Jump to content

En HiFi-helg i Göteborg


eliot

Recommended Posts

Jag har sett dig Iroise på massa skånebilder, så hur knepigt det än må låta så kändes det som man redan kände dig även om vi inte ens hälsat innan och efter att vi bytt ett par ord, så stärkted den känslan. Märkligt detta med forum. Med tanke på att vi satt bredvid varann så hoppas jag att jag av ditt allmänna omdöme kan dra slutsatsen att jag inte varit allt för odräglig :clown: :blush

Onej du var inte alltför odräglig, tvärtom trevlig, musiken var också mycket bra men när jag väl får chans att träffa folk från forumet, då går det knappt att prata och för den delen höra vad folk säger. Lyssna på musik och samtidigt prata funkar inte helt bra, musiken var dock bra men jag hade föredragit mat sedan musik.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 254
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ber om ursäkt att jag formulerade mig lite väl kortfattat.

Det jag borde lagt till var att eliot inte syntes pga helgonglorian.

T.o.m jag kommer ihåg att Eliot inte, för kvällen, var iklädd skägg (trots kvällens drycker) :cool: :D

:D

Det var verkligen imponerande P-pan! :D

\\K-man

Jodå, han har skarp syn vår P-pan :D

arken75.jpg

Detta är morgonen efter på Novotel och han har spanat in något....

arken76.jpg

Det är fin utsikt från frukostbordet - vi var osäkra på om båten skulle klara sig under Älvsborgsbron :blush

Link to comment
Share on other sites

Ber om ursäkt att jag formulerade mig lite väl kortfattat.

Det jag borde lagt till var att eliot inte syntes pga helgonglorian.

T.o.m jag kommer ihåg att Eliot inte, för kvällen, var iklädd skägg (trots kvällens drycker) :cool: :D

Jag ser nu på bilderna vem du är P-pan, men att du hade det nicket visste jag inte när du var här tillsammans med Eliot och Mats.

Om jag vetat vem du var så hade jag blivit ännu mer förvirrad med den texten till bilden :D

Det kan bli lite knepigt ibland, men nu förstår jag :)

Det gäller att skriva lite mer detaljer om bilderna ibland.

Trevligt att träffas var det iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Onej du var inte alltför odräglig, tvärtom trevlig, musiken var också mycket bra men när jag väl får chans att träffa folk från forumet, då går det knappt att prata och för den delen höra vad folk säger. Lyssna på musik och samtidigt prata funkar inte helt bra, musiken var dock bra men jag hade föredragit mat sedan musik.

Riktigt bra band som underhöll, men jag håller med om att det var stört omöjligt att föra en konversation.

Link to comment
Share on other sites

Det fanns lite tomma flaskor här och var

arken71.jpg

och Roger från HIGH-fi Consult demonstrerade vad som hänt :D

arken72.jpg

Till er alla som var i vårt rum under lördagskvällen, vi hoppas ni hade lika trevligt och kul som vi själva hade hade...................

Stämningen var hög och "Black Scaddern" gick åt.......... ;) Vi hoppas på återseende snart igen!

Tack Eliot för bilderna......................

Link to comment
Share on other sites

Det blev en väldigt lyckad kväll med det här som det givna partyrummet. :D

Jag vill gärna uttrycka min aktning för Stefan på Akkelis Audio och Claes på Xlntsound.

SCAD är ett mycket intressant projekt och det ligger naturligtvis en fasligt massa jobb bakom att få fram de prylar som premiärvisades på Arken. Bra gjort grabbar!

Jag tyckte det var roligt att kunna hjälpa till, och hoppas vara till hjälp även i framtiden. :)

Stort tack Bernt för din medverkan, kunskap och engagemang..................du bidrog i hög grad till att göra detta möjligt! Vi ser självklart fram emot fortsatt samarbete...............

BTW Dina "Basshunters" är verkligen bra, de borde definitivt finnas i många lyssningsrum...............

