Jump to content

Recommended Posts

Posted

Man kunde också stå och drömma utanför Radiolagrets skyltfönster i centrala Göteborg. Där stod en påslagen Gale och snurrade år efter år med lysande digitaldisplay. Som en slags framtidsvarelse ungefär... :o:)

Undrar vart den tog vägen... :?:

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

"Men vad man skulle ha på den tiden om jag minns rätt var en AR-spelare eller Thorens med SME-arm+Ortofon-pickup. Men det fick man drömma om. "

Ja Thorens ,SME och Ortofon hör på något sett ihop :)

Posted

Drömmar förgyller vår gråa vardag! :D ...och att bli nostalgisk är inget att säga usch för...det betyder ju att man återupplever harmonifyllda stunder ifrån sitt liv......!

Kan väl vara dags att ta ett kliv till i denna månadstråd...har det då hänt mer efter Series II Improved? Jodå, 1981 gick man vidare till modellen 3009-R, och med det introducerades åter en 12” arm, alltså 3012-R. Här dök även en 10” arm upp…för första gången fanns en 3010-R. Jag minns att EAR undrade i ”Thorens 125”-tråden om någon sett en sådan någon gång…vi ställer väl frågan igen?

-R har likt Improved tonarm utav högpolerat rostfritt. Lika tunnväggig är den också, 0,25mm, och fortfarande är den nylonlagrad. Här vill jag då nämna att det faktiskt finns lager utav metall att köpa som tillbehör, och det finns tom tredjepartföretag som säljer lager i brons.

sme_bearing1.jpg

Här ser vi de tre olika…med nylon till vänster och brons till höger…i mitten är alltså?:)

Vad skiljer då denna variant ifrån tidigare? De stora skillnaderna ser vi här:

sme009.jpg

Återigen får man väl säga att viktpaketet är den stora skillnaden. Verkar som man har lyssnat på den kritik som man tydligen fick för Improved vad gäller dess begränsning utav vikternas justeringsmån. På just denna bilden ser vi en 3012-R med sin lite större balansvikt än 3009-R och 3010-R. Längst bak på armen ser man den lilla svarta ratt som man skruvar på för att justera balansvikten framåt/bakåt på armen. Denna balansvikt är tvådelad. Den främre delen som man ser kan tas bort för att bytas mot annan storlek. Det verkar finnas två olika utbytbara vikter i ”grunden”. 64 respektive 77g. Denna förändring utav vikterna mot Improved gör att man kan balansera pickup:er från 1,5 upp till 26g eller skal med integrerad pickup (som de Ortofon SPU som bild finns på tidigare) med vikt upp till 33,5g.

Vi ser även den ratt på sidan av balansvikten som man skruvar på för att justera sidobalansen. Den förskjuter alltså nåltrycksvikten i sidled. Nåltryckvikten som på denna modell återigen kan justeras upp till 5g nåltryck. Dock specas den som vara användbar från minst 1,25g nåltryck.

Även antiskating justeringen har till synes fått tillbaka sin långa hävarm, nu med än fler justeringsteg. Dessa justeringsteg sitter nu klart tätare, och ger med andra ord ännu finare justeringsteg. Den som är lika uppmärksam som jag ser att övriga delar av antiskatingkonfigurationen saknas på just denna arm.

Posted

Nej, nu får jag ha babblat klart för ett tag, och istället låta er njuta av lite fler fina bilder på 3012 Series II! Jag vill så återigen säga ett STORT tack till EAR för ”lånet” av tonarm och Johan för fotograferingen samt inte minst Holger Trass för att vi fått låna bilder ifrån hans samling för att kunna illustrera denna tråd.

9.jpg

Mums….

10.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Som ännu ett bevis på att dessa armar "still going strong" så använde tydligen Lamm tillsammans med annat godis en 3012-R under CES 2003

\\K-man

• 1 month later...
Posted
...Här dök även en 10” arm upp…för första gången fanns en 3010-R. Jag minns att EAR undrade i ”Thorens 125”-tråden om någon sett en sådan någon gång…vi ställer väl frågan igen?

Jadå, jag har både sett och hört den. Enligt ägaren är skillnaden jämfört med 3009R marginell om ens existerande.

