Absolute Audio Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Som många här på forumet gillar jag att fynda skivor på loppisar. Skicket brukar vara rätt varierande och jag tenderar till att rata skivor i sämre skick. Här om dagen spelade jag en Sisters of mercy skiva som såg ut som om den hade legat på hallgolvet i en månad. Men den lät nästintill helt perfekt, varken sprak eller knäpp!! Finns det några bra tips och tricks för att avgöra skicket på skivorna okulärt i butik?? Hade jag plockat upp denna SOM vinylen i en butik hade jag inte köpt den pga skicket som sen visade sej vara jättebra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GurraG Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Nä, det där är skitsvårt och jag vet själv med mig att jag har både skivor som låter jättebra, men ser ut som kriget, och skivor som ser ut som nyskick, men låter förskräckligt. Jag vore också tacksam för tips! Det enda tipset jag kan ge är att om man är på en loppis och skivorna är billiga så är det ju bättre att köpa och testa än att strunta i det eftersom det förmodligen ändå bara rör sig om några kronor eller kanske tior. /Gurra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Om det är fingeravtryck, damm och annat bös så är chansen stor att det går att tvätta bort. Är det mycket fina, knivskarpa repor eller "zicksack" repor är risken stor att det hamnat sand/metallspån i innerpåsen eller att nålen skrapat över skivan och det problemet brukar höras rätt tydligt. Breda repor är inte säkert att de hörs. Min erfarenhet är att det är större sannolikhet att knivskarpa repor hörs än att breda repor hörs. Sönderspelade skivor brukar vara ganska matta eller bruna - men det är inte säkert att det finns ett klart samband. Är det små korta knivskarpa repor kan man öppna upp spåret med en skalpell - men det krävs lite träning för detta. Repan hörs fortfarande men betydligt mindre. Som sagt, är det billigt är det bättre att köpa plattan och lyssna ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts