Jump to content

13 månader utan ljud har blivit 18 månader och äntligen spelar det...


RKL

Recommended Posts

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

vad står slutstegen på? Är det DIY?

Hej,

Det är en form av DIY....

Jag har en träskiva, ca. 25mm tjock, som står på SuperSpikes. På träskivan har placerats en 20mm granitskiva, emellan skivorna finns små dämpfötter. Själva slutstegen står på Finite Elemente Ceraball-fötter (som inte ännu är installerade på dessa bilder).

Jag upplever att de fungerar rätt bra.

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

Hei

Nice anlegg!! Jeg la inn et svar i PM på HiFiForum til deg RKL :)

Jeg vet hvor godt disse speakers låter....

Her er mitt oppsett pr Januar:

e1c6670fa1fb9eae1f52881410f55b94.JPG

Et par SSW ville gjort underverker i ditt oppsett!!

Mvh

R.H. (Expander)

Norway

Hej R.H.,

Tack för kommentaren, jag kan bara säga: detsamma!

Har du bytt dina EPS2 till ett par XP?

Hur upplever du skillnaden och hur sitter SSW med XP, som redan har mera kraft i basen än EPS?

Jag sitter ännu och väntar på att få alla mina resonatorer inställda, sen blir det dags att gå vidare med sub-tankarna. Men SSW är absolut alternativ no.1!

Börjar med en, får sen se om det blir flera... :)

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lite uppdatering.......

Förutom cd-spelaren, som just uppgraderades till en ART G2 (enorm förbättring...), hittades denna i tamburen ca. 8 veckor efter inlämnad beställning...

Kunde rymma en vanlig tvättmaskin

IMG_0998.jpg

Lite över 100kg skulle igen ner för en brant och trång källartrappa....

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar den äntligen vara på plats....det goda är att den är utrustad med hjul, så man kan flytta omkring på den till spikes installeras:

IMG_1024.jpg

Mina XPS Signature är ju kring 165cm höga, men de vill se lite små ut i jämförelse:

IMG_1030.jpg

Det är alltså frågan om en Montana SSW subwoofer (www.highend.no). Den består av en sluten låda på ca. 90kg, rejält stagad och byggd som alla Montana-lådor vds. utan parallella ytor. Elementen är 2x12". Det intressantaste är förstärkarlösningen, en DSP-baserad design med 2 kanaler, 500W per element. Förstärkaren kommer från Digmoda (Digmoda). Det finns inga direkta inställningsmöjligheter på subben, allt görs via laptop och en DSP-interface med vilken man kan ställa delningsfilter separat för elementen, room correction, olika delays, fas etc. Man kan även koppla in en mätningsmikrofon för att kunna göra alla inställningar i "real-time".

Min tanke är att använda SSW för att hämta (ännu) mera dynamik, samt jämna ut en liten grop kring 55Hz i rummet. Alla resonatorer (syns på tidigare bilder, han äntligen fått en del av mina draperier på plats i hörnen) används för att dämpa en liten puckel vid 40Hz. Med dessa åtgärder är målsättningen +/-4dB i området 20-120Hz (inte långt ifrån nu).

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

Min tanke är att använda SSW för att hämta (ännu) mera dynamik, samt jämna ut en liten grop kring 55Hz i rummet.

Skulle vara intressant att ta del av hur du upplever eventuella förändringar av ljudbilden med SSW aktiverad.

Större, djupare, mer rumsinformation o.s.v... :?:

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att ta del av hur du upplever eventuella förändringar av ljudbilden med SSW aktiverad.

Större, djupare, mer rumsinformation o.s.v... :?:

Hej Timbre,

Du har rätt, det är ett annat intressant område.

Jag har talat med vissa bekanta som kör med "tyngre" subwoofers (Velodyne 1812) i sina system, vad jag hört av dem är precis kommentarer om djup och rumsinformation.

Kommer att ta en tid innan allt är kopplat och inställt, men jag är rätt optimistisk....

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

Ett bastant system blir ännu tyngre! Delar du frontarna aktivt i samband med subtillägget?

Hej,

Jo, 100kg tyngre....

