martin sen kom ner, ja, då blev det till att käka Ben & Jerry glass som traditionen bjuder.

Jacob Karlzon stannade ett par timmar så det blev prat om Hifi, musik och han fick lyssna på Vivid Audio K1.

Han förstod varför Hi-fi choice skrev "one of the finest speakers on the planet" pga att de är otroligt realistiska i klang, dynamik och upplösning.

Vi fick avnjuta skön musik från Wendl & Lungs 178:a och jag fick 2 CD skivor som tack för de råd om hifi jag gav honom.

Men det var som jag sa, det kostar inget att ge råd.

Men kul att få nya CD skivor.

Kollade in hans hemsida, han har spelat in en del. :D

Discography Jacob Karlzon

Mycket ödmjuk och trevlig kille som sagt.

Patrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest patrikcaesar

PICT3190.jpg

Jag höll på att flytta om allt i Limhamn efter mässan och nu i lördags det var knökfullt i soffan.

Det fick tas pianobänkar i anspråk, tur att Lars har så sköna sådana. :D

Det är trevligt att träffa folk som har Hifi intresse och en kund sa till mig den mest uppskattade kommentar jag fått höra, -"du har inte kniven på strupen med dyra hyror Patrik, så har du inte behov av att sälja, så du säger ärligt om något är bra och skickar vidare till andra affärer även om du inte har produkten i Limhamn".

Hyran spelar inte in på detta beteende, men jag blev tacksam och rörd. :)

Det fanns sådana butiksinnehavare i Malmö innan mig, men nu vet jag inte längre. Folk blir pressade i dessa tider.

Jag tycker att Akkelis i Göteborg (både Transient-Lasse och Stefan) är superseriösa killar som alltid jag upplevt som ärliga och även om man frågar dem om en produkt de inte har så säger de om de tycker att den är bra.

Vad är då bra? Ja den Trigonuppsättningen som vissa missade att höra på under mässan var riktigt bra med Vivid.

Den kommer att komma ner till Limhamn igen och samma rigg kommer upp till Akkelis i Göteborg för lyssning där.

Jag har Energy förstärkaren och Recall 2 CD:n nere i Limhamn och även det stora batteririiat Advance och det är bra.

Snart kommer Svanå ner till mig och då kan det blir riktigt bra från högtalarna också.

Det står en Kuzma med 13 tums arm som kommer vara inkopplad i helgen och det är bra.

Kanske får sälja min 124 trots allt för Kuzman är bara så läcker och vilken arm. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

PICT3189.jpg

Vi pratade i lördags mycket om High end begreppet & hur urvattnat det har blivit, detta gjorde jag även hemma hos Entreq innan mässan. (Jag fjånar mig brevid Per Olofs ena Von Schweikerts VR 8)

Vi pratade om vad som är High End egentligen och det är ju ett jättesvårt begrepp och det finns väl lika många idéer om vad som är High End som det finns hifiintresserade.

Hans kablar finns och kommer att finnas med mig alltid.

Jag har nu blivit generalagent för HALCRO som precis som Vivid Audio fått otroligt fina benämningar som t.ex i Stereophile The best amplifier ever :)

Per-Olof vill ha GIYA och Halcro vilket hedrar honom och det ska vi stå till tjänst med så fort det går, för det ligger många före både honom och mig. :black:

Men tillbaka till det urvattnade High End begreppet.

Halcro diskuterar också om Highend på sin hemsida, så det ligger kanske i tiden?

Vad tycker ni är High End?

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker ni är High End?

Subjektivt översatt det bästa som respektive tillverkare förmår producera. Kan tänka mig att det även finns high end inom mobiltelefoni, datorer, digitalkameror o.s.v. Vintage high end är ju lite speciellt och frågan är hur teknikprodukter står sig mot utvecklingen och tidens tand... :?:

Link to comment
Share on other sites

Vintage high end är ju lite speciellt och frågan är hur teknikprodukter står sig mot utvecklingen och tidens tand... :?:

Införskaffade dessa http://groups.google.com/group/lecson-audio?pli=1

under 70-talet och jag kan bara hålla med John :

The Lecson equipment was one of the few examples of the maxim:

