miike Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Blev lite sur nu när jag upptäckt att min Krell KAV 400xi spelade skjortan av Thulen IA150B, det ska den väl göra också! Kändes som Thulen grötade ihop allt jämfört med Krellen! Tänk vad man kan höja ribban för vad som är bra! Ja nu till min fundering, då jag haft Thule kombo med IA150B och DVA150B digi 2, men nu kör jag med Krell tillsammans med thule cd:n så har jag funderat i att investera i en Kell cd, Krelle CD är inte billiga men är det värt det? Vilka format är det som de behöver klara av? Är SACD på tillväxt? eller är det DVD Audio som gäller? Hur låter en Krell SACD Standard ? den kostar ågra kronor är det värt över 50 000:- ? Quote
JPT Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 En sak att överväga om du ska lägga dom pengarna är att cdn har en digitalingång till dacarna. Det verkar som om det finns en utveckling mot hårddisk och nätverksbaserade lösningar och med en digitalingång kan man hoppa på detta tåg om man skulle vilja längre fram. Min gissing är att man vill det efterhand som lossless (och bättre) blir tillgänglig för enkelt köp och nedladning via nätet. Jag har dock inte hört krell, men lyftet när jag gick från min gamla 30k cd (T+A 1240r) till min audioaero (en liten bitr över krellen i prisklass) var mycket påtagligt. Kort sagt verkar det hända en del även i dessa förfinade ljud(pris)klasser. Låna och lyssna är ju den stående rekommendationen. Det var vad jag gjorde och det blev dyrt! Men kul... Quote
JPT Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Svårt att sia om SACD, men jag skulle bli förvånad om denna standard verkligen tar fart. Är väl en entusiaststandard med rätt begränsat utbud. JAG skulle prioritera ett riktigt bra cd-ljud och digital in framför SACD alla dagar i veckan. Kan säga att min audioaero låter betydligt bättre på vanlig cd än min marantz dv9600 gör med SACD och DVD-audio. Visst skiljer det några prisklasser, men det pekar ändå i riktningen att det är mer att hämta ur välbyggda spelare än ur formatet per se. Quote
FalloutBoy Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Jag tycker det är ganska vansinnigt att lägga 50kkr på en cd i dagsläget eftersom marknaden är på väg ifrån fysiska format. DVD-A är redan ett dött format och SACD har övergivits av alla de stora skivbolagen. Så jag skulle rekommendera att behålla Thulen och investera i en bra DAC plus eventuellt någon media-center lösning istället för en ny cd-spelare. Några exempel: * Squeezebox Duet + Lavry DA10 * Squeezebox Duet + Benchmark DAC-1 (finns i tre varianter) * Slimdevices Transporter (media-center, high-end DAC och försteg i ett!) Eller om du vill du lägga mer på DAC:en så finns ju alltid Lavry DA2002 ($8500) eller Esoteric D-05 ($7500). Quote
hultin Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Jag tycker det är ganska vansinnigt att lägga 50kkr på en cd i dagsläget eftersom marknaden är på väg ifrån fysiska format. DVD-A är redan ett dött format och SACD har övergivits av alla de stora skivbolagen. Så jag skulle rekommendera att behålla Thulen och investera i en bra DAC plus eventuellt någon media-center lösning istället för en ny cd-spelare. Några exempel: * Squeezebox Duet + Lavry DA10 * Squeezebox Duet + Benchmark DAC-1 (finns i tre varianter) * Slimdevices Transporter (media-center, high-end DAC och försteg i ett!) Eller om du vill du lägga mer på DAC:en så finns ju alltid Lavry DA2002 ($8500) eller Esoteric D-05 ($7500). OM du väljer att gå i hårddisklösningen så tycker jag att du bör titta på Linns DS spelare (från Sneaky DS för 12k, via Majik DS för dryga 20k, Akkurate DS c:a 50k och Klimax DS för 148600:- - man undrar över hur de kom fram till 148600:- och inte 149900:-...?) Dock har ingen av dem någon ingång för att koppla in fler prylar i dem.... Kanske ligger i Linns filosofi att "less is more"...? Visserligen kommer nog marknaden att gå alltmer ifrån fysiska format men under en lång överskådlig tid kommer vi fortfarande att köpa (för att inte tala om hur länge vi kommer att vilja spela hemma!) våra cd-skivor, så jag skulle nog inte vilja kalla det vansinnigt att köpa en cd för över 50k....även om det är ett val som jag inte skulle göra.... /Andreas Quote
Apexorca Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Blev lite sur nu när jag upptäckt att min Krell KAV 400xi spelade skjortan av Thulen IA150B, det ska den väl göra också! Kändes som Thulen grötade ihop allt jämfört med Krellen! Tänk vad man kan höja ribban för vad som är bra! Ja nu till min fundering, då jag haft Thule kombo med IA150B och DVA150B digi 2, men nu kör jag med Krell tillsammans med thule cd:n så har jag funderat i att investera i en Kell cd, Krelle CD är inte billiga men är det värt det? Vilka format är det som de behöver klara av? Är SACD på tillväxt? eller är det DVD Audio som gäller? Hur låter en Krell SACD Standard ? den kostar ågra kronor är det värt över 50 000:- ? Så kan det gå när man håller på att bli Krellifierad. Det är nämligen lätt att bli det. Något som passar mycket bra i pris prestande till din KAV 400xi är naturligtvis Krell KAV 280CD som "är gjord för" KAV 400xi. Jag mins tester på denna kombination och betyget var strålande. Om du nu håller på att bli Krellifierad föreslår jag att du damsuger begagnatmarknaden på KAV 280 CD. Då kan du nog hitta en för max 20.000kr och den kostade ca 60.000 ny. Kontrollen, drivet , basen, närvaron mmmm. Kanske lite väl på för en del softade hifikillar men gillar du en ljudbild när sångerskan sitter i ditt knä och sjunger för dig skall du fortsätta på krellspåret. Annars tänker jag faktiskt själv i de föregående talarnas tankar om hårddisklösningar etc. Och tänker avvakta ett tag med egen uppgradering av CD. Jag är osäker på om Krells SACD blir så mycket bättre för vanliga CD. Har själv inte testat detta men det kunde var kul att höra från någon som vet Mvh Calle Quote
crion Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Om du absolut vill köpa en ny spelare så borde det komma audiofila Blu-Ray spelare under 2009 iaf. Fördelen är då att du kan börja kika på Lossless konserter i Dolby True HD eller DTS Master HD förutom vanlig redbook CD uppspelning. Det skulle inte heller förvåna mig om några av dessa spelare har ett nätverksuttag som möjliggör hårddisk uppspelning... För min egen del finns det bara en CD spelare jag suktar efter, Meridian 808i/808.2 Jag önskar att hårddisk uppspelning kan komma ifatt den snart så jag kan glömma dess prestanda Quote
Recommended Posts