eliot Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Arne Domnérus avliden Läste just på DN's webbsida att Arne Domnérus avlidit efter en längre tids sjukdom. Han blev 83 år gammal. - För de flesta "Audiofiler" är han nog känd som förgrundsfiguren på Jazz at the Pawnshop och Antiphone Blues men den som tar sig tid att "botanisera" finner många skatter. i en spelning från 2000 på YouTube.... //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musicman Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Vad ledsen jag blir. Det smärtar mig att höra att en av jazzens förgrundsfigurer avlidit. För en tid sedan var det Esbjörn Svensson och nu är det Arne Domnerus. Även om vi har våra kära skivor och kan spela dem om och om igen så känns det ändå svårt att veta att de inte längre är med oss. Sedan är det ju den andra aspekten att man får vara glad och tacksam över att det går att komma nära dessa artister och deras musik genom våra ljudanläggningar som är ett medium för detta. Vila i frid Arne! /Musicman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Oerhört sorgligt! Hörde nyheten på kvällsnyheterna och här sitter man på ett trist hotelllrum långt ifrån sin skivsammling och kan inte hylla honom med en stilla kvällsskiva... Det får bli i morgon, Arne har lämnat många bestående minnen hos mej! Jag minns bland annat en konsert han gjorde med Visby storband för många, många år sedan, och det var ett sanslöst ös... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 R.I.P Da passer det godt med denne nu på kvelden.. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Arne Domnerus var Dompan med hela svenska folket. Förmodligen den folkkäraste jazzmusikern eller kanske ännu rättare, musikanten vi har haft. Han gick hem i alla läger. Som firade musiker på Nalen under 50-talet då jazzens var ungdomens musik både för lyssning och för dans. Han firade stora triumfer tillsammans med Quincy Jones, som alltid hållt Arne som en av sina favoriter. Vem minns inte The Midnight Sun Never Set. Hans många TV-framträdande med sin grupp med George Riedel, Bengt Hallberg, Egil Johansen och Rune Gustafsson. Kyrkokonserter, hans fantastiska inspelningar av George Riedels små mästerverk typ temat till "Karl-Bertil Johnssons Julafton" och på senare år, hans kvartettspelningar med Jan Lundgren. Jag har faktiskt ett personligt minne av Dompan. Jag var festivalgeneral för Jazzfestivalen i Kristianstad 1998 och 1999. Dompan och hans kvartett skulle spela. Det hade bestämts att de skulle inleda en låt och sedan skulle en representant för en av våra sponsorer, Röda Korset, komma in och hålla ett tal på några minuter. Det blev nästan en halvtimme vilket var väldigt pinsamt. Några dagar senare ringde Dompan mig och uttryckte sin irritation "vänligt och sakligt". Jag fick en lång lektion om hur rör till saxofoner fungerar att när man väl startat spela måste man fortsätta så att röret inte torkar ... Så tänk på det! En bra samling gavs ut 2004 som kort och gott heter Best of Dompan. Den ger en bra bild av hans karriär från 1949 - 2004. Gavs ut på Bonnier Musik. Ser ut som den är utgången nu, men den kommer säkert igen. Metronomes serie "Americans In Sweden" på ett antal dubbel-LP innehåller mycket Dompan, Harry Arnolds plattor likaså liksom en antal återutgivningar på Dragon. Vila i frid Arne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts