Jump to content

bättre dynamik och närvaro.


andreas .l

Recommended Posts

Jag har märkat att mellanregistret saknar en hel del upplösning och dynamik, och detta framförallt på röster. Front Line Assembly-låtar med röstsamplingar som tidigare kunde urskilja exakta fraser ifrån märks knappt.

En liten referens:

Jag köpte Johnny cash solitary man idag och lyssnade på den i bilen. Rösten känndes mycket framåt i ljudbilden med bra detaljer.

Sedan väl hemma så förväntar man sig något liknande, fast bättre. men så icke. Rösten låg snarare ganska långt bak i ljudbilden och släppte aldrig riktigt loss. Det var nyanser i johnnys röst som aldrig kom fram . Precis som om det fattades både dynamik och detaljer.

Denna låten har jag hört många gånger tidigare i olika dyrare såväl som billigare system alltid med en närmickad röst. Och i mitt fall hemma så var det alltså snarare tvärt om.

Jag kör med nordost red dawn rakt igenom.

Högtalarna är sonus faber cremona, stärkaren pathos logos, cd vincent cds6.

ingen märkbar efterklang i rummet som är delvis akustikbehandlat med GH och absorbenter + vanligt möblemang.

Jag har svårt att sätta fingret på vad det är som begränsar mellanregistret så i den grad. men cdn är väl inte top of the line men borde ju inte vara sämre än den i bilen kan man tycka.

någon som har några ideer?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är intressant det du skriver.Upplever ungefär nåt liknande.

Min felsökning går till några rör jag bytat.Sen tänker jag byta bänk i dagarna.

Ditt ljud är ju svårare att sia om.Har du möjlighet skulle man kunna vrida stereon ett kvarts varv i rummet kanske.

Du kan ju alltid kolla din CD genom att låna hem en bättre.

Link to comment
Share on other sites

Felet i Johnny Cashs fall är Rick Rubin.Denna "demonproducent" har gjort produktioner som inte låter speciellt bra i min åsikt.Låten "Hurt" på The Man Comes Around låter t.o.m distat!

Den är antagligen mixad för att låta bra i kommersiell radio.Det låter bättre på en klockradio men sämre på en hyfsad hifianläggning.Vi ljudnördars stora dilemma helt enkelt.En stor del av populärmusiken är dåligt inspelad,skaffa en skiva med Steely Dan och hör hur det borde låta.Alltid.

Mvh,n.o

Link to comment
Share on other sites

Nu svamlar ni allt lite väl? Visst finns det dist i "hurt" vid ett av de dynamikintensívare avsnitten, intressant nog är detta betydligt mindre uttalat på vinylen, men det ska väl vara så, det ligger i låtens natur och sedan den fina kontrasten i Casch rena klara röst direkt efter den distklimaxen. Allt kan ju inte vara tillrättalagt och "väljudande". Om all musik lät som Steely Dan skulle ju lika gärna all mat smaka barnmat för att inte "störa" känsliga smaklökar. Själv föredrar jag röster som ligger långt bak i ljudbilden framför att få känslan av att sitta i knät på sångaren eller i värsta fall i munnen, men smaken är ju som tur är olika.

Link to comment
Share on other sites

McEnroe: jag har spelat på både bredden och längden. mitt rum är rektangulärt som så många andras. jag ska skaffa en bokhylla till som ska agera skiv/filmställ till snart för att få lite bättre diffusering. Ett par svanå V4or ska också införskaffas i sinom tid.

Jag hade hemma en marantz sa11s1 innan när jag hade en bladelius Tyr förstärkare. Då lät det ganska bra men Tyren var inte helt perfa till SF. Pathos var mycket mer rätt på alla sätt och vis men Cdns attribut kom fram än mer tydligt, eller otydligt kanske man ska säga. Det eftersom Cdn har en lite murrig karaktär. Slö bas och "dimmigare" mellanregister så jag börjar tro att mycket kan bero på den.

Vad är du har för anläggning?