"If it looks good, it will sound good." - John Atkinson, Stereophile

Sitter också nöjd med min Reference Transcriptor :)

Link to comment
Share on other sites

Subjektivt översatt det bästa som respektive tillverkare förmår producera. Kan tänka mig att det även finns high end inom mobiltelefoni, datorer, digitalkameror o.s.v. Vintage high end är ju lite speciellt och frågan är hur teknikprodukter står sig mot utvecklingen och tidens tand... :?:

I prioritetsordning:

Low-end:

1. Pris

2. Prestanda

High-end:

1. Prestanda

2. Pris

Begränsad High-end:

1. Takpris på en halv årslön

2. Prestanda

3. Pris

:):?:

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
I prioritetsordning:

Low-end:

1. Pris

2. Prestanda

High-end:

1. Prestanda

2. Pris

Begränsad High-end:

1. Takpris på en halv årslön

2. Prestanda

3. Pris

:):?:

Det finns ju High-end som inte kostar skjortan, fast det är som Tompa sa -"att då vi tycker att en Lector CD för 65 000:- är billigt, kanske är ett tecken på hur fartblinda vi lätt blir inom vår hobby."

Jag håller med honom till fullo, men kan fortfarande se de 65 000:- för Lectors störstä 4 delade CD som billigt.

Link to comment
Share on other sites

JacobKarlzon.jpg

På tal om trevliga personer, idag kom Jacob Karlzon ner till lokalen och även han gjorde ett blindtest på olika flyglar.

Då satt det redan 3 andra trevliga prickar i soffan och pratade, drack kaffe och åt mörk choklad.

När Martin sen kom ner, ja, då blev det till att käka Ben & Jerry glass som traditionen bjuder.

Jacob Karlzon stannade ett par timmar så det blev prat om Hifi, musik och han fick lyssna på Vivid Audio K1.

Han förstod varför Hi-fi choice skrev "one of the finest speakers on the planet" pga att de är otroligt realistiska i klang, dynamik och upplösning.

Vi fick avnjuta skön musik från Wendl & Lungs 178:a och jag fick 2 CD skivor som tack för de råd om hifi jag gav honom.

Men det var som jag sa, det kostar inget att ge råd.

Men kul att få nya CD skivor.

Kollade in hans hemsida, han har spelat in en del. :D

Discography Jacob Karlzon

Mycket ödmjuk och trevlig kille som sagt.

Patrik

Stort!

Jacob är en av mina absoluta favoriter på mitt favoritinstrument. Försöker se honom så ofta det går, men att få uppleva en diskussion om hifi och musik låter som en höjdare!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Stort!

Jacob är en av mina absoluta favoriter på mitt favoritinstrument. Försöker se honom så ofta det går, men att få uppleva en diskussion om hifi och musik låter som en höjdare!

Calm

Han spelade för oss i säkert en timme och jammade lite med Lars, min kollega som importerar och säljer flyglar & pianon.

Vilka skivor har du av honom?

Eftersom du gillar honom så mycket, så ska du få en CD av mig från honom.

Imorgon kommer Svanå ner och hälsar på.

Välkomna

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker ni är High End?

För mig har det på senare tid mer och mer handlat om att få det att "funka OK" i min miljö.

Själv kommer jag från bildvärlden bortom 100", där dagens projektorer (läs enda sanna sättet att uppleva filmer och konserter) i den toppresterande klassen kräver helt anpassade rum (läs svartklädda med icke-reflekterande material).

Min dröm är att skapa ett rum som är audiovisuellt perfekt. Bra. Då vet jag det är löst. Sedan skulle jag kunna stoppa in det bästa av det bästa däri, men hur många av oss har den möjligheten?

Tittar jag lite i glaskulan så ser jag framför mig mer och mer audio (& video) via nätet - trådbundet som trådlöst i adekvata format och detta sedan återgivet via aktiva (ljud) system som anpassats från fabrik och med minimalt "trassel".

Talade härförleden med en känd svensk högtalartillverkare, och därom rädde det ingen tvekan vartåt utvecklingen går; trådlöst och aktivt.