Posted

Pipes, gott. Då finns de iallafall där ute :) Du har inte möjlighet att fota den och lägga in bilden här? Vore väldigt trevligt...den saknas liksom.... :)

\\K-man

• 3 years later...
Posted
-R har likt Improved tonarm utav högpolerat rostfritt. Lika tunnväggig är den också, 0,25mm, och fortfarande är den nylonlagrad. Här vill jag då nämna att det faktiskt finns lager utav metall att köpa som tillbehör, och det finns tom tredjepartföretag som säljer lager i brons.

Här vill jag faktiskt fortsätta på denna gamla tråd :D

Lite bilder är kanske inte fel ;)

P1060348,1.JPG

P1060350,1.JPG

Resan började med att jag köpte en ny puppa till min gamla arm. Efter montering och lite lyssnande som gav mersmak så ville jag prova om någon form av uppgradering av tonarmen kunde ge något :mm:

Posted

Till vänster ser man ett lyckat litet tweak i form av en speciell sorts korkmassa som används i stället för originalmattan eller som jag haft en antistatmatta

Posted

Vad är det då för tweak det handlar om :mm:

Jo det är en sådan här

P1060354,1.JPG

Tänk att det var en sådan K-Man nämnde för länge sedan(4 år nästan :o:blush )

Posted

Som med många andra prylar så följer det med en vad man tror är en bra och lättarbetad beskrivning hur man skall gå till väga

P1060372,1.JPG

Posted

Så här ser tonarmen ut där bak på den varianten jag har vilket är en 3012II

där 12 står för 12 tum eller som i mitt fall en effektiv armlängd av 304,8 mm

P1060378,1.JPG

Ni får ursäkta den usla bildkvaliten :blush

Posted

Vi börjar väl operationen med att rensa lite där bak så man kommer till ordentligt.När motvikterna är bortplockade ser det ut så här

P1060381,1.JPG

Så här långt går allt enlig planerna och enl beskrivningen som följde med :mm:

Posted

Noterar att du ändrat antiskatingjusteringen...nufiken som man är undrar man varför...eller om det enbart är en del av demonteringen?

\\K-man

Posted
Noterar att du ändrat antiskatingjusteringen...nufiken som man är undrar man varför...eller om det enbart är en del av demonteringen?

Beror på att jag monterat en sådan här en Denon DL 103R :)

1157279977_DL-103R.jpg

En av de få puppor som jag egentligen tycker passar i denna armen. Ortofons SPU gold är en annan :mm:

Posted

Vi plockar väl bort lite till

P1060382,1.JPG

Ser ju enkelt ut.Bara bort med de två skruvarna på den svarta plattan och dit med det nya lagret i brons eller :blush:dead: :angry:

Posted

Som man kan se på bilden ovan så ligger lagret i en vagga(underdelen)Lagerna till SME är knivlager som inte tål någon form av misshandel.

Som K-man tidigare påpekat så fanns det Nylonlager och stållager och piratlager al`a bronslager.

i min arm satt det ett metallager som var slitet så valet att uppgradera till Brons var relativt enkelt

Posted

Nu kommer här tyvärr inga bilder på mellanspelet pga att jag blev lite upptagen med annat som har med modden att göra.

Enligt beskrivningen så var det bara till att ta av den bakre skruven och sen dra ut den bakre delen av armröret till vänster på bilden.

Det är nämligen så att det sitter ett litet jordbleck under den främre skruven med en mutter i.

Man skall alltså ta ut det bakre röret och sen hålla jordblecket på plats med en pincett medan man lossar den främre skruven och sedan sätter man på det nya lagret

Bara ett felBeskrivningen tillhör de nyare 3012 r armarna.

På min 3012II går det inte att plocka bort den bakre biten av röret på samma enkla sett.Vilket skulle visa sig vara en felaktig iaktagelse från min sida vilket gav en massa extrajobb :angry:

Vad tror ni hände

Jordblecksmöget trillade såklart av när den främre skruven lossades

P1060384,1.JPG

En liten bild som visar den kommande röran

Posted

Vi tar det väl från andra hållet

P1060390,1.JPG

Bakre tonarmsröret till höger nu.

Vad man ¨får göra är att man sätter tonarmen i en liten ministällning så man får händerna fria.Trångt som tusan ändå skall ni veta.

Pillar upp jordblecket på plats underifrån där signalkablarna kommer ut och försöker att undvika att klämma signaltrådarna.Blecket skall ju ovanför trådarna mot lagret till