N.O: Ja, det är väl så som du skriver, tyvärr.

om man t.ex kör el perro eller zelmani eller neubauten så låter det finfint.

Vem är steely dan?

Oavsett om det är CDn eller inte så känns det ändå lite märkligt att en CD för 10´ tillsammans med en kompetent anläggning kan ge ett icke nöjsamt ljud i alla lägen.

Så problemet är väl att man kan lägga anseliga summor och ändå inte få ihop det på allt.

Jag menar, 10´för en CD. folk i allmänhet skulle inte ens betalt det för en komplett 5.1 med bluerayspelare.

Sedan så lyssnar man säkerligen mer noga efter fel och brister om man betalt en del för det.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla synpunkter och förslag :)

högtalarna lutar ju lite beroende på att spikarna är olika långa framtill och baktill. detta borde vara en konstruktion som är anpassad för högtalarna, element och timing ni vet.

jag sitter ganska nära pga rummets dimensioner, drygt 2.5 m och högtalarna nästan 1m från bakvägg. Ställer man sig upp så blir det en annan ljudbild, bättre dynamik och mer öppet. Anledningen till detta är för att om jag spelar på längden så blir det för mycket efterklang pga att ena väggen inte har något som tar förstareflexen från ena högtalaren. Så jag ska skaffa en bokhylla till att ha som skivställ och som plockar förstareflexen när man spelar på längden samt sätta absorbenter på baksidan av hyllorna + i bakre hörnen på rummet samt GH mellan högtalarna. nackdelen här är att det är en dörröpning mellan högtalarna. Eller är det alltid en nackdel? Kanske kan ha ett draperi ev tjockare slag?

Link to comment
Share on other sites

Lutningen bör ju vara anpassad och optimal för ett visst lyssningsavstånd, som du skriver blir det en helt annan ljudbild när du står upp

testa lägg under ett mynt eller två under de bakre spikesen för att minska lutningen och se om det blir bättre eller sämre när du sitter så nära.

Enkelt gjort och kostar inget

Link to comment
Share on other sites

ska koppla in superspikarna och se vad som händer. men borde inte lutningen vara optimerad för elementens förskjutning i förhållande till varandra? det finns ju andra konstruktioner som har en lutande baffel för att tidsoptimera elementen. SF har istället olika långa spikar, eller har jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Svårt att sga vilken del som spökar, när uppstod fenomenet? Vilken pryl introducerades i systemet? Lite frågor- Kör du med spaggettin på? Invinkling och i så fall, i vilken grad? Är rummet rätt dämpat? Har du dämpat rummet på "fly" så är risken stor att du snarare förvärrat det hela, du kanske har lyckats maskera åkommor med din förra högtalare men nu med dessa har du helt andra fenomen att ta hänsyn till. SF är rätt snälla vad det gäller akustik, dom spelar rätt schyst i en relativt obehandlad miljö. Har du bara dämpat ett smalt band så har du orsakat "dippen" något som genererar en rad fel.

Link to comment
Share on other sites

Nu svamlar ni allt lite väl? Visst finns det dist i "hurt" vid ett av de dynamikintensívare avsnitten, intressant nog är detta betydligt mindre uttalat på vinylen, men det ska väl vara så, det ligger i låtens natur och sedan den fina kontrasten i Casch rena klara röst direkt efter den distklimaxen. Allt kan ju inte vara tillrättalagt och "väljudande". Om all musik lät som Steely Dan skulle ju lika gärna all mat smaka barnmat för att inte "störa" känsliga smaklökar. Själv föredrar jag röster som ligger långt bak i ljudbilden framför att få känslan av att sitta i knät på sångaren eller i värsta fall i munnen, men smaken är ju som tur är olika.

Jag sa inte att all musik ska låta som Steely Dan.Men dom kan gärna efterapa deras ljudkvalitet eller strävan efter sådan.Betalar man dyra pengar för sina cd-skivor så borde man kunna kräva acceptabel ljudkvalitet,eller?

Ljudbilden och mixen är en annan sak liksom.Där är det upp till musikskaparna hur dom vill förmedla det.Bara det görs med hyfsad ljudkvalla så är jag nöjd.

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Oavsett om det är CDn eller inte så känns det ändå lite märkligt att en CD för 10´ tillsammans med en kompetent anläggning kan ge ett icke nöjsamt ljud i alla lägen.

Det är väl så att ju bättre grejer desto mer krävs av omgivningen ...

Har du provat min käpphäst - att separera nätkablar från signalkablar och högtalarkablar? Du kanske kan prova ett annat nätuttag i huset via en bra skarvsladd? Att ansluta till en annan nätfas och/eller närmare proppskåpet kan hjälpa upp ljudet mer än man tror.

Sedan kan jag väl tycka att Mr Rubin gjort ett rätt bra jobb med Cash plattor på American Recordings. Visst är Cash röst lite väl påträngande men det är ok för mig. Att rösten skulle vara tillbakadragen känner jag inte igen.

Link to comment
Share on other sites

conan: ja just det... så varför är det då tillbakadraget i mellanregistret hos mig? det är själva mysteriet. :P

Nätkablar kan göra ganska stor skillnad, jag vet. men det kan väl inte vända ut o in på ett helt register heller?

orpheus: jag har kollat nog både en och hundra gånger ungefär :) nä det inget att vara glad över faktiskt. men det börjar känns lite skrattretande...nästan.

Jag tycker att när man är i butiker och demos osv så kan dom spelar på på pappret mindre kompetenta pryttlar och ändå få ett ljud som är sjukt bra. SF har ju aldrig gjort bort sig på hifistället.

Sedan om man kollar på bättre grejjer. som nu senast Wilson Duett med Audio researchgrejjer så låter det så galet sjukt bra. samtidigt så känns det som att detta inte borde vara

så långt efter så att det ligger närmare en bilstereo än Wilson setupen även fast det är en heeeelt annan nivå. Ok visst är det renare hemma. men detaljeringsgraden, närvaron, dynamiken etc... aja.

Link to comment
Share on other sites

conan: ja just det... så varför är det då tillbakadraget i mellanregistret hos mig? det är själva mysteriet. :P

Nätkablar kan göra ganska stor skillnad, jag vet. men det kan väl inte vända ut o in på ett helt register heller?

Njae, kanske. En annan utgångspunkt man kan tänka sig är att det är för mycket diskant och bas.

Annars, om du rör dig sidledes eller i höjdled framför högtalarna och lyssnar - hur förändras ljudet då? Är det bra i något läge?

Link to comment
Share on other sites

conan: så ja, varför inte kolla fasen då :)

Fasen på pathosen var kopplad till vänster (om man utgår från stick-kontakten som ett V) cdn var till höger.

Efter tidigare konstruktioner, då från bladelius, så sägs det att fasen är till höger. Så jag vände på det. och nu blev nog bättre. Innan var det grummligt och diffust. Nu är det betydligt öppnare i registret, ljudbilden är större och djupare samt fastare men tunnare bas (innan var den för bummlig och det är värre). Nästan med mer betoning på att bli FÖR ljust. Innan var det mer åt mörkret. Det blir ju aldrig bra dethär :D

Jag ska mitt i allt utvärdera lite nordostkablar som jag fått till låns för att se om det kan ge något. Med fasen rättvänd så är det ju lite enklare och dessutom kanske det löste en stor del av problemet :)

Det blir alltid bättre om man ställer sig upp eftersom högtalaren är en lutande konstruktion.

Det kanske låter som att det mest är besvärligt och jobbigt dethär. Bara en massa problem. ja, det är det ju lite också, men det är samtidigt kul och lärorikt.

Link to comment
Share on other sites

Sedan kan jag väl tycka att Mr Rubin gjort ett rätt bra jobb med Cash plattor på American Recordings. Visst är Cash röst lite väl påträngande men det är ok för mig. Att rösten skulle vara tillbakadragen känner jag inte igen.

