Jump to content

Oförglömligt! Alexandria X-2 i Sverigeprimiär.


calm

Recommended Posts

den planerade halvtimmen, blev till en timme. Svårt att slita sig. På Söndagen då jag lyssnade började man ana den höga potentialen. Rummet bråkade en del med basen, men det får man försöka lägga åt sidan. Hade förmånen att flytta fram till främsta raden mot slutet av demon och det blev faktiskt gåshud på det sista operastycket. Normalt har jag svårt att hålla mig förs skratt när det vankas countertenor, men sättet man kunde följa rösten och soloviolinisten på scenen var mycket trovärdig samtidigt som jag upplevde tonaliteten som mycket "rätt". Orkesterdiket hängde dock kvar lite vid högtalarna och det kan lika gärna handla om inspelningen av verket som eventuellt behov av fortsatt inspelning av elementen.

Tydligen hände mycket med högtalarna under helgen. De var helt nya på Fredagen. Det blev ju en fullträff för mig att jag fick till lyssningen först på Söndageftermiddag. För de som eventuellt saknade något i återgivningen på Fredagen, så kan man tänka sig att det återfanns på Söndagen om man skall tro de som lyssnat flera gånger under helgen.

Angående priset... Jag tycker de är erbarmeligt fula oavsett pris, men det tycker nog många om mina högtalare med. Likväl, på vägen ut från hotellet, så tackade jag Björn för välljudet och kommenterade att lyssningen var rent spekulativ, då jag förmodligen aldrig kommer ha råd med dem, men att om jag å andra sidan skulle ha råd med ett hus i vilket de kunde göras rättvisa, så skulle jag förmodligen ha råd med Alexandria också :blush

Link to comment
Share on other sites

Ludwig här!!!

ALLTSÅ JÄKLAR VAD KUL VI HADE I HELGEN ALLIHOPA!!!

Vi är så glada och lyckliga att alla ni som kom gjorde er besväret att dyka upp hos oss. Jag tror att samtliga fann det värt besväret.

Det här var vår bästa och härligaste demohelg någonsin. Jättemycket respons från alla glada besökare. Och många satt LÄÄÄÄÄÄÄÄÄNGE!

Det hela gjorde att tiden formligen flög fram, även för oss "scenarbetare". Peter McGrath var mycket belåten med det stora musik- och teknikintresset hos så många, vilket han uttryckte flera gånger. Vi är mycket nöjda med hur det lät, förstås. Allra bäst var det som vanligt under söndageftermiddagen, men det var fullständigt överväldigande redan på fredagen. Totalt sett en lyssningsupplevelse som även undertecknad kommer att bära med sig länge.

Här är anläggningen i sin helhet:

Wilson Alexandria X2 Series 2

Finite Elemente Master Reference rack

Finite Elemente Cerabase fötter under racken

Nordost THOR

Nordost ODIN Power

Nordost Valhalla Power

Nordost ODIN RCA och XLR

Nordost ODIN högtalarkablar

Nordost CAST mellan KRELL-apparaterna

Brinkmann Balance skivspelare

Lyra Skala MC-pickup

Audio Research PH-5 phonosteg

Pyrotech PC Tower

Lynx AES16e ljudkort med digital XLR ut

Audio Research DAC-7

KRELL Evolution 505 CD/SACD

KRELL Evolution 202 försteg

KRELL Evolution 600 slutsteg

Diffusorer och basabsorbenter från Svanå Miljöteknik

Det tog ca 10 timmar att ställa upp anläggningen, men resultatet var som sagt värt mödan. Det är det alltid.

Nästa stora event är i Stockholm i februari, på Sheraton närmare bestämt. Vi kommer att hålla till i samma rum som förra gången det begav sig.

Vi ses då!!!

