andreas .l Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 Nu har det äntligen blivit ett par Sonus Faber Cremona Funderingarna nu ligger på kringutrustningen där jag vet att det finns mycket att göra. man märker verkligen att Cremona har potential. Tanken när jag skaffade Cremona var att det skulle vara en början och allt annat jag hade hemma skulle bytas ut om så behövdes. Ljudet överlag : Känns som att det inte pallar med mer komplexa passager , utan rör ihop det en aning över hela registret och det känns ansträngt och basen lite slö. För övrigt helt fantastiskt. Min utrustning idag Bladelius Tyr - Det känns som att det är här mycket av rörigheten ligger, stärkaren är helt enkelt för klen. Vincent CDS6 - Jag tror den lägger på lite överdrivet mycket i mellanregistret, men det kan bero på matchingen med transparent som inte går ihop sig. Interconect - transparent musicwave RCA . Bra kabel men transparent och vincent inte verkar passa ihop. Högtalarkablage - Transparent lösmeter - säger sig självt, slöar ner och plockar bort mycket dynamik om man gämför med motsvarende Super eller annat märke som Nordost. Högtalarkablaget är svagaste länken prestandamässigt , men jag överväger att börja med att byta ut stärkaren till något kraftfullare innan dess. Vilka stärkare har ni kört och hört Cremona eller SF överlag? Vad har varit bra, vad har varit mindre bra? Säg prisklass upp till en 35´. Allt går ju inte att låna och lyssna på , tyvärr. En stärkare som jag kan prova och kommer prova är Bladelius thor mk2. Hifistället ligger också nära till hands. Quote
minesota Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 Hej Din Tyr är absolut inte för klen. Den driver det mesta med bravur. Jag har haft hemma Sonus Faber Cremona (Valde MBL istället) och lyssnat med med Min gammla Thor mk1. Jag testade då också en Tyr och jag kom då fram till att Bladelius prylar i min smak inte passar ihop med sonus faber ( men med mycke andra högtalare så klart) . Personligen tycker jag också att Transparent kablage inte riktigt heller passar till Sonus Faber även om dom gör bra produkter. Din vincent har jag ingen uppfattning om. Jag testade Sonus Faber Cremona av en slump med en Ayre AX-7 ( kan denna vara intressant så pmà mig så kan jag berätta mer om denna) vilket var galet jäkla bra. Den lämnar 2 x 60W så effekten är nog inte ditt problem. Jag har hört Sonus Faber en hel del med Audio Research vilket funkar otroligt bra. /P Quote
stargazer Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 jag håller med minnesota. Bladelius är nog den minst lyckade kombinationen med SF cremona jag hört hemma hos new order iaf. Det har nog inte så mkt med effekten att göra, snarare att kanske klangmatchningen inte funkar. Vore det jag, skulle jag nog köra rör av något slag, antingen hybrid som Pathos (vilken funkar magnifikt bra till Cremona) eller så lite kraftigare "helrörs"-konstruktioner. New orders Pathos Logos med Mullard NOS-rör är en suverän matchning till hans Cremona. Har hört Cremona med VTL monoblock :mm: , det var verkligen helt fantastiskt sjukt grymt bra. Sen tycker en del att Krell är en bra matchning till Cremona. Har hört 400an med Cremona, och visst får man bra kontroll då, men jag föredrar nog rör i någon form men det är ju som sagt tycke och smak. Enda sättet för dig här är att bege dig ut på lyssningsturné. Låna hem prylar du tycker är intressanta, antingen av hifi-polare eller så av affärer. Eller både och Jag/vi kan omöjligen säga vilken smak som passar just dig. Lycka till på din jakt Cheers / stargazer Quote
andreas .l Posted September 1, 2008 Author Posted September 1, 2008 tack för era svar Bladelius kanske inte passar så bra trots allt. Efter att ha övervägt till att Tyr nog skulle orka, så lånade jag hem en Bladelius Syn idag för att se om en bra matching mellan cd- stärkare skulle ordna till det hela. Men det blev det inte, tyvärr. Det som jag tidigare inte gillade med klangen blev än mer påtaglig. Basen stramades upp och det blev lite mer kontroll och separation osv , men klangen som ju är så viktig blev mer påtaglig på det sättet som jag inte gillar. Mer hårt och kantigt på något vis. Det fina i mellanregistret blev inte längre lika fint utan mer ,, ehum, kliniskt. Bladelius gör i min mening pris-prestandad väldigt prisvärda produkter och var därför intressanta att prova. Pathos har jag själv kört en kort runda med SF domus. det var ett par år sedan, men jag vill minnas att lät bra men jag minns såklart absolut inte hur det lät :P Tyvärr vet jag inte någon ÅF på västkusten som har Pathos. Någon annan som vet? Någon som hört SF med McIntosh ? jag tänkte dra upp till hifistället på fredag och kolla in den kombinationen. Quote
