Booster Posted August 21, 2008 Share Posted August 21, 2008 Hej! Ska köpa nya högtalare då mina gamla sålts redan så suget växer sig snabbt till Tänker köpa begagnat då det ger mer för pengarna. Pristak kring 65k. Tänkte beskriva mina tidigare upplevelser, tankar och funderingar och hoppas få lite synpunkter, tips och åsikter. Om jag börjar med att säga att jag lyssnar på väldigt blandad musik och målet med vad jag vill ha vad jag vet hittils, så är det Sonus Faber Amati Anniversario. Men dom pengarna finns inte att tillgå så jag vill hamna nånstans där i närheten iaf om man säger så. Jag har haft Sonus Faber Cremona den äldre och Guarneri Memento. Jag är en sån som gillar att spela bra högt så Cremona, (även M) har för liten kapcitet i basen för mina volymer tycker jag. Jag vill med andra ord upp i Amati-bestyckning i basen. Guarneri Memento har den dynamiken jag söker i röster som gör att när jag spelar så högt som jag gör ibland så är det alldeles perfekt. Det var så jag kom fram till att drömmen är Amati Anniversario. Min senaste högtalare som nyligen såldes var B&W 803S. Den var inte blyg i basen men även här bestyckningen för liten och var gränssättande till viss musik innan jag var nöjd med volymen om man säger så. Dynamiken i röster var betydligt sämre än Cremona och högtalarens svaghet. Man byggde upp sin förväntan i hjärnan när höga partier närmade sig och när det var dags så lyfte det aldrig dit jag ville. Så några funderingar: Är större B&W typ 803d eller 802d mycket bättre på dynamik i röster eller är det ett karaktärsdrag? Andra högtalare med den bestyckning och andra egenskaper jag söker? Kan Monitor Audio PL300 vara intressant? Den äldre Amati Homage, presterar den bra dynamik i röster, jämfört med Memento/Anniversario? Finns beg att få för kring 80k. Är dom värda det? Är ju trots allt en rätt gammal högtalare så hur står den sig mot andra högtalare man kan få idag för dessa pengar? T.ex Cremona M? Ni får ursäkta om det är lite virrigt men så är det just nu och med det här vill jag försöka få fram lite tips på högtalare för att kunna sålla o kolla, för att rikta in mig på vad jag ska provlyssna, då jag bor i en hifi-svacka i landet om man säger så //Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bato Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Hej på tal om Amati så är det en fantastisk bra låda på det mesta, men kräver bra drivning. Conny säljer sina för de pengar du vill betala!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Hej, Jag har inte hört 803s, men väl 804s, 803d o 802d. Det är ganska stor skillnad mellan 804s och 803d. Större än mellan 803d och 802d upplever jag. 803d är en mycket tight och dynamisk högtalare som är riktigt rolig att lyssna på. jämfört med 802d får den stryk i bottenbasen och lite på perspektiv. röster har jag alltit tyckt vara B&Ws styrka tillsammans med bland annat dynamik. Jag gillar även röståtergivningen hos SonusFaber och där tycker jag märkena är mest lika. Jag förstår inte riktigt vad du menar med röstdynamik, men menar du tex för mansröster, kommer 803d o 802d garanterat hosta loss bättre, men jag undrar om du inte kört 8033 med för lite förstärkeri. Jag har hört flera klaga på att mellanmodellerna i B&Ws 800 serie kan bli lite platta med för lite förstärkarkraft? Jag skulle lätt välja gamla Amati före 803d, men inte före 802d. VAd jag förstått drar nya MA mer åt det anemiska hållet och är nog inte det du söker. Om du tänker dig en linje SF-B&W-Wilson i återgivningskarraktäristik gissar jag att PL-300 hamnar mellan B&W o wilson. Jag vill dock poängtera att detta är baserat på beskrivningar och antaganden, då jag inte hört dem själv. Snygga är de dock. Det bästa kanske är om du försöker besrkiva vad du menar med röstdynamik, så kanske tipsen blir mer träffsäkra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Hej ! Jag spelar själv med B&W 