Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det finns cable lifters och det finns cable lifters... :)

Den japanska tillverkaren Sekiguchi Machine Sales Co. Ltd. står med bägge fötterna i hifitillbehörens värld och här ges möjlighet till pyssel både i och vid sidan av hifirummets strömkretsar. Japansk perfektionism blandad med esoteriska recept och som alltid i hifisvängen gäller stillhet framför allt.

Häng med på en övning med lite Japanbehandlat kvalitetsträ... :cool:

acousticrevive001.jpg

Posted

Acoustice Revive erbjuder en mängd frestelser för den tweakarsugne och deras numera välkända Ground Conditioner RGC-24 har ju redan varit uppe till debatt. Den här gången kliver vi vidare i produktlistan och vem kan motstå en kvartett Cable Insulators RCI-3 som vill lyfta högtalarkablaget från golvmattan... :?::)

Kvalitetslönn och ebenholts i estetisk konfiguration kryddat med mineralblandning efter japanskt recept. Produktbroschyren innehåller det mesta i kampen mot elektromagnetiska fält men här finns även akustiska hjälpmedel, resonanskontroll, nätfördelning, brusfilter och lite till. Produkter som tar oss med till hifitillvarons kanske mest omdiskuterade domäner.

acousticrevive002.jpg

Posted

Mina egna handslipade cable lifters i svensk furu ter sig plötsligt väldigt nordiska och kan en u-formad liten träbit ge exotiska känslor av Japan... :?: Svaret på den frågan är definitivt ja... :cool:

acousticrevive098.JPG

Posted
Ser fram emot fortsättningen........ :mm:

Den blir ganska lång :) och "top quality maple tree" kan ju inte räknas till de mjukaste av naturens produkter men själva kontaktytan är soft och lite fjädrande med hjälp av ett dämpmaterial som täcker öppningen till mineralpulvret.

Detta kan skönjas i denna motljusbild där även övningens kabelpartner är avslöjad.

Då Acoustic Revive är mycket aktiva på nätuppkopplingssidan kan man misstänka att RCI-3 i första hand är tänkt för nätkablage men mina nätkablar är välskärmade och vad kan vara mer känsligt än ett par Kimber Select där ledarna löper i ytterhöljet och faktiskt saknar mekanisk skärmning.

acousticrevive071.JPG

Posted
Spännande!! :mm: Stilrena var dom oxå, ska bli kul att höra en utvärdering

Den kommer och jag har spelat för fullt med dessa cable lifters på plats den senaste tiden. Givetvis var KS-3038/7 feet för långa för att hela kabeln skulle hålla sig borta från mattan med två RCI-3 per kabel men till ett par på 4 feet passade det perfekt med två Insulators. Storebror är mest med som statist... :)

acousticrevive024.JPG

Posted
Den kommer och jag har spelat för fullt med dessa cable lifters på plats den senaste tiden. Givetvis var KS-3038/7 feet för långa för att hela kabeln skulle hålla sig borta från mattan med två RCI-3 per kabel men till ett par på 4 feet passade det perfekt med två Insulators. Storebror är mest med som statist... :)

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/s...icrevive024.JPG

Grymt läcker bild, kan nästan tro att förutsättningarna var raklång liggandes :D

Ser för första gången vad jag förmodar är BDR Jumbo Pucks... :mm:

Posted
Grymt läcker bild, kan nästan tro att förutsättningarna var raklång liggandes :D

Ser för första gången vad jag förmodar är BDR Jumbo Pucks... :mm:

Ja, det är BDR Jumbo Pits och Amati Homage tonar numera fram som ett par gamla Kharma Exquisite Reference 1B... :D

Här i alternativt ljus.

acousticrevive020.JPG

Posted

Det här är ett inlägg som genererats av min osläckliga nyfikenhet på trä,

om du inte är intresserad av sånnt tjaffs, så kan du sluta att läsa HÄR! ;)

Den blir ganska lång :) och "top quality maple tree" kan ju inte räknas till de mjukaste av naturens produkter men själva kontaktytan är soft och lite fjädrande med hjälp av ett dämpmaterial som täcker öppningen till mineralpulvret.

Det är intressant det där vad som räknas som mjukt och hårt, man brukar ange virkes hårdhet (specifika vikt) som en kvot mellan virkets (ämnets) densitet och och densiteten av vatten vid samma temperatur. Om kvoten är större än 1 är det tyngre än motsvarande mängd vatten, om kvoten är mindre än 1 lättare (det finns säkert en fysiker ibland oss som kan förklara detta elegantare än jag).

Hur som helst, Lönn (Maple .. Europeisk, Rack och Asiatisk) har lite beroende på växtplats en specifik vikt på .67 till .72 (Undantaget några Nordamerikanska "soft" Maples som ofta ligger mellan .50 till .60)..

Ebenholtz (Ebony, inkluderat Makassar) har en specifik vikt på 1.03 till 1.10, räknar vi in Afrikanskt svartträ (African Blackwood) som igentligen är en helt annan familj (Ebenaceae vs. Leguminosae) men ofta säljs som Ebenholz, så har den sistnämnda en specifik vikt på 1.2 (Vilket ett av det högsta värdena!)

Jämförelsevis, träslag som vi oftare kommer i kontakt med, typ Ek har samma specifika vikt som Lönn (.7), medan Furu ligger på .5 och Gran .45, Balsa som alla vi hobbyister känner, ligger på .16 :blush:blush;) det träslag jag känner till med högst specifik vikt är Pockenholtz (Lignum vitae = Livets trä) med en kvot på mellan 1.28 upp till 1.37 .. på den gamla goda tiden änvändes Pockenholz till lager i alla svenska slussar, dels för att det är självoljande, dels för att det till synes är opåverkbart av vatten.

Woodworkers Source har en omfattande databas på info om olika träslag, en bra resurs för oss som är nyfikna!

Jag blir lite konfunderad, om dom nu tillverkat lyftarna av "Högkvalitativ Lönn", varför har dom då betsat dom? ... man undrar ju om AR skäms lite för sitt hantverk eller om brunt är populärare i Japan?? :evil: :cool: ;) Ja, ja, en lite förflugen tanke bara... Enastående bilder som vanligt Mr T!

/ptr

Posted
Jag blir lite konfunderad, om dom nu tillverkat lyftarna av "Högkvalitativ Lönn", varför har dom då betsat dom? ... man undrar ju om AR skäms lite för sitt hantverk eller om brunt är populärare i Japan?? :evil: :cool: ;) Ja, ja, en lite förflugen tanke bara... Enastående bilder som vanligt Mr T!

/ptr

Kanske blir det en mjukare övergång till ebenholtsplattan i botten... :?: Dessutom känns det som att japaner har en förkärlek till mörka träytor, gärna i röd ton. Det är ju bara att kika på alla träkabinett Luxman, Kenwood och Accuphase har tagit fram till sin elektronik genom åren.

Här i skoningslöst ljus... :cool:

acousticrevive074.JPG

Posted
Kanske blir det en mjukare övergång till ebenholtsplattan i botten... :?: Dessutom känns det som att japaner har en förkärlek till mörka träytor, gärna i röd ton. Det är ju bara att kika på alla träkabinett Luxman, Kenwood och Accuphase har tagit fram till sin elektronik genom åren.

Det är kanske sannt? Japanska Lackarbeten är ju ofta oerhört vackra! Men jag tycker kanske att den brunbetsade finishen här inte riktigt når upp det den man ser på traditionella lackarbeten...

/ptr

Posted

Det här är ett inlägg som genererats av min osläckliga nyfikenhet på trä,

om du inte är intresserad av sånnt tjaffs, så kan du sluta att läsa HÄR! ;)

Hyperintressant :mm: Tackar och bockar för snabblektionen!

Posted
Kabellyftare kan man inte vara utan.

Vi har ju alla våra egna små varianter utefter vägen från signalkälla till akustik... :) Rumsakustik och högtalarplacering är kanske mer svart på vitt och när man ger sig in på avdelningar som EMI eller materialburna vibrationer blir det genast knepigare och hur lägger man egentligen upp ett jämförelsetest... :?: Alla med erfarenhet av t.ex. Shakti vet att A/B-övningar typ lägga på/lyfta av är meningslösa och säger mer om lyssningstestet än om testobjektet så länge man inte har mätapparatur till hands. Med dessa kablar inblandade blir det ännu lurigare då de helst skall ha legat orörda ett tag innan man börjar lyssna med kritiska öron. Har kört med ett par korta KS-3028 på Cable Insulators sedan semesterslutet och jag upplever just nu mina digitalskivor med t.ex Diana Krall och Fourplay som något fylligare och mer tillbakalutade än vad jag tidigare har tänkt på. Huruvida detta sitter mellan öronen eller är kopplat till Cable Insulators får jag förhoppningsvis svar på när dessa snart plockas bort. Hur som helst, jag tycker att det ser trevligt ut och det kan ju aldrig vara fel att kablaget lättar en aning från mattor och statisk elektricitet. Rent teoretiskt bör väl effekten på golvliggande signalkablar dessutom vara än tydligare då eventuella skillnader följer signalens förstärkning... :?: För min uppställning skulle det behövas ett ganska stort antal Cable Insulators för att göra den jämförelsen med konsekvent installation.

acousticrevive036.JPG

Posted

Mycket snygga!! finns den noen link til forhandler og pris i Sverige/Norden?

mvh

Posted
Mycket snygga!! finns den noen link til forhandler og pris i Sverige/Norden?

mvh

Så här tog det sig ut med de längre kablarna uppkopplade och behovet av cable lifters ökar proportionellt mot kablarnas längd... :) Acoustic Revive distribueras i Sverige av Transient Design och bruttopriset närmar sig 1200 kr styck.

acousticrevive027.JPG

Posted
Så här tog det sig ut med de längre kablarna uppkopplade och behovet av cable lifters ökar proportionellt mot kablarnas längd... :) Acoustic Revive distribueras i Sverige av Transient Design och bruttopriset närmar sig 1200 kr styck.

Kostar EN lyftare 1200?

\\K-man

Posted

Det där med kabellyftning är ju lite intressant, du har ju statisk elektricitet, vibrationer etc som de skall hjälpa. Shunyata menar ju på att det också byggs upp statisk laddning mellan kabeln och underlaget om du isolerar kabeln från underlaget/mattan. Många teorier är det.. :)

PS. Härliga bilder.

Posted

Jag liksom Plundin tillhör också träfantasterna, i själva verket är det det jag kommer jobba med igen nu när jag flyttar hem. Inom trägolvbranschen talar vi om Brinell-värde, d v s hur mycket intryck man får i träet vid en belastning (se Brinellvärde på olika trägolv)

Vid sidan om de nämnda träslagen i länken, så är Kempas det hårdaste jag varit i kontakt med. Vi fick sluta tillverka det eftersom sågklingorna gick i parti och minut. En annan viktig sak med trä är också hur fibrerna ligger. Bok och lönn har fibrerna "uppåt" för att uttrycka det populärt, vilket innebär att de suger upp vatten (och färg) lättare. Är därför inte så lämpliga i t ex kök eller under groggbordet. I ask och t ex Merbau ligger fibrerna längs med brädan på ett annat sätt vilket innebär att de tål vatten och därmed är svårare att färga in. Fibrerna förseglar s a s ytan.

Vad har detta för applicering på kabellyftare? Jag har faktiskt inte en aning... Möjligen en förklaring till valet av träslag. Lönn är ju också ett musikaliskt träslag som används till gitarrer och trummor ... så varför inte även till kabellyftare.

Häftigt är det dock. Ger också lite uppslag till lite DIY som jag skall titta lite närmre på när jag kommer hem. Jag har ju faktiskt tillgång till massor av resurser inklusive träslag från i hela världen.

Posted
Det är ju inte bara en träbit, den där.

Verkar vara en mysko järnmalmsblandning och andra exotiska materialdelar där själva kabeln ska vila.

Just där kabeln ligger mot materialet ändras magnetfältet en aning så att fältet går i ferromaterialet istället för i luften. Det kanske har en positiv påverkan? Annars kan jag tänka mig att det är bra att få upp kabeln från golvet ifall man har 220V-ledningar dragna i närheten.

Snyggt? Tja, varför inte. Praktiskt? Inte när man vill dammsuga ...

Posted

Enligt tillverkaren Acoustic Revive så är dessa små klossar inte att jämföra med "vanliga" kabel-lyftare då de gör flera saker än vad som är normalt:

rci3e_img_02.jpg

- Kombinationen av två olika träslag är för att minska ev resonanser.

- Ytan där kabeln ligger är belaggd med ett avancerat dämp-skikt från japanska KISO. Materialet kallas fo.Q. Det unika med detta materialet är att absorptionen ökar kraftigt vid lägre/ mycket låg tryck. Passar ju mycket bra i detta fallet då kablar sällan är nån större belastning. Och vibrationer är inte positift på en kabel som leder ljudsignaler. För mer info om fo.Q se hemsidan: http://www.foq.jp/products/products_index_e.html

- Olika kristaller/ naturliga mineraler är dessutom försänkta under den dämpande ytan i klossens botten. Om man skakar på en RCI-3 så hör man tydligt detta.

Sedan är RCI-3 speciellt framtagen till att lyfta nätkablar från golvet och dämpa bort störande frekvenser. De fungerar även till högtalarkablar men det är under nätkablar som vi upplever att de gör den största förbättringen. Välskärmade eller inte. Ett par olika kunder har rapporterat stora ljudmässiga förbättringar med endast en RCI-3 per nätkabel. Lustigt nog hävdar den ena att dynamiken och renheten i basen ökat med RCI-3.

Mvh Lasse

Posted
Det är ju inte bara en träbit, den där.

Verkar vara en mysko järnmalmsblandning och andra exotiska materialdelar där själva kabeln ska vila.

Nej, det det skulle ju vara för enkelt. Vi har en enhet i Frankrike som utvecklar datagolv som bl a skall ta hand om störande inkommande och utgående fält. De kanske kan ha något tips vad man skulle kunna kila in i träbiten.

Posted

Cable Insulators är tillbaka i sina originalaskar och det var bara att sänka ned kablaget så jag började lyssna direkt. I början lät det aningen påstridigt i mina öron men efter ett par timmar upplevde jag att diskanten hade lugnat ner sig igen. Den tonala balansen är dock inte densamma och basen känns nu aningen slankare. För egen del kan jag leva med bägge alternativen även om Cable Insulators ger en exklusiv känsla i kombination med dessa högtalarkablar.

acousticrevive059.JPG