Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

sitter idagsläget med en i mina öron ganska okej rigg (Rotel RC/RB 03/06, Dynaudio 72, SB3 --> DA9 samt Linn Basik / Akito /AT95E för det riktiga välljudet.. :D ).

I alla fall så inser jag så här när skolor och arbeten drar igång på allvar att jag får göra alltmer av min lyssning med lurarna, ett par HD650 som jag köpte i vintras.

Nu börjar jag också vilja investera i en bra hörlursförstärkare, och så vitt jag kan se så handlar det i huvudsak (sic!) om Harmony Design eller Musical Fidelitys varianter. Frågan är bara vilken av dem?

Nej - jag kan inte lyssna på dem samtidigt här i stan (kan lyssna på X-can v8 men inte HD)...frågan är vilken som är att föredra... Det handlar om ungefär samma pengar för en Xcan och Ear90 (obalanserad). Allt annat lika skulle jag föredra en Ear90 för att den matchar DA9 (ev. att köra den balanserad), samt att jag har planer på en PSU till SB3 från Harmony Design... Men för mig är det viktiga hur det låter, och jag vet att standardsvaret blir att lyssna på dem...men det kommer att dröja någon månad innan jag är i Sthlm nästa gång...

Kan någon som har jämfört (borde finnas någon som har gjort det) dessa tala om vilka skillnader som finns i ljudkaraktär mellan dem?

/Andreas

• 3 months later...
Posted

Det här verkar ju ha varit en intressant tråd...eller inte....

Jaja - en liten uppdatering är kanske på sin plats. Efter det senaste numret av Hifi & Musik där de testade ett antal hörlursförstärkare så kunde jag inte låta bli och lånade därför hem en X-can V3.

Kopplade in den och lät den stå 2 dagar medan jag lyssnade in mig på lurarna via försteget (Rotel RC03). Sedan var det dags att testa - kopplade in lurarna och slog på en av favoritskivorna (Bill Champlins live-cd "Mayday"). Lyssnade igenom skivan....men kunde inte låta bli att vara lite förvånad. Jag hade förväntat mig större skillnader än de som jag upplevde.

Det skillnader jag upplevde var små - möjligen att man kunde hitta små nyanser där det skiljde sig på ljudet, men det var inga natt-och-dag skillnader. Lite besviken måste jag faktiskt säga att jag blev :black: - diverse tidningar skriver så pass mycket om att det är stor skillnad mellan hörlursutgången på billiga förstärkare och en dedikerad hörlursförstärkare.

Men, men - jag sitter ganska nöjd ändå. Nu vet jag att det inte var värt att byta till en X-can V3 - vi får se om jag kan lyssna på en Ear90 så småningom.

/Andreas