Jump to content

Arken mässan.


Schill

Recommended Posts

Måste säga att jag blev överraskad av hur många besökare det var på Arken i år. Otroligt kul att det verkar vara så att hifi-viruset sprider sig i detta avlånga land :D . Får tacka XTZ representant i deras "lilla" rum för en bra diskussion ang Room-analyzer, och den rumskorrigering dom hade på systemet.

HiFi-consult och Burmeister hade enligt mitt tycket det bästa ljudet på mässan i stark konkurrens av Bladelius och QRS samt Audio Consept med högtalarna från Oskar Heil. För mig var det haksläpp med omplåstring när Burmeister drog igång och för omväxlingen INTE spelade Nils Lofgren. När Burmeisters representant spelade skivan med Mikael Wiehe och Ebba Forsberg (Dylan på Svenska) så var det en av få gånger jag verkligen blivit berörd av ett system.

Nu till lite kritik till utställarna....Spela inte bara sånt som alla andra spelar!! Variera er Knopfler, Nils Lofgren, Nora Jones mfl blir tråkigt till slut oavsätt hur bra musiker dom är. Och jag vet att dom flesta "reference series" kan spela fullregister. Så det skulle vara kul att höra populär musik någon gång på miljon-systemen.

Men mässan var en av årets höjdpunkter, Och det blev inte sämre av att man fick lite nya vänner (tack för trevlig kväll Joakim och Esbjörn)

Ser redan fram emot nästa Hifimässa.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, jag besökte denna mässa för gång nummer 6 i ordningen idag och ser det ockå som en av årets intressantaste hiffihändelser!

I mitt tycke så imponerade Mark Levinsson/Revel och Respons mest ljudmäsigt och intressantaste nyheten var Naim HDX!

Annars var det här tyvär första gången jag kände att mässan kändes avdankad och mindre än förra gången! ingen mässkarta/info fick man vilket hade varit smidigt och ha under dagen och sen kände jag att flera större utställare lyste med sin frånvaro. Jag hade bland annat hoppats på och få lite större inblick på bildsidan nu när jag har en ny plasmatv men fick se väldigt lite Bluray eller andra högupplösta format!

Måste också hålla med föregående om att även jag lyssnar på mer än jazz, blues och lite klassiskt hemma och önskar att en anlägning för 600k ska kunna röra sig inom fler stilar än så! (jag förstår att man vill dema dom bästa inspelningarna på en mässa men det finns bra ex. inom andra stilar) Sen har jag ingen förståelse att det finns utsällare som använder oinspelade produkter och som desutom ursäktar sig med det när det låter sådär, jag menar vad är poängen igentligen!

Den här gången fick jag en känsla av att jag hört det mesta innan och att mässan mest var en Göteborgsangelägenhet och det var inte det jag hade hoppats på!

Ett + till Hifiklubben som annordnade "kast med liten stereo" utanför! jag menar, vem vill inte kasta en liten stereo!

Link to comment
Share on other sites

..Det är alltid problem med musikurvalet!

Jag demade lite för Kenneth Englund på Fredagen (Peak Princess / Kronzilla Integrated / Vitus CD / PAD Elementa) och när jag försökte vara kreativ och spela utanför lådan (tex "A Pain That I'm Used To" från Depeche Modes "Playing the Angel" album fast i en snällare hemmamastrad utgåva, tack Matrixen!) så gick publiken efter 15-20 sekunder (dom var säkert 8 - 10 stycken) och av kanske 200 pers som var och lyssnade under eftermiddagen var det två(!) som hade med sig egna skivor typotux_055.gif (som jag spelade), och ingen, absolut ingen, ville nått när jag frågade om det fanns några önskemål! eusa_liar.gifeusa_shifty.gif

Själv har jag ju inte förstånd på att offentligt spela skivor av namnen som Schill räknar upp, och det mesta av audiofiljazz och förStockfishasde inspelningar går även det bort!

Tyvärr så verkar det som om dom flesta audiofiler är rädda för musik, och dom som är roade av musik skiter i audiofili.... Jag kan ju klart säga att Black Sabbath's Paranoid låter kalas på anläggningen vi spelade på, men det gjorde även en Stråktrio av Hermann Berens och Rachmanninovs ciss-mollpreludium arrat för franskromantisk orgel (visst det finns inte mycket output i dom två lägsta oktaverna, men ändå!), diverse klassiskt piano för att inte tala om favoriter som Mahler fyran med Horenstein och Maria Ritas inspelning av dos gardenias, gladjazz med Sonya Hedenbratt (för att nämna några)!

Min grunddevis är, att en högtalare skall kunna spela vad skitinspelningar som helst väl, annars är den felkonstruerad! Det betyder ju inte att det måste låta bra, men låter inspelningen skit, så skall det låta skit på ett övertygande sätt! ;);)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

..Det är alltid problem med musikurvalet!

Jag demade lite för Kenneth Englund på Fredagen (Peak Princess / Kronzilla Integrated / Vitus CD / PAD Elementa) och när jag försökte vara kreativ och spela utanför lådan (tex "A Pain That I'm Used To" från Depeche Modes "Playing the Angel" album fast i en snällare hemmamastrad utgåva, tack Matrixen!) så gick publiken efter 15-20 sekunder (dom var säkert 8 - 10 stycken) och av kanske 200 pers som var och lyssnade under eftermiddagen var det två(!) som hade med sig egna skivor typotux_055.gif (som jag spelade), och ingen, absolut ingen, ville nått när jag frågade om det fanns några önskemål! eusa_liar.gifeusa_shifty.gif

Själv har jag ju inte förstånd på att offentligt spela skivor av namnen som Schill räknar upp, och det mesta av audiofiljazz och förStockfishasde inspelningar går även det bort!

Tyvärr så verkar det som om dom flesta audiofiler är rädda för musik, och dom som är roade av musik skiter i audiofili.... Jag kan ju klart säga att Black Sabbath's Paranoid låter kalas på anläggningen vi spelade på, men det gjorde även en Stråktrio av Hermann Berens och Rachmanninovs ciss-mollpreludium arrat för franskromantisk orgel (visst det finns inte mycket output i dom två lägsta oktaverna, men ändå!), diverse klassiskt piano för att inte tala om favoriter som Mahler fyran med Horenstein och Maria Ritas inspelning av dos gardenias, gladjazz med Sonya Hedenbratt (för att nämna några)!

Min grunddevis är, att en högtalare skall kunna spela vad skitinspelningar som helst väl, annars är den felkonstruerad! Det betyder ju inte att det måste låta bra, men låter inspelningen skit, så skall det låta skit på ett övertygande sätt! ;);)

/ptr

Ja det där med musikval..

Precis som Plundin (Som för övrigt hade vänligheten att titta förbi, med en egen skiva) så blev jag förvånad över hur LITE folk som hade med sig egen musik. När jag gång på gång frågade om det var nån hade en egen skiva så ruskade alla på huvudet. Alla 3 dagarna var det likadant,, och söndagen var nog värst.

Även jag spelade spår från Playing the Angel, orginal master givetvis :D

Jag försökte variera mig så stor som möjligt mellan spåren.

Enda gången (på söndagen) som Chris Jones spelades, dock inte hat spåret - besökaren valde ett annat som tur var, kunde jag med glädje visa vad det är rummet lägger till i musiken.

K-Man gjorde succe med sin Karl Bartos skiva,,, från 10 pers till 2 på 10 sek :D :D Men vilket gôtt ljud det var i den. :mm:

Sen inser man rätt omgående att det där med att spela skivor,,, är mer än att bara spela skivor. Det är så mycket mer...

De flesta är inte ALLS intresserade av neutal bas (Även "audiofiler" tyckte att basen skulle vara 10-15 dB högre och ha resonanser i rummet), så det blev dagarnas ämne.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade skivor med mig både på Lördag och Söndag. Fredagen var bara för att reka om det fanns något meningsfullt att pilla in skivorna i.

Jag upplevde dock att i de rum jag var intresserad av att spela skivor, så uppmuntrades inte detta. exempelvis presentatörer som i tystnad byter skivor och uteslutande undviker ögonkontakt med lyssnarna. Man vill ju inte tränga sig på liksom... eller presentatörer som pratar oavbrutet mellan skivor och ingen av orden är "hat jemand etwas music zubringt(0k, jag kommer inte ihåg min tyska)"

i luckor mellan regelrätta och schemalagda demonstrationer spelas bakgrundsmusk och 25 personer står i en klump framför anläggningen. den mesta "egenskivalyssningen" betade jag av efter klockan 15 på Söndagen.

Link to comment
Share on other sites

På hifistället såg Dansken som spelade på Verity Audio & Spectral högst besvärad ut när vi ville spela skivor. Och frågade flera gånger under låtarna om det lät bra och om det verkligen var så här det skulle låta. Samt beklagade sej över att spela material som han inte kände till. Snacka om tillit till grejerna! Lät dock jättebra, men åt det mörkare hållet.

Link to comment
Share on other sites

På hifistället såg Dansken som spelade på Verity Audio & Spectral högst besvärad ut när vi ville spela skivor. Och frågade flera gånger under låtarna om det lät bra och om det verkligen var så här det skulle låta. Samt beklagade sej över att spela material som han inte kände till. Snacka om tillit till grejerna! Lät dock jättebra, men åt det mörkare hållet.

Förklaringen kan vara att just det rummet är väldigt svårt och han var nog medveten om att återgivningen haltade lite i vissa frekvenser. Kanske han ville spela musik som han kände till för att kunna kommentera vad som var rum och vad som var anläggning. Tråkigt dock.

Link to comment
Share on other sites

K-Man gjorde succe med sin Karl Bartos skiva,,, från 10 pers till 2 på 10 sek :D:D Men vilket gôtt ljud det var i den. :mm:

hehee....ja, det gick fort att få lite fri luft i det rummet! :D

Tycker det som gav mig mest denna helgen var just att träffa alla goa hifivänner. Själv var jag rätt slutkörd, och gick på reservbränslet, men några vattenhål fann jag allt.

Mattias, jag undrar just hur kansas och Fza "flög runt" för jag tyckte jag sprang på dem överallt med!!?? Trodde först det var jag som "velade runt", men börjar nu känna mig lugnare även där! :D

Deltog bland annat när de avnjöt den tidigare kommenterade Zappaskivan inne hos Lasse, och ja, det var lir!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

- Man blir nyfiken på denne Karl Bartos och vilken skiva det var ;)

Karl Bartos är för de som kan sin gamla synth mer eller mindre synonymt med Kraftwerk...

Det var denna skivan:

communication.jpg

Communication, spåret som kördes var spår 4, reality

...kan nog smakas på här:

http://www.karlbartos.com/discography/comm...eqpg93d34di9gp4

...och så farligt är det inte....tycker jag....

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Den finns också på YouTube:

- men jag vet inte om den direkt är bra för att testa en anläggning :o

Hehee,

Har inte möjlighet att lyssna av youtubevarianten nu, men den testar mycket av parametrarna på en anläggning och rum. Den är fullregister, den har rejäla svep, tryck, den har bra saft/dynamik i den synthetiska rösten, som dessutom är väldigt differentierad....m.m...m.m...har man inte styr på sin anläggning blir det inge kul....

...den hade nog varit väldigt "effektfull" hos dig E!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
..Det är alltid problem med musikurvalet!

Jag demade lite för Kenneth Englund på Fredagen (Peak Princess / Kronzilla Integrated / Vitus CD / PAD Elementa) och när jag försökte vara kreativ och spela utanför lådan (tex "A Pain That I'm Used To" från Depeche Modes "Playing the Angel" album fast i en snällare hemmamastrad utgåva, tack Matrixen!) så gick publiken efter 15-20 sekunder (dom var säkert 8 - 10 stycken) och av kanske 200 pers som var och lyssnade under eftermiddagen var det två(!) som hade med sig egna skivor typotux_055.gif (som jag spelade), och ingen, absolut ingen, ville nått när jag frågade om det fanns några önskemål! eusa_liar.gifeusa_shifty.gif

Själv har jag ju inte förstånd på att offentligt spela skivor av namnen som Schill räknar upp, och det mesta av audiofiljazz och förStockfishasde inspelningar går även det bort!

Tyvärr så verkar det som om dom flesta audiofiler är rädda för musik, och dom som är roade av musik skiter i audiofili.... Jag kan ju klart säga att Black Sabbath's Paranoid låter kalas på anläggningen vi spelade på, men det gjorde även en Stråktrio av Hermann Berens och Rachmanninovs ciss-mollpreludium arrat för franskromantisk orgel (visst det finns inte mycket output i dom två lägsta oktaverna, men ändå!), diverse klassiskt piano för att inte tala om favoriter som Mahler fyran med Horenstein och Maria Ritas inspelning av dos gardenias, gladjazz med Sonya Hedenbratt (för att nämna några)!

Min grunddevis är, att en högtalare skall kunna spela vad skitinspelningar som helst väl, annars är den felkonstruerad! Det betyder ju inte att det måste låta bra, men låter inspelningen skit, så skall det låta skit på ett övertygande sätt! ;);)

/ptr

KUL, skulle varit roligt att komma in och lyssna på din demo.

Jag tyckte det var trevligt att få träffa dig, vi får ses i Göteborg nästa gång jag kommer upp och "demar" mina högtalare.

Ha det gott tills dess.

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så verkar det som om dom flesta audiofiler är rädda för musik, och dom som är roade av musik skiter i audiofili.... Jag kan ju klart säga att Black Sabbath's Paranoid låter kalas på anläggningen vi spelade på, men det gjorde även en Stråktrio av Hermann Berens och Rachmanninovs ciss-mollpreludium arrat för franskromantisk orgel (visst det finns inte mycket output i dom två lägsta oktaverna, men ändå!), diverse klassiskt piano för att inte tala om favoriter som Mahler fyran med Horenstein och Maria Ritas inspelning av dos gardenias, gladjazz med Sonya Hedenbratt (för att nämna några)!

Tja, det finns ju fotografer som köper den bästa kamerautrustningen men aldrig använder den också ...

Det är ju sin favoritmusik man vill spela och alla gillar inte Sabbath eller DM - det får man acceptera. Det som imponerar på mig är en anläggning som klarar den musik jag själv lyssnar på. Sedan måste man som musikälskare ibland acceptera en sämre ljudkvalitet för musikens skull. En live med Sabbath låter inte alltid perfekt ...

Link to comment
Share on other sites

Det är ju sin favoritmusik man vill spela och alla gillar inte Sabbath eller DM - det får man acceptera. Det som imponerar på mig är en anläggning som klarar den musik jag själv lyssnar på. Sedan måste man som musikälskare ibland acceptera en sämre ljudkvalitet för musikens skull. En live med Sabbath låter inte alltid perfekt ...

Du sätter tummen rakt på! Det är bara synd att det skall vara så syndigt svårt att få folk att berätta vad dom vill lyssna på! (Alla euphonier undantagna givetvis!)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så verkar det som om dom flesta audiofiler är rädda för musik, och dom som är roade av musik skiter i audiofili....

/ptr

Tyvärr så stämmer det nog även med mina intryck att det har en tendens att bli aningen mycket Stockfisch, Keith don´t go och Burmester samplers för många audiofiler ;) medan, som du säger; dom som är roade av musik skiter i audiofili.... Självklart finns det lysande undantag, vilket vi bl.a. kan se här på Euphonia :) .

Link to comment
Share on other sites

Det är ju sin favoritmusik man vill spela och alla gillar inte Sabbath eller DM - det får man acceptera. Det som imponerar på mig är en anläggning som klarar den musik jag själv lyssnar på. Sedan måste man som musikälskare ibland acceptera en sämre ljudkvalitet för musikens skull. En live med Sabbath låter inte alltid perfekt ...

Musikstilen spelar nog mindre roll bara man har hört inspelningarna förut när man sitter där i ett obekant mässrum med nya högtalare och ny elektronik. Dessutom kan ju tvåbenta absorbenter komma och gå... :)

Link to comment
Share on other sites

Tyckte Arken var kul. Ny musik på dyra "fina" anläggningar av de "fina" märkena. Lät överlag bra. Saknar två saker. Främst , var fanns Focal? De gör ju som bekant inte helt ointressanta högtalare och när skall man få lyssna till "utopiska" högtalare? Och, för det andra, för att locka fler till både hifi och "hembio" måste det senare också beredas plats. Namnet "Hifi"mässa till trots! Nu var det väl i princip bara Marantz och Hifi-klubben, och nått i huvudhallen som jag inte ens minns namnet på, som körde nåt för dessa entusiaster.

Jag kallar mig själv "megarookie" då detta var min första mässa. Men jag åker till en mässa för att se och höra sådant som i princip aldrig kan stå i min butiks demo till vardags. Typ, Utopia.

Link to comment
Share on other sites

Och, för det andra, för att locka fler till både hifi och "hembio" måste det senare också beredas plats. Namnet "Hifi"mässa till trots! Nu var det väl i princip bara Marantz och Hifi-klubben, och nått i huvudhallen som jag inte ens minns namnet på, som körde nåt för dessa entusiaster.

Nej!!! Du missade altså NS Home Theater på tredje våningen! Brutaldemo med rummet fyllt av Procella Audio´s största modeller med aktiv drivning på bl.a 1100W till 15-tums JBL(?) i basen. Förstärkeriet kom annars från Lexicon. Rummet var gödslat med Svanåprylar.

Den bion hade jag gärna haft hemma. :D

http://www.nshometheater.se

http://www.procella-audio.com

Link to comment
Share on other sites

Nej!!! Du missade altså NS Home Theater på tredje våningen! Brutaldemo med rummet fyllt av Procella Audio´s största modeller med aktiv drivning på bl.a 1100W till 15-tums JBL(?) i basen. Förstärkeriet kom annars från Lexicon. Rummet var gödslat med Svanåprylar.

Den bion hade jag gärna haft hemma. :D

http://www.nshometheater.se

http://www.procella-audio.com

Härligt!

Skall lägga upp en bild och ett par citat med god anknytning till detta! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...