Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej Alla.

Som nybliven medlem i denna förträffliga skara entusiaster, så skulle jag vilja få lite fina tips på vad man kan använda för kabel för inre moddning av högtalare.

Jag har byggt mina högtalare själv och använt fin kvalitet på både element och filter.

Lådorna är gjorda efter alla självklara premisser osv.

Men nu skulle jag vilja ha tips på bra kabel att tweaka med mellan terminaler och filter - mellan filter och element.

När jag väl byggde dem så var det supra Ply som användes...

Alla tips är välkommna på vad jag kan ersätta dem med.

Har spanat lite på Svalanders sortiment men vet inget mer än vad som står på hemsidan där, vad som verkligen ÄR bra....

Jag har bytt ut Terminalerna emot hans Rodium Variant som jag tyckte gav ett visst lyft.

När det nu blir tal om så extremt korta kablar inuti så är ju också priset om det blir dyra kabel "snuttar" sekundärt...

Hoppas ngn elr gärna flera har ngr tips till mig.

Mvh // Tigger

Posted

Hej Tigger,

Har du en högtalarkabel som du idag använder och är nöjd med i ditt system skulle jag föreslå att du prövar med detta internt i högtalarn oxå.

/Suomela

Posted
Har du en högtalarkabel som du idag använder och är nöjd med i ditt system skulle jag föreslå att du prövar med detta internt i högtalarn oxå.

Låter förnuftigt och det har jag för mig att flera medlemmar i Sonus faber Club har gjort.

Van den Hul internt och externt. Är det inte samma sak med Marten och Jorma Design... :?:

Posted

Tack för alla svar !!!

Jag har Audioquest Pikes Peak som jag kör med just nu iallafall (funderar på byte dock)...

Så att ha samma i lådorna, som hgt kabeln kan ju bli bökigt dock....

Men skall kolla de andra tipsen ni gav.

//T

Posted
Låter förnuftigt och det har jag för mig att flera medlemmar i Sonus faber Club har gjort.

Van den Hul internt och externt. Är det inte samma sak med Marten och Jorma Design... :?:

Jo, Marten Miles III bruker Jorma No 2, og dette funker meget bra med Jorma No1 høyttalerkabel som jeg har på mellomtest her hjemme nu (Jorma No 1 & 2 er visst samme høyttalerkabel forutenom at No1 har påmontert bybee filtrene)...

mvh

Posted

Supra Ply`n funkar helt ok, men man e ju alltid sugen på att tweaka lite o se om det går att få ännu bättre...

He he....

"Knåpar ständigt på min annläggning..."

/ T

• 1 month later...
Posted

Nu är jag som säkert framgår, hoppas jag, ohyggligt partisk i frågan, men vi har använt denna kabel med väldigt bra resultat.

Budgetpris som är satt att göra det den skall och inte mycket annat, vilket är ett bra betyg.

d121690a.jpg

Lite knölig att hantera i internvariant men väl värt knöleriet. Mer lätthanterlig än storebror är den dock.