Stort tack också till Lennart Jarlevang, Lenn Art Labs, för din kunskap och hjälp.........................

MVH

Claes o Stefan

Link to comment
Share on other sites

Vi var bjudna till Jorma på lunch och musiklyssning på söndagen :mm:

Jorma bor i ett villaområde strax norr om Torslanda dvs. bara lite norrut från Arken och han håller just nu på att bygga till huset då hans företag expanderar....

- Vi fick tillfälle att se "kabelmakarens" arbetsplats

arken77.jpg

där han bara genom att snurra på stolen kunde växla mellan att arbeta med datorn och att arbeta med kablar ;)

arken78.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eliot,

du glömde tacka för kaffet ?

Helgens godaste kan jag tillägga ;)

Som vi ser på tidigare bilder så sitter man som gäst riktigt kungligt hos Jorma.

Det var verkligen en trevlig lyssning som tyvärr blev lite kort då vårat schema

var rätt så fullbokat :(

Stort tack Jorma för att du bjöd oss på denna mycket minnesvärda och trevliga lyssning.

Link to comment
Share on other sites

Eliot,

du glömde tacka för kaffet ?

Helgens godaste kan jag tillägga ;)

Som vi ser på tidigare bilder så sitter man som gäst riktigt kungligt hos Jorma.

Det var verkligen en trevlig lyssning som tyvärr blev lite kort då vårat schema

var rätt så fullbokat :(

Stort tack Jorma för att du bjöd oss på denna mycket minnesvärda och trevliga lyssning.

Det är alltid trevligt att träffa Jorma och han brukar berätta om sina upplevelse i "den stora världen" (läs: bland generalagenter i Asien) och man kan inte annat än glädjas åt hans framgångar. Detta var första gången jag var hemma hos Jorma och det var naturligtvis med mycket spänd förväntan jag såg fram mot att få lyssna på Coltrane i en välavstämd anläggning. :mm:

Vi började med att spela på hans Gondul-M

arken84.jpg

Den lilla burken ovanpå apparaten är den berömda/beryktade RGC-24 Ground Conditioner och effekten av den i denna anläggning kan man läsa om i detta inlägg :)

arken85.jpg

Delförstoring

Link to comment
Share on other sites

Vi spelade intressant musik och jag antecknade Také Daké & Neptune: Asian Roots

51JJ9D3VSZL._SL500_AA240_.jpg

en Denon-inspelning från 1998. Sedan följde For Lester & Billie med Monica Zettelund (Phontastic 1994)

51wOdorTh1L._SL500_AA240_.jpg

innan Jorma satte på vinyl :mm:

arken86.jpg

och då bjöds det på Será Una Noche på marecordings - läs här för att förstå vad för musik det var.

M052A.jpg

PS. Michael Fremer diskuterar vinylutgåvan på Musicangle (se här).

Link to comment
Share on other sites

Skivspelaren är en Kuzma Stabi XL med den luftlagrade tonarmen Air Line

arken87.jpg

Det är många komponenter i denna anläggning så för att hålla koll på allt så citerar jag Jorma:

Pickupen jag har är en Einstein som är tillverkad av EMT och den är kopplad med balanserade kablar (Prime) hela vägen från pickup till RIIA-delen som är den balanserade varianten från Einstein och sedan vidare balanserat till det analoga förstegskortet som jag har monterat i min Gondul-M.

arken88.jpg

Delförstoring

Link to comment
Share on other sites

Det här systemet kan man inte se sig mätt på :mm:

Innebär detta att man numera säljer Kuzmas tonarmar med Jorma Prime :?:

Nej, det har smygit in ett litet fel.

Det är Prime hela vägen från Riia,an.

Från pickup till RIIA är det Van den Hul.

Jag har ingen ledare som är tunn nog för att använda i tonarmen.