Jag uppfattar denna skiva precis så också. Är rösten bak i ljudbilden är något inte som det skall. Det är klart att de spelar in Cash med hans röst långt fram. Det är ju Jonnys ord ihop med hans enormt känslosamma anslag i rösten som gör hans storhet. Hans röst skall ju kännas in i hjärtat och därför framhävas i ljudbilden. Blir det inte så missar man ju Jonnys storhet och det är ju synd.

Calle B

Link to comment
Share on other sites

conan: ja just det... så varför är det då tillbakadraget i mellanregistret hos mig? det är själva mysteriet. :P

Nätkablar kan göra ganska stor skillnad, jag vet. men det kan väl inte vända ut o in på ett helt register heller?

orpheus: jag har kollat nog både en och hundra gånger ungefär :) nä det inget att vara glad över faktiskt. men det börjar känns lite skrattretande...nästan.

Jag tycker att när man är i butiker och demos osv så kan dom spelar på på pappret mindre kompetenta pryttlar och ändå få ett ljud som är sjukt bra. SF har ju aldrig gjort bort sig på hifistället.

Sedan om man kollar på bättre grejjer. som nu senast Wilson Duett med Audio researchgrejjer så låter det så galet sjukt bra. samtidigt så känns det som att detta inte borde vara

så långt efter så att det ligger närmare en bilstereo än Wilson setupen även fast det är en heeeelt annan nivå. Ok visst är det renare hemma. men detaljeringsgraden, närvaron, dynamiken etc... aja.

Du har inte fått vaxpropp eller förkylning? :)

Calle B

Link to comment
Share on other sites

hej new order. ja det är till hjälp. jag märkte det själv att med fasen till höger så blev allt bättre enligt ovanstående inlägg :)

btw, kör du din balanserat? har du testat RCA - XLR med några skillnader?

Jag kör balanserat och har föredragit det på mina Pathosar.Kanske mest beroende på att min bästa signalkabel är balanserad och att Pathos själva har förordat det.

Men det kan vara lite av ett tveeggat svärd det där.Varken min ClassicOne eller Logos har gillat cd-spelare som har hög utsignal på den balanserade utgången.

Jag har lämnat ín både min gamla ClassicOne och Logosen för modifikation av de balanserade ingångarna.De har helt enkelt bytt ut motstånd för att sänka insignalen.En enkel operation enligt uppgift,och effektiv om man har problem med cd-spelare som har för hög utsignal.På mina förstärkare var det så kinkigt att äldre inspelningar i regel gick bra eftersom de har lägre utsignal.Men vissa nya funkade inte alls.Då kunde det låta överstyrt och distat på vissa partier.

Sorry för OT

/n.o

Link to comment
Share on other sites

"Du har inte fått vaxpropp eller förkylning?

Calle B"

revaxör är väl lika självklart som att borsta tänderna för en audiofil :)

En en gång, Tack till alla för era synpunkter och förslag! Det verkade faktiskt som att det mesta berodde på en felvänd fas. Alla ljud ligger som dom ska nu.

Rummet ska jag jobba vidare med under hösten.

New Order: Okey, enligt Pl.audio så körde dom pathosen med RCA. men pathos borde ju ha all koll. ändå märkligt att Pl.audio inte säger något om det om det nu är så... hm.

jag har enbart rca från min cd och kör med nordost red dawn. Det fungerar bra men en uppgradering även där i sinom tid efter jag har hittat rätt cdspelare. Allra först ut är dock högtalarkablarna.

Link to comment
Share on other sites

conan: så ja, varför inte kolla fasen då :)

...

Det kanske låter som att det mest är besvärligt och jobbigt dethär. Bara en massa problem. ja, det är det ju lite också, men det är samtidigt kul och lärorikt.

Skönt att det ordnade sig ... hoppas nu att musiken tar över hjärnan istället!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...