Apexorca Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Vi har ju nyss haft en tråd med många synpunkter om allmän användning av svenska språket. Den passar naturligtvis bättre i andra forum. Jag skulle vilja diskutera en HiFi relaterad term och hur den används och jag tror att den ryms i detta forum, annars får ni klaga på mig. Nämligen ANALYTISK HÖGTALARE. Det används mer och mer ofta i omdömen eller i diskussioner kring högtalare man vill ha, gillar eller ogillar etc. Jag tycker att det alltmer ofta används som något negativt. Jag börjar nästan tycke det själv. Man jag lyckades häromdagen i en diskussion inse att det kan ju aldrig vara fel med en högtalare som är analytisk. Det är väl det man eftersträvar, så klart! Att högtalaren skall återge så mycket detaljer i musiken det bara går. Jag tror man blandar ihop omusikaliskt, platt, distorsion och hårdhet etc i ljudet med analytiskt. Kan en högtalare "analysera" signalen och få med all information låter det så klart bra. Då blir det behagligt, musikaliskt och är närmare inspelningens information. Synpunkter mottages tacksamt! Mvh Calle Quote
Micke Y Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Jag tror att vi menar några olika saker när vi säger analytisk - markerad topp tror jag är vanligast och lite återhållen bas (som gör ljudet ljust det med) som nummer två. Inget av det här är särskilt kul tycker jag även om det är väldigt vanligt. Tyvärr har tillverkarna lärt sig att vi konsumenter gärna faller för sådana när vi är i butiken så de håller ofta kvar vid det även om de vet att det inte är så bra. Micke Quote
andreas .l Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 tja, vad ska man säga. Av egen erfarenhet och kanske brist på möjlighet att lyssna på högtalare på andra sidan 100.000kr strecket så tycker jag att högtalare som plockar fram MEST detaljer (mest analytiska) också har varit dom som har haft den hårdaste ,sterilaste och tråkigaste återgivningen. Det är väl lite härifrån innebörden kommer. hade alla handlat högtalare som varit betydligt dyrare (eller om man kunde köpa dyra högtalare billigare) så hade begreppet inte fått en negativ innebörd, snarare tvärt om. Quote
hellbit Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 tja, vad ska man säga. Av egen erfarenhet och kanske brist på möjlighet att lyssna på högtalare på andra sidan 100.000kr strecket så tycker jag att högtalare som plockar fram MEST detaljer (mest analytiska) också har varit dom som har haft den hårdaste ,sterilaste och tråkigaste återgivningen. Det är väl lite härifrån innebörden kommer. hade alla handlat högtalare som varit betydligt dyrare (eller om man kunde köpa dyra högtalare billigare) så hade begreppet inte fått en negativ innebörd, snarare tvärt om. Jag sitter själv med en högtalare som många säger är analytisk. Nämligen Focal Electra 937be, jag tror det mycket beror på matchning av elektronik. Hemma hos mig kan man höra mycket detaljer men basen är också extremt tung samtidigt som den e mycket kontrollerad. Mellanregistret sjunger otroligt fint och ljudet som presenteras är mycket bra jämfört med alla tidigare setuper jag haft och jag har haft en del. Jag tror att högtalare som avslöjar mycket detaljer är känsligare för kringelektroniken och om man snålat på vägen så hörs det direkt. Själv har jag matchat mina electror med Gryphon och Audio Aero och det funkar kanon. Någon tendens till vass topp eller avsaknad av botten har jag aldrig noterat, snarare är det så att det är ett otroligt tryck i basen. Många tvivlare som sagt att electra be är kalla och analytiska har lyssnat hos mig och efteråt tyckt att ljudet var varmt och detaljerat och det är så jag själv vill ha det Ibland känns det som att om någon skribent eller person sagt en sak sen tror alla att det är så, även om de själv inte ens hört högtalaren i fråga. Quote
andreas .l Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 hellbit: jag tror vi har har samma slutmål . det är kanske märkligt men mest olyckligt hur vi påverkas av varandras högst objektiva åsikter. Grattis till en nöjsamt ljud! Quote
carsten_chr Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Vi har ju nyss haft en tråd med många synpunkter om allmän användning av svenska språket. Den passar naturligtvis bättre i andra forum. Jag skulle vilja diskutera en HiFi relaterad term och hur den används och jag tror att den ryms i detta forum, annars får ni klaga på mig. Nämligen ANALYTISK HÖGTALARE. Det används mer och mer ofta i omdömen eller i diskussioner kring högtalare man vill ha, gillar eller ogillar etc. Jag tycker att det alltmer ofta används som något negativt. Jag börjar nästan tycke det själv. Man jag lyckades häromdagen i en diskussion inse att det kan ju aldrig vara fel med en högtalare som är analytisk. Det är väl det man eftersträvar, så klart! Att högtalaren skall återge så mycket detaljer i musiken det bara går. Jag tror man blandar ihop omusikaliskt, platt, distorsion och hårdhet etc i ljudet med analytiskt. Kan en högtalare "analysera" signalen och få med all information låter det så klart bra. Då blir det behagligt, musikaliskt och är närmare inspelningens information. Synpunkter mottages tacksamt! Mvh Calle Hej Calle ! Du har mere ret end du aner ! Jeg tror ikke jeg kan forklare problematikken uden, at træde nogen over tæerne !...... Mød gerne op på Arken Messen stand E i Oceanen hvor jeg gerne uddyber hvad der som hovedregel går galt ! Quote
hellbit Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 hellbit: jag tror vi har har samma slutmål . det är kanske märkligt men mest olyckligt hur vi påverkas av varandras högst objektiva åsikter. Grattis till en nöjsamt ljud! Tack:) Ja tyvärr påverkas man mer än man tror. Föståsigpåare och hifi gurus finns det ju gott om Quote
Timbre™ Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Själva beskrivningen analytisk erbjuder ju en viss tolkningsfrihet... Ur ordlistan: analytisk - upplösande, sönderdelande, undersökande Quote
calle_jr Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 En analytisk återgivning är framför allt positiv när man ska utvärdera något vilket kan vara svårt och arbetssamt. När man ska leva med något i längden vill man i stället koppla av och njuta, och då vill åtminstone inte jag dras in i fällan att börja analysera och utvärdera. Men i båda fallen ska burkar och apparater helst inte märkas, och du har helt rätt att det är ju det som är det optimalt analytiska. Bra analys! Quote
hellbit Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 En analytisk återgivning är framför allt positiv när man ska utvärdera något vilket kan vara svårt och arbetssamt. När man ska leva med något i längden vill man i stället koppla av och njuta, och då vill åtminstone inte jag dras in i fällan att börja analysera och utvärdera. Men i båda fallen ska burkar och apparater helst inte märkas, och du har helt rätt att det är ju det som är det optimalt analytiska. Bra analys! Håller med dig callejr, men samtidigt är jag ändå en sådan som sitter o lyssnar ganska "noga" alltid hehe. Dock ska ju inte ljudet vara påfrestande i någon ände då blir det jobbigt. Quote
Suomela Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Hej Calle, Här hann Timbre före mig med ordboken Även min 'Ord för alla' (Prisma, 1993) definierar analytisk just som upplösande, sönderdelande; undersökande. Jag har själv inte vant mig vid att använda uttrycket analytisk vid bedömning av ljudåtergivningsgrejjer men spontant uppfattar jag har detta inget att göra med kvalitet på de delar/detaljer en viss pryl förmedlar utan istället hur dessa tar sig ut vid lyssning av musik genom dem. Analytisk kanske en högtalare kan uppfattas som spelar delar som isolerade händelser där de kanske skulle vara mer njutbara som en del av ett sammanhang? Att en pryl för musiklyssning skulle vara inriktad på att undersöka/återge delarna i en helhet som den skall försöka förmedla är enligt mig inte tilltalande då sammanhållning, tajming och just helhet är viktiga ting för mig njutning. Så uttrycket analytisk har i hifi-sammanhang just fått en negativ innebörd för mitt vidkommande:) Quote
Apexorca Posted September 8, 2008 Author Posted September 8, 2008 Håller med dig callejr, men samtidigt är jag ändå en sådan som sitter o lyssnar ganska "noga" alltid hehe. Dock ska ju inte ljudet vara påfrestande i någon ände då blir det jobbigt. Så klart! Men är ljud som blir påfrestande det "rätta" ljudet eller har det förvanskats av tex. högtalaren? Påfrestande ljud tror jag i oftast beror på någon kvalitetsbrist hos elektronik eller kanske oftast högtalaren. Ev kass inspelning och akustik. Andreas: Jag tror heller inte det behöver kosta över 100.000kr för att få det att låta tillräckigt analytiskt och bra. Jag har själv kvar ett högtalarpar för ca 5000kr som är analytisk, varm och välljudande. (Jag har kvar dem därför att jag inte kan med och sälja dem, de har en plats i mitt hjärta). Timbre: Jo. Viss tolkning möjlig enl ordlistan, men jag vill ha det på den positiva planhalvan. Ta motsatsen. Oanalytisk, hur skulle det låta? Kan det någonsin vara ett bra ljud. Man skulle ju i extremfallet då inte känna igen någonting av ljudet. Myrornas krig ljud. Calle B Quote
Arioch Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Analytisk är väl ofta ett uttryck som används om en produkt av någon som egentligen inte gillar riktigt vad de hör. Oftast menas någonting med mycket detaljer och trots detta tycker åhöraren att de inte är så roliga. Min uppfattning är att det är i sådana situationer som ordet analytisk används om hifi utrustning. Analys betyder ju som nämnts ovan att i detalj granska, dela upp. Det vi vill är väl oftast tvärt om, ha något som visar upp helheten så bra som möjligt. För egen del tycker jag om detaljer vilket leder till att det andra ofta kalla analytiska brukar passa mig fint Quote
DrKlang Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 För mig är analytisk i huvudsak en positiv egenskap. Jag tror att detaljerna är en förutsättning för att göra ljudet trovärdigt. Jag tänker t.ex. på Kharma. I mina öron väldigt "analytiska" men också med en otrolig förmåga att förmedla karaktär. Karatären kommer fram genom en absolut trohet till källan. Problemet med bra analytiska högtalare är väl de höga krav de ställer på matchning och andra komponenter. Sedan finns det kanske rescensenter som hellre kallar en högtalare "analytisk" när dom borde skriva hård, skrikig, ljus, karaktärsfattig, endimensionell eller något annat uttröttande. Så ordet har kanske glidit lite i betydelse. Quote
Apexorca Posted September 8, 2008 Author Posted September 8, 2008 Hej Calle, Här hann Timbre före mig med ordboken Även min 'Ord för alla' (Prisma, 1993) definierar analytisk just som upplösande, sönderdelande; undersökande. Jag har själv inte vant mig vid att använda uttrycket analytisk vid bedömning av ljudåtergivningsgrejjer men spontant uppfattar jag har detta inget att göra med kvalitet på de delar/detaljer en viss pryl förmedlar utan istället hur dessa tar sig ut vid lyssning av musik genom dem. Analytisk kanske en högtalare kan uppfattas som spelar delar som isolerade händelser där de kanske skulle vara mer njutbara som en del av ett sammanhang? Att en pryl för musiklyssning skulle vara inriktad på att undersöka/återge delarna i en helhet som den skall försöka förmedla är enligt mig inte tilltalande då sammanhållning, tajming och just helhet är viktiga ting för mig njutning. Så uttrycket analytisk har i hifi-sammanhang just fått en negativ innebörd för mitt vidkommande:) Ok. Sammanhållning och tajming och helhet är ju jätte viktig för upplevelsen. Eftersom det uppfattas olika för olika personer är det kanske ett dåligt uttryck för högtalarkaraktär. Jag kan förklara hur jag tolkar ordet. Analytiskt: Du får en signal till högtalaren med information. Denna skall analyseras av högtalaren, är det en bra analys kommer signalen omvandlas till ljudvågor förhoppningsvis mycket lika de ljudvågor som träffade mikrofonen vid inspelning och som inspelningsteknikerna ville ha det. Är analysen dålig blir det distorsion och egna tilläg samt att information går förlorad. Detta kan låta mulligt och behagligt men är det rätt? Cervin Vega får det att rycka i benen. Respekt. Men det är en mycket oanalytisk högtalare. Är det HiFi, hög trovärdighet? Vi får i forumet efterlysa ett bättre ord. Förslag någon! Calle B Quote
Apexorca Posted September 8, 2008 Author Posted September 8, 2008 Hej Calle, Här hann Timbre före mig med ordboken Även min 'Ord för alla' (Prisma, 1993) definierar analytisk just som upplösande, sönderdelande; undersökande. Jag har själv inte vant mig vid att använda uttrycket analytisk vid bedömning av ljudåtergivningsgrejjer men spontant uppfattar jag har detta inget att göra med kvalitet på de delar/detaljer en viss pryl förmedlar utan istället hur dessa tar sig ut vid lyssning av musik genom dem. Analytisk kanske en högtalare kan uppfattas som spelar delar som isolerade händelser där de kanske skulle vara mer njutbara som en del av ett sammanhang? Att en pryl för musiklyssning skulle vara inriktad på att undersöka/återge delarna i en helhet som den skall försöka förmedla är enligt mig inte tilltalande då sammanhållning, tajming och just helhet är viktiga ting för mig njutning. Så uttrycket analytisk har i hifi-sammanhang just fått en negativ innebörd för mitt vidkommande:) Ok. Sammanhållning och tajming och helhet är ju jätte viktig för upplevelsen. Eftersom det uppfattas olika för olika personer är det kanske ett dåligt uttryck för högtalarkaraktär. Jag kan förklara hur jag tolkar ordet. Analytiskt: Du får en signal till högtalaren med information. Denna skall analyseras av högtalaren, är det en bra analys kommer signalen omvandlas till ljudvågor förhoppningsvis mycket lika de ljudvågor som träffade mikrofonen vid inspelning och som inspelningsteknikerna ville ha det. Är analysen dålig blir det distorsion och egna tilläg samt att information går förlorad. Detta kan låta mulligt och behagligt men är det rätt? Cervin Vega får det att rycka i benen. Respekt. Men det är en mycket oanalytisk högtalare. Är det HiFi, hög trovärdighet? Vi får i forumet efterlysa ett bättre ord. Förslag någon! Calle B Quote
Apexorca Posted September 8, 2008 Author Posted September 8, 2008 Analytisk är väl ofta ett uttryck som används om en produkt av någon som egentligen inte gillar riktigt vad de hör. Oftast menas någonting med mycket detaljer och trots detta tycker åhöraren att de inte är så roliga. En sådan högtalare framhäver ju bara vissa detaljer då. Och har presterat en dålig analys. Calle B Quote
Timbre™ Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Vi får i forumet efterlysa ett bättre ord. Förslag någon! Avslöjande... Quote
gcs Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Det finns inga analytiska högtalare i min värld. För mig handlar det om hur jag tycker att en högtalare ska låta. En högtalare ska ha pondus och kunna låta stort utav h+++++et och samtidigt ska den också kunna spela mycket svagt men ändå detaljerat. Den ska kunna återge en tordönbas utan att hicka när sådant finns. Det finns ultra låg bas på väldigt många moderna inspelningar. Musiken ska låta tredimensionellt när det finns sådant på inspelningen. Det betyder att alla högtalarelement ska ha rätt inbördes tajming. Mellanregistret och diskanten ska kunna återge dom allra kraftigaste transienter utan att behöva krokna. Quote
calle_jr Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Ta motsatsen. Oanalytisk, hur skulle det låta? Kan det någonsin vara ett bra ljud. Man skulle ju i extremfallet då inte känna igen någonting av ljudet. Myrornas krig ljud. Men så behöver det inte tolkas. Motsatsen kan ju vara en expressiv, eller (varför inte) en älskvärd högtalare. Två spelstilar som man kanske föredrar när man slappnar av eller (varför inte) tar ett glas vin. Quote
conan Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Analytisk för mig innebär att ett system skapar en modell av verkligheten. Modellen kan vara mer eller mindre lik verkligheten. Att bara säga analytisk säger inte mig något - man måste jämföra med något och helst på vilket sätt t ex en högtalare är mer analytisk än en annan? Modellen av verkligheten börjar med artistens humör på morgonen då musiken ska spelas in ... eller det kanske var att ta i. En lite haltande analogi inom fotografi - ljuset vid fotografitillfället bestämmer i stort sett slutresultatet. Quote
Apexorca Posted September 9, 2008 Author Posted September 9, 2008 Men så behöver det inte tolkas. Motsatsen kan ju vara en expressiv, eller (varför inte) en älskvärd högtalare. Två spelstilar som man kanske föredrar när man slappnar av eller (varför inte) tar ett glas vin. Expressiv! Ja det funkar. Då får man med en känsla av dynamik samt mycket information= hög trovärdighet. Calle Quote
Guest justaudiomagic Posted September 9, 2008 Posted September 9, 2008 Nu är kanske ämnet redan besvarat men personligen gillar jag ljud med väldigt mycket detaljer. Ljudet ska inte vara påträngande på ngt sätt o vis (mer än verkligheten) utan man ska kunna njuta o känna att man sitter framför orkestern. Live ljud är nog en bra beskrivning på analytiskt ljud? I min bok iaf Quote
Recommended Posts