Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har läst runt lite på forumet och noterat att en del kör med squesebox och att det även verkar finnas andra hårddsik och nätverkslösningar. Så jag undrar vad kör ni med för alternativ till CD (och vinyl)? Och hur detta står sig mot Cd resp vinyl?

Vad finns det för alternativ på marknaden? samt hur utvecklingen ser ut, och kan tänkas se ut, inom hårddisk och nätverksbaserade lösningar inom hifin.

Jag såg att Bladelus var på gång med en produkt men jag kunde inte utläsa hurvida det var med hårddisklagring eller inte då informationen kändes sparsam.

Posted
Jag har läst runt lite på forumet och noterat att en del kör med squesebox och att det även verkar finnas andra hårddsik och nätverkslösningar. Så jag undrar vad kör ni med för alternativ till CD (och vinyl)? Och hur detta står sig mot Cd resp vinyl?

Vad finns det för alternativ på marknaden? samt hur utvecklingen ser ut, och kan tänkas se ut, inom hårddisk och nätverksbaserade lösningar inom hifin.

Jag såg att Bladelus var på gång med en produkt men jag kunde inte utläsa hurvida det var med hårddisklagring eller inte då informationen kändes sparsam.

Jag sitter rätt så nöjd. Jag har nog med både CD, SACD och vinyl och känner inget behov av ytterligare signalkällor. Dessutom har jag ju också mina kassetter. Inte i första hand för ljudet, även om det är hyggligt, men jag har samlat på mig drygt 800 livekonserter från diverse jazzprogram sedan mitten av 70-talet. Inte high-end ljud men dock high-end musik. Avspelas på en Nakamichi 600 med stor njutning.

Posted

Bebop:

Om det var jag skulle jag digitalisera alla inspelningar för att bevara dom. Både bandspelaren och banden blir ju sämre med tiden.

En Squeezebox är inte så tokig och då blir ju allt lätt sökbart också. Fast det kan ju kännas lit ekul att spela kassetter förstår jag. Och det behöver man ju ifs inte sluta med bara för att man säkerhetskopierat banden.

mvh/Harry

Posted
Bebop:

Om det var jag skulle jag digitalisera alla inspelningar för att bevara dom. Både bandspelaren och banden blir ju sämre med tiden.

En Squeezebox är inte så tokig och då blir ju allt lätt sökbart också. Fast det kan ju kännas lit ekul att spela kassetter förstår jag. Och det behöver man ju ifs inte sluta med bara för att man säkerhetskopierat banden.

mvh/Harry

Jag har varit inne på det och en del pärlor har jag brännt på CD, men jag tycker det är OK som det är. Jag kan inte notera någon direkt försämring så här långt så ljudkvaliteten räcker min tid här på jorden. De remastras ju från band som är 50-60 år gamla.

Det är dock en god tanke att lägga dom på en Squeuzebox. Jag får suga lite mer på den. Antar att jag då oxå behöver någon form av AD omvandlare!? Har Du några ideer om vad som finns utan att det skall kosta som en nyare bil?