Kanske är det också jag som fått se till att ha lite andra prioriteringar i livet sedan ett par månader tillbaka, men rätt krasst så säger jag lite som Gordon Ramsay: "Keep it simple!".

Kort sagt; den växande iPod och Spotify generationen kommer nog inte att avnjuta ljud analytiskt på samma sätt som det gjorts tidigare, men jag kan ju så klart ha jättefel.

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
För mig har det på senare tid mer och mer handlat om att få det att "funka OK" i min miljö.

Själv kommer jag från bildvärlden bortom 100", där dagens projektorer (läs enda sanna sättet att uppleva filmer och konserter) i den toppresterande klassen kräver helt anpassade rum (läs svartklädda med icke-reflekterande material).

Min dröm är att skapa ett rum som är audiovisuellt perfekt. Bra. Då vet jag det är löst. Sedan skulle jag kunna stoppa in det bästa av det bästa däri, men hur många av oss har den möjligheten?

Tittar jag lite i glaskulan så ser jag framför mig mer och mer audio (& video) via nätet - trådbundet som trådlöst i adekvata format och detta sedan återgivet via aktiva (ljud) system som anpassats från fabrik och med minimalt "trassel".

Talade härförleden med en känd svensk högtalartillverkare, och därom rädde det ingen tvekan vartåt utvecklingen går; trådlöst och aktivt.

Kanske är det också jag som fått se till att ha lite andra prioriteringar i livet sedan ett par månader tillbaka, men rätt krasst så säger jag lite som Gordon Ramsay: "Keep it simple!".

Kort sagt; den växande iPod och Spotify generationen kommer nog inte att avnjuta ljud analytiskt på samma sätt som det gjorts tidigare, men jag kan ju så klart ha jättefel.

Ja, återväxten är nog inte så stor i vår hobby, men man träffar på unga killar då och då.

Fredrik, du får titta ner i Limhamn, jag är där varje lördag mellan 12-16.00

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt; den växande iPod och Spotify generationen kommer nog inte att avnjuta ljud analytiskt på samma sätt som det gjorts tidigare, men jag kan ju så klart ha jättefel.

Jag ställde ut på den stora skivmässan i Huskvarna härförleden och kunde konstatera att även ungdomar ner i 17-18 årsåldern hittat vinylmediat. Flera av besökarna i vår monter visade upp sina nyinköpta skivor och det förvånar lika mycket varje gång som en svartklädd, sminkad och piercad sjuttonårig kille visar upp sin Dylan, Stones eller Miles Davisplatta. När samma kille sen berättar att han redan har den på CD men även vill ha den på originalmediat blir åtminstonde jag glad. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag ställde ut på den stora skivmässan i Huskvarna härförleden och kunde konstatera att även ungdomar ner i 17-18 årsåldern hittat vinylmediat. Flera av besökarna i vår monter visade upp sina nyinköpta skivor och det förvånar lika mycket varje gång som en svartklädd, sminkad och piercad sjuttonårig kille visar upp sin Dylan, Stones eller Miles Davisplatta. När samma kille sen berättar att han redan har den på CD men även vill ha den på originalmediat blir åtminstonde jag glad. :)

Kan fylla på den glädjen med att jag ofta träffar på det ännu längre ner i åldersgrupperna bland musikintresserade ungdomar.

Vinyl tas på fullt allvar.

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Kan fylla på den glädjen med att jag ofta träffar på det ännu längre ner i åldersgrupperna bland musikintresserade ungdomar.

Vinyl tas på fullt allvar.

Kul, jag tog vinyl och akustik på allvar i lördags då Charles kom ner och satt på en bra pickup den härliga Kuzma som jag har nere i showrooomet nu.

PICT3197.jpg

PICT3199.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

PICT3217.jpg

Strax efter det att Charles gick, kom Matts från Svanå ner och det hade jag ju skrivit på nätet & om det var detta som drog vet jag inte men vi var ett bra gäng som fikade.

Om igen åkte pianopallar fram :)

Här ser vi Carl-Henrik prata med Svanå, eftersom han håller på med en ombyggnad av poolrummet till hifirum.

Who needs a pool? :D

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

4bilder.jpg

Här mäts det medan jag sätter på den 3:dje kannan kaffe.