Engelholm Audio Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 Nu har det äntligen blivit ett par Sonus Faber Cremona Funderingarna nu ligger på kringutrustningen där jag vet att det finns mycket att göra. man märker verkligen att Cremona har potential. Tanken när jag skaffade Cremona var att det skulle vara en början och allt annat jag hade hemma skulle bytas ut om så behövdes. Ljudet överlag : Känns som att det inte pallar med mer komplexa passager , utan rör ihop det en aning över hela registret och det känns ansträngt och basen lite slö. För övrigt helt fantastiskt. : : Allt går ju inte att låna och lyssna på , tyvärr. En stärkare som jag kan prova och kommer prova är Bladelius thor mk2. Hifistället ligger också nära till hands. Hejsan, Det låter som kompetenta prylar över lag, vilket får mig att tänka på rumsakustiken. "Slö bas" är väldigt ofta ett rumsproblem. Quote
stargazer Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 Jag har hört SF med McIntosh, dock endast i butik. Lät grymt bra! Har lånat hem McIntosh på den tiden jag körde Totem, mycket läcker kombination (hade bara inte råd vid det tillfället). En Mc skulle kunna funka. Har du möjighet, låna hem o testa! Cheers / stargazer Quote
stargazer Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 Hejsan, Det låter som kompetenta prylar över lag, vilket får mig att tänka på rumsakustiken. "Slö bas" är väldigt ofta ett rumsproblem. EA har en god poäng här. Värt att kolla upp! Quote
orpheus Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 Jag kör med Musical Fidelity A5 serien cd och förstärkare till mina Grand Piano Home. Funkar ypperligt tycker jag!!! Nordostkablar Red Dawn till högtalarna och Naqrefs Dark serpentine sköter signalen mellan cd och förstärkeri. Käns som ett väldigt bra balanserat system och jag saknar inget just nu men om du tröttnar på dina Cremona kan jag ta dom så slipper du slänga dom;) Thats my oppinion Lycka till! Quote
calm Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 Cremonorna mår bra med inte allt för "hård" elektronik. Hade mina under ett antal år med MF Trevista, MF KW 500 och slutligen min nuvarande ASR Emitter II. Högtalaren växer med elektoniken det är ett som är säkert. Har hört andra SF högtalare med Pathos In Control och In Power och det låter utmärkt! Så mitt råd är kraft men även lite mjukhet. Krell i de lägre prislägena funkar inte så bra, men gärna ARC, som har en mer avrundad ton. Calm Quote
Bebop Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 Sonus Faber har aldrig varit riktigt min grej förutom utseendet. Men på mässant i Montreal överraskade dom lite ... Stradivarius kördes med Audio Research och det lät inte bra i min smak, för "lulligt". I rummet bredvid spelade dom med Cremona M samt Ayre elektronik, bl a slutsteget V-5x. Det lät mycket bra. Quote
Bebop Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 Jag tror det ligger mycket i det Du skriver Calm. ASR Emitter II är ju inte den "snabbaste" i klassen. Så om det är idealet man söker, så tror jag också att ARC är kan vara bra. Hög musikalitet med högt värmeinslag som många har fallit för. Det är också skälet till att jag valt en annan väg. I Göteborg för några år sedan, måste vara 2004, spelades med Cremona och Krell och jag tyckte det lät så illa, trots sprayade CD-plattor. Cremonorna mår bra med inte allt för "hård" elektronik. Hade mina under ett antal år med MF Trevista, MF KW 500 och slutligen min nuvarande ASR Emitter II. Högtalaren växer med elektoniken det är ett som är säkert. Har hört andra SF högtalare med Pathos In Control och In Power och det låter utmärkt! Så mitt råd är kraft men även lite mjukhet. Krell i de lägre prislägena funkar inte så bra, men gärna ARC, som har en mer avrundad ton. Calm Quote