Bästa hälsningar och tack för alla kommentarer

Ludwig på Audionord

Link to comment
Share on other sites

tack för den infon ludwig :) Tyvärr han jag bara med sista halvtimmen på söndagen men det är intryck som består.

det spelades elektronisk musik av det extremt minimalistiska slaget vid något tillfälle. Det lät som klippta frekvenssvep och snubben som hade satt ihop härligheten kom från tyskland.

Dessvärre missade jag att fråga vad artisten hette. Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

tack för den infon ludwig :) Tyvärr han jag bara med sista halvtimmen på söndagen men det är intryck som består.

det spelades elektronisk musik av det extremt minimalistiska slaget vid något tillfälle. Det lät som klippta frekvenssvep och snubben som hade satt ihop härligheten kom från tyskland.

Dessvärre missade jag att fråga vad artisten hette. Någon som vet?

JA, Han heter Alva Noto.

Link to comment
Share on other sites

Ludwig här!!!

ALLTSÅ JÄKLAR VAD KUL VI HADE I HELGEN ALLIHOPA!!!

Vi är så glada och lyckliga att alla ni som kom gjorde er besväret att dyka upp hos oss. Jag tror att samtliga fann det värt besväret.

Det här var vår bästa och härligaste demohelg någonsin. Jättemycket respons från alla glada besökare. Och många satt LÄÄÄÄÄÄÄÄÄNGE!

Det hela gjorde att tiden formligen flög fram, även för oss "scenarbetare". Peter McGrath var mycket belåten med det stora musik- och teknikintresset hos så många, vilket han uttryckte flera gånger. Vi är mycket nöjda med hur det lät, förstås. Allra bäst var det som vanligt under söndageftermiddagen, men det var fullständigt överväldigande redan på fredagen. Totalt sett en lyssningsupplevelse som även undertecknad kommer att bära med sig länge.

Här är anläggningen i sin helhet:

Wilson Alexandria X2 Series 2

Finite Elemente Master Reference rack

Finite Elemente Cerabase fötter under racken

Nordost THOR

Nordost ODIN Power

Nordost Valhalla Power

Nordost ODIN RCA och XLR

Nordost ODIN högtalarkablar

Nordost CAST mellan KRELL-apparaterna

Brinkmann Balance skivspelare

Lyra Skala MC-pickup

Audio Research PH-5 phonosteg

Pyrotech PC Tower

Lynx AES16e ljudkort med digital XLR ut

Audio Research DAC-7

KRELL Evolution 505 CD/SACD

KRELL Evolution 202 försteg

KRELL Evolution 600 slutsteg

Diffusorer och basabsorbenter från Svanå Miljöteknik

Det tog ca 10 timmar att ställa upp anläggningen, men resultatet var som sagt värt mödan. Det är det alltid.

Nästa stora event är i Stockholm i februari, på Sheraton närmare bestämt. Vi kommer att hålla till i samma rum som förra gången det begav sig.

Vi ses då!!!

Bästa hälsningar och tack för alla kommentarer

Ludwig på Audionord

Tack Ludwig!

Modellbeteckningar och annat är inte min starka sida så bra med upplysningen till den teknikintresserade.

Själv nöjer jag mig med vad detta lilla "stereopaket" levererade i form av himmelskt ljud.

Trots att systemet ligger prismässigt över vad gemene man överhuvudtaget kan tänkas spendera eller orka med ekonomiskt så tycker jag alltid att det är ett privilegium att få dessa supertunga referenser.

Eftersom jag är en inbiten lyssnarfantast så tycker jag det är roligt att det finns en utveckling som bara pekar uppåt vad det gäller god återgivning, det gäller såväl normalsystem som dessa highend-giganter.

Kan man boka två platser till nästa sittning på Sheraton?

Jag kommer att stå först i kön.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack Ludwig!

Modellbeteckningar och annat är inte min starka sida så bra med upplysningen till den teknikintresserade.

Själv nöjer jag mig med vad detta lilla "stereopaket" levererade i form av himmelskt ljud.

Trots att systemet ligger prismässigt över vad gemene man överhuvudtaget kan tänkas spendera eller orka med ekonomiskt så tycker jag alltid att det är ett privilegium att få dessa supertunga referenser.

Eftersom jag är en inbiten lyssnarfantast så tycker jag det är roligt att det finns en utveckling som bara pekar uppåt vad det gäller god återgivning, det gäller såväl normalsystem som dessa highend-giganter.

Kan man boka två platser till nästa sittning på Sheraton?

Jag kommer att stå först i kön.

Calm

Vi bokar två fin-platser till nästa sittning på Sheraton! :)

En liten fundering vill jag komma med efter att ha läst igenom den här tråden, dock. När vi lägger ner mycket pengar och energi för att få till en sån här lyssningsupplevelse med musik och teknik i fokus - hur konstruktivt är det då att gå in som forumdeltagare och basunera ut hur "erbarmeligt fula" man personligen tycker att högtalarna i fråga är? Jag kommer ihåg att precis samma sak hände förra gången vi visade kostbara högtalare publikt. Och man blir så låg över nivån på sådana inlägg.

Får vi inte en roligare värld om vi koncentrerar oss på saker som hör till ämnet, istället för att bara sitta platt på baken och peka ut vad som inte passar ens personliga smak för stunden? Det finns ju faktiskt en anledning till att högtalarna i fråga ser ut så som de gör - formen är en direkt följd av att du som användare ska kunna passa in varje elementgrupp helt PERFEKT i fas i förhållande till din lyssningsposition - och därigenom låsa upp en hel massa information i inspelningen som normalt försvinner i en massa inbyggda fasfel och kabinettresonanser.

Och när man förstår hur mycket energi och tid och hur många strikt vetenskapliga tester som gjorts för att leda fram till en sådan otroligt Formel-1-produkt som Wilson Alexandria X2 Series 2, då händer något. Den till en början kanske ovana formen, låser plötsligt upp sig, och blir inte bara snygg, utan hänförande, fantastisk och vacker.

Om man bara har sett Volkswagen Polo i hela sitt liv, kan det nog bli lite märkligt att plötsligt få syn på Kimi Räikkönens Ferrari. Första reflexen är förmodligen att börja gapa och skrika och peka. Men sitt still, betrakta och fundera ett slag, så dechiffreras formspråket plötsligt framför dig. En positiv upplevelse!

Tackar i alla fall för klart övervägande positiva gensvar efter vår insats - telefonen har minst sagt gått varm den här veckan. Och mailboxen är PROPPFULL med funderingar från alla som var där. Jättekul - det blir fler tillfällen!

Bästa hälsningar

Ludwig, Audionord

Link to comment
Share on other sites

Vi bokar två fin-platser till nästa sittning på Sheraton! :)

En liten fundering vill jag komma med efter att ha läst igenom den här tråden, dock. När vi lägger ner mycket pengar och energi för att få till en sån här lyssningsupplevelse med musik och teknik i fokus - hur konstruktivt är det då att gå in som forumdeltagare och basunera ut hur "erbarmeligt fula" man personligen tycker att högtalarna i fråga är? Jag kommer ihåg att precis samma sak hände förra gången vi visade kostbara högtalare publikt. Och man blir så låg över nivån på sådana inlägg.

Får vi inte en roligare värld om vi koncentrerar oss på saker som hör till ämnet, istället för att bara sitta platt på baken och peka ut vad som inte passar ens personliga smak för stunden? Det finns ju faktiskt en anledning till att högtalarna i fråga ser ut så som de gör - formen är en direkt följd av att du som användare ska kunna passa in varje elementgrupp helt PERFEKT i fas i förhållande till din lyssningsposition - och därigenom låsa upp en hel massa information i inspelningen som normalt försvinner i en massa inbyggda fasfel och kabinettresonanser.

Och när man förstår hur mycket energi och tid och hur många strikt vetenskapliga tester som gjorts för att leda fram till en sådan otroligt Formel-1-produkt som Wilson Alexandria X2 Series 2, då händer något. Den till en början kanske ovana formen, låser plötsligt upp sig, och blir inte bara snygg, utan hänförande, fantastisk och vacker.

Om man bara har sett Volkswagen Polo i hela sitt liv, kan det nog bli lite märkligt att plötsligt få syn på Kimi Räikkönens Ferrari. Första reflexen är förmodligen att börja gapa och skrika och peka. Men sitt still, betrakta och fundera ett slag, så dechiffreras formspråket plötsligt framför dig. En positiv upplevelse!

Tackar i alla fall för klart övervägande positiva gensvar efter vår insats - telefonen har minst sagt gått varm den här veckan. Och mailboxen är PROPPFULL med funderingar från alla som var där. Jättekul - det blir fler tillfällen!

Bästa hälsningar

Ludwig, Audionord

Ludwig, jag såg din kommentar och tänkte; "erbarmeligt fula", undrar om det var jag?? Hittade även mitt inlägg. Jag tror de flesta som läste mitt inlägg och mina omdömen skulle uppfatta det som relativt konstruktivt och i högsta grad seriöst. Ryckt ur sitt sammanhang samt med förstärkningsordet "basunera", så ser det ju inte alls bra ut! Att jag kostar på mig ETT endaste subjekivt, o i detta fall negativt omdöme angående utseendet måste väl ändå kunna accepteras? Inte ens Alexandria kan väl vara "untouchable"? Det finns ju gott om bilder på dem så även de som inte var på demon kan skapa sig en egen uppfattning. Utseendet är tveklöst ett resultat av prestanda- och funktionsdriven design! I min värld är återgivningen så pass viktig så att visst måste man göra vissa kompromisser tex inom det estetiska om söker maximal prestanda. Det hade i mina ögon varit värre att dömt ut ljudet utan att beakta det aktuella rummet och därmed skapa en falsk bild för dem som inte hade förmånen att lyssna. I en annan ekonomisk verklighet kanske det varit jag som köpt demoparet. Hade jag inte fått det efter min ovärdiga kommentar om en sekundär parameter som utseendet?

Jag skummade igen hela tråden och faktum är att mina två ord som du lyfte fram är de enda negativa omdömen jag hittar över huvudtaget. Jag upplever att du är lite onyanserad i din kritik!

mvh,

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Ludwig!

Jag förstår din reaktion, men tycker att de "surt sa räven" kommentarerna om Alexandrians utseende snabbt kan förpassas till glömskans sophög. Uttalanden sker ofta när man inte själv varit på plats.

Själv kommer jag leva länge på denna upplevelse precis som den tidigare Maxx-spelningen, lite som att återkalla lukten från ett riktigt Formel 1 lopp.

One´s in a lifetime!

Tackar för platsreservationen!

Ser fram mot nya upplevelser.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår alles begejstring over disse Wilson musikformidlere.

Jeg har selv haft glæden af at høre Alexandria, Maxx, Watt og Watt/Puppy.

Første gang jeg stiftede bekendskab med Wilson var i primo 90'erne og siden da har denne lytteoplevelse været min præference.

Jeg har siden hørt Wilson spille i flere sammenhænge og synes at jeg vil nævne at når de har haft de bedste vilkår har det ikke været Krell der har drevet dem men derimod rørforstærkere med Mark Levinson som forforstærker.

Jeg glæder mig rigtig meget til den dag hvor jeg får lov at lytte til Wilson's, til den tid, topmodel med denne kombination af Mark Levinson og en OTL rør effektforstærker hvor signalkilden er en analog spolebåndoptager af topkvalitet som f.eks. Lyrec, Sony APR-5003 eller 3M som afspiller en masteroptagelse i 2., 3., eller 4. generation med jazz trio til sextet besætning.

Kablerne må så gerne være multikabling eller MIT men det bliver det nok kun hvis jeg selv køber disse, ikke helt billige, højttalere.

Spændende tråd.

Tak.

"dolph"

Link to comment
Share on other sites

Ludwig, jag såg din kommentar och tänkte; "erbarmeligt fula", undrar om det var jag?? Hittade även mitt inlägg. Jag tror de flesta som läste mitt inlägg och mina omdömen skulle uppfatta det som relativt konstruktivt och i högsta grad seriöst. Ryckt ur sitt sammanhang samt med förstärkningsordet "basunera", så ser det ju inte alls bra ut! Att jag kostar på mig ETT endaste subjekivt, o i detta fall negativt omdöme angående utseendet måste väl ändå kunna accepteras? Inte ens Alexandria kan väl vara "untouchable"? Det finns ju gott om bilder på dem så även de som inte var på demon kan skapa sig en egen uppfattning. Utseendet är tveklöst ett resultat av prestanda- och funktionsdriven design! I min värld är återgivningen så pass viktig så att visst måste man göra vissa kompromisser tex inom det estetiska om söker maximal prestanda. Det hade i mina ögon varit värre att dömt ut ljudet utan att beakta det aktuella rummet och därmed skapa en falsk bild för dem som inte hade förmånen att lyssna. I en annan ekonomisk verklighet kanske det varit jag som köpt demoparet. Hade jag inte fått det efter min ovärdiga kommentar om en sekundär parameter som utseendet?

Jag skummade igen hela tråden och faktum är att mina två ord som du lyfte fram är de enda negativa omdömen jag hittar över huvudtaget. Jag upplever att du är lite onyanserad i din kritik!

mvh,

/Henrik

Henrik - jag ger dig helt rätt i din observation. Visst var jag onyanserad. Det kokar till lite i huvudet ibland när vissa skeenden inträffar - jag minns när jag som nybliven stolt far var ute och gick vårpromenad med min ljuslockige ettåring Petter i barnvagnen. Vid Fridhemsplan mötte vi en sliten gammal man. Han tittade med tvivel i blicken först på mig, sedan på Petter, sedan åter på mig. Han öppnade så munnen, och fick ur sig ett enda ord: "-Usch." Och så vände han på klacken och gick därifrån. Jag kommer ihåg att jag blev så personligen förbaskad av detta att jag knöt händerna runt handtaget på barnvagnen och bestämt gick med klackarna hårt i backen och rykande öron hela vägen hem. Ordentligt och personligen förolämpad!

Varför denna historia här på forumet, då?

Jo, det kan ju bli så att man som känslosam musik-konsument blir alldeles förtjust i sina parad-pjäser, så att man hugger som en kobra om någon kommer och säger så lite som ett endaste "Usch" om dem. Precis det var det som hände när jag satt och kollade igenom tråden i morse. Men som du säger, så är detta lilla "Usch"-et i princip det enda negativa som står att finna någonstans. Så jag backar vördsamt och skyller på känslosvall.

Trevligt ändå att vårt intresse innehåller pjäser som framkallar känslor - det är väl det som är den övergripande avsikten med hela cirkusen egentligen? Eller borde vara i alla fall.

EN liten detalj på Alexandria X2 Series 2 kan jag gå med på är aaaaaaaaaningen o-underbar. Det är den böljande våg-linjen på sidan. Det måste varit den du åsyftade!!! ;)

Den är rak igen på nya Maxx:arna. Tänk vad snygga de skulle vara i Ferrari-rött! Eller Polo-blått... :D

Well well. Smaken är som baken. Det är väl tur det egentligen.

Tack för att du reagerade och återställde ordningen. Gillas. Nu åter till dagens ädla göromål.

//Ludwig

Link to comment
Share on other sites

Ludwig:

Har ni fått någon uppfattning om hur Odin Power presterar än?

Vore kul att höra lite om hur ni upplever den?

Det har ju varit väldigt tyst på nätet om ankomsten av den.

/Per

Jag blev utsatt för Björntjänsten att få låna två stycken över sommaren.

