Jump to content

Recommended Posts

Posted

Densen DeMagic är en CD-skiva som Densen hävdar tar bort statisk electricitet i electroniken. Kör man den i CD spelaren och med normal lyssningsvolym kommer riktigt oljud ur högtalarna. När den är färdig sägs ljudet bli friare mm, mm.

Kan någon något om detta? Eller har egna erfarenheter.

MVH Calle B

Posted
Densen DeMagic är en CD-skiva som Densen hävdar tar bort statisk electricitet i electroniken. Kör man den i CD spelaren och med normal lyssningsvolym kommer riktigt oljud ur högtalarna. När den är färdig sägs ljudet bli friare mm, mm.

Kan någon något om detta? Eller har egna erfarenheter.

MVH Calle B

Jeg har anvendt denne noen år nu, og tror jeg opplever en positiv skillnad ved gjennomkjöring.

mvh

Posted
Densen DeMagic är en CD-skiva som Densen hävdar tar bort statisk electricitet i electroniken.

Det hävdar dom inte alls!!!

- Det är inte magi som i "magic" utan den heter Densen Demag som i Demagnitizer - den avmagnetiserar kablar och elektronik....

Guest asimov66
Posted

jag använder Densens 2 skivor; en cd och en dvd.

Fungerar fint här.

Posted
- den avmagnetiserar kablar och elektronik....

Om man jämför detta med inbränningsskivor typ Purist Audio (den ställer ju också krav på omgivningen när det spelas högt... :)) skulle det vara intressant att veta om avmagnetisering ingår även i den processen... :?:

PAD230.JPG

Posted
Om man jämför detta med inbränningsskivor typ Purist Audio (den ställer ju också krav på omgivningen när det spelas högt... :)) skulle det vara intressant att veta om avmagnetisering ingår även i den processen... :?:

Det gör det....

- Min anläggning är inbränd så PAD's "System Enhancer" används för att avmagnetisera anläggningen....tillsammans med Gryphons Exorcist :)

S-EXORCISTW.jpg

Se länk

Posted
Jag förstår att grannarna kontaktades före uppstart... :D

De rekommenderar att anläggningen är inställd på samma volym som vid normal lyssning ....men det är något jag tullar på :blush

- men jag flyr alltid lägenheten :)

Jag har också en "System Enhancer" från IsoTek och den är inte fullt lika jobbig och fungerar också bra

S-FULLSYS.jpg

Se Isotek och länk med pris

Tillägg: Purist Audio Design har kommit med en uppföljare som de kallar System Enhancer Ultimate

System-Enhancer-Ultimate.jpg

The System Enhancer Ultimate completely conditions all components (speakers, cables, and electronics) in the sound system by removing molecular stresses and residual magnetism while "opening" the system to perform to its full potential.
Posted

Jag har använt just Densen DeMagic till och från sedan 94-95 med gott resultat.

Kör en omgång ikväll för det var ett tag sedan... :)

Posted

Ahhh Exorcist... Den fina ritualen.. Jag är själv extremt skeptisk till dess verkningsgrad. Jag skall pröva den igen (var ett par år sedan sist), men jag är skeptisk... mycket skeptisk..

Posted

Jag har förståelse för de känslomässiga effekter denna typ av material har men tvivlar i övrigt på vad vissa avmagnetiserings-skivor sägs kunna göra;

The System Enhancer Ultimate completely conditions all components (speakers, cables, and electronics) in the sound system by removing molecular stresses and residual magnetism while "opening" the system to perform to its full potential.

Förstår inte riktigt hur toner från en cd, om än speciella, kan avmagnetisera anläggningen och hur detta i praktiken är tänkt att fungera. Kanske kan någon förklara?

En skiva i denna kategori som jag ändå vill nämna för en av dess föreslagna användningsområde - att träna sina öron - är;

Usher.jpg

Se The USHER-Disc som den beskrivs av Svalander.

Självklart kör jag imellanåt "demagnetisation"-spåren på skivan oxå :D

/Suomela

Posted
Det hävdar dom inte alls!!!

- Det är inte magi som i "magic" utan den heter Densen Demag som i Demagnitizer - den avmagnetiserar kablar och elektronik....

Vet händer i systemet med De Magic då?

Calle B

Posted

Jag sällar mig till de som rekommenderar Demagic.

Första gången man kör den så hör man en tydlig skillnad. Efteråt så känns det som ljudet var en aning burkigt innan.

Jag har kört skivan en gång i veckan de senaste 10 åren.

PAD har jag också testat men där upplevde jag ingen större skillnad.

Posted
Hej på er.

Jag har beställt en XLO TEST & BURN-IN CD, kommer kanske till veckan.

Ska bli kul att testa, är dock skeptisk.

Mvh

Sjö

Det här med signalvägstrimning har ju förekommit ganska länge och jag fick fram en Sheffield Lab som förmodligen inhandlades i slutet på åttiotalet. Magnetic Domain Matrix Signals och här öppnar det med lite välinspelad musik innan överraskningarna sätter igång... :)

51RC6EBV2XL._SS500_.jpg

Posted

"Avmagnetisera anläggningen". Vad är detta för supertrams? Kejsaren nya kläder igen? Det är inte mycket i en musikanläggning som kan avmagnetiseras - möjligen permanentmagneterna i högtalarna. Och där bör nog magnetismen finnas kvar. Kablar innehåller oftast koppar och så vitt jag känner till så kan koppar inte magnetiseras/avmagnetiseras på minsta vis. Någon är ute för att göra snabba pengar...

Jag rekommenderar en lärobok i elementär fysik.

Konrad

Posted

På min gamle (8-10 år) står det Densen DeMagic.....

mvh

Posted
"Avmagnetisera anläggningen". Vad är detta för supertrams? Kejsaren nya kläder igen? Det är inte mycket i en musikanläggning som kan avmagnetiseras - möjligen permanentmagneterna i högtalarna. Och där bör nog magnetismen finnas kvar. Kablar innehåller oftast koppar och så vitt jag känner till så kan koppar inte magnetiseras/avmagnetiseras på minsta vis. Någon är ute för att göra snabba pengar...

Konrad

De fleste er vel bekjent med, og aksepterer, at man er underlagt de fysiske lovene, så også ens stereoanlegg, men du tar deg noe vann over hodet her og "jumps on conclusions" som man ofte gjør når man tror man vet alt, i såtilfelle, vil jeg gjerne bli vist i fysikkboken hvor det står at det ikke funker som de sier!? :) ...

mvh

Posted

Hej!

Jag kör Densens CD DCD-1 som heter DeMagic och är 3 minuter lång. Svart skivomslag med vit text.

Följande text står på baksidan:

"The DeMagic cleans up the entire signal path of magnetism which has been built up durong playback, due to DC leakage and other influences on all the parts used in audio components. This magnetism results in magnetic introduces distorsion (MID) where magnetic fields distort the audio signal. By removing the MID with the DeMagic you get a much clearer and more dynamic, detailed and transparent sound. We recommend using the DeMagic at least once a week.

How to use the DeMagic: Insert the disc in the CD-palyer and press play, adjust volume to normal listening level and wait for 3 minutes, and then Voila!, Listen with pleasure."

Själv kör jag skivan någon gång i månaden kanske men inte så högt. Ljudet upplevs som klarare och mer definierat efter genomkörning. Jag kör den när anläggningen låter lite "trött".

Hur det funkar har jag ingen aning om. Ibland ler jag för mig själv och tänker att efter det här oväsendet så måste ju allt låta bättre :cool:

Fast jag har haft lyssnare här som håller med om effekten.

/Shaft

Posted
Hej!

Jag kör Densens CD DCD-1 som heter DeMagic och är 3 minuter lång. Svart skivomslag med vit text.

Följande text står på baksidan:

"The DeMagic cleans up the entire signal path of magnetism which has been built up durong playback, due to DC leakage and other influences on all the parts used in audio components. This magnetism results in magnetic introduces distorsion (MID) where magnetic fields distort the audio signal. By removing the MID with the DeMagic you get a much clearer and more dynamic, detailed and transparent sound. We recommend using the DeMagic at least once a week.

How to use the DeMagic: Insert the disc in the CD-palyer and press play, adjust volume to normal listening level and wait for 3 minutes, and then Voila!, Listen with pleasure."

Själv kör jag skivan någon gång i månaden kanske men inte så högt. Ljudet upplevs som klarare och mer definierat efter genomkörning. Jag kör den när anläggningen låter lite "trött".

Hur det funkar har jag ingen aning om. Ibland ler jag för mig själv och tänker att efter det här oväsendet så måste ju allt låta bättre :cool:

Fast jag har haft lyssnare här som håller med om effekten.

/Shaft

Virker være den samme som jeg har dette, samme tekst på baksiden og fremsiden ser og ut som du her beskriver.

Når dette er sagt så er det jo, som vanlig, kanskje verdt å ha i tankene at innen HiFi brukes det ofte store ord, for å beskrive, små forskjeller :) ...

mvh

Posted
Frågan är om ämnet avhandlas inom elementärfysiken... :?::)

Man kan kanske förutsätta att en grundläggande kunskap är vilka ämnen i det periodiska systemet som är möjliga att magnetisera lyfts fram. I en ljudanläggning så är det inte så väldigt många delar som kan magnetiseras: i huvudsak komponenter innehållande järn (trafoplåt, högtalarmagneter) - absolut inte kablage eller mönsterkort (komponenter). Stoppar man in en en förstärkare i ett permanentmagnetfält så lär man nog knappast höra någon skillnad.

Är jag helt fel ute? Jag är mottaglig för motargument.

MVH! Konrad

Posted

Det är väl inte omöjligt att högtalarelementen bygger upp viss "stress" eller "mekaniskt frekvensberoende motstånd". Elektroniken är inte heller ideal utan består av en mängd material med olika egenskaper. Jag håller det därför inte som otroligt att speciella skivor kan utjämna stress. Om det är hörbart är en annan sak.

