calle_jr Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Digital Front-end utan silverskivor Foto: www.empiricalaudio.com Söker efter de bästa lösningarna innan jag agerar. Webradio är ett krav. Helst IS2- eller AES/EBU-anslutning till DAC. Den mest intressanta lösningen jag själv hittat som komplett front-end för min del är: - Foobar med ASIO drivrutiner på PC (bef) - Uppsampling med SRC till 24/96 - USB-kabel - Off-Ramp I2S - Nätverkskabel (RJ45) - Northstar DAC (bef) Länkar: http://www.empiricalaudio.com/frComputer_Audio.html http://www.foobar2000.org/ http://www.asio4all.com/ http://www.mega-nerd.com/SRC/fb2k.html http://www.hydrogenaudio.org/ Tacksam för synpunkter och alternativa lösningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Dumpa SRC uppsamplingen. Den försämrar ljudet och lägger till dist, även bas strippas något om jag inte minns helt fel. Jag kopplade bort den och kör med Meridian G68 uppsampling till 24/96Khz. Faktum är att min erfarenhet är att många som erbjuder upsampling snarare lägger till artefakter än ger kvalitativ uppsampling. Även på stationära uppspelare kommer jag ihåg att uppsamplingen gav försämring snarare än förbättring. Bladelius Gondul Level III är ett bra exempel där både jag och ägaren upplevde att uppsamplingen försämrade snarare än förbättrade uppspelningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FalloutBoy Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Dumpa SRC uppsamplingen. Den försämrar ljudet och lägger till dist, även bas strippas något om jag inte minns helt fel. Jag kopplade bort den och kör med Meridian G68 uppsampling till 24/96Khz. Faktum är att min erfarenhet är att många som erbjuder upsampling snarare lägger till artefakter än ger kvalitativ uppsampling. Det beror på vad det är för SRC och det kan vara befogat att uppsampla om D/A-omvandlaren fungerar bättre i en annan hastighet. Det gäller då främst sämre modeller där filtren inte är transparenta i lägre hastighet. Uppsampling har alltså bara att göra med att kompensera för brister i hårdvaran. Att ändra bitdjupet (från t.ex. 16 till 24 bitar) är däremot ganska onödigt vid uppspelning. Bitdjupet behöver bara ökas när man utför signalbehandlingar som påverkar brusgolvet negativt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Att uppsampla en digital signal är för att kunna använda enklare analoga filter senare i kedjan eller för att kunna anpassa signalen till en annan sampelhastighet (mixa 44.1 och 48 t ex). Har man råd med bra analoga filter finns det ingen anledning att uppsampla. Det är bäst att öka bitdjupet först och uppsampla sedan. Uppsamplingen är enkel i teorin - man lägger till sampel med värde 0 (tyst) mellan riktiga sampel och sedan lågpassfiltrerar signalen. Det är i denna filtrering som ett större bitdjup behövs för att inte påverka den ursprungliga signalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn-Ola Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Man får skilja på oversampling och upsampling. Det du beskriver Conan är oversampling, något man gjort ända sedan cd;ns barndom. Vid upsampling görs signalen om till en frekvens som inte är en multipel av den ursprungliga, och då får man räkna fram helt nya värden för varje sample. Ärligt talat så känns hela uppsamplingsgrejen som kejsarens nya kläder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Man får skilja på oversampling och upsampling. Man kan omsampla eller nedsampla en signal också. Dock är nog nedsampling inte så intressant när källan är CD. Finns det någon "high-end" DAC för 44.1/16 där inte över/om/uppsampling används utan man istället använder passiva analoga filter för rekonstruktion av analogsignalen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 24, 2008 Author Share Posted August 24, 2008 Tack alla! Vad jag förstår blir folk "omvända" just vid rätt kombinationer; bra rip, uppsampling, bra hård- och mjukvara. Men SRC kan man ju alltid trixa med när väl hårdvaran är på plats. Någon som testat digitalomvandlare från Empirical Audio, Pop Pulse, Trends Audio, E-MU, Wavelength, Hagerman, Lynx Studio Technology, SndScape? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 På HiFiForum finns ett inlägg: Hagtech USB-->S/PDIF-omvandlare, första test Mvh, Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Det är nånting jag inte förstår med uppsamplingspratet? ... Varför behövs det uppsamplas alls? ... Har jag missat något? för även dom billigate ljudkorten på marknande klarar ju av 24/96! När jag för över vinyl till ljudfiler så är kedjan : Gramofon => RIAA => AD/Ljudkort => Mjukvara. Jag spelar in signalen i 24/96 (ibland) oftast 24/44.1 tycker oftas att bitdjupet gör tillräckligt stor skillnad! ... Spelar in/Editerar gör jag med proffsmjukvaran Samplitude (eller ibland gratisprogrammet Audacity), skivor med väldigt mycket klickar och ploppar händer det att jag kör igenom Magix Audio Cleaning Lab. Konvertering till flac gör jag med den strålande mjukvaran, dBpoweramp! Jag lagrar mina ljudfiler på en LaCie 4GB Raid0 nätverksdisk (ie. 2X2GB självspeglande hårddisk..) Jag har använt Lynx, RME och EMU ljudkort, RME har den bästa mjukvaran (Lynx mjukvara har tidigare i alla fall varit jäkligt råddig, men det är några år sedan jag testade dom, så jag kan inte svära på hur det är idag..), ljudkvalitetsmässigt är det liten skillnad mellan RME och Lynx (Jäkligt bra!), EMU (0404 som sitter i min kontorsdator) har något sämmre ljudkvalitet (upplösning) och lite mäckig mjukvara, men räcker långt med tanke på priset... lyssnar gör jag på en SB Duet via min DA (en PrismSound Dream DA-2) vilket till min förvåning låter (mycket)bättre än både CD med min drive (Modifierad Pioneer PDS06) eller balancerad AES/EBU ut från ljudkortet! Jag tycker personligen att SB är överlägsen alla datorbaserade lösningar, det är bara synd att det inte finns en Duet med AES/EBU XLR ur, man vinner så mycket på balanserad digital överföring! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn-Ola Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Anledningen att man oversamplar är problemet med att det uppstår en spegelbild av den analoga signalen från samplingsfrekvensen och nedåt. Därför valde man samplingsfrekvensen 44 kHz och att bara återskapa ljud upp till 20kHz. Då hamnar spegelbilden ovanför det hörbara området och blandar sig inte med ljudet i det hörbara området. Problemet var att det krävde ett brant analogt filter ( ett så kallat brickwallfilter) som började filtrera strax ovan 20kHz, för att få bort spegelbilden. Ett sådant analogt filter kommer även att påverka ljudet i det hörbara området och därför lät cd-spelare med denna teknik väldigt illa. Av den anledningen så började man snabbt med oversampling. Redan andra generationens cd-spelare i mitten av 80-talet använde sig av oversampling. Vitsen är att samplingsfrekvensen med spegelbilder flyttas uppåt i frekvensbandet och då kan man använda sig av mjukare analoga filter som inte påverkar ljudet lika mycket. Det är alltså inget nytt med oversampling. Därför tycker jag att det verkar vara lite som kejsarens nya kläder, det här med upsampling. Skillnaden är att man skapar en helt ny digital signal genom att räkna fram nya värden. Varför? Det borde bara ställa till problem med avrundningsfel m.m. Det skulle vara roligt att få veta vitsen med detta. Är det p.g.a. att moderna DA-omvandlare låter bättre med en digital signal på 96 kHz? 2 ggr oversampling skulle istället ge 88kHz. Fixar inte moderna omvandlare detta? Då är det synd att man valde 96kHz som standard, vilket är en multipel av DAT-bandspelaras 48kHz och inte cd-skivans 44kHz. Jag tror inte att det finns DA-omvandlae med enbart analog filtrering just beroende på problemen med brickwall-filter. Men det finns väl helt filterlösa omvandlare? Audio Note, har jag för mig? De skickar alltså ut en massa högfrekvent skräp, men om elektroniken efteråt kan hantera det så... Jag vet inte. Jag minns när det här med oversampling dök upp i reklambroschyrerna för cd-spelare på 80-talet. Man försökte överträffa varandra i antal ggr oversampling. Det blev ungefär som med Watt på förstärkare. -Den här cd-spelaren är jättebra, den har hela 8 ggr oversamling, sa försäljaren. Jaha, svarade jag, men vad är egentligen oversampling och vad är det bra för? Då skruvade sig alltid försäljarna. Ingen hade någon aning om vad oversampling egentligen var för något. Men bra var det, det visste dom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Jag tror inte att det finns DA-omvandlae med enbart analog filtrering just beroende på problemen med brickwall-filter. Men det finns väl helt filterlösa omvandlare? Audio Note, har jag för mig? De skickar alltså ut en massa högfrekvent skräp, men om elektroniken efteråt kan hantera det så... Jag vet inte. Inte jag heller, men hur är det med Zandens Model 5000 mk IV, har nått glåmigt minne av nån recension där det sades att Zanden dissade all slags översampling och digitalfilter..(?) Citat från Zandens sajt : To design the world's finest 16bit/44.1kHz D/A converter first Zanden identified the major difficulty facing the CD format: phase. It is the key to excellent CD playback and the area where all other D/A converters fall short. To meet the challenge of phase Zanden has created its own patent-pending analog filter with the best phase characteristics of any filter in any converter on the market. In fact the model 5000 Mark IV uses no brick-wall digital filter, no over-sampling technique and no up-sampling technique. To some this may seem unconventional, but, when your goal is not just mere mediocrity but to be the best, you have to think outside the box. Coupled with Zanden's unique analog filter is the Philips TDA-1541A double crown DAC IC (integrated chip). Simply stated there's nothing better. Also, the model 5000 Mark IV contains an analog fixed impedance bridged T-filter circuit for the highest quality emphasis CD playback. The model 5000 Mark IV is a technical tour de force, but do not forget about the Zanden quality. High quality passive parts are used throughout, such as the transformers, capacitors and resistors. A vacuum tube rectifier power supply is utilized to prevent noise from entering and degrading the delicate musical signals. Then there is Zanden's patented single stage NO-NFB (no negative feedback) tube line output. The base, front and rear panels are constructed of 16 mm thick aluminum to keep vibrations to a minimum. The unit is then covered with beautiful stainless steel polished to a mirror finish. Superior design and execution allows the model 5000 Mark IV D/A converter to achieve the most accurate and musical playback of compact discs. (Min highlightning..) ... man får ju dock påminna sig om at Zanden inte är nått budget märke... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 24, 2008 Author Share Posted August 24, 2008 Tack för alla bra inlägg! Jag bara suger åt mig och kan inte bemöta något. Både HagUSB och SB Duet hade varit enastående bra val för mig om det hade funnits IS2 output. Ett alternativ kan vara HagUSB i AES/EBU-utförande, men jag har datorn ca 10m från DACen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Ett alternativ kan vara HagUSB i AES/EBU-utförande, men jag har datorn ca 10m från DACen. Tio meter AES/EBU (XLR) skall inte vara nått som helst problem! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tinnitus_08 Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Läste i senaste numret av Norska ”Fidelity” att USB 2.0 har en inbyggd ”fartspärr” på 16/48 när det kommer till musik. värt att tänka på om du vill uppsampla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn-Ola Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Vi har väl spårat ur lite. Jag tror året 2008 kommer ses som det år då ett paradigmskifte inträffade. Många hifitillverkare kommer nu med nätverkspelare, och man hävdar att de erbjuder en högre ljudkvalitet jämfört med cd-spelare. Naim, Linn, Bladelius, T+A för att nämna några. Jag skulle idag aldrig köpa en cd-spelare utan digitalingång med möjlighet att koppla in en nätverkspelare. Även om man är motståndare till att lägga musiken på hårddisk så tror jag att de ljudmässiga fördelar som en spelare utan rörliga delar erbjuder kommer att leda till att alla till slut kommer att hamna där. Jag har satsat på en Squeezebox och en separat DA-omvandlare. De nätverkspelare som Linn m.fl erbjuder verkar brista lite i användarvänlighet och där kommer det nog att ske en del utveckling det närmaste året. När det dyker upp en produkt som känns färdig så blir det frestande. Först då kan jag tänka mig att satsa lite mer