Jump to content

dcs Verdi Firewire version

carlotto

Recommended Posts

Jag har funderingar på att sälja min dcs Verdi transport (inte riktigt bestämt mig, det beror på priset). Det är en firewire-version i nyskick. Jag köpte den för ca 2 år sedan av Lintone Hifi i Newcastle (England). Tror att jag gav ca £3600, begagnad men i bra skick. Det var lite problem med att den tappade spåret på SACD's så Lintone ordnade med att den gick tillbaka till dcs i Huntingdon för översyn. Dom bytte ut lasern och servade allting och sedan dess har den gått som på räls.

Eller rättare sagt, dom ca 5 skivor jag har spelat på den har gått på räls.

Jag har lagt över min CD-samling på hårddisk (lång historia...) och har upptäckt att jag aldrig lyssnar på en fysisk CD. SACD gillar jag inte heller, visserligen är kvaliteten bättre än CD men det är ganska lite (med uppsamplare inkopplad) och jag kan inte använda min rumskorrigering som är Inguz plugin för Slimserver (körs som en live convolver i min media-pc). Rumskorrigeringen klarar inte datahastigheten från SACD (förstås). Effekten blir att jag aldrig bryr mig om fysiska CD (eller SACD) plattor.

Så här ser Verdi'n ut, det är andra burken uppifrån (ser ut som 2 burkar men dom sitter ihop):

dcs-verdi.jpg

Pris - ge mig ett bud (ni kan ju se vad en Verdi Encore just sålde för och det tycker jag är väldigt billigt...).

Verdi'n finns i Östergötland, jag finns på telefon 013-299014.

Review finns här:

Stereophile review DCS Verdi

Dom övriga burkarna på bilden är inte till salu (högst upp en Verona centralklocka, under Verdi'n, en Purcell uppsamplare och en Delius DAC, längst ner en Linn Klimax 500).

För den intresserade (av datorbaserad CD-samling) skrev jag denna sajt:

Hur man datoriserar sin CD-samling

Länk till Inguz convolver-plugin för rumskorrigering:

Inguz room correction plugin

Länk till Denis Sbraigons FIR-algoritmer för rumskorrigering (obs - behöver en convolver för att kunna köras "live"):

DRC Room correction filters