Inte snällt. Först fick jag låna en, och sedan ytterligare en. Om man ser signalkedjan som följande:

Elskåp - proppskåp - elledning - eljack - strömkabel - "fördelardosa" - lågnivåelektronik - högnivåelektronik, så

fick jag allra bäst resultat med den första Odin Power-kabeln när jag kopplade den ända borta vid signalkällan - förvånande nog. Jag hade trott att den skulle sitta direkt från vägg-jacket till "fördelardosan". Det var också bra, men inte lika förvånande lyft som när jag satte den före signalkällan - en CD-spelare i det här fallet.

Min motivation för att prova var egentligen frågan - kan vi stå för att saluföra strömsladdar med så här astronomisk prislapp?

Och det kan vi ändå, när allt kommer kring. De fungerar på ett förvånande omvälvande sätt. De är inte för alla och envar, utan för de få som klarar av de här nivåerna.

Rent världs-politiskt kan man ju börja fundera lite, men det händer mig samtidigt varje gång jag passerar en båtbrygga i Stockholm. Money money money...

OM Forumledningen anser detta inlägg som alltför saluförande, accepterar jag naturligtvis att bli bortsopad å det snaraste.

Vänliga hälsningar

Ludwig

Link to comment
Share on other sites

Jag blev utsatt för Björntjänsten att få låna två stycken över sommaren.

Inte snällt. Först fick jag låna en, och sedan ytterligare en. Om man ser signalkedjan som följande:

Elskåp - proppskåp - elledning - eljack - strömkabel - "fördelardosa" - lågnivåelektronik - högnivåelektronik, så

fick jag allra bäst resultat med den första Odin Power-kabeln när jag kopplade den ända borta vid signalkällan - förvånande nog. Jag hade trott att den skulle sitta direkt från vägg-jacket till "fördelardosan". Det var också bra, men inte lika förvånande lyft som när jag satte den före signalkällan - en CD-spelare i det här fallet.

Min motivation för att prova var egentligen frågan - kan vi stå för att saluföra strömsladdar med så här astronomisk prislapp?

Och det kan vi ändå, när allt kommer kring. De fungerar på ett förvånande omvälvande sätt. De är inte för alla och envar, utan för de få som klarar av de här nivåerna.

Rent världs-politiskt kan man ju börja fundera lite, men det händer mig samtidigt varje gång jag passerar en båtbrygga i Stockholm. Money money money...

OM Forumledningen anser detta inlägg som alltför saluförande, accepterar jag naturligtvis att bli bortsopad å det snaraste.

Vänliga hälsningar

Ludwig

Äsch då, inte! Här inne är vi alla säljare :) Kul att ni fick till ljudet!

mvh

sladd

.

Link to comment
Share on other sites

OM Forumledningen anser detta inlägg som alltför saluförande, accepterar jag naturligtvis att bli bortsopad å det snaraste.

Vänliga hälsningar

Ludwig

Finns ingen anledning att leta reda på sopkvasten :) och så länge handboken följs med branschtillhörighet angiven i signaturen måste man ju ha rätt att få uttrycka sina tankar. Jag utgår från att Euphonias läsare kan hantera branschinformation på egen hand utan moderativa ingrepp och tråden är ju dessutom öppen för eventuella kommentarer i själva sakfrågan, d.v.s. erfarenheter av nätkablage i de högre prisklasserna.

Link to comment
Share on other sites

Finns ingen anledning att leta reda på sopkvasten :) och så länge handboken följs med branschtillhörighet angiven i signaturen måste man ju ha rätt att få uttrycka sina tankar. Jag utgår från att Euphonias läsare kan hantera branschinformation på egen hand utan moderativa ingrepp och tråden är ju dessutom öppen för eventuella kommentarer i själva sakfrågan, d.v.s. erfarenheter av nätkablage i de högre prisklasserna.

Inte minst var det svar på en direkt fråga från annan medlem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...