andreas .l Posted September 1, 2008 Author Posted September 1, 2008 SF + krell med Nordost kablage har imponerat stort på mig vid ett flertal tillfällen faktiskt. speciellt dom stora Krellarna. Jag tycker att krell är ganska dyrt i förhållande till vad man får så därför väljer jag att kolla upp andra märken. Musical Fidelity , Pathos logos, Ayre, Ayon och Mcintosh. Man tackar för ett fint utbud Ayre blir först ut. Många har blivit impade, den kostar rimliga pengar och det finns en i butiken Ska försöka låna hem en i veckan. Återkommer med intryck då. tack än en gång. ja och rummet ska kolla över. Förslag på prylar för att få bukt med basen? en helmholtz kan jag tänka mig. Förutom det har jag 3 GH och 2 Absorbenter, ca 1.2*60 cm o 5cm tjocka. ska även möblera om så jag spelar på längden, nu spelar jag på bredden och rummet är 3.5 * 5m. Quote
andreas .l Posted September 1, 2008 Author Posted September 1, 2008 Ayre AX-7 var slut i butiken, dom hade bara större doningar kvar. tyvärr. men på fredag ska jag till Göteborg och det var en butik där som hade ett demo.ex inne. Ska även inom Hifistället (det bli iof alltid ett besök där när man är i Göteborg oavsett) och spana in McIntosh. Quote
Timbre™ Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 En kombination som lätt glöms bort men som jag gärna talar mig varm för är SF Cremona och Classé. CA-300 är helt perfekt och du kan köra ett slutsteg i stereo. CA-400 är kanske lite overkill men det fungerar naturligtvis också bra och ett begagnat CA-300 i mint condition bör platsa i din budget även om de kan vara lite svåra att komma över. Enligt uppgift går kvalitetsgränsen vid CA-300 och den har fått mycket goda omdömen. Ett CA-301 bör vara lite lättare att få tag på och jag har sett begagnatpriser på upp till 30000 kr. Quote
Bebop Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 ja och rummet ska kolla över. Förslag på prylar för att få bukt med basen? en helmholtz kan jag tänka mig. Förutom det har jag 3 GH och 2 Absorbenter, ca 1.2*60 cm o 5cm tjocka. ska även möblera om så jag spelar på längden, nu spelar jag på bredden och rummet är 3.5 * 5m. Längden är oftast rätt väg att gå ljudmässigt. Jag brukar ställa in högtalarna enligt följande som är en mix av vad jag sett Wilson göra och min kontakt här som är en mästare i konsten. 1. Ställ dig med ryggen mot den vägg Du tänkt placera högtalarna. 2. Slå ihop händerna och lyssna noga på efterklangen. 3. Flytta dig framåt ca 30 cm åt gången och upprepa det hela. 4. Fortsätt tills du inte hör någon skillnad mellan den tidigare positionen. 5. Märk ut platsen med tejp och placera högtalarelementen i höjd med denna position. 6. Sedan får Du prova dig fram med invinkling (sida och höjd), avstånd till sidovägg, lyssningsavstånd, lyssning. Jag är en s k närfältslyssnare och har större avstånd mellan högtalarna än till lyssningspositionen. Det är inte alla högtalare som klarar detta dock. Det får ju inte bli ett hål i mitten. Detta tillvägagångssätt har funkat för mig och används rätt så frekvent bland "proffs". Quote
andreas .l Posted September 1, 2008 Author Posted September 1, 2008 Jättefina bilder Timbre. Classe gör verkligen snygga och gedigna prylar. Jag ska hålla utkik efter dom Tack för tipsen bebop jag ska tillämpa detta när jag möblerar om. Tur att man har GH och Absorbenter att plocka reflexerna med också för det lär behövas. btw. hur stort är ditt rum och vilka avstånd kör du med? Quote
Muffin Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 Om du testar Ayre AX-7, se då till att det är "evolution" varianten Ayre AX-7e. Den är altså en senare modell med förfinad strömförsörjning mm. Ett stort steg upp jämfört med första serien enligt tidningen Stereophile. Har själv kört med AX-7e varianten nu i en månad och är klart nöjd efter en rör-period med Primaluna 5. AX-7e tar bra om hand om komplexa partier i musiken vilket jag saknade tidigare. En förfinad ädling som Stereophile kallar "musikalisk", vilket jag håller med om. Kör som Bebop, närlyssnar oftast för att komma närmare in i musiken. Lycka till! Quote
andreas .l Posted September 1, 2008 Author Posted September 1, 2008 Närlyssning heter det alltså. ja jag vet vad det är eftersom det påminner om hur jag har det, men jag visste inte att det hette så. Lägger man upp fötterna på pallen så känns det som man har dom i musikerna. det kan näst intill vara en obehaglig kännsla ibland, speciellt om dom tar ett kliv framåt. Quote
Guest BTS Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 Jag är en s k närfältslyssnare och har större avstånd mellan högtalarna än till lyssningspositionen. Det är inte alla högtalare som klarar detta dock. Det får ju inte bli ett hål i mitten. Det måste var detta som är närfält... :cool: Quote