Tommy ses fjåna sig på den tredje bilden, men det är faktiskt inte därför Pär håller micken på den sista bilden.

Tommy skulle "pudra näsan". :D

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

PICT3224.jpg

Kommentarerna från kunderna var -"vilken ödmjuk och kunnig kille Svanå är"

Jag har ju träffat Matts (Odenmalm) från Svanå på flera mässor så jag visste att det bara är att hålla med, mycket kunnig och trevlig.

I bakgrunden ser ni också 2 kunniga killar på sina områden.

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

Matts "Svanå" blev förvånad att Vivid var så "raka" när vi mätte vid högtalaren, men han hade också läst testet "one of the finest speakers on the planet" så han förstod vad de skulle kunna spela med bättre förutsättningar.

Nu spelades det inte så mycket, efter mätningen, eftersom Jacob kom ned och vi fick live musik, men strax innan det skedde, hade Svanå med sig en CD som en kille hade spelat in i ett rum som Svanå hade fixat.

Vi var alla förvånade över hur otroligt naturtroget detta lät.

Det finns ett par "trumskivor" & en massa demo skivor som snurrar runt ibland oss hifikillar, men detta..... :o

Tommy var den som kunde uttrycka det bäst, så han får berätta, men jag har aldrig hört något som lät så naturtroget, Jacob höll med och han har fått lyssna en del på annat nere i Limhamn också.

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar

Finns en tråd från ett annat forum som heter Studio forum där trummisen skriver om sitt rum.

Matts låter hälsa att -"detta var en provinspelning och den riktiga inspelningen förbereds i dagarna" :o

SHIT ! Om detta var en provinspelning.....hur kommer då..... :mm:

Link to comment
Share on other sites

Vi var alla förvånade över hur otroligt naturtroget detta lät.

Det finns ett par "trumskivor" & en massa demo skivor som snurrar runt ibland oss hifikillar, men detta..... :o

Tommy var den som kunde uttrycka det bäst, så han får berätta, men jag har aldrig hört något som lät så naturtroget, Jacob höll med och han har fått lyssna en del på annat nere i Limhamn också.

Jodå, jag delger er med glädje vad jag tyckte, om det nu är mig Patrik menar med "Tommy"......... :?::?:

Det första jag la märke till när vi lyssnade på "trumskivan" var en sanslös direkthet och närvaro, rummets egen ljud var borta, det kändes verkligen som jag satt hos trummorna, när trummisen slog på cymbalerna så var det absolut bara cymbalen som var hos mig spelandes för bara mig :mm:

Och när han trampade till på baskaggen så riktigt såg man den här stora ”tofsen” som är ansluten till pedalen, snacka om direkt närvaro :o

Det var liksom som att man både såg och kände trumskinnens vibrationer live :o

En kul och givande upplevelse :)

Fick ju också en trevlig pratstund med Mats Svanå, alltid kul att träffa människor som inte bara snackar utan som direkt kan visa att dom vet vad dom pratar om på ett ödmjukt och trevligt vis, och det tycker jag ringar in Mats Svanå tämligen exakt :):)

Patrik, tack för kaffet :D

Sven, tack för en god kaka :mm:

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Han spelade för oss i säkert en timme och jammade lite med Lars, min kollega som importerar och säljer flyglar & pianon.

Vilka skivor har du av honom?

Eftersom du gillar honom så mycket, så ska du få en CD av mig från honom.

Imorgon kommer Svanå ner och hälsar på.

Välkomna

Patrik

Tack Patrik!

Jag tror att jag har det mesta av honom som finns lätttillgängligt. Försöker alltid att köpa vid konserter och andra tillfällen.

Han är så bra att jag aldrig kan få tillräckligt, så gärna tar jag emot en CD.

PM:ar adress.

Mvh Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Tack Patrik!

Jag tror att jag har det mesta av honom som finns lätttillgängligt. Försöker alltid att köpa vid konserter och andra tillfällen.

Han är så bra att jag aldrig kan få tillräckligt, så gärna tar jag emot en CD.

PM:ar adress.

Mvh Calm

Jag har dessa 2 att välja på. Har du dem?

Patrik

Jacob.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...