Link to comment
Share on other sites

Detta var det första seriöst akustikreglerade rum som jag upplevt hemma hos någon och jag är av erfarenhet kritisk mot sådana rum då de enligt min tidigare erfarenhet ofta tar död på musiken. Det lät också mycket rent med CD, utan resonanser som man annars ofta får brottas med men lite livlöst. När sedan Jorma spelade vinyl kom plötsligt luftigheten så det var som om det var en helt annan anläggning :o:mm:

- Det blev bara två vinylskivor där den andra är en riktigt höjdare

Louis Armstrong: St. James Infirmary, Classic Records 200gram 45 RPM Vinyl LP

ACCS-9105845Q.jpg

...skivan kostar bara $19.95 och finns fortfarande att köpa här

Vi skall inte låta oss luras av bilderna då lyssningspositionen bäst beskrivs med närfältslyssning vilket var ovant för mig ;)

Två skivor är naturligtvis alldeles för lite när man har tillgång till en sådan här fantastisk anläggning och jag hade kunnat sitt mycket länge - men Engelholm Audio väntade på oss :black:

arken89.jpg

Jag hoppas få återkomma inom en inte alltför avlägsen framtid :mm:

Tack Jorma för din gästfrihet :app:

Link to comment
Share on other sites

Jag har på sistone haft förmånen att lyssna på ett antal anläggningar som alla varit av mycket hög kvalité men beroende på rummet de varit placerade i, avståndet till högtalarna samt högtalarnas ljudutbredningskarakteristik tagit lite tillvänjning från min sida. Innan vi fredagskvällen besökte Kenneth Englund i hans nya lokaler så var vi hembjudna till Timbre för att lyssna på hans anläggning. Som de flesta säkert vet är hans lyssningsrum mycket avlångt och högtalarna befinner sig längre bort än jag är van vid.

Vi spelade på Amati Homage med slutstegen A-50V i monobryggat läge. Försteget var ett C-290V och allt kablage från Kimber. Det var mest CD som spelades men även någon SACD. Det som överraskade var att det var mycket mer snärta och attack än jag väntade mig av Sonus Faber och ljudbilden var relativt långt borta men väldefinierad. Jag är van vid en mer intim upplevelse men detta var en helt annan sak som fascinerade mig :mm:

Det finns inga rätt och fel här utan anläggningar som vuxit fram och fintunats under lång tid visar mer på ett ideal som ägaren till anläggningen vill närma sig än något annat. Timbre nämnde att det enda han skulle önska sig var lite bredare rum, men lyssningspositionen långt från högtalarna och allt övrigt var precis som han ville ha det....

Jag skulle vilja tacka Timbre för att vi (jag och P-pan) fick komma förbi och lyssna.... :app:

Link to comment
Share on other sites

Pär Engelholm ville visa upp ett Level 2 rum och fram och bakvägg liksom sidoväggarna var klädda med moduler och även taket hade fått sin beskärda del. Totalkostnaden för allt som Pär satt upp i rummet var lite över 50'000 kr om jag förstod honom rätt :)

arken91.jpg

Han spelade på sina Floro och elektroniken var från MBL's Noble Line. Efter att ha läst många inlägg som Pär skrivit om vikten av akustikbehandling så var det uppenbart att han brann för detta och jag upplevde att han hade bra förståelse för problematiken. Jag är själv inte övertygad utan tycker ofta att man går för långt och det blir lätt "dött och tråkigt". ;)

- Jag får säga att Pär lyckats riktigt bra i sitt lilla rum - jag var riktigt imponerad av resultatet. :mm:

Här diskuterar Pär med Lars-Erik Steinick, nyhetsredaktör på HIGH Fidelity

arken92.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Eliot håller i taktpinnen så fyller väl jag på med lite bilder eftersom :)

Det var egentligen tänkt att Pär skulle beskriva lite vad han gjort i rummet och sin egen upplevelse av resultatet men eftersom ingenting händer så går vi vidare ;)

Vi lyssnade på Peak Consult, Vitus och KR Audio

arken93.jpg

Jag satt bara ner en kort stund men jag det lät trevligt med bra tyngd i ljudet :mm:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...