DIYamps Posted June 2, 2004 Posted June 2, 2004 Jo, annat än den trista trälåda med minimal tallrik man hittar hos de flesta, inga tangentialarmar dock Quote
eliot Posted June 2, 2004 Posted June 2, 2004 DIYamps: Du kommer att få Ditt lystmäte när jag visar min skivspelare med luftlagrad tonarm, kompressor på balkongen, utjämningskärl med vattenavskiljare och oljefilter och allt annat livsnödvändigt för att nå analogt nirvana Själva skivspelaren: ...men nu skall vi överlåta ordet till Jorma Quote
Guest Jorma Posted June 2, 2004 Posted June 2, 2004 Här är Richard Modafferi, chefsdesigner hos Joseph Audio på besök i vårt rum. Han var hos oss flera gånger och lyssnade länge koncentrerat. Joseph Audio har flera år i följd tidigare fått pris som bästa ljud på mässan. I år hade Stereophile tagit bort denna utmärkelse. Det var synd för jag misstänker att vi hade varit bland kandidaterna till priset i år. Quote
eliot Posted June 2, 2004 Posted June 2, 2004 Enligt Stereophile: Home Entertainment 2004—Day Three Joseph is always a consummate showman, but this year he outdid himself. After ushering in the audience, he took his place in front of a system that included his new $12,000 RM55s, a pair of Manley 250 monoblocks ($9000/pair), a new version of the Manley Steelhead with a line level input ($7700), and a Theta Compli ($4500)/Gen 8 ($10,000) front end. After talking about the components, Joseph began to play music and elicited comments concerning the presentation and sound. People seemed to like what they heard, so Joseph drew back a curtain with a flourish and reveled that we'd been listening to his $1995/pair in-wall loudspeakers, The Insiders, driven by a Manley Stingray integrated amp ($2250). Word is, John Atkinson goggled in disbelief. Det är tyvärr bara på Enjoythemusic- Saturday: page 2 som de visar bilder på Mårten Design & Brinkmann Marten Design Coltrane Alto loudspeakers ($24,000) were making good music with the Brinkmann USA Mono power amplifiers ($11,950). Quote
Guest Jorma Posted June 2, 2004 Posted June 2, 2004 Jag var och såg och hörde den tillställningen hos Joseph Audio. Och efter genomgången av den fina anläggningen när dom började spela så undrade jag hur dom kunde ställa upp en så dyr uppställning med så fattigt ljud. Bsen var obefintlig och det lät väl rätt ok, men inte för dom pengarna som anläggningen representerade. Sedan drog dom ifrån gardiner som hade hängt för dom högtalarna som spelade. Och för 2000 dollar så var högtalarna rätt ok, men det blev rätt stor skillnad på ljudet när dom kopplade in den anläggning som hade presenterats från början. Dom började spela med ett helt annat musikstycke, men det kom krav på att spela samma bit som dom hade spelat med småhögtalarna. Och det märktes väl att musiken var utvald för att låta bra på Inwallhögtalarna. Bsen blev svulstig med deras större högtalare och jag tror inte att dom små Inwallhögtalarna hade överlevt om någon hade tagit fram ett mer krävande musikstycke. Show i den högre skolan skulle man kunna kalla det. Joseph Audio är bra på Amerikansk Show Quote
eliot Posted June 2, 2004 Posted June 2, 2004 När det gäller HiFi så kommer jag ofta att tänka på "Kejsarens nya kläder" Quote
Guest Jorma Posted June 2, 2004 Posted June 2, 2004 Jag snackade med Leif Olofsson idag och det verkar ha gett utdelning på mässan. Med ett pris på 24000 US$ är Coltrane Alto rätt dyra i USA. Salestax tillkommer på det priset och det är ca. 8 % i New York. Beställning på 3 par Mårtenhögtalare har kommit in redan. Det är ju om något en bekräftelse på bra ljud i vårt rum Quote
Guest Jorma Posted June 3, 2004 Posted June 3, 2004 Lamm använde ett par gamla Siemens biohögtalare från 1957 för att dema sina värsting rörförstärkare. Kanske inte mässans bästa ljud, men överraskande bra med tanke på högtalarnas ålder. Det här lät bättre än vad det gör i många moderna biosalonger. Storleken är ca. 2,5 meter bred och 2 meter hög. Quote
Guest Jorma Posted June 4, 2004 Posted June 4, 2004 MBL hade ställt upp en dyr anläggning - 140 000 US$. Snygga och mycket utseendemässigt påkostade högtalare och apparater. Jag har hört den här uppställningen tidigare, och det lät inte bättre nu. Dom måste ha otur med dåligt rum. Rummet lät stort svulstigt och lite metalliskt sterilt. Quote
