new order Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Jaha gott folk.Jag lovade en fortsättning på Mårtens aka Hazards forsatta äventyr när det gäller jakten på nya högtalare.Här kommer den. Hazard är ett verkligen passande nick till en som köpt högtalare ohört!Och inte bara en gång,utan två!!! Ska det bli andra gången gillt? Är det någon som kan lista ut vad det är för burkar Quote
new order Posted May 27, 2004 Author Posted May 27, 2004 RÄTT GISSAT,Marbrink! Ett par VR-1 som fått lite tillväxthormoner eller rättare sagt Hazards nya (beggade) Von Schweikert VR-4 Gen I. Audiofilens svar på LEGO Och vilka Legoklotsar sen,med en vikt på 68 kg/st (rätta mig om jag har fel) så är det inga lättviktare precis.Bara övre lådan väger ca 25 kg! Quote
stargazer Posted May 28, 2004 Posted May 28, 2004 Hazard är en tuff kille :cool: Men med lite tur så gäller gamla fina "våga - vinn" även i HiFi-branschen. Om man har tur vill säga... VR-arna ser onekligen rätt kaxiga ut i sin "kloss-design". En radikalt annorlunda designapproach än dina Cremona, new order Mera bilder och lyssningsintryck, pleeeeeeeeeease.... / stargazer, som snart har landat sin högtalaraffär Quote
Audionet Posted May 28, 2004 Posted May 28, 2004 En tår rinner sakta ner längs med min kind. Exakt likadana högtalare camperade hemma hos mig under 4 år. Jag har upplevt mycket musik från dessa. En helt fantastisk högtalare om man ser till helheten och kan acceptera dess speciella spelstil som är mycket naturtroget och kanske inte så hifimässigt analytiskt, men med underbar dynamik, ambience och sounstage. För de pengar som jag kan tänka mig att du har spenderat så kommer du inte hitta en annan högtalare som ger dig mer musik, de säljs rent för billigt. En liten brasklapp bara. De kräver effekt för att leva upp ordentligt. När jag drev dem med 100w så var de mysiga, men när de fick 200w då jävlar fick dom attityd :cool: Mvh Audionet Quote
Guest IHS Posted May 28, 2004 Posted May 28, 2004 Graulerar Ett mycket bra beg.köp. Mycket högtalare (för dom pengarna kan jag tänka mig.) En allroundhögtalare tycker jag. Ett tips är att låta dom stå på medföljande spikes, då får du ett väldigt tight ljud. Sen är det detta med dom separata lådorna. Jag hade en interconnectcabel, men skulle nog tro att bi-cabel höjer ljudkvalitén avsevärt. I teorin är dom visserligen lättdrivna, men i verkligheten....njaae.......gärna ett rejält slutsteg är mitt tips Quote
Guest IHS Posted May 28, 2004 Posted May 28, 2004 Hoppsan Audionet han precis före mig! Intressant att vi har precis samma intryck av VR-4, i alla fall. Quote
new order Posted May 28, 2004 Author Posted May 28, 2004 Som jag nämnde förra gången så fanns det planer på att införskaffa ett Rotel RB-991 till,så är nu gjort.Efter att ha testat och testat igen att bi-ampa både vertikalt och diagonalt så fastnade vi för det första alternativet.Det blev bättre stereo separation helt enkelt! Som fötter använder Hazard Sonic Design´s dämpkuddar.Det funkade bra på Mirage,han har inte testat spikes ännu på VR-4orna. Quote
new order Posted May 28, 2004 Author Posted May 28, 2004 Det är alltid roligt med nya prylar och när Hazard ringde upp och sa att nu har dom anlänt så var min första fråga självklar: "hur låter dom då,blev du nöjd"? "Det får du väl se" sa han lite hemlighetsfullt,och nyfiken som man är av födsel och ohejdad vana så tog det inte många minuter att rafsa ihop ett par skivor och kasta sig in i bilen för att åka och hälsa på.Nu bor vi i det närmaste grannar med typ fem minuters gångavstånd,men ibland så kan en fem minuters promenad vara för lång . Quote
Matrixen Posted May 28, 2004 Posted May 28, 2004 Spännande! Blir säkert jättebra. Vad menar ni med biampning diagonalt förresten? Vänster topp och höger botten på samma steg? Quote
Timbre™ Posted May 28, 2004 Posted May 28, 2004 Ja, det finns mycket man inte har provat... Vertikal biamping är det många som förespråkar och det har jag testat men aldrig förstått vitsen med - man snedlastar ju slutsteget och med extremhögtalare som Kappa 9 tyckte jag att det var ett steg bakåt. Med äkta dualmonokonstruktioner blir det förstås ett annat läge och det är ju inte riktigt samma sak... Quote
new order Posted May 28, 2004 Author Posted May 28, 2004 Spännande! Blir säkert jättebra. Vad menar ni med biampning diagonalt förresten? Vänster topp och höger botten på samma steg? Sorry,det blidde lite fel där... Är det horisontalt det heter? Quote
new order Posted May 29, 2004 Author Posted May 29, 2004 Lite lyssningsintryck. Det var med spänning som jag slog mig ner för att lyssna på dessa pjäser.Man har hört och läst mycket positivt om VR-4 och nyfikenheten var stor,minst sagt. In med "Sarah Mcclachlan-Fumbling towards ecstacy".Och nu är det ett helt annat ljud som väller fram än när jag lyssnade på Energy Veritas.Klart,tydligt utan antydan till burkighet,en fast,bra bas utan antydan att bli för svulstig eller svampig.Här får både Veritas samt Hazards gamla Mirage M5si finna sig slagna på fingrarna på i stort sett allting! Med Veritas kunde man ganska snabbt se dess för och nackdelar,nu pratar vi ljudmässigt,men med VR-4 så är det inte lika lätt.Och det är deras styrka.Det är inget som sticker ut,det är en komplett högtalare helt enkelt.Som ni kanske märker så gillar jag verkligen de här högtalarna Jag kan bara se en riktig nackdel och det är WAF-faktorn,som inte är så hög med dessa pjäser.En väl så viktig punkt för somliga,men inte för Hazards del.Hans bättre hälft är verkligen en S.F.W(Speaker Friendly Wife) Att sedan Hazard dessutom kände sif nödgad att skaffa sig ett par nya signalkablar efter att vi provat min Kimber Silver Streak på hans anläggning gjorde att jag njöt litegrann extra Det är ju trots allt han som lurade in mig på Bossanova i somras!Det blev startskottet på en uppgraderingscirkus för min egen del som inte tycks avta,snarare tillta! Alltså är det inte mer än rätt att han också dragits med i den! :evil: Quote
Bravo Posted May 29, 2004 Posted May 29, 2004 Intressanta skapelser, man blir klart nyfiken, fast jag tycker de är ganska propra, om än något trubbiga sådana. Borde kunna smälta in lite diskret rätt väl i ett vardagsrum. Quote
Cyber Posted May 29, 2004 Posted May 29, 2004 Det skulle vara mycket intressant att få lyssna till dem Har endast hört på VR- 1:orna när jag var på besök hos Ultimate i Vimmerby i somras och jag imponerades av dem. Jag kan tänka mig att VR-4:orna kan låta riktigt trevligt Quote
Recommended Posts