Jump to content

En liten push i rätt riktning, tack :)


Sebastian

Recommended Posts

Hej

Jag blir inte klok, då jag vill köpa ett par högtalare som möter mina kriterier. Nu bor jag i Stockholm, men jag är redo att åka land och rike för att hitta "mina" högtalare.

Källa: Modwright Truth Mods Transporter = Jag har inte ännu fått denna underbara skapelse, men snart så... :)

*Vad jag letar efter i en högtalare:

:: Spela _all_ musik, även tyngre hårdrock, elektronisk trance etc.

:: Musiken skall vara engagerande och den skall _kännas_ jag vill bli berörd. Det skall förmedlas känslor.

:: Dynamik!!! Det skall finnas tryckresurser

:: Snabbt och luftigt

*Vad jag ogillar:

:: Knivskarpa precesionsverktyg

:: Kallt och livlöst ljud, platt.

Pristak: 50.000kr högtalare

Förutsättningar: 20kvm

Stor tygsoffa, stor matta, gardiner.

Kandidater: ?

Link to comment
Share on other sites

De jag förespråkar är System Audio Explorer som både spelar jazzens fina klanger och underfundiga rytmer samt kan spela rockens energi och provokationer, eller den fysiska upplevelsen i modern elektronisk musik. Den spelar en symfoniorkesters nyanserade klanger från det lilla triangel till stora pukor med bravur. SA Explorer är enastående till att understryka rytmer och kontraster i musiken, så att du alltid bevarar orienteringen när du lyssna.

Om du lyssnar på svag ljudpassager så hör du instrumenten helt tydligt och SA Explorer följer dig också när ljudnivån närmar sig en "live konsert".

Jag har själv Dina kriterier i mitt lyssnande och de förutsättningar Du beskriver. Pause & Best Sound i Stockholm säljer dessa men vet ej om de har dem hemma för att lyssna.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vad skall du driva högtalarna med ?

Kanske kan ZU vara nått ? Dom är allt annat än Kalla, livlösa och platta. Kanske även Tanoy? Varför inte kolla in ett klipsch horn? Vilket jäkla shock det var fösta gången :-)

/Peter

Förstärkare skall också inhandlas, så det är från "scratch" så att säga. De högtalare jag har testat är: Sonus Faber Cremona, Thiel Kithara, Ino Audio P60 / i56, Dali MS4.

-Sebastian

Link to comment
Share on other sites

Förstärkare skall också inhandlas, så det är från "scratch" så att säga. De högtalare jag har testat är: Sonus Faber Cremona, Thiel Kithara, Ino Audio P60 / i56, Dali MS4.

-Sebastian

Jag hade nog kollat in von schweikert eller kanske silveline la flia enligt länken.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=613

Link to comment
Share on other sites

Själv så sitter jag nöjde med ett par Cremona. jag lyssnar på det mesta. Black metal, synth, industri , dark ambient , goth, noise , neofolk etc.

Ok att dom inte är lika dynamiska som t.ex von schweikert vr4jr eller heller har lika mycket slag i basen men å nadra sidan förmedlar cremona en kännsla som få andra. musik låter naturligt men det krävs rätt kablar och rätt kringutrustning för att dom ska spela ut. själv är jag inte i land än. Ett byte från tansparent musiclink super mm till nordost red dawn gav dessa högtalare en helt annan ljudbild. Från murrigt och instängt till dynamiskt, luftigt och öppet.

Men lyssna gärna på Von Schweikert vr4jr för dessa kan också spela allt. men där tyckte jag att transparents kablar passade bättre.

Edit: Von Sshweikert har inte så mycket representation i sverige längre pga upphört sammarbete med PLaudio för ett tag sedan. Ultimate i Vimmerby har kvar von schweikert men jag vet inte så mycket om sammarbetet. och lyssna gärna med värmare elektronik.)

Link to comment
Share on other sites

Förstärkare skall också inhandlas, så det är från "scratch" så att säga. De högtalare jag har testat är: Sonus Faber Cremona, Thiel Kithara, Ino Audio P60 / i56, Dali MS4.

-Sebastian

Även om det är din tråd, är jag jätteintresserad att höra dina lyssningsintryck av alla de högtalare du redan lyssnat på. Styrkor svagheter, vilka av dina kriterier uppfyller ovannämda högtalare?

Link to comment
Share on other sites

Sebastian - jag hade nästan exakt likadana kriterier när jag handlade högtalare på försommaren.

Valet föll Tannoy Glenair 10.

Det var den högtalare som inom vår i stort sett lika stora budget bäst uppfyllde kriterierna enligt min uppfattning. Högtalarnas stora styrka är den sammanhållna helheten och att de inte har någon utpekbar svaghet. Den största överraskningen var att Glenair 10, som ju har lite klassisk aura över sig, är så bra på att hålla ordning och reda på hårdrock typ Rammstein. Jag lyssnade på ett dussintal högtalare i olika omfattning inför köpet, till exempel Audio Physics, mbl och Sonus Faber.

mvh/ Jörgen G

Link to comment
Share on other sites

Är det ngn speciell modell du tänker på från Usher? De stora dancer ser riktigt fina ut, men vad är lämpligt på 20m2?

Tack

Stativaren BE-718 spelar helt fantastiskt, häng inte upp dig på att det är en stativare, blundar du skulle du aldrig tro det ändå :)

Vill du spara en slant kanske du skall lyssna till stativaren X-719, den sitter jag själv mycket nöjd med, har du vägarna förbi göteborg är du välkommen att lyssna.

Link to comment
Share on other sites

Kolla in PBN Audio Montana SPI, borde rymmas i din budget.