Guest Jorma Posted June 4, 2004 Posted June 4, 2004 Kharma fick till ett bra ljud med sina 2vägare kombinerad med en ny sub. Men vid första besöket på torsdagen var subben för högt uppskruvad och rummet gungade,men när jag var där en andra gång några dagar senare hade dom ställt ned subben på en naturlig nivå. Detta lät bättre än i deras andra rum med ett par 3vägs Exquisit Reference Midi 1A. Lamms transistorförstärkare M1.2 drev högtalarna. Quote
Timbre™ Posted June 4, 2004 Posted June 4, 2004 Två gamla käpphästar som fortfarande kamperar ihop; Kharma och Lamm... :cool: Det ser ju ut som en diamantdiskant... Quote
Guest Jorma Posted June 4, 2004 Posted June 4, 2004 Kharma är distributör för Lamm och Tenor i Holland, så det är väl rätt självklart att dom använder dom på mässor. Det är en fokaldiskant i högtalaren. Kharmas diamantdiskant är oval. Här en bild på den högra högtalaren där man ser diskanten lite bättre. Quote
DIYamps Posted June 4, 2004 Posted June 4, 2004 eliot, inte mycket till skivspelare det du visa Jorma, trevliga bilder, MBL har på vissa komponenter viss likhet med Mcintosh. Quote
Guest Jorma Posted June 5, 2004 Posted June 5, 2004 Mässan är över och det är dags att kika på staden. Mässan är inte i klass med CES eller Frankfurt. Den liknade Stockholmsmässan lite, men lite större förstås. Många av dom stora märkena lyste med sin frånvaro och hifiskribenterna var det mycket färre av i jämförelse med CES. Stereophile var naturligtvis på plats och vi träffade också Roy Gregory, chefredaktör från Hifi+. Det blev klart med honom att testa Coltrane och Coltrane Alto och han ska känna på mina kablar. Vi får se vad det blir, men Coltrane och kablar ska över till Roy om ca. en månad. Här är drottningen av New York, Empire State Building - byggd 1930. Numera återigen New Yorks högsta byggnad - 381 meter - 102 våningar. 448 meter med toppmasten inräknad. Quote
Guest Jorma Posted June 5, 2004 Posted June 5, 2004 Utsikten är hissnande från utsiktsstället på 86,e våningen - 320 meter upp. Biden är tagen mot nordost och över Midtown, Manhattan. Vi bodde strax bakom Chrysler Building - byggnaden med bågformar på tornet uppe till höger på bilden. Den var något år den högsta byggnaden. Byggd 1928 till 1930. Ungefär uppe längst till vänster gick mässan. Quote
Guest Jorma Posted June 5, 2004 Posted June 5, 2004 Från västra sidan ute på sjönsyns hon tydligt. Och östra sidan under Brooklyn Bridge Det här är en syn som mötte dom miljontals invandrare som kom från Europa En rundvandring i New York är inte komplett utan Central Park. Quote
Guest Jorma Posted June 5, 2004 Posted June 5, 2004 Woolworth building byggdes 1913 och var länge den högsta byggnaden i New York. Den kostade 13 miljoner dollar och betalades kontant. Mycket pengar på den tiden. Om World Trade center hade funnits kvar så hade Woolworth inte synts på bilden. Det var 7 byggnader som strök med och resterna av en syns med byggnadsställningar på bilden. Quote
Timbre™ Posted June 5, 2004 Posted June 5, 2004 Har du hört låten Welcome To New York med The Blues Company... Ruggigt bra. Eller Native New Yorker med Odyssey... Också ruggigt bra och dom finns på vinyl... :cool: Quote
Guest Jorma Posted June 5, 2004 Posted June 5, 2004 Vi besökte också några hifibutiker på Manhattan. Red Rose Music fanns inte kvar. Jag frågade en frisör som hade sin salong intill om han visste något. "Dom försvann plötsligt och jag vet inte vad som hände" var svaret. Och för den som vill veta vad som händer på Shaktifronten finns det här stället som ligger på en tvärgata till Wall Street :cool: Quote
Neodynium Posted June 11, 2004 Posted June 11, 2004 Missade lite bilder märker jag... det var en rätt kul stad att besöka väl? Var ni inne på Sound by Singer? Quote
Guest Jorma Posted June 13, 2004 Posted June 13, 2004 Missade lite bilder märker jag... det var en rätt kul stad att besöka väl? Var ni inne på Sound by Singer? Vi var och besökte Singer, men butiken var liten och oansenlig med många men små lyssningsrum. Inget speciellt av intresse. Jag hade väntat mig lite mer. Quote
Recommended Posts