Jump to content

Recommended Posts

Posted

Norska tidningen Fidelity har haft kabeltest. Redaktören Knut Vadseth provade kablarna öppet i en känd anläggning och efter det har man utfört ett blindtest med 4 andra erkända skribenter:

Anders Rosness

Jan Myrvold

Håkon Rognlien

Trond Torgnesskar

De valde att prova balanserade signalkablar. Startfältet var:

(priser i norska kronor)

Begagnad Transparent Reference (ur-kabeln) värde i dag ca 5000:-

Nordost Valhalla 29 990:-

Jorma Prime 100 000:-

Celius Oblivion 8 000:-

Bertram Proxima 48 000:-

Transparent Ultra (mm2) 20 400:-

Kimber select KS 1021 9 990:-

Eccofisk Mambo AG 8 500:-

Vi saxar från summeringen:

" Selv om Bertram var en ganske overlegen vinner om pris icke er med i vurderingen, var de neste kablene på listen over "de beste" Transparent Ultra, Kimber och Jorma.

Jorma koster mer än bertram, så den kan vi glemme. Men Kimber koster brokdelen av disse og mangler bare litt mer trökk i dypbassen for i det minste å väre veldigt tett på.

Men selv om Transparent är dobbelt så dyr som Kimber, vurderer vi likvel Transparent Ultra til å ha denne ekstra magien som går utover de enkelte parametre. En av oss mente till og med at Transparent var best uansett pris. Alle andre hade den som nummer 2.

Alle er også enige om att dette er en vanvittigt god kabel som opplagt vil gjöre vei i vellinga med mange topanlegg som dermed blir enda bedre. Så får du vurdere om du for denne prisen heller vil ha en bedre CD-spiller (eller platespiller) eller en bedre forforsterker som også vil kunne gjöre mye med lyden."

Reflektion: Nästa gång får vi väl skicka en Transparent Reference (48 000:-) eller en Ref Xl (96 800:-) för att hamna längst upp. [:)] Ovanstående konklusion känns dock som väldigt trevlig läsning!

Vi anbefaller läsning av hela testen! Välkomna också till Arken och träffa både Knut Vadseth och Transparents Brad O Toole !

BMLU_700.jpg

Posted

Priset på chefredaktör Knut Vadseths favoritkabel är 40000 NOK för högt. Det ska alltså vara "bara" 60000 NOK för ett enmeterspar.

För drygt 100000 NOK går det att få ett 2-meterspar Prime högtalarkablar ;)

Tryckfelsnisse finns i Norge också. :)

Posted

Märkligt test. Vad är poängen med att ställa massa kablar mot varandra såhär ? Dessutom i så skilda prisklasser ? Är det en språkbarriär här eller nått jag missar?

/P

Posted
Priset på chefredaktör Knut Vadseths favoritkabel är 40000 NOK för högt. Det ska alltså vara "bara" 60000 NOK för ett enmeterspar.

För drygt 100000 NOK går det att få ett 2-meterspar Prime högtalarkablar ;)

Tryckfelsnisse finns i Norge också. :)

Av texten får man intrycket att Knuts favorit var Bertram om man inte beaktar pris, eller kanske tillochmed Transparent. Hur skall man tolka det hela?

Posted

Hade varit mycket intressantare om man BÖRJAT med blindtesten

och då även inkluderat ett flertal kablar som betingar pris under

1000-lappen.

:)

Posted

Ska absoult bli intressant att kika på. Dock kan man ju fråga sig vad meningen är. Det handlar ju endast om subjektiva bedömningar i en viss anläggning som jag förstår det även om det sker blint. Det som är mest intressant är väl snarare vilken som förändrar signalen minst av de ingående kablarna och det torde man väl kunna mäta ganska bra?

Eller varför inte göra en blind lyssningstest där man har ett system (vilket som helst) där man kan se om det blir ngn förändring när man lägger till en testkabel? (alltså man har kvar originalsignalkabeln men skarvar på med testkabeln) Då märker man ju om kabeln lägger till eller drar ifrån vid ngn frekvens?

Ponera följande:

Du har en cd kopplad med en signalkabel (låt oss kalla den kabel S1) till förförstärkaren sedan vidare till slutsteg via signalkabel 2 (kallad S2) S2 har den roliga egenheten att den består av två delar (S2A och S2B). Mellan dessa delar kan man koppla in ytterligare en godtycklig signalkabel (kallas STest)

Utan att koppla in ngn STest så funkar alltså systemet utmärkt och låter på ett visst sätt.(referensen i testet)

Med denna setup kan man alltså stoppa in ett objekt STest i kedjan och lyssna på om den förändrar ljudet. Går det att upptäcka en förändring så är STest alltså färgande och funkar mer eller mindre som ett ovanligt svårtkontrollerad EQ.

Vore man lite klurigare så kan man säkert göra ngn fin box så att switchning kan ske snabbt fram och tillbaka...

Det tycker jag skulle vara ett genuint intressant test!

Posted

Uten å ha lest testen enda, synes jeg i det hele tatt at det er bra at ett HiFi magasin som baserer seg på subjektive referanser begynner å teste "blindt", som debatten på ett Norskt forum tydelig viser, så vil man aldri kunne tilfredstille de mest kritiske (eller tilhengerene av dbt´s) allikevel, man får ta det for hva det er, en tilnærming, samtidig som det er god underholdende lesning.

Kudos til Fidelty for at de iaf tester "blindt" :)

mvh

Posted

Jag får väl också tillägga att detta är en nyhetstråd. Alternativa och "bättre" blindtestprocedurer undanbedes "vänligen men bestämt" som den 95-åriga gumman sa...

Tidningen gör själva reflektionen att blindtesten bara är giltig under just de aktuella förhållandena inklusive utrustning, rum mm.

Får också tydliggöra att de som utförde blindtestet inte också först kört ett öppet test, det gjorde bara redaktören själv. Så på det viset är den väl ganska giltig även om prisspannet är mellan 8 tusen och 100, i stället för 1 tusen och hundra...

mvh

sladd

.

Posted

grattis till omdömmet!

äntligen testar de blindt. men med vilka metoder vet jag ej. men hur de än är så är alla tester som innefattar lyssning subjektiv. å nämn tex det högtalartest ni läst om där rummet eller anläggningen inte haft nån inverkan. alltså borde folk klaga på alla tester :D.

får nog ta å låna hem nån kabel från transparent snart!

Posted
Jag får väl också tillägga att detta är en nyhetstråd. Alternativa och "bättre" blindtestprocedurer undanbedes "vänligen men bestämt" som den 95-åriga gumman sa...

Tidningen gör själva reflektionen att blindtesten bara är giltig under just de aktuella förhållandena inklusive utrustning, rum mm.

Får också tydliggöra att de som utförde blindtestet inte också först kört ett öppet test, det gjorde bara redaktören själv. Så på det viset är den väl ganska giltig även om prisspannet är mellan 8 tusen och 100, i stället för 1 tusen och hundra...

mvh

sladd

.

Håller med om att det är en bra trend att visa HiFi-magasin börjar snegla åt blindtester. Men när man gör anspråk på en viss metodik så är det ju viktigt att den tål granskning och upprepning. Ännu mer så om man gör anspråk på att närma sig vetenskaplig metodik. Som du påpekar sladd så kanske det inte är rätt tråd att påpeka brister i en testmetodik eller förslå andra sätt att gå tillväga. Dock tycker jag inte att det är fel ett kortfattat kommentera på ett kritiskt sätt. Är det bara ryggdunk som är tillåtet?

Posted
Håller med om att det är en bra trend att visa HiFi-magasin börjar snegla åt blindtester. Men när man gör anspråk på en viss metodik så är det ju viktigt att den tål granskning och upprepning. Ännu mer så om man gör anspråk på att närma sig vetenskaplig metodik. Som du påpekar sladd så kanske det inte är rätt tråd att påpeka brister i en testmetodik eller förslå andra sätt att gå tillväga. Dock tycker jag inte att det är fel ett kortfattat kommentera på ett kritiskt sätt. Är det bara ryggdunk som är tillåtet?