Var tvungen att kolla med arkitekten att golvet är ok, då det finns sammanlagt nästan 500kg vikt på 4 kvadrat......men golvet lär hålla åtminstone 250kg/kvadrat, så det finns utrymme för betydligt tyngre system... :D

Jag kör frontarna "full range", Montana XPS Signature har en återgivning på 25Hz-25kHz +/-1,5dB med fullt tryck ännu vid 20Hz (i mitt rum). Så subben kommer att vara ett hjälpmedel, inte en ersättare. Det var av avgörande betydelse att Montana tillverkar en dylik sub, då jag inte skulle ha varit intresserad av att kombinera XPS's snabba och torra bas med något annat än en sub som är byggt för Montana-högtalare.

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En tung gäst har anlänt för att stifta bekantskap med systemet..... :)

Skall jämföras med nuvarande förstärkare för eventuell uppgradering...

IMG_1095.jpg

IMG_1097.jpg

Återkommer med mera bilder och lyssningsintryck inom kort...

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

En tung gäst har anlänt för att stifta bekantskap med systemet..... :)

Skall jämföras med nuvarande förstärkare för eventuell uppgradering...

IMG_1095.jpg

IMG_1097.jpg

Återkommer med mera bilder och lyssningsintryck inom kort...

Mvh,

RKL

Pass labs?

//rillo

Link to comment
Share on other sites

Man ska nog Pass(a) sig för att Lab(ba) med nya saker, det kan bli dyrt ;)

Det skulle förvåna mig om du inte blir nöjd med den pjäsen.

Värmen kommer väl också väl till pass denna "frostiga" sommar :cool:

.... det blev mycket "passande" här, lika bra jag går och lägger mig ... :dead::black::D

Hur som ... hoppas du gillar det du hör.

//Pan

Link to comment
Share on other sites

Man ska nog Pass(a) sig för att Lab(ba) med nya saker, det kan bli dyrt ;)

Det skulle förvåna mig om du inte blir nöjd med den pjäsen.

Värmen kommer väl också väl till pass denna "frostiga" sommar :cool:

.... det blev mycket "passande" här, lika bra jag går och lägger mig ... :dead::black::D

Hur som ... hoppas du gillar det du hör.

//Pan

Du har rätt, förstärkaren verkar dock Passa rätt bra i systemet.... :)

På basen av första lyssningarna:

+ Dynamiken i hela registret + transientsvaret

+ Värmen och upplösningen i mellanregistret

+ Upplösningen som helhet

+ Förvånansvärt bra baskontroll, dock mindre "impact" än med Audionet

+ Djupet i stereobilden

- Lite mindre fokuserad stereobild vs. Audionet, separationen mellan instrument lite sämre

- Rätt högljutt brummande från diskant, mellanregister och övre baselement på "tomgång", Audionet helt tysta i jämförelse

- Lite mindre slagkraft i djupaste basen

Har dock inte ställt in min SSW ännu, så basen i rummet är inte optimal. Men det verkar lovande....

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har Pass åtminstne delvis hittat sin plats i systemet...

Har egentligen bara hittat en negativ sida, vilket inte nödvändigtvis beror på själva slutsteget; det brummar/susar avsevärt mera från diskanten än Audionet-stegen gör. Har inte ännu kommit åt att pröva med XLR-kontakter, men får se om det hjälper.

Annars är jag tvungen att använda den urgamla klyschan "som en stålnäve i en silkeshandske" för att beskriva Pass X350.5...

Det låter varmare än Audionet, men kanske aningen sämre upplösning i mellanregistret. Men å andra sidan känns det mycket mera "musik" och mindre "hifi" än tidigare, man liksom lyssnar på musiken och inte på anläggningen.

Det lite varmare mellanregistret passar mina Montana XPS som hand i handske, de har ett mycket skarpt och transparent mellanregister, som kunde låta lite hårt vid högre volymer tidigare.

Basen är precis lika torr och kontrollerad som tidigare. Audionet hade dock lite mera slagkraft i basen, där Pass istället verkar snäppet mera nyanserad.

Största skillnaden är ändå i dynamiken, där Pass verkar vara steget före i transientsvar...

Så mycket lovance. Slutstegsjakten är ändå inte förbi, nästa vecka är det dags att prova en Plinius SA-Reference och Plinius Tautoro, samt ännu ett Hegel-steg innan det är dags för beslut..

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu håller det på att samla sig till en verklig tungviktskamp......

Vad är det för en utmanare till Pass som döljer sig där bakom...

IMG_1267.jpg

IMG_1281.jpg

IMG_1263.jpg

Antagligen den mest intressanta jämförelsen tills vidare i detta rum...

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag gav visst svaret tidigare..... :)

IMG_1264.jpg

IMG_1276.jpg

Lite lättare än Pass, men inte alls lättare i ljudet....i själva verket det bästa jag hört i mitt system hittils..

Återkommer med noggrannare lyssningsintryck, men det verkar som om denna tungviktskamp har en rätt klar segrare....inte med knock-out, men kanske med domarpoäng....

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

Pliniuskämpen ser ut att vara en kompakt bjässe... :o

Matchvikt... :?:

Jo, Pass i högra hörnan vinner nog vägningen med 75kg....Plinius får nöja sig med 60...

Även på effektfronten är Pass etta med 350w/kanal, Plinius kör med 300....

Men vad gäller klass A, Pass kör med 50w klass-A, Plinius kör upp till 100w..

I detta skede är kunde man väl dock använda det berömda uttrycket "sväva som en fjäril, stick som ett bi" för Plinius, medan Pass kör mera med traditionell stil.

Plinius har precis mycket stort ljud med mycket detaljer. Gör egentligen allting som Pass gör PLUS mera kontroll i basen och lite mera nyanser och detalj i övre ändan. På många sätt är Plinius en mycket bra kombination av det man kan vänta sig av en rörförstärkare och de positiva sidorna av en transistorlösning.

Kanske det mest imponerande med SA Ref är dess förmåga att lägga "lager på lager" av instrument i musiken, utan att dölja de instrument som blir i bakgrunden och placera alla instrument på djupet mycket trovärdigt. I mitt fall har det lett till att många bekanta skivor plötsligt låter mycket mera engagerande än förr.

Rekommenderas m.a.o. varmt.

Provade även med Plinius´ Tautoro försteg, vilket egentligen gav mera av allt ovan...

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

En fråga av rent praktisk art: Pliniussteget ser ut att vara svårlyft med de handtag som sitter på frontplåten.

Stämmer det... :?:

Jo, inte är den direkt byggd för att flyttas ensam...

Den har dock ett par mindre handtag på baksidan, vilka underlättar flyttning om man är två...

Utöver det går den het....mycket het i klass A...

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej igen.....

Kollade just att min senaste post är från sommaren.....

Det har skett en del förändringar sen sist:

Resonatorerna är äntligen på plats. Sammanlagt tre stycken, utöver de 2st V-4 som redan fanns i rummet.

Äntligen spelar det, SSW har jag hunnit ställa in enligt egen hörsel men har inte ännu hunnit mäta upp resultatet. Spelar mycket snabbt, avgrundsdjupt och nyanserat. Helt rätt beslut att ta en sub från samma tillverkare som huvudhögtalarna, den smälter väl in:

IMG_1694.jpg

Resonator i bakre hörnet, 2m hög:

IMG_1690.jpg

Vänstra framhörnet, 2,3m hög samt 300L volym:

IMG_1704.jpg

Samt den sista ovanför framväggens stora diffusor.

IMG_1708.jpg

De är inte ännu optimalt inställda, jobbar på det med inläggsbitar i luftspalterna.

Har även monterat upp min anspråkslösa hemmabio-stapel på väggen. Väntar ännu på min projektor (en Epson Full-HD) så det är ingen hemmabio ännu:

IMG_1692.jpg

Nytt är även Solid Tech-bänkarna som verkar vara mycket bra:

IMG_1698.jpg

Samt sista med den nya, motordrivna duken:

IMG_1710.jpg

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

Hejsan RKL

Verkligen en imponerande set up du har byggt upp sedan vår första kontakt !!

Din kommentar "Spelar mycket snabbt, avgrundsdjupt och nyanserat" värmer extra eftersom det innebär att du kan lägga mätarna åt sidan och njuta av musiken :mm:

Att gå från den konserthuskänsla som väggen bakom högtalarna fömedlar och bara trycka på en knapp så har du ett bio rum som med råge uppfyller de akustiska THX kraven är riktigt coolt

Hälsningar

Matts

www.diffusor.com

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...