wintermute Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 För några veckor sedan fick jag en kallelse till att vara med i Svensktoppsjuryn. Det lär vara så att Svensktoppsjuryn utgör ett tvärsnitt av befolkningen och i ett sådant kan tydligen jag ingå. Nästföljande söndag knappade jag in mig på Svensktoppen. Jag lyssnade igenom låtarna och konstaterade att det fanns två olika sorters musik på listan. Har någon av forumets övriga deltagare suttit jury? Jag återkommer med vidare iaktagelser! Quote
Ekman Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 Herregud det blir inte lätt att rösta sig igenom den skräpmusiken Quote
iroise Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 Jag har också blivit en av de utvalda men jag glömde bort det hela. Jag inte hade tillfört så mycket på Svensktoppen. Däremot fanns det en tid på 50-60talet då t ex våra schlagerdamer var förbannat bra och musiken tangerade mera pop än dansband. Idag är det väl inte längre dansband på svensktoppen utan mera idolmänniskor, alltså alla dessa som tävlar i musik och som ställer upp på all skit i radio o tv! Ett bra schlagertips kan jag rekommendera och det är "stora Schlagerboken 1 och 2, förbannat trevliga böcker och jo jag har även stora schlagerboxen på cd med alla schlagerdamerna! :clown: Quote
gcs Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 För några veckor sedan fick jag en kallelse till att vara med i Svensktoppsjuryn. Det lär vara så att Svensktoppsjuryn utgör ett tvärsnitt av befolkningen och i ett sådant kan tydligen jag ingå. ! Känd dig hedrad. Varför får inte jag vara med. :clown: Quote
Kent_n Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Kul, grattis. Svenstoppen har funnits i en härrans massa år, så det utgör väl antagligen en hint åt vad den stora massan tycker är välljudande. Quote
Perka Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Jag satt i juryn för kvällstoppen (eller om det nu var tio-i-topp) en gång så jag har definitivt massor av erfarenhet att dela med mig av i detta fallet. Jag rekomenderar att du tar med ett äpple och ett Marabou mjölkchoklad för det skickade min mamma med mig i alla fall och jag tror att det var gott. Nu var det på 60-talet och man satt i en av Malmös och två andra städers (jag kommer från Malmö) större evenemangssalar och röstade med mentometerknappar, så kanske mina erfarenheter är lite out dated. Det går säkert till på ett helt annat sätt idag. Quote
wintermute Posted August 26, 2008 Author Posted August 26, 2008 För min del går/gick det till så att jag tittar in på svensktoppens hemsida (se länk i startinlägget). Där finns 10 stycken låtar på listan och fem bubblare, som inte är på listan ännu. Efter att ha lyssnat igenom den, hittar jag mina tre favoritlåtar, som jag rangordnar och röstar på. Låtarna tycks vara av två sorter. Sådana som ligger, eller nyligen har legat högt upp på försäljningslistor och sådana som bara spelas på P4. På hemsidan kan man konstatera att Helen Sjöholm och BAO har legat på topp 10 i 216 veckor. I drygt fyra år har en försvarlig andel av de som röstat tyckt att "Du är min man" är en "klämmig bit". För mig känns den slätstruken och nästan en parodi på svensktoppsmusik. På samma lista kan man finna att 4 av de 10 låtar som legat längst på svensktoppen har en tydlig koppling till Benny Andersson. Kusligt. Ju mer jag tittar på listan och lyssnar på låtarna desto mer undrar jag vad placeringen på listan är mätetal på; för det tycks finnas en diskrepans mellan framgång på svensktoppen och försäljningsframgång. Detta i sin tur är en indikation på att den genomsnittlige svensken inte köper speciellt mycket musik. De låtar som ligger på listan skrämmer till stor del mig. Om det här är resultatet av folket mening och vilja; vad säger det då om mig, som inte tycker likadant? Äpple och Marabou hade troligen förhöjt upplevelsen. Quote
Ekman Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 De låtar som ligger på listan skrämmer till stor del mig. Om det här är resultatet av folket mening och vilja; vad säger det då om mig, som inte tycker likadant? Det är väl extremt sällan den stora massan faktiskt kan ta till sig och uppskatta "bra" saker oavsett om det är musik, film, litteratur eller vad det nu handlar om så se det som ett gott tecken... Quote
wintermute Posted August 26, 2008 Author Posted August 26, 2008 Det är väl extremt sällan den stora massan faktiskt kan ta till sig och uppskatta "bra" saker oavsett om det är musik, film, litteratur eller vad det nu handlar om så se det som ett gott tecken... hmmm... i just det här fallet kan det vara så att jag är Übermench; men i andra fall, där jag också avviker ifrån normen, kan det vara så att jag bara är konstig Det kanske är så att man skall dra öronen åt sig om man märker att man ligger i mittfåran; däremot finns det inga garantier för att man är på rätt spår bara för att det känns ensamt och ödsligt! Hursomhelst betvivlar jag att listan skulle se likadan ut om kanalen hade varit t ex P1 i stället för P4. Quote