andreas .l Posted September 1, 2008 Author Posted September 1, 2008 Det där är sjukt bra läskigt nära alltså. man blir mörkrädd bara man ser det Quote
Bebop Posted September 1, 2008 Posted September 1, 2008 Det måste var detta som är närfält... :cool: Det är väl närmast att betrakta som ett intimt förhållande ... :kiss: Quote
Guest BTS Posted September 2, 2008 Posted September 2, 2008 Det där är sjukt bra läskigt nära alltså. man blir mörkrädd bara man ser det Inget att vara rädd för bör upplevas ca 2,5 meter cc och 1,8 meter till lyssningsposition. Invinklingen är sådan att öronen bestryks lätt.... :cool: Quote
andreas .l Posted September 2, 2008 Author Posted September 2, 2008 Efter ytterligare en dag med Syn och ett senare byte tillbaks till vincent cds6 så står det klart. Bladelius produkter passar i mitt tycke inte till SF. Visst, det ÄR kontrollerat men intrycket av klangen består. Det saknar helt enkelt kropp och liv. Däremot så gör vincenten ihop med bladelius tyr inte bort sig. Det känns som att allt det fina från CDspelaren bibehålls genom Tyr som bara styr upp det hela och håller greppet. Men för att göra det hela än mer uthärdligt och kul tills rätt stärkare är införskaffad så har ett par utav dessa beställts. Dessutom är högtalarna flyttade till att spela på längden. Jag hade grymma klappekon där jag hade tänkt att ställa dom. men en cdhylla som står diagonalt i ena hörnet och med en absorbent på den (fattas ca 10cm upp till taket) så försvann det helt. planen är att skaffa helmholts och ställa en varje hörn med diffusorer och/eller absorbenter upp till taket. Sen ska GH upp mellan högtalarna samt förstareflexerna kommer tas med bokhyllor. Så vad tror ni om detta till att börja med? Quote
Guest om.s Posted September 2, 2008 Posted September 2, 2008 Det måste var detta som är närfält... :cool: Mildt sagt! nærfelts lytting .... mvh Quote
Educk Posted September 2, 2008 Posted September 2, 2008 ska bli kul att se lite foton sedan. cermon är en väldigt snygg högtalare. har dock inte haft chansen att lyssna på dem. för att få iordning på basen kanske detta vore värt att testa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TO...mp;whichpage=24 blir en bredbandig absorbent för basen. och i slutet av tråden verkar han väldigt nöjd Quote
andreas .l Posted September 2, 2008 Author Posted September 2, 2008 Bilder kommer , jag lovar! mina cremona ser lite annorlunda ut på en punkt dessutom. alla förslag på basabsorbenter mottages gärna, såväl färdiga produkter till enklare DIY projekt, dvs som man inte behöver ett helt lab till. Quote
Timbre™ Posted September 2, 2008 Posted September 2, 2008 Dessutom är högtalarna flyttade till att spela på längden. Det finns fördelar att hämta hem med detta. Ofta större utrymme för reglering till bakvägg och större flexibilitet för lyssningsstolen på väg in och ut ur rumsnoder. Har du möjlighet så testa gärna tredjedelsprincipen, vilken brukar fungera utmärkt till diopler men även till Cremona och Amati. Quote
andreas .l Posted September 2, 2008 Author Posted September 2, 2008 Vad är tredjedelsprincipen? låtar som innan (spelat på bredden) satte igång rummet på vissa frekvenser gör inte det längre. Det är inte justerat någonstans utan högtalarna är placerade helt på känn. Men man märker ju direkt att mer luft bakom högtalarna och en lyssningsposition som inte är an mot väggen ger en helt annan ljudbild. Lite efterklang kan det vara om man är långt bak i rummet men det ska vara lätt ordnat när allt kommer på plats. Den ena sidan är fortfarande inte behandlad så där studsar det på ganska bra. Någon åtgärd ska göras i taket också. Quote
Timbre™ Posted September 2, 2008 Posted September 2, 2008 Vad är tredjedelsprincipen? Att du som utgångsläge delar upp rummet på längden i tre ungefär lika stora delar. 1) Avståndet högtalare-frontvägg 2) Baffel-lyssningsposition 3) Lyssnare-bakvägg Därefter följer en icke utstakad sträcka av finjusteringar och man flyttar in sig med soffan/stolen där det känns bäst helt enkelt. Quote
Timbre™ Posted September 2, 2008 Posted September 2, 2008 Det fanns även något som kallades "den gyllene ovalen" men slutresultatet av dessa två metoder brukade sammanfalla ganska så väl när man hade lyssnat in sig. Ytterligare ett alternativ är ju diagonal uppställning om inte rummet är alltför långt och korridorliknande. Quote
Recommended Posts