Uppbyggnad av residual magnetism tror jag inte på. Det är nog snarare ett sätt att marknadsföra produkterna. Många känner till att man kan avmagnetisera tonhuvuden, skruvmejslar och annat - så det ligger nära tillhands att kalla denna "konditionering" för "demagnetizing".

Vitt brus borde räcka i de allra flesta fall för att "skaka loss" pickuper, högtalarelement, elektronikkomponenter och annat i signalvägen. Kanske är de här skivorna mer raffinerade men om de är väldigt dyra skulle jag fundera ett par gånger och istället gå på en testskiva med vanligt vitt brus.

Inte att förglömma är att örat är mekaniskt och kanske behöver en omgång brus ibland ... :D

Posted
Det är väl inte omöjligt att högtalarelementen bygger upp viss "stress" eller "mekaniskt frekvensberoende motstånd". Elektroniken är inte heller ideal utan består av en mängd material med olika egenskaper. Jag håller det därför inte som otroligt att speciella skivor kan utjämna stress. Om det är hörbart är en annan sak.

Uppbyggnad av residual magnetism tror jag inte på. Det är nog snarare ett sätt att marknadsföra produkterna. Många känner till att man kan avmagnetisera tonhuvuden, skruvmejslar och annat - så det ligger nära tillhands att kalla denna "konditionering" för "demagnetizing".

Vitt brus borde räcka i de allra flesta fall för att "skaka loss" pickuper, högtalarelement, elektronikkomponenter och annat i signalvägen. Kanske är de här skivorna mer raffinerade men om de är väldigt dyra skulle jag fundera ett par gånger och istället gå på en testskiva med vanligt vitt brus.

Inte att förglömma är att örat är mekaniskt och kanske behöver en omgång brus ibland ... :D

Talspolen i ett högtalarelement består av idel omagnetiska material. I de flesta fall är den lindad med koppartråd. Det löper i ett gap med starkt permanent magnetfält som näppeligen påverkas av påförd signal. Jag vidhåller att signalvägen i en förstärkare knappast kan påverkas av något programinnehåll.

Något som (kanske) kan vara intressant i sammanhanget är att kraftnätet (240V) ibland innehåller likströmskomposanter. I olyckliga fall innebär det att man får en likström genom nättransformatorn och det kan ställa till det rejält i en högklassig förstärkare. Kanske en ny tråd?

Nu känner jag mej som något av en besserwisser och jag tar fortfarande emot sakliga motargument.

MVH till er alla!

Konrad

Posted

Konrad

Konrad har naturligtvis helt rätt att om anläggningen består av material som inte kan magnetiseras så hjälper inte en massa testtoner för att avmagnetisera den :)

- Om det nu har en effekt så måste det finnas komponenter som kan magnetiseras men även om det finns komponenter med ferromagnetiskt innehåll så borde de inte magnetiseras då strömmen flyter båda fram och tillbaka (växelström) så effekten borde bli noll :o

...och vad skall denna blandning av sinustoner göra bättre än en vanlig musiksignal ;)

Ja, det är sådana frågor som den som kan sin fysik frågar sig - och då återstår bara att kritiskt lyssna om det gör någon skillnad. :)

Det är många erkända företag som tror på detta "trams":

Gryphon (The Exorcist och The Black Exorcist Cartridge De-magnetiser)

Benz/Aesthetix (Cartridge demagnitizer)

Audio Physic Demagnitizer (Cartridge)

Cardas Sweep Record (Frequency sweep and burn-in record)

Purist Audio Design "System Enhancer"

Sheffield Lab "MDMS System Conditioning Disc"

XLO/Reference Recordings "Test & Burn-In CD"

IsoTek "System Enhancer"

...det finns säkert fler....

Jag har nu låtit Purist Audio Design "System Enhancer" gå i en timme så nu är det bara att testa om jag blivit förnuftigare med åren :D

Posted
Vitt brus borde räcka i de allra flesta fall för att "skaka loss" pickuper, högtalarelement, elektronikkomponenter och annat i signalvägen.

Det där tror jag inte ett ögonblick på. Om man ska ha något brus så ska det vara rosabrus, för då kan man ställa in frekvenskurvan på lyssningen . Jag är överhuvudtaget inte mottaglig för all "Voodoo" som förekommit i hifi-världen. Har heller aldrig varit med om att mina högtalare eller någon annan elektronik känts trött. Om man vill ha en testskiva som inte kostar allt för mycket och innehåller det mesta som man behöver. Då kan man köpa Stereophile test CD2.

Posted
Jag har nu låtit Purist Audio Design "System Enhancer" gå i en timme så nu är det bara att testa om jag blivit förnuftigare med åren :D

Jag har tydligen inte blivit ett dugg klokare för visst blev det en högst påtaglig förbättring :o

- och ännu bättre blev det efter att jag sedan spelat Cardas skivan :blush