802D sedan ett par år tillbaks, och jag kan varmt rekommenderar dom Har provat många lådor och paneler genom åren, men 802D är dom som fått stå kvar Dom målar upp ett utomordentligt fint nyanserat ljud panorama men en härlig transparens och ett mycket trovärdigt djup !! En topp fylld av nyanser och detaljer, ett mellanregister där röster och akustiska instrument framträder med en sanslös närvaro, läppartikulationer, knäpp på strängar, vispande på trumskinn känns härligt nära och naturligt, och dom har en botten som ett stabilt betong fundament, ett härligt djup med sten koll på bas attackerna, om det sen är slag på en trumma, en el bas eller en akustisk ståbas eller Leonard Cohen's röst, det spelar mindre roll, 802D tar hand om det hela Som du säkert förstår så har jag hittat rätt i mitt högtalare letande, jag är verkligen nöjd, men jag kan ju bara ge min högst personliga uppfattning, så självklart är det en provlyssning som gäller för dig, men jag tycker absolut att du ska ta med B&W 802D i din test runda !!! Nämnas bör att dom är tämligen krävande på elektroniken, dom är väldigt avslöjande i all sin härlighet, och dom behöver en hel del muskler för att kunna visa sig från sin bästa sida !! Lycka till i ditt högtalare letande, hoppas att du hitta rätt ! ! //-- Tompa -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Booster Posted August 22, 2008 Author Share Posted August 22, 2008 Jag har Marantz SA11-s1 Sacd och Marantz största receiver SR12-s1 som försteg i 2-kanal och ett Krell Kav 2250 2x250 8 ohm, 2x500 4 ohm som driver så kraften finns. Vad jag menar med röstdynamik är att på 803s så stiger inte rösterna i styrka på samma sätt som med Cremona och framförallt Memento som jag spelat i samma rum med samma kringutrustning. Alltså t.ex Alison Krauss som har vissa spår där hon går från lugn till att ge allt, så blir det inte samma dynamik/stigning med 803s. Men 803s är ju en billigare högtalare och därför funderade jag om 803d eller 802d är mycket bättre på det? Angående PL300 så har jag bara hört PL100 snabbt i butik med dålig uppställning så inget att grunda en uppfattning på. Men jag har haft GS-serien innan och den föll mig aldrig riktigt i smaken, lite för "skarp" på nåt vis. Frågan är om PL har samma karaktärsdrag eller om dom lyckats få bort det i toppserien? Eftersom det talas mycket gott om 802d från er här och även vad man läst så känns det nog som det kan vara värt att lyssna på dom, borde ju bara betydligt bättre än 803s. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Booster Posted August 22, 2008 Author Share Posted August 22, 2008 Hej på tal om Amati så är det en fantastisk bra låda på det mesta, men kräver bra drivning. Conny säljer sina för de pengar du vill betala!!! Hej bato! Ja, Amati Homage har ju blivit omtyckt och lovordad världen över. Hur är den dynamiskt då, i jämförelse med nyare, men billigare Sonus Faber? Amati är 10 år och dom lär väl ta med sig teknik/kunskap från äldre/större modeller när nya släpps? Presterar den i nivå med Memento/Anniversario eller i närheten av det? Känner du han som säljer? Hur mycket menar du att han säljer för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Jag har snabblyssnat på PL300 och upplevde den då som något för betonad i toppen och tvärtom i botten. Mycket hastig lyssning vill jag dock säga dessutom minns jag inte vad de var uppkopplade till. Annars har vi samma reflektion, du om PL100 och jag om PL300. Tror ändå att det är mycket kompetenta talare med rätt elektronik och med rätt person framför dem!