conan Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Som vid all testning gäller det att bara röra en sak i taget. Kablar är speciellt vanskligt då man ofta påverkar både egenskaper och placering vid byte. Det kan löna sig att prova placeringar först och sedan byta kabel. Quote
hulken Posted August 30, 2008 Author Posted August 30, 2008 Eller lite rundvandring i hifibutiker under förutsättningslösa lyssningar... Det brukar ge nya perspektiv och man uppfattar karaktärer med nya öron. Många gånger är det också skönast att komma hem... Var nere i butiken och lyssnade på dels samma högtalare jag har och modellen över, dels på final sound 600i (elektrostater). När jag kom hem sen så var magin tillbaks i min anläggning. Hör fortfarande lite saker som kan förbättras men stör mig inte så mycket på det. Däremot så konstaterade jag att jag måste göra något åt basen...Kan man göra något som inte tar så stor plats? Har inte jättestor lust att lägga in en massa stora helmholtzburkar i rummet... Quote
Apexorca Posted August 31, 2008 Posted August 31, 2008 Var nere i butiken och lyssnade på dels samma högtalare jag har och modellen över, dels på final sound 600i (elektrostater). När jag kom hem sen så var magin tillbaks i min anläggning. Hör fortfarande lite saker som kan förbättras men stör mig inte så mycket på det. Däremot så konstaterade jag att jag måste göra något åt basen...Kan man göra något som inte tar så stor plats? Har inte jättestor lust att lägga in en massa stora helmholtzburkar i rummet... Så bra! Tillåt mig skämta lite lite...jag måste... Det låter faktiskt lite magiskt. Först dessa besvärliga problem med diskanten och över en natt blev det basen. !!?? Kan ödmjukt konstatera att det faktiskt inte är så lätt med hur man upplever ljud, sätta ord på det och ev komma på vad som behöver göras, göra det och sedan OBJEKTIVT avgöra om det blev bättre eller sämre. Lär vi oss något på detta? Möjligen att inte agera för fort när man har ett problem med ljudet. Börja med enkla saker som högtalarplacering eller möblring. Mvh Calle Quote
Bebop Posted August 31, 2008 Posted August 31, 2008 Man måste också vara frisk i skallen ... Med det menar jag att när man är förkyld och bihålorna är fyllda av skräp så låter allt illa. Jag var så besviken när jag hade installerat nya prylar en gång som jag installerade under kraftig förkylning. Febern fick mig dock i säng och efter förkylningen lät det lika illa. Men efter ett par veckor då jag kom hem efter en tjänsteresa var bihålorna rena och fina igen. Det lät magiskt. Quote
Timbre™ Posted August 31, 2008 Posted August 31, 2008 Lär vi oss något på detta? Möjligen att inte agera för fort när man har ett problem med ljudet. Börja med enkla saker som högtalarplacering eller möblring. En grundregel, ett A&O inom hifin och det skall mycket mer till innan plånboken plockas fram. Quote
Guest om.s Posted August 31, 2008 Posted August 31, 2008 Ett annet gratis tips som noen har vært innom allerede, når det låter ille, steng av stereo´n for en tid, og bruk tiden til noe helt annet, det kan være at det er sinnet som må "justeres" en tanke el to, det har funket for meg, når man har vært trøtt på anlegget og synes det meste låt dårlig ... mvh Quote
conan Posted August 31, 2008 Posted August 31, 2008 Man måste också vara frisk i skallen ... Med det menar jag att när man är förkyld och bihålorna är fyllda av skräp så låter allt illa. Jag var så besviken när jag hade installerat nya prylar en gång som jag installerade under kraftig förkylning. En gång var jag tvungen att flyga hem med kraftig förkylning. Öronen slog igen fullständigt och allt lät som biltemas 99 kronors radio ... i två hela veckor ... Quote
