Jump to content

Arne "Dompan"Domnérus in memorian

gcs

Recommended Posts

På fredag kommer Jazzradion att sätta in ett minnes program om Arne Domnérus i P2 kl.22:00-24:00. Det gick tidigare idag ett Ad Lib där man spelade upp en intervju med Dompan interfolierad med hans musik. Bland annat spelades Topsy theme som är en inspelning gjord 1958 och finns numera möjligen på en CD-skiva som mono inspelning. Det är en härlig låt som är skriven av (tror jag) pianisten Gunnar Svensson. Det märkliga är att vinylskivan "Funky Festival" - Rune Öfverman som Topsy theme fanns på var en mono skiva. Medans den gavs ut på ett förinspelat PHONOBAND i stereo.... jag är glad att jag har det bandet. Är det någon annan här som kanske också har den skivan?

Här kan man lyssna på Ad Lib.

http://www.sr.se/cgi-bin/p2/program/index.asp?programid=2485

Tack gcs för information om denna länk till ett härligt program med Arne Domnerus. Ser fram emot att sitta och lyssna till detta ikväll. Har bara hört prov på vad programmet innehåller.

Vilken skiva rekommenderar Du för att få höra god musik av Arne?

"Jazz under stjärnorna" sändes från Skansen - var det 1959 ungefär? Jag hade köpt min första bandmaskin då och det var en Grundig TK35, mono och med tre hastigheter. Det var bästa tyska kvalitet. Dompans orkester var husband och det var musikalisk njutning av yppersta klass och jag spelade in programmen i mån av tillgång på bandmaterial.

Nu är det dags att försöka hitta mina gamla monoinspelningar och föra över till ett något modernare medium.

--

Livskvalitén har minskat betydligt i och med Arnes bortgång, men hans finns i våra hjärtan.

Konrad

"Jazz under stjärnorna" sändes från Skansen - var det 1959 ungefär? Jag hade köpt min första bandmaskin då och det var en Grundig TK35, mono och med tre hastigheter.

Det var min drömbandspelare då 1959. Jag tror att det var deras näst bästa maskin och den var också "förberedd" för avspelning av 2/4 spårs stereoband. Jag minns inte riktigt vad den kostade, men den var allt för dyr för mig som fortfarande gick i skolan. Det fanns också en ännu dyrare Grundig som kostade 1500:- och den var en s.k halvspårsmaskin. Så småningom blev det en B&O med reglar och VU instrument ovanpå, 1800 tror jag modellen hette. Jazz under stjärnorna var inte det ett program som sändes från Skansen i början av 60-talet? Det kan man nog fråga om hos redaktionen för Jazzradion.