pengar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 25, 2008 Author Share Posted August 25, 2008 Tio meter AES/EBU (XLR) skall inte vara nått som helst problem! Nej, det är klart. Det är mycket kring detta som snurrar i mitt huvud just nu. Jag tänkte mig antingen ha en lång USB-kabel eller en lång nätverkskabel. Läste i senaste numret av Norska ”Fidelity” att USB 2.0 har en inbyggd ”fartspärr” på 16/48 när det kommer till musik. värt att tänka på om du vill uppsampla. Låter skumt. Tycker mig ha läst flera artiklar där man samplar upp till 24/96 via USB, exvis de som kör Off-Ramp-manicken ovan med SRC. Men tack för tipset, vi får se... Vi har väl spårat ur lite. Inga problem, och inte så värst (än) När det dyker upp en produkt som känns färdig så blir det frestande. Först då kan jag tänka mig att satsa lite mer pengar. Stämmer även in på mig. Jag har kikat en hel del på denna: Pop Pulse PC Link II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Läste i senaste numret av Norska ”Fidelity” att USB 2.0 har en inbyggd ”fartspärr” på 16/48 när det kommer till musik. värt att tänka på om du vill uppsampla. Nej, USB 2.0 har ingen fartbegränsning alls på bitdjup, den ser bara "data"! Det finns USB 2.0 ljudkort som kan skicka över 10 kanaler i 24/96kHz så det är definitivt inte USB 2.0 som sätter stopp. Däremot så har medföljande Vista drivrutin för USB DAC en begränsning om max 16/48 och inget genomsläpp för DD/DTS. Men många tillverkare skickar med egna drivrutiner eller så kan du använda chipset drivrutiner som är generella. http://www.usb-audio.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 26, 2008 Author Share Posted August 26, 2008 Tack för det crion. Det är ASIO-drivisarna från hemsidan du länkade till som jag använder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindvall Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Är det någon i sällskapet som testat att köra en Airport Express från Apple? Det är tydligen router från vilken man kan koppla en kabel till stereon för att köra musiken trådlöst från sin dator. Den kostar 895kr, men det verkar som man får köpa till ett kabelpaket för att det ska funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JPT Posted August 29, 2008 Share Posted August 29, 2008 Jag har testat airporten och jämfört den med squeezeboxen samt inbyggda transporten i min cd. ljudmässigt tycker jag att cd och squeezebox (digital out) är ganska jämnbördiga med lite olika prioriteringar. transporten lite livligare och mer dynamisk, sb lugnare med bättre svärta. airporten tycker jag känns lite tunnare och plattare i ljudet än båda och har inga direkta fördelar ljudmässigt (också digital ut, men optisk, vilket ordnas med extrakabel), men den kommer inte långt efter. Också mkt bra. Nackdelen är att man måste styra den via dator (itunes), men det kanske går att ordna med en iphone och en mac som synkar? Värt att surfa lite på. Jag har haft mycket stbil drift med mina airports under de två år jag haft dom. Kanon. SB har jag boota om ngn gång då och då, men inga större bekymmer. Airport har dock fungerat helt felfritt under hela perioden, inte ens en omstart på två år. Lycka till och hoppas att detta inte blev off-topic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 30, 2008 Author Share Posted August 30, 2008 Absolut on-topic, tack för det. Bildskärm/display är en mycket viktig faktor när man ger sig in i detta, och SB har ett pedagogiskt gränssnitt. Jag gillar Foobar och Winamp, så det blir det av dem som fungerar bäst med hårdvaran. Windows Mediacenter är också bra, men jag har inte fått ordning på radio i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindvall Posted August 30, 2008 Share Posted August 30, 2008 Jättetack för infon JPT! Väntar på en Macbook och en Airport som jag beställt... Detta kan bli ett spännande höstprojekt. Tänkte nog mest köra lite webbradio då och då. ( http://www.somafm.com ) :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
overture Posted August 31, 2008 Share Posted August 31, 2008 Kör Airport med Mac och iPhone med remote. Funkar helbra. Har min MacBook Pro i vardagsrummet/allrummet i vilket fall som helst så vinsten med att styra remote från från iPhone istället för att använda iTunes på Macen direkt känns ju högst marginell. (speciellt när jag dessutom kör med icke-fjärrat försteg) Det bäste med lösningen är att det är så rättframt. Men behöver inte trixa och fnula. "It just works" Men så är det ju att vara macanvändare, man har en dator som funkar i alla lägen så man kan fokusera på det man vill göra istället för att trixa med programvaror, buggar och krångel... Kan inte uttrycka mig så mycket om ljudkvaliteten (analogt) men den duger för den mesta lyssningen. Har inte prövat med ngn bra DAC till den ännu så säkerligen finns det vinster att göra om man har lust att hosta upp pengarna. Har bara Dacen en vettigt jitterreducerande buffer torde det dessutom vara egalt om källan ugörs av en silverskiva som snurrar i en låda eller en hårddisk eller ett flashminne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Någon som testat digitalomvandlare från Empirical Audio, Pop Pulse, Trends Audio, E-MU, Wavelength, Hagerman, Lynx Studio Technology, SndScape? Har precis beställt en Trends UD-10 Som kommer köras med en bärbardator och AES/AEU till Audio Aero'n. Måste ju prova om det här med DataFi är något å ha. :cool: Rapport kommer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 http://www.diykits.com.hk/j4.jpg Har precis beställt en Trends UD-10 Som kommer köras med en bärbardator och AES/EBU till Audio Aero'n. Måste ju prova om det här med DataFi är något å ha. :cool: Rapport kommer! En snabb fråga!! Vad tror ni blir bäst? Köra en lång USB kabel till UD-tian och en kort balaserad digitalkabel till Dac. Eller tvärt om?? Fördelen med lång USB är ju att UD-tian kan gömmas snyggt i stereoracket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Min erfarenhet är att långa USB-kablar inte är en hitt (max 5 meter), vad jag förstått är USB inte konstruerat för långa längder! (Likadant är det egentligen med SP/DIF och Optiska lösningar!) AES/EBU däremot skall kunna driva 50 meter 110-Ohmskabel utan några problem om det är implemiterat korrekt! 110-Ohms COAX med BNC-kontakter skall i princip klara samma standard som AES/EBU, men min erfarenhet är att det sällan gör det! Så jag röstar för kort USB + lång AES/EBU! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Min erfarenhet är att långa USB-kablar inte är en hitt (max 5 meter), vad jag förstått är USB inte konstruerat för långa längder! (Likadant är det egentligen med SP/DIF och Optiska lösningar!) AES/EBU däremot skall kunna driva 50 meter 110-Ohmskabel utan några problem om det är implemiterat korrekt! 110-Ohms COAX med BNC-kontakter skall i princip klara samma standard som AES/EBU, men min erfarenhet är att det sällan gör det! Så jag röstar för kort USB + lång AES/EBU! /ptr Misstänkte detta! Och UD-tian borde dimpa ner ikväll eller imorgon. Så då är det bara sätta igång och löda en låååång (4-5m) AES/EBU kabel. Givetis blir det en Belden-Mediatwist som kabel här oxå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Givetis blir det en Belden-Mediatwist som kabel här oxå. Jag är inte säker på att det är helt lyckat eftersom Mediatwist inte är impedansstabil ... Belden anger 100Ohm +/- 15% ... vilket är ganska mycket och AES/EBU-kablar skall vara 110Ohm stabilt! Testa går ju, men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Jag är inte säkert på att det är helt lyckat eftersom Mediatwist inte är impedansstabil ... Belden anger 100Ohm +/- 15% ... vilket är ganksa mycket och AES/EBU-kablar skall vara 110Ohm stabilt! Testa går ju, men... Huh Pratade med Cabletronic som menade att SVT kör denna nästan uteslutande som AES/EBU kabel med strålande resultat.... men säljare är ju säljare Ska prova iaf. Har du någon annan kabel som du kan rekommendera för ändamålet?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonasR Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Någonstans i mitt bakhuvud finns också max 5 meter på USB kabel. Känns som plundin har koll på fakta! Men 110-ohm coax? Är det twinax? Angående att konvertera mellan digitalformat och vad man behöver för upplösning så finns flera som funderat på det. Här är två: www.resolutionmag.com/pdfs/MAKER/grahamboswelliasound.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts