Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dags för ännu en månadstråd…

Denna månad tar vi ett inte så långt steg ifrån vår senaste klassiker, även om det handlar om många mils avstånd mellan tillverkarna så ligger deras produktionsresultat känslomässigt inom samma kilometer ;)

Företaget bakom denna klassiker startades 1946 och hade då sin verksamhet inom modellbyggning. Med tiden gled man in på bland annat precisionstillverkning av enheter för till exempel flygindustrin, och vad jag kan förstå då främst instrument.

…hmmmm…känns en bra bit ifrån hifi…

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Gissningen och förklaringen på förkortningen är inte alls så tokig! :D

…men med den verksamheten, hur kommer man då till hifi?

Jo, det bar sig inte bättre än att grundaren och tillika boss:en vid företaget, Alastair Robertson-Aikman, behövde en viss del till sin anläggning, varvid det helt enkelt togs fram en experimentmodell, som till faktum fick sådan uppskattning bland hans vänner och bekanta att det beslutades att modellen skulle sättas i produktion…året var 1959…och i september släpptes hifi-marknadens första SME-tonarm!

logga%20röd.JPG

…så ni som nu kan era SME…vad hette då denna första modell tro?

Posted

SME har levt vidare genom åren och har för sin verksamhet och sina produkter fått motaga ett antal utmärkelser som bevis på sin kunskap. Den första kom redan 1962 då man fick ett designpris från ”Council of Industrial Design”. Ett höjdarår verkar ha varit 1981 då man inte fick mindre än fem utmärkelser samma år. Noterar att de fått ett par utmärkelser i samband med CES-mässor, som vi läst om här på forumet. Vissa har ju tom deltagit. Naturligtvis finns det även en rad utmärkelser ifrån diverse tidskrifter. Den senaste utmärkelsen står HiFi-news för: British Audio Awards, Best Analouge over £500. Detta var 2001.

….jaaaa…..still going strong….

Posted

Lugn, Johan...jag har ju hela Juni på mig :D ...nej, delar av/till startsammanställningen blev kvar på annan ort, så det kommer snart... ;)

\\K-man

Posted

Nu så Johan, nu kommer det… :evil: :D

Vi börjar väl ungefär där vi slutade förra månaden…vänder tillbaks spelaren på dess fötter, och ser vad vi ”missade” förra månaden ;)

7.jpg

Japp, dags för en genomkörare på SME:s tonarm 3012…jag kan naturligtvis inte hålla mig ifrån dess syskon 3009 och 3010 i dess olika varianter heller…så det blir väl lite allt möjligt om denna ”serie”.

Posted

Jag tänkte inte lägga så mycket krut på versioner innan version II, mer än att visa lite bilder på tidiga 3012:or. Tycker personligen att den ser klart annorlunda ut med sin mässingfärgade balansvikt.

3012S1.jpg

Denna första version av 3012 har en enkel nåltryckjusteringsvikt som sitter fast i en separat fästring längst bak på tonarmen, skiljt ifrån balansvikten.

Den uppmärksamme ser även att den inte har någon antiskating konfiguration

Posted

Visst är det trevligt med lite gamla bilder EAR, för att du skall få det ännu trevligare kommer här lite till av en tidig 3012:a…och jag antar att just denna är lite nyare då den har försetts med den antiskatingfunktion som kom som tillbehör efter ett tag. Dessutom har den ju ”sluppit ifrån” den mässingsfärgade balansvikten.

Old%203012.JPG

Posted

Om man tittar på tonarmslyftspaken så är det samma typ som på förra bilden.Denna arm är mao också tidig.Senare ändrades det till ett långsmalt grepp.

Posted

Japp, de nyare har lite mer mjukt format ”handtag” istället för kulan som dessa tidiga har. När vi ändå nämner denna lyftanordning så kan jag ju skriva att den är vätskedämpad, så det är bara att lägga ned reglaget i bott på en gång(precis som gasen ;) ), så sjunker armen lungt och majestätiskt! Samma sak på vägen upp, upp i topp med reglaget och armen reser sig lika lungt som den gick ned, inget hopp i taket här inte! Man ser även på första bilden att redan i första version hade de pickupskal med bajonettfäste. Smidigt och bra, men lite extra tyngd…bra eller dåligt…tja, det är helt enkelt olika. :) Kan även nämna att dessa tidiga armar var i rostfritt stål, fast naturligtvis inte solida... :clown:

Då går vi väl vidare in på 3012 II då….

6.jpg

Denna skönhet producerades fram till 1972. Tonarmen har nu blivit utav aluminium, och massan på armen ligger på 14g. Armen fanns ju även som 3009 II och var följaktligen lite lättare, 12,5g. Armen har iom series II t.ex. fått den förut nämnda antiskating funktionen, samt ett lite annat balanseringsviktspaket. Vilket jag kommer gå in mer på…. Armens lagring är utav metall.

Posted

Series II har enligt SME:s spec en balansvikt med en sidomonterad tvådelad vikt för sidobalansering och nåltrycksjustering. Jag funderade ett tag på varför man inte ställer nåltrycket lika lätt med balansvikten direkt….men jag kom snart på smidigheten med detta…det gör nog ni också lite längre fram i tråden. :)

sme002.jpg

Den som har koll på sina SME-armar ser genast att jag nu visar en bild på en 3009 II… :o …hur? Jo, 3009 har ju naturligtvis med sitt kortare "överhäng" en lite mindre balansvikt än 3012…

Vi ser också att även här används enbart den inre delen utav vikten för nåltrycksjusteringen, och varför får ni som inte vet fundera på ett tag.

Posted

Trevligt reportage k-man, det är alltid kul med en nostalgisk

tillbakablick med gammal hederlig hifi.

Det var bättre förr...ju förr dess bättre...

;)

Posted

Ja, arcam, speciellt när det är gamla goda ting som fortfarande står sig!

När vi nu pratat lite om de olika vikterna så tänkte jag dra igenom lite hur man justerar in dem, och vad de ger för möjligheter….

När man väl har fått installerat den pickup man valt, det finns ett antal olika varianter och lösningar som är tänkbara, så är det dags att balansera sin tonarm.

Man börjar med att se till att eventuella lösa skydd o.s.v för pickupen avlägsnas, så att inte man balanserar inklusive dem, eftersom de inte kommer vara på vid avspelning. Sedan nollställer man sidobalans och nåltrycksvikterna genom att sätta dem i sitt bakersta läge. Om man vet att den pickup man använder nöjer sig med ett nåltryck under 2,5g så avlägsnar man den yttre vikten av den tvådelade nåltrycksvikten, därefter är det dags att man släpper ned tonarmsreglaget och ser varsamt till så att man inte släpper nålen på ovarsamma äventyr. ;)

Nu är det läge för att justera balansvikten till den plats där armen finner balans. Det kan vara lite fippligt, men som tur är behöver man inte göra det innan varje skiva. :clown: När man fått till balansen går man vidare på sidobalansen. Denna justeras genom att den arm som nåltryckvikten sitter på förskjuts in mot eller ut ifrån tonarmen. Beroende på hur man har monterat sin tonarm på spelaren kan man behöva vrida eller vända på denna armens placering på tonarmen, för att t.ex. tillse att den inte stör reglaget för armlyftet. Dock skall den alltid var parallell med tonarmen. Här ser vi hur det då kan se ut, även om jag tror att just denna montering inte föreskrivs av SME:

sme003.jpg

Slutligen är det då dags att justera nåltrycket, och här kommer då det fina i att ha en separat vikt för det. Då man använder sig utav enbart den ena vikten och justerar den fram steg för steg, ger varje steg 1/4g nåltryck, och då det är tio steg så ger det ett maximalt nåltryck på 2,5g. Skulle inte det räcka sätter man på vikt nummer två och får då lika mycket till, alltså totalt 5g. Dock skall man då vara medveten om att varje steg ger 1/2 g:s skillnad. man får alltså järnkoll på sit nåltryck! Utan någon våg eller liknande. Smart!

Posted

…sedan var det ju detta med anti-skating också…

8.jpg

Här ser vi tydligt dess beståndsdelar. En hävstång fäst på tonarmen, en styrpinne med en ögla på toppen, en bit fisklina ;) samt en liten vikt.

Anti-skating kraften justeras genom att man sätter öglan på fisklinan olika långt ut på hävarmen. Även denna arm har urgröpningar med jämna mellan rum. Varje steg ger här 1/2g. Precis som nåltrycksvikten så har denna pinne 10 jack och ger därmed upp till 5g. Då man justerat in rätt gram skall man justera in styrpinnen så att vikten hänger vinkelrätt mot tonarmen när man sätter nålen på yttersta spåret på en 12" skiva.

Posted

Bra artikel K-man.Om man tittar på sista bilden så kan man se en liten röd prick där öglan för antiskatingen sitter.Det är lite nagellack för att hålla öglan på plats ;)

I detta fallet röd sådan :D

Posted

Tänk att jag kunde missa att det var nagelack! ;) Jag såg att du fäst linan med den något rött, men listade inte ut vad. Detta är naturligtvis ett ypperligt sätt att få inställningen att stanna där man vill. Dessutom kan man ju på detta sätt justera in vikten att stanna även emellan de fasta stegen, och därmed nyttja hela spektrat 0,5-5gr. Det finns dessutom större antiskating tyngd att införskaffa…men den är inte tänkt för denna modell…utan för en som vi kommer till senare.

OK, jag vandrar vidare…alla dessa vikt och kraftinställningar hänger naturligtvis ihop med vad som sitter i toppen av armen…vad man valt för typ av pickup, personliga teorier eller om man rent utav har bytt till ett annat pickupskal, som ju bajonettkopplingen ger möjlighet till. Det finns ett antal olika skal, som utöver rena utseendeskillnader ger lite olika möjligheter. Nedan ser vi toppen på serie II:s originalskal. Det har denna lite snedställda sfäriska logotyp samt att den har två fasta fästskruvar för pickup:n

14.jpg

Här är en bild på Holger Trass:s skalsamling. Vill samtidigt passa på och säga ett stort tack till honom för att vi fått använda bilder ifrån hans fotosamling som komplement till de vi själva lyckats få fram. :)

smeheadshells.jpg

I denna samling ser vi t.ex. att det även finns skal med möjligheter att justera nålens placering i skalet. Vill man inte ha ett löst skal och sedan montera på en nål, finns det möjligheter att köpa kompletta fasta enheter, såsom t.ex. denna Ortofon:s SPU

ortofon%20SPU.jpg

Vissa av oss vill ju vara lite unika….och då kan man ta ett steg till och skaffa en numrerad specialutgåva…:)

ortofon%20spu_85.jpg

Sedan kan man nog sitta nöjd…iallfall ett tag :app:

Posted

När vi ändå är inne på detta med special, så såg jag en sida med massa text som jag inte förstod ett jota av…inte så bra på ”asiatiska tecken”. Men jag förstod iallfall att det var ett företag som sålde massa delar i mer eller mindre guld till SME:s tonarmar. Såg väldigt skimrande ut…undrar om det gör lika mycket för ljudet som för utseendet? Om inte annat kan man ju alltid hävda att man har den dyraste armen…

Någon som vet mer om dessa gulfynd?

Posted

Ja, då pickupen är på plats, inbalanserad och klar…återstår väl bara att börja spela skivor. Skall man då få något ljud ut ur högtalarna så förutsätter det såklart att man kopplat in sin tonarm. Här har SME såklart skickat med en färdigterminerad kabel som bara är att plugga in. På grundmodellen sitter denna anslutning i botten av tonarmsfoten(Se på bilden med den tidiga SMEarmen i början av tråden) och med inkopplingen vertikalt. Det finns dock de modeller med tilläggsbeteckningen HE, som har inkopplingen i horisantalplanet istället. Det syns här för den skarpögde:

sme004.jpg

Så detta borde vara en SME 3012 Series II HE… ;) dock utan nagellack :)

Posted

Vi får väl ta en titt på vad EAR har valt för pickup på sin 3012…

3.jpg

De flesta kan nog uttyda texten MC-3, turbo :) (Måste väl vara för 78:a varvare ;) …fast det funkar ju inte på denna spelare :D ) Men vad är det för märke tro….?

Om (vilket jag förutsätter) detta är en stereonål, så hoppas jag att montören har följt boken och monterat färgstiften i rätt ordning…medsols, med början i övre vänstra hörnet på armen…vit=vänster, röd=höger, blå=vänster jord och slutligen grön=höger jord.....men med den kunskap som dennes ägare bär så är nog risken liten att den sitter fel. Om man har valt en mononål, så använder man sig enbart utav vänster anslutningspar

Vi ser också att han valt att ha använda ”fingerkroken”. Denna fästs helt enkelt mellan skalet och pickupen i samma fästskruvar som pickupen. SME anger denna krok som en medföljande option...vilket borde innebära att de tycker den är lite onödig...så puritaner har ju naturligtvis inte den. :D

Posted

På denna bild kan den inte allt för skumögde se vad för varumärke som gett ut en nål med beteckningen enligt ovan….

