Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mässor kan vara goda tillfällen att finna ny god musik.

Kanske fann du som var på plats under Arkenhelgen titlar eller spår som du vill rekommendera till mig och övriga här på forumet?

Musikrekommendationer kan jag iaf aldrig få för många av :)

/Suomela

Posted

Jag börjar....

Hugh Masekela 'Live at the Market Theatre', Times Square Records, 822545180524.

Masekela.jpg

(För er som inte hört Masekela tidigare kan ta en titt på detta

från Youtube.)

Denna dubbel-cd är enligt mitt uppfattning både till innehåll och ljud avsevärt roligare än Masekelas 'Hope' och

har som en "riktig" liveplatta utan övertydlig fading och med en mustig och "live" atmosfär kommit att bli en av

mina stående favoriter.

Inspelningen är oantastlig, mycket dynamiskt och frekvensutsträckt, och utövandet överraskande engagerat.

Skivan rekommenderas högt och USA-import finns att beställa genom Megastore här.

Denna skiva sprang jag förövrigt på vid Gignos-mässan 2007 genom en sittning i Hifi Spirits bås :)

/Suomela

Posted

ozz.jpg

Ozzy Osbourne - Blizzard of Ozz

Jet 1980

Knappast ny musik - men om du inte har den så är det bara att inhandla. Många klassiska spår framföres av John Michael Osbourne på sång och Randy Rhoads på gitarr, inkl. låten "Dee".

Om man vill ha en version med mer ös är dubbel-cd:n "Live and Loud" 22-bit remaster från 1993 ett bra alternativ. Dock får man inte med Randy's klassiska gitarrsättning i låten "Dee". ... och naturligtvis är inte Randy med på denna live eftersom han tragiskt förolyckades under en resa 1982.

Musik: 4x :D

Ljud: 3x :app:

Posted

Här kommer ytterligare en "mäss-platta" för att hålla tråden levande :)

Denna fann jag nån gång på 90-talet vid ett av mina besök på Arken och har sedemera köpt den som XRCD.

Mighty Sam McClain 'Give It Up To Love', Audioquest (JVC), 6093692001228 (XRCD).

Mighty1.jpg

God blues från 1992 som är ypperligt producerad med bl.a. Bruce Katz på piano och B3.

Materialet upplevs som mer dynamiskt och lite lugnare på XRCD som enklast köps hos Svalander.

/Suomela

Posted

Jag fortsätter med lite blues-plattor. Denna ypperliga platta tackar jag SCAD för att ha funnit :)

Shades of Blue mk II 'Feels like the first time', Long Life Records, 5707471008645.

ShadesofBlue.jpg

Det rör sig om ett danskt bluesband som fått några toppenset på klubben Gyngen i Århus 2007 på band. Mycket bra material, utförande och en mycket engagerande inspelning. System Audio har tagit utdrag av denn dubbelplatta och gjort en egen demoplatta av materialet. Så här skriver musikbibliotek.dk om plattan;

"Her får man både Shades of Blue-klassikere i nye arrangementer og en stak mere eller mindre kendte numre fra det traditionelle urban blues-katalog. Stemningen på scenen og blandt publikum er super, som interaktionen mellem Loveless og de veloplagte tilhørere. Her diskes der op med sydende, funklende Chicago-blues, serveret af et humorramt, ekvilibristisk og velsammenspillet band i topklasse. Denne cd bør vinde genklang også uden for Danmarks grænser og anbefales uden forbehold."

Lyssna och lär mer om Shades of Blue här.

Posted

I det lilla Martin Logan-rummet spelades bl a en låt av Hugh Masekela på CLX-erna, demonstratören visste inte vad det var för något men någon i publiken visste att det var Masekela när jag frågade. Det var en riktig ståpälsupplevelse.

Låten handlade om "Goldtrain till Johannesburg", kan det möjligen vara från plattan som nämns tidigare i tråden?

Jag vill gärna få tag i den låten.

Kollade You Tube-klippet, den låten var det ju.

Nu går jag till Folk och Rock och ser om om dom har plattan.

Posted
Köpte också den till vänster men blev inte så impad av musiken, dock är inspelningen av mycket hög klass, får ge den en chans till vid rätt humör.

Säger du det till plundin så kommer han säkert att lägga ut texten om Shostakovich :D

Posted
Säger du det till Plundin så kommer han säkert att lägga ut texten om Shostakovich :D

Tyvärr är väll inte Düisburger Philharmoniker någon topporkester!? (dirigenten är jag inte bekant med heller...)

Kolla min Sjostakovitjtråd för alternativ på Op47

Rekomendationen av dom inspelningarna står jag fortfarande för, sen om man inte gillar verket efter att ha hört en bra tolkning så kan jag inte göra mer! ;)

/ptr

Posted

Denna skiva inhandlades av och efter rekommendation av Audio Excitement under Malmömässan 2007.