Kör själv sedan några år tillbaka med Montana, då jag länge sökte en ersättare till mina Dunlavy SC-IV och hittade den perfekta lösningen i just detta märke.

Enormt prisvärt och gör allt det du nämner. Enda negativa sidan är lång inspelningstid, men det kan man leva med.

Kolla: Montana SPI

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

sebastian,

ja förslagen haglar ;-)

Jag tror det skulle vara hjälpsamt om du delgav dina intryck av de du redan lyssnat på: Sonus Faber Cremona, Thiel Kithara, Ino Audio P60 / i56, Dali MS4. Vad var bra med dem , dåligt etc.

På så vis skulle vi kunna få grepp om vad du har för "smakinriktning" och hjälpa dig vidare.

MVH Shaft

Link to comment
Share on other sites

sebastian,

ja förslagen haglar ;-)

Jag tror det skulle vara hjälpsamt om du delgav dina intryck av de du redan lyssnat på: Sonus Faber Cremona, Thiel Kithara, Ino Audio P60 / i56, Dali MS4. Vad var bra med dem , dåligt etc.

På så vis skulle vi kunna få grepp om vad du har för "smakinriktning" och hjälpa dig vidare.

MVH Shaft

Mycket bra snack, det är självklart att skall skriva upp mina egna omdömen. Ok, nu var det inte igår som jag lyssnade på dessa högtalare, men jag skall se vad minnet kan leverera till mig.

*Sonus Faber Cremona / M = Ok, första gången jag fick höra dessa var hos Robert på Audioconcept och från första början tyckte att det var rätt ok...inget

mer. Efter att jag spelat ett par låtar så började jag nästan spritta i kroppen...allt lät väldigt "romantiskt", vackert, nästan

ätbart :) Jag tyckte att mellanregistret var helt magiskt och basen var tight men självklart inte avgrundsdjup pga. storleken på

högtalarna. Dessa skapelser är nog de snyggaste högtalare mina ögon vilat på...sexiga som få. :mm: Jag hittade inga direkta

fel på dessa förutom att priset låg / ligger på över 80kkr. Det var McIntosh förstärkeri som drev dessa just då. Andra gången

jag hörde dessa, så var det inte "M"-modellen och då var det Krell kav 400xi (heter den så?) som drev på. Nu tyckte jag attl

ljudet var rätt "kallt", men jag kände igen mellanregistret...väldigt smaskigt. Det var på "LarsBengtsson" som jag lyssnade på

dem den andra gånge. Jag tycker att första upplevelsen var trevligare. Jag skulle säga att dessa högtalare är rätt varma,

mysiga, kanske saknade jag mer dynamik.

*Thiel Kithara = Well, dessa hörde jag bara som hastigast på AudioConcept tillsammans med ett par digitala förstärkare D, minns inte riktigt märke, men det

lät väldigt bra och roligt att lyssna på. Dessa högtalare är ju lite speciella med dess teknik och design...kanske man tröttnar...det kan vara

värt att lyssna igen.

*Ino Audio P60s = Ja du...riktigt fina högtalare som demades i sommras hos Ingvar Ö. allt lät för jävla bra.....jag hade iofs ingen lust att vänta så pass länge

för att få ett par. Jag var lite orolig då jag fick höra hela tiden att dämpa allt i lägenheten, in med heltäckningsmatta etc. men ärligt talat

så vet jag inte varför jag inte köpt dessa.

*Dali MS4 = Dessa högtalare lyssnade jag på som hastigast på Hifi-klubben. Jag skall säga att de lät väldigt rent och fint, men nästan tunnt...kan bero på att

det var heldämpat i rummet. Dessa skall jag nog ge en andra chans.

Det här med högtalare är fan inte lätt hörre ni. Jag MÅSTE se till att komma till skott väldigt snart känner jag.

Mina 20m2 sätter lite gränser på hur stora högtalare jag kan ha, men jag kommer se till att dämpa reflexer baktill och stor tygsoffa har jag redan.

:: Mark and Daniel är förvisso stativare till större del, men de är jag sugen på att lyssna på.

:: Dynaudio kanske?!

:: Siverline La Folia som säljs här på forumet.

Det börjar bli sent nu, god natt ;)

Link to comment
Share on other sites

*Dali MS4 = Dessa högtalare lyssnade jag på som hastigast på Hifi-klubben. Jag skall säga att de lät väldigt rent och fint, men nästan tunnt...kan bero på att

det var heldämpat i rummet. Dessa skall jag nog ge en andra chans.

:: Dynaudio kanske?!

Tjabba!

Om du ändå är på Hifi Klubben-BoW bör få en chans.

Dynaudio så klart. Har en stabil kvalitet genom hela modellprogrammet vad jag kan bedöma. Och de har självklart kandidater till ditt pristak.

Monitor Audio- Också bra i detta segment.

Och en Bubblare. Lyssnade hos Audio concept på Arkenmässan på en mycket speciell tvåvägshögtaler med unik diskant som jag tror hette Heil eller något. Överraskande högtalare. Min roligaste upplevelse på mässan. Skulle jag letat i denna prisklass skulle dessa vara mycket heta kandidater. En frihet och trovärdighet i ljudet jag gillade.

Calle B

Link to comment
Share on other sites

Och en Bubblare. Lyssnade hos Audio concept på Arkenmässan på en mycket speciell tvåvägshögtaler med unik diskant som jag tror hette Heil eller något. Överraskande högtalare. Min roligaste upplevelse på mässan. Skulle jag letat i denna prisklass skulle dessa vara mycket heta kandidater. En frihet och trovärdighet i ljudet jag gillade.

Calle B

det måste väl vara de han menar då han skriver Thiel Kithara...för de heter väl Heil Kithara....? :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...