//vh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 H Kan Monitor Audio PL300 vara intressant? //Andreas Jag var själv i byttastankar i våras. Hade först samma prisklasstankar som du. BoW, PL300, Cremona M, var faktiskt de som jag gillade bäst. Alla hade lite av allt det jag ville ha. Jag bestämde mig och faktiskt beställde PL300. De vann kampen pga av det för pengarna fantastiska drivet och en fantastisk bas både i dynamik renhet samt djup. Toppen var mkt analytisk , ev lite väl mycket. Cremona M, som du sa saknar tryck men har en bättre/behagligare topp. Sov dåligt ett tag eftersom jag inte var säker på PL300 vad gällde toppen och köpt tillslut i en helt annan prisklass. PL300 spelades på Primare electronik. Det lät bra jag hade ståpälls. Toppen som var lite analytisk skulle enligt Monitor Audio runda av sig efter inspelning och de par jag lyssnade på var inte fullt inspelade. PL300 är det bästa jag hört för dessa pengar och du får nog lägga på en del om du skall få något liknande. Finns massa tester om du söker på nätet. Mitt råd är alltså Monitor Audio PL300 Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Eftersom det talas mycket gott om 802d från er här och även vad man läst så känns det nog som det kan vara värt att lyssna på dom, borde ju bara betydligt bättre än 803s. Men talar vi inte ca 110k kr då? Och då öppnar ju sig ännu fler möjligheter. Som tex Ett par begagnade Usher Be-10 som säljs på detta forum för 99K kr. Dessa slår 802 d enligt mig, som lyssnat mycket på 802 d och gillar dem för det priset. Men det är ju nypris Usher är begagnade! mvh Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bato Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Hej bato! Ja, Amati Homage har ju blivit omtyckt och lovordad världen över. Hur är den dynamiskt då, i jämförelse med nyare, men billigare Sonus Faber? Amati är 10 år och dom lär väl ta med sig teknik/kunskap från äldre/större modeller när nya släpps? Presterar den i nivå med Memento/Anniversario eller i närheten av det? Känner du han som säljer? Hur mycket menar du att han säljer för? Hej! Rent dynamiskt är Gamla Amati bara beroende av bra slutsteg för att prestera på toppnivå!!!! (hos Timbre är det inget att klaga på) Ganska likt Annivesario som är något lättare att driva!!! Skulle lätt kunna leva med Amatina i gen,,, kör nu med Wilson Sophia2 som oxå de ,är mycket fina låder (klarare i ljudet). Ja Conny känner jag en del ;; Amatina är i kanonskick,, tror han vill ha 80.kkk finns på hifimagasinet!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Booster Posted August 22, 2008 Author Share Posted August 22, 2008 Men talar vi inte ca 110k kr då? Och då öppnar ju sig ännu fler möjligheter. Som tex Ett par begagnade Usher Be-10 som säljs på detta forum för 99K kr. Dessa slår 802 d enligt mig, som lyssnat mycket på 802 d och gillar dem för det priset. Men det är ju nypris Usher är begagnade! mvh Calle Jag ska köpa begagnat, köper inte 802d nya om det blir såna. Ang. PL300 så ska jag nog lyssna på dom iaf och se om dom passar mig, men är lite rädd för att toppen inte kommer falla mig i smaken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Booster Posted August 22, 2008 Author Share Posted August 22, 2008 Hej! Rent dynamiskt är Gamla Amati bara beroende av bra slutsteg för att prestera på toppnivå!!!! (hos Timbre är det inget att klaga på) Ganska likt Annivesario som är något lättare att driva!!! Skulle lätt kunna leva med Amatina i gen,,, kör nu med Wilson Sophia2 som oxå de ,är mycket fina låder (klarare i ljudet). Ja Conny känner jag en del ;; Amatina är i kanonskick,, tror han vill ha 80.kkk finns på hifimagasinet!!! Hej! Jaså är Anniversario lättare att driva? Homage har högre känslighet uppmätt i Stereophile och impedanskurvorna ser ungefär lika krångliga ut tycker jag det ser ut som men det är väl iof inte allt. Ja har sett annonsen, dock är 80k en bit över min för tillfället satta budget. Ska åka o provlyssna iaf 802d och pl300 som är två intressanta till hittils... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Amati är 10 år och dom lär väl ta med sig teknik/kunskap från äldre/större modeller när nya släpps? Presterar den i nivå med Memento/Anniversario eller i närheten av det? Har bara jämfört Guarneri Memento med Amati Homage i samma rum med samma elektronik. Just röster kunde jag uppleva något fylligare med Memento och det är nog avsiktligt via högtalarens avstämning. Det är ju trots allt en stativare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tinnitus_08 Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Har ingen erfarenhet av 804:an, men har haft mina 803D nu i lite över ett år. Om du är ute efter en högtalare som kan spela högt med stor dynamik utan att tappa de små detaljerna så är 803D en god kandidat, med en något högre WAF-faktor än 802D? Basegenskaperna är det egentligen inget fel på, men är man basnakoman som vill kunna känna de sista hertzen fladdra i byxbenen får man komplettera med en sub, har själv kompletterat med en B&W ASW 825 som bas-sufflör. Vill även påpeka att det högupplösta diskant/mellanregister inte alltid är en fördel. Har tex helt slutat lyssna på Keith Jarrett sedan jag fick in högtalarna i vardagsrummet, då Keiths ”nynningar” blir störande påtagliga. De mera allvarliga är att de är en rätt elak last för förstärkaren, och att de inte tvekar med att avslöja kedjans svagaste länk i signalvägen. Tror tyvärr att det kan bli svårt att hitta ett par 802/803 på den svenska begmarknaden, men lycka till med sökandet på nya högtalare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Booster Posted August 25, 2008 Author Share Posted August 25, 2008 Har ingen erfarenhet av 804:an, men har haft mina 803D nu i lite över ett år. Om du är ute efter en högtalare som kan spela högt med stor dynamik utan att tappa de små detaljerna så är 803D en god kandidat, med en något högre WAF-faktor än 802D? Basegenskaperna är det egentligen inget fel på, men är man basnakoman som vill kunna känna de sista hertzen fladdra i byxbenen får man komplettera med en sub, har själv kompletterat med en B&W ASW 825 som bas-sufflör. Vill även påpeka att det högupplösta diskant/mellanregister inte alltid är en fördel. Har tex helt slutat lyssna på Keith Jarrett sedan jag fick in högtalarna i vardagsrummet, då Keiths ”nynningar” blir störande påtagliga. De mera allvarliga är att de är en rätt elak last för förstärkaren, och att de inte tvekar med att avslöja kedjans svagaste länk i signalvägen. Tror tyvärr att det kan bli svårt att hitta ett par 802/803 på den svenska begmarknaden, men lycka till med sökandet på nya högtalare. Ja, 803d och 802d känns som heta kandidater, liksom Sonus Faber Amati Homage. Känns som det blir nån av dessa om de dyker upp till för mig rätt pris. Jo, att dom kräver lite av stärkaren vet jag, har ett Krell 2250 och det driver på mycket bra så dom förutsättningarna finns. På den svenska marknaden kan det kanske bli svårt, men jag scannar även Norge, Danmark och Tyskland och där finns en del Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobRoy Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Jag förstår mig faktiskt inte på folk som gillar PL-300. Jag har lyssnat på dem vid två tillfällen nu, när jag lyssnade andra gången så tänkte jag, äsch det måste ju varit något fel i förra butiken, så dåligt kan ju inte en så dyr högtalare låta. Men jo, ta mej faan, det kunde det! Första gången lyssnade på Reference Audio och det va som hastigast. De hade då någon väldigt dyr elektronik som jag tyvärr inte la på minnet (slutsteg 100kkr klassen). Problemet med PL-300 är banddiskanten. Den är ALLDELLES för vass, analytisk säger vissa, ja det är verkligen att försköna beskrivningen. Visst, den har detaljer som är helt makalösa i diskanten, men priset är att det blir EXTREMT vasst ljud. Det känns nästan lite som man måste va en gammal gubbe som inte hör syrsorna längre för att uppskatta PL-300 (no offence till er gamla gubbar ). Den andra gången jag hörde högtalaren var på Bestsound, där va högtalarna inkopplade med Bladelius CD och slutsteg (CDn direkt