hulken Posted October 4, 2008 Author Posted October 4, 2008 Har i veckan byggt ihop en htpc till mitt system. Jag kör med ett asus hdav 1.3 delux-ljudkort. Kör analogt från ljudkort till förstärkare med audioquest king cobra-kablar. Nu kommer det intressanta: Ljudkortet (3k) låter i mina öron/i mitt system bättre än min dvd. Tidigare kunde jag tycka att diskanten kunde bli påträngande, det är helt borta nu. Ljudet känns mer medryckande helt enkelt. Quote
RobRoy Posted October 4, 2008 Posted October 4, 2008 Har i veckan byggt ihop en htpc till mitt system. Jag kör med ett asus hdav 1.3 delux-ljudkort. Kör analogt från ljudkort till förstärkare med audioquest king cobra-kablar. Nu kommer det intressanta: Ljudkortet (3k) låter i mina öron/i mitt system bättre än min dvd. Tidigare kunde jag tycka att diskanten kunde bli påträngande, det är helt borta nu. Ljudet känns mer medryckande helt enkelt. Det är ju inget dåligt ljudkort direkt. De absolut dyraste förstegen på marknaden har väl bättre DACar osv, men det sitter ju riktigt bra grejer på dedär ljudkortet. Så länge du inte har en någolunda ny DVD-spelare för 25k+ så är jag inte direkt förvånad. Är själv sugen på att köpa ett, hur upplever du att drivrutinerna är i form av inställningar för surround osv? (kanske lite off-topic dock) Quote
hulken Posted October 4, 2008 Author Posted October 4, 2008 Det är ju inget dåligt ljudkort direkt. De absolut dyraste förstegen på marknaden har väl bättre DACar osv, men det sitter ju riktigt bra grejer på dedär ljudkortet. Så länge du inte har en någolunda ny DVD-spelare för 25k+ så är jag inte direkt förvånad. Är själv sugen på att köpa ett, hur upplever du att drivrutinerna är i form av inställningar för surround osv? (kanske lite off-topic dock) Jag vet inte riktigt vad det är för inställningar du är ute efter? Det är tyvärr så att filmuppspelning sturlar lite. Förmodligen är det fel på moderkortet (integrerad grafik). Så jag har inte gjort någon jätteutvärdering av filmljudet än. Finns en grafisk 9-bands eq och lite sånt, men jag kör använder inget sånt. Quote
conan Posted October 5, 2008 Posted October 5, 2008 Hulken, har du lyssnat på Mi3 Signature och kan jämföra med S3 ? Jag är lite nyfiken på vad som skiljer dem åt. Quote
hulken Posted October 5, 2008 Author Posted October 5, 2008 Hulken, har du lyssnat på Mi3 Signature och kan jämföra med S3 ? Jag är lite nyfiken på vad som skiljer dem åt. Tyvärr, har aldrig hört någon Mi3-högtalare. Quote
Apexorca Posted December 9, 2009 Posted December 9, 2009 Väcker en gammal tråd! Kom på att jag skrivit i denna tråd för att hjälpa hulken med Audiovectorproblem och det står mycket om Audiovectorhögtslare på andra forum också. Ibland får man känsla av att Audiovector skrivs ner lite. Jag har själv uppfattat dem som lite väl aggressiva i diskanten tidigare. När jag nu varit delaktig i högtalarutvärdering åt en kompis har vi lyssnat mycket på Adiovector och jag finner att de växer i mina ögon. Friska, klara, öppna, snärtig fast bas, allt annat än blöta i basen. Ja de går åt det ljusare hållet, men röster etc blir bättre än på kunkurenternas högtalare. Skall man vibrera bröstkorgen som vid hjärtmassage kan man kanske önska mer. Jag vill bara ta tillfället i akt och skriva upp dem. De har tagit några kliv upp på min stege efter kritiskt lyssnande i omgångar. Hur går det hulken? Låter det bra från dina audiovector numera? Calle B Quote
Recommended Posts