Guest BTS Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Det är väl extremt sällan den stora massan faktiskt kan ta till sig och uppskatta "bra" saker oavsett om det är musik, film, litteratur eller vad det nu handlar om så se det som ett gott tecken... Den goda smakens väktare har många ansikten... Och endast ett fåtal gånger har dessa kulturorakel vandrat samman med dödliga... Quote
Timbre™ Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Jag satt i juryn för kvällstoppen (eller om det nu var tio-i-topp) en gång så jag har definitivt massor av erfarenhet att dela med mig av i detta fallet. Jag rekomenderar att du tar med ett äpple och ett Marabou mjölkchoklad för det skickade min mamma med mig i alla fall och jag tror att det var gott. Nu var det på 60-talet och man satt i en av Malmös och två andra städers (jag kommer från Malmö) större evenemangssalar och röstade med mentometerknappar, så kanske mina erfarenheter är lite out dated. Det går säkert till på ett helt annat sätt idag. Det låter precis som Tio i topp... Quote
gcs Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Var det inte Tio i topp som var det första programmet i sitt slag som SR lanserade. Jag tror att det var på grund av Radio Nord som hade något liknande men som då byggde på antalet skivförsäljningar. Radio Nord tror jag upphörde 1962. Jag tror att jag har en minnes-CD om Radio Nord. Tack vare RN fick vi P3. Quote
Ekman Posted August 27, 2008 Posted August 27, 2008 Den goda smakens väktare har många ansikten... Och endast ett fåtal gånger har dessa kulturorakel vandrat samman med dödliga... Det handlar inte om god eller dålig smak utan snarare om ingen smak och ointresse som gör att t.ex. radioutbudet ser ut som det gör idag. Quote
Jörgen_G Posted August 27, 2008 Posted August 27, 2008 /.../ hittar jag mina tre favoritlåtar /.../ Det måste vara svårt. Och sedan kommer uppgiften att rangordna dem som lök på laxen... Jag var förresten uttagen till Tio i topp-juryn nån gång i skarven 60-70-tal. Kommer inte ihåg ett skvatt av hur det gick till eller vilka låtar som var aktuella... /Jörgen G Quote
calle_jr Posted August 27, 2008 Posted August 27, 2008 Kul wintermute! Har länge undrat vem som bestämmer vilka som ska vara nya utmanare? Quote
conan Posted August 27, 2008 Posted August 27, 2008 De låtar som ligger på listan skrämmer till stor del mig. Om det här är resultatet av folket mening och vilja; vad säger det då om mig, som inte tycker likadant? En del plattor i min egen skivsamling får mig att rygga tillbaka. Många av dem är sådant jag köpte innan mitt musikintresse började utvecklas. Det är nog så enkelt att de allra flesta svenskar gillar musik men har inte utvecklat ett specialintresse för musik. Därför kan hitmakarna använda sina favoritrecept om och om igen. Inget ont menat med detta. Vi har ju olika intressen. För mig blir dock de flesta hitlåtar ointressanta efter ett par spelningar. Ett undantag är Moonlight Shadow med Mike Oldfield. Jag skulle nog inte klara av att sitta i juryn, speciellt som jag har svårt för det mesta av svensk dansbandsmusik. Får man bedöma skivomslagen istället? Quote
Perka Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 Conan, Om du vill bedömma skivomslagen i stället så finns en utmärkt hemsida att hämta inspiration från. Det är www.katastrofalaomslag.com Quote
conan Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 Om du vill bedömma skivomslagen i stället så finns en utmärkt hemsida att hämta inspiration från. Det är www.katastrofalaomslag.com En snabbtitt avslöjar att jag inte äger en enda av dessa plattor. Dock skulle jag kunna tänka mig att köpa Scotch - Evolution. Den är rätt cool och bra musik för den som gillar Italo disco - en klassiker. Sedan kan jag väl tycka att de flesta dansbandsomslagen inte är katastrofala. De är möjligen pinsamma men speglar en del av den svenska musikkulturen - värt att värna om. Quote
calm Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 Tio i topp var 60-talets stora radiohändelse. Var med i juryn ett antal ggr. Sändes en period från Industrihuset på Storgatan i Stockholm. Claes Burling, Karl-Eiwar och Kersti Adams-Ray var legendariska programledare. Blev sedan mobila med besök landet runt. "Kulspruteljudet" och "Klockplinget" under omröstningen med "Mentometern" Herregud vilka nostalgiska minnen! Blev kompletterad med Kvällstoppen som utgick i från skivförsäljningen. Inte ett öga torrt! Calm Quote
Recommended Posts