2.jpg

Denna bilden gillar jag lite extra! Så jag låter den tala för sig självt.

Posted

Jag skrev tidigare att modellen ”series II” tillverkades fram till 1972…men vad fanns efter det? Jo, man tänkte sig vidareutveckla denna konstruktion och tog således fram Series II Improved. I mångt och mycket samma arm, men med vissa klara egenheter. Jag får känslan av att man här har haft ”lågmassenoja” och arbetat hårt utifrån det…

Improved, som jag kommer kalla den finns bara som 3009. Däremot finns två olika 3009 improved, varav den ena har tillägget S2. S2 har likt tidigare armar bajonettfattning på pickupskalet medan varianten utan S2 har fast skal. På detta sätt har man sparat ytterliggare 3g på armens massa, men på köpet fått ett klart pyssligare jobb att montera pickup....

Bägge dessa armar är av polerad aluminium med en diameter på 9,5mm och med en godstjocklek på 0,56mm. Armlagringen är nu utav nylon till skillnad mot de tidigare armarna.

Dessa Improved är lätt att skilja ifrån de övriga armarna:

sme006.jpg

Med denna bild får jag bra hjälp att illustrera några tydliga skillnader. Vi ser att balansvikten är klart mindre, placerad längst bak. När man justerar denna balansvikt så är det som att man skruvar in den i armen. Det sticker alltså inte ut någon axel igenom vikten. Vi ser också att både sidobalans/nåltrycksvikten och antiskatingvikten har kortare justeringsvägar. Den ensamma nåltrycksvikten går att som mest justera att ge 1,5g nåltryck, och antiskatingen med sin hävarm som nu bara har 6 justeringstreck ger även den som mest 1,5g. Däremot har man på dessa modeller lagt in justeringslägen för sidobalansjusteringen vilket jag tycker är bra.

Just dessa viktjusteringsskillnader har tydligen gjort att vissa älskar den och andra säger sig inte kunna använda den…beroende på att vissa tyngre pickuper och de som kräver mer nåltryck helt enkelt inte går att balansera av.....men som ofta förekommande då man irriterar sig på något, så har man inte hela bilden…det finns tillbehörsvikter att köpa för de som vill ha högre värden…även om de inte är gratis.

Posted

Här ser vi den ”platta” baken på Improved. Lägg också märke till att antiskating-linan nu går igenom en trissa istället för den lilla öglan enligt tidigare.

sme005.jpg

Dessa armar är som nämnts väldigt lätta, och med sina fina lagringar kräver de enbart en sidokraft av 0,02g för att flytta sig i sidled. Vilket i avbalanserat läge borde innebära att man knappt inte känner den på fingern. :o För de som tycker att nålens resa över skivan före, efter och under spelningen blir för flygande finns det en vätskedämpad anordning att köpa. Till Improved heter den FD200. När man fått monterat och justerat den så går det hela ännu lugnare.

Bild kommer här så fort den hamnat på knaak.. ;)

Posted

MC-3 Turbo är en högnivå puppa som var mitt val en gång i tiden eftersom jag inte hade Mc förstärkare.En relativt billig puppa(ca1300-1600kr tror jag)Läge för uppgradering till något trevligt mao inom samma märke :mm:

Kablaget från puppan är bytt till VDH :)

Posted

Usch, jag blir nostalgisk ... SME var ouppnåelig för mig när den var som mest aktuell, men jag hade en gång en Lenco L75 skivspelare vars arm hade en upphängning som liknar SME:s. Alltid något. L 75:an hade mellanhjulsdrivning och efter dämpning av lådan och även tallriken med asfaltmassa samt armen med en gummisnodd(!) lät det riktigt bra, tills lager och motor säckade av tyngden....Ack ja. Men vad man skulle ha på den tiden om jag minns rätt var en AR-spelare eller Thorens med SME-arm+Ortofon-pickup. Men det fick man drömma om.