Neodynium Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 Kul med sådana initiativ! Lyssnade ni mycket eller pratades det mest eller? Quote
Timbre™ Posted May 31, 2004 Author Posted May 31, 2004 Detta var en tvådagarsträff och det fanns säkert mycket utrymme för lyssning. Själv hade jag alldeles för kort tid till förfogande. Quote
sladd Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 Kul att läsa! Vi hade ett par mycket trevliga dagar, tack alla som bidrog till detta. Den första Powerisolation-boxen är nu såld, det tog 10 minuter när den väl blev inkopplad i ett vanligt hemmasystem. Tog du några noter Timbre på denna box´s arbetssätt? Det är ju synnerligen annorlunda och kunde vara värt att nämna. Lyssning skedde dag nr 2 och vi jämförde från Plus upp till Refrerence-nivå och slutligen jämförde vi DVD-spelaren med och utan Powerisolator. Vill också nämna att träffen var av "dubbel" natur, dvs både säljare och press var inbjudna och fick exakt samma info. mer info finns såklart på hificonsult.se och särskilt då under http://www.hificonsult.se/transparent/trans_Vad.html mvh , Quote
Timbre™ Posted May 31, 2004 Author Posted May 31, 2004 Nej, tyvärr var jag nog redan på väg till ett annat möte när ni kom in på PowerIsolators. Det finns en del information på Transparents hemsida. Tack för en trevlig eftermiddag! http://www.transparentcable.com/manuals/PowerIsolator4.pdf Quote
Neodynium Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 Va ligger priserna på Powerisolators? Verkar ju intressant! Quote
eliot Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 Jag har annars funderat på Shunyata Hydra Model-2 eller deZorel filter som båda är behandlade med cryo-teknik - men detta verkar också vara (mycket!) intressant Här finns en test på Transparent PowerIsolator IV som kostar $1,895 i staterna (enligt testet!). IV betyder att den har 4 utgångar. Transparent recommends one PI IV for each component for optimum performance. However, other configurations, such as one unit for analog components and one for digital components, are said to achieve very good performance.- Utan att ha läst bruksanvisningen så skulle ja tro att den bygger på samma (geniala) teknik som jag först träffade på hos MIT Z-systems. De hade ett filter som de anslöt till väggkontakten intill den man använde och som hade mycket låg impedans vid höga frekvenser och i princip åstadkom kortslutning till jord för höga frekvenser. Genialt PowerIsolator XL AC Power Conditioner verkar kosta lite mer än PowerIsolator IV. - Det verkar som om många intressanta nätfilter kostar ungefär $2,000.00 Quote
DIYamps Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 Vad är powerisolator ? Nätfilter ? Skiljetrafo ? Quote
eliot Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 Det är en "Power Conditioner" = nätfilter. Ingen skiljetrafo eller spänningregenerering a la PS Audio Powerplant, Terminator eller Exactpower - Detta gör att de fungerar direkt i Europa utan att man behöver göra drastiska ändringar Quote
DIYamps Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 Ok, alltså bara nån spole som filtret i ett datornätagg ??? Quote
sladd Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 Priset är inte spikat men vi har en målsättning för alla Transparentprodukter att priset i sverige skall vara samma som på gatan i USA undantaget 10% gemensamt för frakt och tull samt 25% i moms. Detta pekar på ett pris runt 20 000:- för Powerisolator 4 och nåot mer för Powerisolator XL Transparent har verkat som ensamma tillverkare i 15 år och har nuförtiden inget gemensamt med MIT vare sig på den vanliga kabelsidan eller på strömkabelsidan. (man gör väldigt olika saker inuti sina boxar enligt Jim Shannon) En Regenererare tar ju in strömmen, gör om till likström, fixar därefter en perfekt 50 Hz sinus växelström. Det finns både för- och nackdelar med detta förfaringssätt. Fördelarna är uppenbara. Nackdelen är verkningsgraden ( ca 50%), vad händer när det kommer en spänningsspik från ett åsknedslag några km bort... och så brukar priset vara ganska högt. (allting är relativt) En skiljetrafo jobbar med dubbla trafo och skiljer på så sätt bort de tillkopplade apparaterna galvaniskt/fysiskt från elnätet. Det säger sig självt att detta ger stora fördelar i form av rensning av högfrekvent slask, spikar etc. Inga delar egentligen som kan gå sönder. Nackdelen är att det krävs ohyggligt stora skiljetrafo för att de inte skall begränsa dynamiken, de är inte heller speciellt billiga och så är inte förhållandet mellan ström och spänning helt korrekt efter en körning genom denna utrustning. En powerisolator är ett tredje sätt att göra filtereringen på. En Powerisolator tar in strömmen och jämför med en referenskrets - en klocka om man så vill. Referenskretsen håller en fin sinus på 50 Hz. Allt som avviker från detta utseende shuntas till nollan (eller om det var jorden eller om det var båda, ber om ursäkt, halv strömanalfabet som man är...) Förhållandet mellan ström och fas är intakt efter apparaten. Vi tyckte det verkade vara en smart lösning och har tagit in en apparat för att testa. Den är borta så fler är på väg. Alla med större kunskap i ämnet ström än jag själv är välkomna att rätta min beskrivning av de olika teknikerna ovan. När vi pratar vanliga strömkablar så skulle det vara intressant att höra vilka krav ni ställer på själva arbetsprincipen bakom konstruktionen samt i vilken mån tillverkaren bör avkrävas svar på hur han löst problemen? mvh , Quote
eliot Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 Läs vad jag skrev innan - och så tar vi det från manualen: The PowerIsolator noise-reduction circuit is parallel to the AC signal and does not limit current to your components. It simple tells the non-50Hz noise to follow another path away from your equipment.Filtret ligger alltså parallellt men effekten är ett smalt bandpassfilter som bara släpper igenom 50Hz respektive 60Hz till apparaterna. De filtrerar alltså även bort lågfrekventa störningar och DC. Eftersom bandpassfiltret tydligen är rätt smalt så måste de ta hänsyn till skillnaden i nätfrekvens och därför finns det olika modeller för 50Hz och 60Hz Tillägg: Observera att jag bara beskriver själva principen - sedan kan man göra det mer eller mindre raffinerat. Quote
eliot Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 Jag läste vidare i manualen: Plug your components into the outlets on the PI4 and plug the PI4 directly ino a grounded wall outlet. The PI4 is active whenever it is plugged ino the wall. We do not recommend plugging the PI4 into other power conditioning devices, extension cords or power strips. - Jag har inte jordade kontakter! Det betyder alltså att jag först måste få hit en elektriker och dra nya ledningar så att jag får jordade kontakter - annars har den ingen verkan - Det får jag väl inplanera till hösten Quote
Cyber Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 Japp det måste man därav min tråd http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...p?showtopic=576 Jag har inte bestämt mig än.. om jag ska anta budet eller ej Quote
eliot Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 Jo, det är hög tid att implementera då jag märkte att min nya fina powerstrip också kräver jordade kontakter: - den har en kontroll-lampa (den undre röda) som skall lysa när den är rätt instucken i vägguttaget (dvs fasen är rätt!) - men den lyser naturligtvis aldrig hos mig :evil: Cyber: vi får prova den hos Dig Jag har inte bestämt mig än.. om jag ska anta budet eller ej ...om Du bestämt dig, vill säga Quote
DIYamps Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 Lampan kanske e pajj eller också har du ingen fas. Quote
DIYamps Posted May 31, 2004 Posted May 31, 2004 Passa på och ta en insidesbild om du öppnar listen om lampan e paj Quote
Cyber Posted June 1, 2004 Posted June 1, 2004 Ok Eliot, jag faller för trycket Jag ringer till elektrikern nu i veckan så det blir av :clown: Hoppas att inte min bättre halva ringer efter några i vita rockar bara :D Quote
Recommended Posts