Inte alls :)

Som du märker innehåller tråden inget ryggdunk utan ett (1) grattis och omedelbart ett större antal kritiska eller frågande röster ;)

Vi som varit på nätet ett tag vet att om man börjar en diskussion om HUR man skulle gått tillväga i stället så tar den aldrig slut. Det finns faktiskt ingen ände på hur mycket man kan vrida och vända på detta och alla kommer inte att vara ense i alla fall hur vetenskapligt man än angriper problemet.

Lämna alltså testen som den är. En vetenskapligt värdelös men läs-trevlig fingervisning över den subjektiva världens tyckande.

mvh

Posted

Håller med att detta inte var rätt tråd att att starta disskusionen. Ber om ursäkt för att jag startade detta under rubriken nyheter vilken bör hållas till just det! Eftersom det är igång tänkte jag förklara varför jag ogillar denna typ av test.

Vad jag inte förstår är hifitidningarnas (inte alla) benägenhet att gämföra saker som inte borde gämföras och alltid ranka dem. Hatar "bäst i test" uppslag. Därtill inte ens redovisa i vilka sammanhang dom testar saker.

För mig är det ointressant att läsa test på kablar där det skiljer 20-80 tusen kronor i pris i samma anläggning där man skall ranka dem. Alla har väll hört en fantastiskt högtalare eller förstärkare låta katastrof dåligt i fel samanhang. Problemet med kablar är större. Min erfarenhet är att riktigt bra kablar ofta gör små skildnader i en anl ( vilka kan kännas stora när man levt med dem) och det tar lång tid innan man kan utverdera det kvalitativa. Naturligtvis kan man ofta direkt höra skildnader på olika kablar med att lägga in värderingar tar iaf för mig flera flera veckor. I de fall jag har testat flera dyrbara kablar har jag dessutom aldrig kunnat säga att någon är bättre eller sämre, utan bara mer passande i min miljö. ( i den bemärkelsen kanske då bättre? )

Det andra problemet är att kostnad och kvalite hos en kabel knappast är linjär i de högre prisklasserna. Skilnaderna i ljud kan vara små, mycket små och prisskilnaden avsevärt högre. Skildnaden i de höga prisklasserna är små men det är ju dem vi ofta vill åt. Hur ska en tillverkare av dyrbara kablar annars motivera sitt arbete? Att man då kan ge en billigare kabel ett högre betyg beror då tror då jag på att den miljö den får arbeta inte tillåter dess kvaliteer att komma fram eller helt enkelt inte passar i systemet. Naurligtvis tror jag absolut det finns lägre prissatt kabel som kan matcha en mycket dyr i samma system men jag tror att man lika gärna kan få helt andra resultat genom att matcha annorlunda. Denna Tidning redovisar att blindtesten bara är giltig under just de aktuella förhållandena vilket är bra. Vilket system dom har vet jag inte (någon som vet det föressten? ) men det skapar för mig ännu fler frågor.

För mig är endast en beskrivande gämförelse utan rankningar eller epitet som "världens bästa kabel" intressant. Det är först då "testet" är användbart för mig som konsument i min jakt på en kabeln som skall passa hemma hos mig.

Mvh peter

Posted
Av texten får man intrycket att Knuts favorit var Bertram om man inte beaktar pris, eller kanske tillochmed Transparent. Hur skall man tolka det hela?

Har du läst tidningen eller var har du läst detta?

Knut skriver klart och tydligt så här:

" Og jeg har stadig opplevd at jeg har foretrukket nettop Jorma mellom spilleren og forsterkeren ved en rekke anledninger, også i forhold till vinneren i denne gruppetesten."

Han var inte med i blindtesten, utan har haft kablarna under en längre tid i sin egen anläggning och lyssnat öppet.

Dom övriga 4 som har gjort blindtesten har lyssnat blint i Knuts anläggning och dom har inte haft samma tid på sig och det är för dom övriga i en anläggning som dom inte kan lika bra som Knut själv.

Detta är ju som Sladd säger en konklusion i denna anläggning med för övrigt också en högtalarkabel från Nordost Valhalla som

kanske inte passar ihop så bra i kombination med alla andra märken av signalkablar och inte heller tydligen med Valhalla själv, men som i andra kombinationer passar bättre. Det är alltså en test av vilken signalkabel som passar bäst i denna anläggning.

Bästa köp är taget för dom med begränsad plånbok och där får vi väl gratulera Transparent även om jag är är nyfiken på hur det hade gått om man tagit med kablar från dom övriga tillverkarna i samma prisklass?

Grattis också till Bertram som var totalvinnare om pris ikke var med i vurderingen men dom skriver samtidigt att :

"Jorma koster mer en Bertram så den kan vi glemme."

Detta låter lite knepigt tycker jag att man har en vínnare oavsett pris men då har lagt den dyraste kabeln åt sidan därför att man anser att den är för dyr???

Med en felaktig prislapp då Prime skulle vara 58000 NOK dyrare än Bertram, men med en riktig prislapp så skulle skillnaden i pris vara betydligt mindre.

Hade den fått vara med då?

I nästa nummer kommer det ytterligare en test med "budgetkablar" och också i jämförelse mot dessa.

Det kanske blir en ny bästaköp kablar för ännu mindre plånböcker?

Jag håller med Sladd att om ni ska diskutera blindtestets upplägg så starta en ny tråd om detta.

Posted
Har du läst tidningen eller var har du läst detta?

Knut skriver klart och tydligt så här:

" Og jeg har stadig opplevd at jeg har foretrukket nettop Jorma mellom spilleren og forsterkeren ved en rekke anledninger, også i forhold till vinneren i denne gruppetesten."

Han var inte med i blindtesten, utan har haft kablarna under en kängre tid i sin egen anläggning och lyssnat öppet.

Dom övriga 4 som har gjort blindtesten har ´lyssnat blint i Knuts anläggning och dom har inte haft samma tid på sig och det är för dom övriga i en anläggning som dom inte kan lika bra som Knut själv.

Detta är ju som Sladd säger en konklusion i denna anläggning med för övrigt också en högtalarkabel frpn Nordost Valhalla som

kanske inte passar ihop så bra i kombination med andra märken av signalkablar och inte heller tydligen med Vlhalla själv, men som i andra kombinationer

passar bättre. Det är alltså en test av vilken signalkabel som passar bäst i denna anläggning.

Bästa köp är taget för dom med begränsad plånbok och där får vi väl gratulera Transparent även om jag är rärr nyfiken på hur det hade gått om man tagit med kablar från dom övriga tillverkarna i samma prisklass?

Grattis också till Bertram som var totalvibnnare om pris ikke var med i vurderingen men skriver samtidigt att

"Jorma koster mer en Bertram så den kan vi glemme."

Detta låter lite knepigt tycker jag att man har en vínnare oavsett pris men då har lagt den dyraste kabeln åt sidan därför att man anser att den är för dyr???

Med en felaktig prislapp då Prime skulle vara 58000 NOK dyrare än Bertram, men med en riktig prislapp så skullöe skillnaden i pris vara betydligt mindre.

Hade den fått vara med då?

I nästa nummer kommer det ytterligare en test med "budgetkablar" och också i jämförelse mot desa. Det kanske blir en ny bästa köp kablar för ännu mindre plånböcker?

Jag håller med Sladd att om ni sla diskutera blindtestets upplägg så starta en ny tråd om detta.

Tack!

Jag har inte läst artikeln, utan menade helt enkelt att det korta citatet i första inlägget var svårt att få ihop med ditt inlägg. Nu fattar jag hur det hänger ihop tror jag.

Knuts personliga favorit är Jorma.

Blindtestarna föredrog Bertram(förutom en som föredrog Transparent). Då Jormas (felaktigt) antogs vara dubbelt så dyr som Bertram, men bara nästan lika bra, så la de den åt sidan, då det fanns ett antal andra kandidater som var nästan lika bra som Jorma, men billigare än Bertram!?

Nu kanske jag snurrade till det ännu mer, men så tolkar jag det.

/Henrik