Mike Stern 'Who Let The Cats Out', Heads Up, 053361311520.

Mikestern.jpg

Mike Stern, gitarr

Roy Hargrove, trumpet

Gregoire Maret, munspel

Jim Beard, klaviatur

Meshell Ndegeocello, bas

Kim Thompson, trummor

Dave Weckl, trummor m fl

Lira.se skriver följande om plattan; "Bop n’roll. Släng ner fem namnkunniga basister i bunken, komplettera med två dynamiska trummisar, ett par saxofonister, en trumpetare, en keyboardist och lite annat löst folk. Blanda runt, forma till elva låtar och grädda på 250 grader i en timme. Voila. Ut kommer den mest varierade skiva Mike Stern hittills gjort. Mycket känns igen sedan tidigare. Mike Stern har på denna skiva blandat många av sina tidigare stilar. Richard Bona finns med på sång och bas i liknande tongångar som på albumet Voices. Här finns också det för Mike Stern typiska fusionsvänget med tajt bas och trummor och långa gitarrsolon. Men mest av allt finns här mer jazziga tongångar med rötterna i bebopmyllan, ofta med bluesiga underströmmar.Mike Stern har utvecklat sitt låtskrivande, och här finns många välkomponerade låtar och även några fina melodier här och var. Dessutom är dynamiken varierad både i och mellan låtarna. Som sagt så medverkar det ganska många musiker, ändå så känns den enhetlig och sammanhållen. Varje musiker får bidra med sin specialitet. Roy Hargrove medverkar på två spår, bland annat spelar han sordinerad trumpet på balladen KT. På bluesiga Texas, ett av skivans mest övertygande spår, spelar för mig okände Gregoire Maret munspel. Varje musiker bidrar med sin personlighet till att göra det här till en välkryddad anrättning som kan rekommenderas även utanför den redan hängivna skaran av fans."

Denna cd har gett mig många timmars njutning :)

/Suomela

Posted

Här har vi ytterligare en "mäss-platta". Denna rekommenderades till mig som en "Desert Island Record" av Ultimate på senaste Gignos-mässan.

Renaud Garcia-Fons Trio 'Arcoluz', Enja/Justin Time, 063757947820 (DVD + CD Live Recording)

renaud-garcia-fons-trio-dual.jpg

Jag skulle nog kunna leva med skivan som en "Desert Island Record" men den är inte bland mina första tio om jag så skriver. Cd:en omfattar ändå ett mycket intressant livematerial; en extraordinär bassist som med stöd av flamenco-gitarr samt trummor och percussion stundtals skapar magi i en genre som kan kallas jazz/världsmusikfusion. Materialet är helt enkelt engagerande, vackert, svängigt och dynamisk. (DVD har jag inte lyckats titta något närmare på men denna skall innehålla tillsvarande material som på cd:en).

Lite kompletterande info från Audaud.com:

Garcia-Fons is an extraordinary bassist who plays more often with his bow than plucking his instrument. His music is part of the growing area of world music fused with jazz - in this case the ethnic area of Spanish Flamenco. But there are elements of chamber music, gypsy jazz, Brazilian music and just wide open creative improvisation. The rhythmic percussion effects don’t always come just from versatile drummer Trasante - both Garcia-Fons and Ruiz often tap, rap, and bang on the bodies of their string instruments as well. There is even one section of the closing track where all three are doing percussive effects for some time without any melody interfering. The bass is amplified and has a fifth string, so its range both frequency and dynamic-wise is extreme. Some of its sounds are extremely quiet and subdued while others are explosive in their power.

/Suomela

• 3 weeks later...
Posted

Jag börjar....

Hugh Masekela 'Live at the Market Theatre', Times Square Records, 822545180524.

]http://i438.photobucket.com/albums/qq108/Suomela/Masekela.jpg

(För er som inte hört Masekela tidigare kan ta en titt på detta

från Youtube.)

Denna dubbel-cd är enligt mitt uppfattning både till innehåll och ljud avsevärt roligare än Masekelas 'Hope' och

har som en "riktig" liveplatta utan övertydlig fading och med en mustig och "live" atmosfär kommit att bli en av

mina stående favoriter.

Inspelningen är oantastlig, mycket dynamiskt och frekvensutsträckt, och utövandet överraskande engagerat.

Skivan rekommenderas högt och USA-import finns att beställa genom Megastore här.

Nää eft att lyssnat en del på skivan så kan jag inte hålla med,visst kan kan den till viss del vara roligare än Hope,men för okontrollerad ljudmässigt för min smak,samt bastung så det står härliga till :dead: