Jump to content

Recommended Posts

Guest justaudiomagic
Posted

Hej alla forummedlemmar :)

Tänkte höra med er som har olika slags sten under era högtalare / elektronik var ni fått tag på dessa o vad de kosta?

Jag är på jakt efter 2 högblanka stenar i ett material jag inte bestämt helt ännu. Fler krav är att de ska vara slipade från skarpa kanter. Storlek cirka 400 x 300 mm och 30 - 50 mm tjocka

Vänligen!

Posted
Hej alla forummedlemmar :)

Tänkte höra med er som har olika slags sten under era högtalare / elektronik var ni fått tag på dessa o vad de kosta?

Jag är på jakt efter 2 högblanka stenar i ett material jag inte bestämt helt ännu. Fler krav är att de ska vara slipade från skarpa kanter. Storlek cirka 400 x 300 mm och 30 - 50 mm tjocka

Vänligen!

Jag har Granit plattor som Bohlins Natursten i Göteborg kapade till rätt storlek under Högtalare och skivspelare.

Kommer inte ihåg priset,men de hade restbitar på gården som det kapat ur från diskbänar tror jag.

Har för mig att jag betalade runt 2-2500:- för tre plattor 400 * 400 mm 40 mm tjocka (svart granit).

Rainman

Posted

Efter en del testande av olika sten sorter så bestämde jag mig för Täljsten. Mina stenar är 500*500*80 och väger in på 60-70kg st.

Under stenarna använder jag ett stålställ klätt med blymattor och kork :). Ett helt klar måste att få luft under stenarna.

Kan slänga in en bild senare om du är intresserad.

//Magnus

Guest justaudiomagic
Posted
Efter en del testande av olika sten sorter så bestämde jag mig för Täljsten. Mina stenar är 500*500*80 och väger in på 60-70kg st.

Under stenarna använder jag ett stålställ klätt med blymattor och kork :). Ett helt klar måste att få luft under stenarna.

Kan slänga in en bild senare om du är intresserad.

//Magnus

Hej

Självklart är jag intresserad! Vad fick du betala för de bestarna?

Posted

Inget högblankt, men det ska gå att få dom polerade. Mina är så kallat matslipade upp till, och enbart grovsågade på sidorna. Vid tillfälle är tanken att även sidorna ska slipas. Inoljning för att få en mörkare och mer mättat ton skulle även kunna bli verklighet om jag hittar något bra olja :)

IMG_3924.jpg

IMG_3930.jpg

Posted

//Magnus

Detta är intressant, har själv prövat med 70kg täljsten under varje slutsteg och återgivningen stendog.

Menar du att det du har under stenarna är nödvändigt för att få det att fungera :?:

Bilder på just detta skulle sitta fint :)

Guest asimov66
Posted

har en specialare hemma:

liggunderlag+granit(skivorna 320*370*60 mm) ovanpå SD fötter sedan högtalare på det.

Posted

Nytt försök med fungerande länkar :)

Föreslår att du frågar runt bland stenhuggare i trakterna dina. Exempelvis hitta jag One Stone i Malmö som kanske kan hjälpa dig. Om inte dina krav på material är allt för exotiskt bör dessa ha spillbitar som ev fixas till för rimlig peng.

Sen är ju svart diabas aldrig fel. Se länk för vidare inspiration. Killen bor förövrigt i Glimåkra.

Posted
Detta är intressant, har själv prövat med 70kg täljsten under varje slutsteg och återgivningen stendog.

Menar du att det du har under stenarna är nödvändigt för att få det att fungera :?:

Bilder på just detta skulle sitta fint :)

Att lägga stenarna direkt på golvet har funkat dåligt för mig också. Åtdragen dynamik och dåligt släpp har det resulterat i för mig.

Underlaget för stenarna är a-o. Stället som slutstegesstenen står på är en helstål konstruktion. Vid första spelaning av det stället så använde jag mig av superspikes som koppling mellan sten och ställ. Det lät super hårt upp till och studsade i basen, roligare har aldrig elektronisk musik låtit ur min anläggning :). Men sämre eller rättare sagt hårade har det aldrig förr spelat.

Efter ett panik samtal till en bekant som testat runt med lite olika lösningar under sina stenar, så gick jag ut i köket med en mattkniv i högsta hugg och skar till mig ett par korkbitar av ett kastrullunderläge. Vips kom välljudet tillbaka. Nu en tid senare och ett X antal kvällar av mixtrande senare så har jag klätt stålramen med blymattor och stället korken så långt ut om möjligt för att få stenen så stabil som möjligt.

Att flytta korkbitarna efter ramen in emot mitten funkar som en tonkontroll. Ju längre in och desto instabilare stenen står desto varmare ljud och mer bas strömmar ur högtalarna och moteffekten uppstår när man flyttar ut dom igen.

Under de andra stenarna har jag inte hunnit med att mixtra så mycket. Utan dom står för tillfället på ett par liggande Cardas träklossar direkt emot golvet. En egen bänk för dessa finns på min fixa lista.

Om du har kvar stenarna vore det kul att hör vad du säger efter att ha plockat upp dom ett par 10-20cm i luften!

//Magnus

Posted
Jag har Granit plattor som Bohlins Natursten i Göteborg kapade till rätt storlek under Högtalare och skivspelare.

Kommer inte ihåg priset,men de hade restbitar på gården som det kapat ur från diskbänar tror jag.

Har för mig att jag betalade runt 2-2500:- för tre plattor 400 * 400 mm 40 mm tjocka (svart granit).

Rainman

Den här stenbilden är tagen hos just Bohlins... :)

Bohlins001.JPG

Posted
Att flytta korkbitarna efter ramen in emot mitten funkar som en tonkontroll. Ju längre in och desto instabilare stenen står desto varmare ljud och mer bas strömmar ur högtalarna och moteffekten uppstår när man flyttar ut dom igen.

Om du har kvar stenarna vore det kul att hör vad du säger efter att ha plockat upp dom ett par 10-20cm i luften!

//Magnus

Mycket intressant, mina stenar finns kvar och de ska exakt nu baxas in från altanen... :)

Posted

Townshend800.JPG

Ok, för de som vill ha mindre vibrationer i golv och lättare produkter att ha och göra med (än stenblock man pajar ryggen med) finns ju Townshend Seismic Sink 2-D plattformar. Händelsevis råkar jag ha ett par till salu då jag behöver ett par nya för 100Kg+ högtalare :)

Jag kan speciellt rekommendera dessa plattformar till vardagsrum med trägolv och grannar. :evil: Det är en fruktansvärd minskning i stomvibrationer samtidigt som mellanregistret inte blir färgat av trägolvsresonanser. Basen blir mer artikulerad, diskanten "flyter"...

Ta en titt under säljes om det låter intressant.