Transient Design Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Nu i helgen så var det första gången som Transient Designs skivspelare visades upp fullt fungerande! En sk "Världspremiär"! Och även om armbordet var tillfälligt fastsatt med Bluetak osv så verkade det mesta fungera bra ändå! På lördagen spelade vi vinyl på en special-version kund-beställd med dubbla 30mm diabas-plintar och 80 mm akryltallrik. Arm var Ortofons AS-212 och pickup var Bentz Wood (Tack Roger på High-Fi Consult!). Kul och praktiskt tillbehör var Kuzmas skivpuck med inbyggd hastighetskontroll via massor av små blå lysdioder. Riaa-steg var Plinius som imponerade (Tack Tonkraft!) Pickuphuvud var Oyaides kolfiber modell. Skivmatta var Japanska fo.Q's RS-912. För mig var det som konstruktör en enorm lättnad när spelaren slutligen vaknade till liv och spelade musik för första gången! Som jag har väntat på detta ögonblicket. Och inte konstigt så tyckte jag det lät helt underbart, men självklart är jag rätt partisk i detta fallet. På söndagen så bytte vi till en mer "normal" Knaster, dvs med 80mm Bakelit i plint och tallrik. Vi flyttade över arm, motor, skivpuck och skivmatta. Denna kombinationen lät klart annorlunda och det är spännande att höra hur mycket olika material kan påverka ljudet. Om någon på forumet har bilder på "Knaster" från mässan i helgen så får ni gärna lägga upp dem i denna tråden eftersom jag själv inte tog några bilder. Tack alla ni som tog er tid att lyssna på vår skapelse under helgen. Alla vänliga ord värmde verkligen! Mvh Lasse Quote
plundin™ Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Grattis Lasse! Jag missade ju lyssning, kommer man att kunna knastra någonstans nu när det är efterarkentider! /ptr Quote
eliot Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Om någon på forumet har bilder på "Knaster" från mässan i helgen så får ni gärna lägga upp dem i denna tråden eftersom jag själv inte tog några bilder. Jag har denna bilden Quote
iroise Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Gratulerar Lasse, vi pratade men jag tror inte jag tänkte på att presentera mig Fö var jag en av dem som inhandlade shellby-lp:n. Den är mycket bra! Quote
eliot Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Vi förstorar lite (eller egentligen: förminskar mindre ) Quote
Transient Design Posted September 15, 2008 Author Posted September 15, 2008 plundin: Jag tror och hoppas att den kommer att finnas för test hos Akkelis inom snar framtid! eliot: Fina bilder (som alltid!) Mvh Lasse Quote
calle_jr Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 T.o.m en AMR-spelare kan få det svettigt där! Det låg en intressant skivpuck från foQ när jag var där. Fick aldrig chans att studera den närmare (det var fullt mest hela tiden hos Transient). Hmm, lustigt varumärke; I wanna foQ on the turntable... :clown: Quote
Transient Design Posted September 16, 2008 Author Posted September 16, 2008 calle_jr: Menar du denna? Citat från hemsidan deras: "This multilayer record stabilizer is a composite consisting of an organic polymer hybrid damping sheet, new ceramic hybrid, and Star Silent, a special alloy made by Daido Steel Co., Ltd. Each stabilizer is carefully crafted by hand. The stabilizer powerfully absorbs minute unnecessary vibrations generated by the record disc, more faithfully transmitting a wide range of audio information engraved into the record, from highs to lows. Weighing only 36 grams, the stabilizer also greatly reduces the load on the record player. Try it and experience a sound so real it's like being in the recording studio. " Den är väldigt liten och väger nästan inget så efter att ha sett alla stora tunga puckar som finns känns denna från fo.Q nästan löjlig! Fast jag tror faktiskt den är rätt bra ändå. Vi testade den på lördagen innan vi gick över till att använda bara Kuzmas stroboskop (mest för partyeffekten) och jag tyckte nog att den gjorde nåt klart intressant med ljudet. Måste vara väldigt bra till alla lätta (inte min spelare mao...) fjäderupphängda spelare som finns där ute för att dämpa resonanser hos vinyl och tallrik. Mvh Lasse Quote
calle_jr Posted September 17, 2008 Posted September 17, 2008 Tack, jag menar den! Det fungerar ju bra med tunga puckar på spelare med bra motor, men på upphängda spelare bör man tänka på att ställa dem i våg med pucken monterad. Den tunna fo.Q-pucken är helt klart ett kaxigt tweak, och även mattan som demades i montern. Quote
Guest asimov66 Posted September 17, 2008 Posted September 17, 2008 även rega maskiner med plastlager borde funka med den då med Quote
Transient Design Posted September 23, 2008 Author Posted September 23, 2008 Vill bara lägga upp ett par trevliga bilder från Johan Björklund så att lördagen och söndagen kan jämföras! Mvh Lasse Quote
Guest justaudiomagic Posted September 23, 2008 Posted September 23, 2008 Ser mycket mycket snyggt ut !! Habegäret stiger ju en del Hur ligger priserna till? Quote
Transient Design Posted September 25, 2008 Author Posted September 25, 2008 Kul att fler än jag får habegär Priserna är vanskligt att sia om innan en serieproduktion är i gång. Sten-spelaren kommer hamna över 40 000kr lite beroende på stenarnas priser. Polerad diabas av bästa kvalisort ligger på ett antal 1000-lappar /st fast väljer man tex vanlig granit så halveras nästan priserna. Fast jag tror ju diabas är klart bäst ljudmässigt! Den "vanliga" Knaster ligger på över 30 000kr i utförandet på bilden ovan med kant i valnöt. Mvh Lasse Quote
Recommended Posts