till slutsteget) samt Valhalla kablar (tror jag?). Samma där, lyssnade på Michael Jackson - Man in the Mirror, fingerknäppningarna va kusliga. Jag har ändå ett par Mentor 8 som inte direkt skäms för sig i låtar som dessa, men PL-300 med Bladelius va långt bättre i detaljerna. Men när sen låten drar igång och Michael börjar sjunga med lite mer kraft och det kommer handklappningar i bakgrunden, jisses vad det ansträngde öronen (vi lyssnade rejält högt, som sig bör vid högtalarlyssning ) Förrutom diskantproblemen är det en ruggig högtalare med extremt mycket "kropp" till röster och även en mycket skön bas. Men nej nej, köp inte PL-300. I den prisklassen ni diskuterar skulle jag tycka att du ska leta efter ett par Dali Euphonia MS5 begagnat, alternativt ett par Helicon 800 MK2. Så kan du även lyssna in dig på högtalarna på Hifiklubben. Särskilda styrkor med Euphonia är en ruggig diskant och en extremt bred ljudbild (högtalarna låter hur stora som helst). Annars vet jag ju att en dansk försöker bli av med ett par Megaline med nypris på 300kkr, han verkar kunna släppa dom för runt 70kkr. Mvh Robban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Första gången lyssnade på Reference Audio och det va som hastigast. De hade då någon väldigt dyr elektronik som jag tyvärr inte la på minnet (slutsteg 100kkr klassen). Problemet med PL-300 är banddiskanten. Den är ALLDELLES för vass, analytisk säger vissa, ja det är verkligen att försköna beskrivningen. Visst, den har detaljer som är helt makalösa i diskanten, men priset är att det blir EXTREMT vasst ljud. Det känns nästan lite som man måste va en gammal gubbe som inte hör syrsorna längre för att uppskatta PL-300 (no offence till er gamla gubbar ). Mvh Robban Var de PL300 du lyssnade på inspelade? Skall viss behöva mycket inspelning innan de mjuknar i toppen. Kan förstå vad du menar men men jag upplever inte ljudet som EXTREMT vasst de gånger jag lyssnat på dem. Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobRoy Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Var de PL300 du lyssnade på inspelade? Skall viss behöva mycket inspelning innan de mjuknar i toppen. Kan förstå vad du menar men men jag upplever inte ljudet som EXTREMT vasst de gånger jag lyssnat på dem. Calle De på Ref. Audio var inte ordentligt inspelade, de på Bestsound var (antar jag) inspelade, men nu när du säger det så frågade jag inte (dumt nog). Kan tänka mig att det beror på låtval och ljudvolym också, vi spelade väldigt väldigt högt (min kompis fick ont i öronen :P) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Booster Posted August 25, 2008 Author Share Posted August 25, 2008 Förrutom diskantproblemen är det en ruggig högtalare med extremt mycket "kropp" till röster och även en mycket skön bas. Men nej nej, köp inte PL-300. I den prisklassen ni diskuterar skulle jag tycka att du ska leta efter ett par Dali Euphonia MS5 begagnat, alternativt ett par Helicon 800 MK2. Så kan du även lyssna in dig på högtalarna på Hifiklubben. Särskilda styrkor med Euphonia är en ruggig diskant och en extremt bred ljudbild (högtalarna låter hur stora som helst). Annars vet jag ju att en dansk försöker bli av med ett par Megaline med nypris på 300kkr, han verkar kunna släppa dom för runt 70kkr. Mvh Robban Hej! Ja, är ju det med diskanten jag är rädd för kan bli för mycket. GS-serien har en tendens att kanske inte låta vasst, men "skarpt", "kantigt" på nåt vis i mina öron. Kan ju mycket väl vara samma karaktär på PL-serien. Min smak ligger mer åt det mörkare hållet än så, därför så tror jag inte Dali passar mig så bra då dessa också är lite åt det ljusare tycker jag. Megaline är iaf för stora för mig o mitt rum så det är inget alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobRoy Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Hej! Ja, är ju det med diskanten jag är rädd för kan bli för mycket. GS-serien har en tendens att kanske inte låta vasst, men "skarpt", "kantigt" på nåt vis i mina öron. Kan ju mycket väl vara samma karaktär på PL-serien. Min smak ligger mer åt det mörkare hållet än så, därför så tror jag inte Dali passar mig så bra då dessa också är lite åt det ljusare tycker jag. Megaline är iaf för stora för mig o mitt rum så det är inget alternativ. Hej, GS-serien är mörk i jämförelse med PL-300 Ok, isåfall är nog inte Dali något för dig. Tycker GS-serien och Dali är ganska lika, fast jag gillar Dali något bättre, på grund av störra ljudbild och lite mer tryck i dom stora modellerna (Mentor 8, Helicon 800 och MS5) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perrew Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 OBS Säljvarning! Om du gillar Sonus Faber och söker en högtalare som kan spela högt så är Krell resolution 1 ett ganska intressant alternativ. Dan D´Agostino har lärt sig sina högtalarbyggarkunskaper från Sonus så det finns en hel del likhet. Jag säljer mina pga utrymmesbrist. /Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Booster Posted August 26, 2008 Author Share Posted August 26, 2008 OBS Säljvarning! Om du gillar Sonus Faber och söker en högtalare som kan spela högt så är Krell resolution 1 ett ganska intressant alternativ. Dan D´Agostino har lärt sig sina högtalarbyggarkunskaper från Sonus så det finns en hel del likhet. Jag säljer mina pga utrymmesbrist. /Pär Ja, har kollat upp dom en del sen jag sett annonsen, men dom är tyvärr för stora för mitt rum med. Och med den rätt låga känsligheten och impedans på ner till under 2 ohm tror jag jag behöver ett större Krell än jag har för att få kontroll över alla dessa stora element Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Kikat på Revel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Booster Posted August 26, 2008 Author Share Posted August 26, 2008 Kikat på Revel? Nej, hoppas på tips här om vad man kan kika på i lämplig prisklass. Har du nå förslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Hmm bara stativarna till salu i norden vad jag kan se.. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2285 Om jag förstår dig rätt så är du ute efter golvare som är neutrala och effekttåliga samt lättdrivna, Revel tror jag skulle passa dina lyssningspreferenser det svåra är bara att hitta ett par på begagnatmarknaden i Svedala. Jag har annars ett par Meridian DSP5200 i din prisklass men dem innebär lite utav ett paradigmskifte i din elektronikstapel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Hej, GS-serien är mörk i jämförelse med PL-300 Ok, isåfall är nog inte Dali något för dig. Tycker GS-serien och Dali är ganska lika, fast jag gillar Dali något bättre, på grund av störra ljudbild och lite mer tryck i dom stora modellerna (Mentor 8, Helicon 800 och MS5) Konstigt vad man kan uppleva olika. Jag tycker inte alls PL300 är ljusa. De har en enormt maffig fyllig bas och en livfull diskant som oinspelad blir lite hård men högtalaren uppfattar jag inte alls som ljus. De högtalare som har en skrikig/vass diskant behöver ju inte för den skull vara ljusa i sin övriga framtoning. Det känns som olika saker tycker jag. PL300 har möjligen vass diskant men den är inte ljus snarare tvärt om. Däremot uppfattar jag tex audiovector som ljusa det jag lyssnat på dem hos Ågrens Hifi i Götet. mvh Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreas .l Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 kan tillägga ang upplevelse, så upplevde morsan Sonus Faber Cremona som ljusare än Dynaudio Contour 3.4 . Det spelade ingen roll hur mycket jag än sa att så inte var fallet. SF VAR helt enkelt ljusare enligt henne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobRoy Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Konstigt vad man kan uppleva olika. Jag tycker inte alls PL300 är ljusa. De har en enormt maffig fyllig bas och en livfull diskant som oinspelad blir lite hård men högtalaren uppfattar jag inte alls som ljus. De högtalare som har en skrikig/vass diskant behöver ju inte för den skull vara ljusa i sin övriga framtoning. Det känns som olika saker tycker jag. PL300 har möjligen vass diskant men den är inte ljus snarare tvärt om. Däremot uppfattar jag tex audiovector som ljusa det jag lyssnat på dem hos Ågrens Hifi i Götet. mvh Calle Du har nog rätt, högtalaren är mer vass än ljus. Mvh, Rob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Det är svårt att bedömma högtalare i en butik och göra rättvis bedömning. Såg någonstans i tråden att någon lyssnat på dom tillsammans med Valhalla och Bladelius. Jag skulle nog vilja prova dom tillsammans med t ex Supra Sword, Tara Labs, Transparent eller Siltech. Varför inte prova en rörhäck tillsammans med dom? En annan parameter är uppställningen och reflekterande ytor, sitthöjd iförhållande till högtalarna... Jag är övertygad om att Monitor Audio gör bra högtalare, men det gäller att hitta rätt kombination. Själv har jag aldrig fallit för vare sig Sonus Faber eller B&W. Det innebär inte att jag dömmer ut dom. Jag har hållt mig till Dynaudio (Contour 1.8 till Contour 3.3 till Confidence C2 till Confidence C4). Dom har allihop ett grundljud som jag fastnat för. Men jag har också optimerat placering, elektronik och kablar som passar just Dynaudio (som jag tycker dom skall låta). Att koppla upp ett par Sonus Faber, B&W eller något annat kan bli mycket kostbart eftersom jag kanske då måste in och rota i det övriga. I stora drag tror jag inte det spelar så stor roll om man köper Dynaudio, B&W, KEF, Sonus Faber eller andra kvalitetshögtalare. Däremot har det mycket stor betydelse hur anpassning sker till kringutrustningen. Det är en jakt som aldrig tycks ta slut... vilket ju är det som gör det till en givande hobby. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Det är svårt att bedömma högtalare i en butik och göra rättvis bedömning. Såg någonstans i tråden att någon lyssnat på dom tillsammans med Valhalla och Bladelius. Jag skulle nog vilja prova dom tillsammans med t ex Supra Sword, Tara Labs, Transparent eller Siltech. Varför inte prova en rörhäck tillsammans med dom? En annan parameter är uppställningen och reflekterande ytor, sitthöjd iförhållande till högtalarna... Jag är övertygad om att Monitor Audio gör bra högtalare, men det gäller att hitta rätt kombination. Själv har jag aldrig fallit för vare sig Sonus Faber eller B&W. Det innebär inte att jag dömmer ut dom. Jag har hållt mig till Dynaudio (Contour 1.8 till Contour 3.3 till Confidence C2 till Confidence C4). Dom har allihop ett grundljud som jag fastnat för. Men jag har också optimerat placering, elektronik och kablar som passar just Dynaudio (som jag tycker dom skall låta). Att koppla upp ett par Sonus Faber, B&W eller något annat kan bli mycket kostbart eftersom jag kanske då måste in och rota i det övriga. I stora drag tror jag inte det spelar så stor roll om man köper Dynaudio, B&W, KEF, Sonus Faber eller andra kvalitetshögtalare. Däremot har det mycket stor betydelse hur anpassning sker till kringutrustningen. Det är en jakt som aldrig tycks ta slut... vilket ju är det som gör det till en givande hobby. Bra beskrivet. Det här är intressant! Skulle man kunna säga då att högtalaren är viktigast? Köper man en i grunden bra högtalare med en ljudbilld som faller en i smaken, gör man sedan justeringar med kringutrustning för att högtalaren skall gå från bra till optimal? Jag lutar iallafall åt det hållet. Således bör ju en högtalare ha rätt ljudbilld från början och det blir svårt att vrida över den till ett helt annat håll tex från ljus till mörk... Det finns ju en mycket aktiv annan tråd nu om Audiovector problem som dessa resonemang blir aplicerbara på. Mvh Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts