bato Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 Du kan också prova en mycket svag invinkling. Jag kör med kanske 2 cm skillnad på ytter resp. innerkant. Det tyckte jag lät bäst. Kolla gärna också om högtalarna står lodrätt. Dock har jag inte testat om det är viktigt för ljudet eller inte. Svag invinkling, om lådorna står nära sidovägg === mycket diskant!!!! Quote
Guest om.s Posted August 22, 2008 Posted August 22, 2008 Svag invinkling, om lådorna står nära sidovägg === mycket diskant!!!! Min erfaring med... mvh Quote
hulken Posted August 22, 2008 Author Posted August 22, 2008 Jag har provat många olika avstånd från vägg/sidovägg och olika invinkling. Det har ganska stor betydelse för högtalarnas ljud men oavsett vinkel och väggavstånd så blir vissa höga toner vassa. Quote
Booster Posted August 22, 2008 Posted August 22, 2008 Jag hade Mi3 en gång i tiden och jag upplevde precis som du en alldeles för jobbig diskant. Fick aldrig till det så jag bytte ut högtalarna. Quote
Martin Posted August 23, 2008 Posted August 23, 2008 Inte till någon hjälp kanske... men alla audiovector som jag har lyssnat på har haft en påträngande diskant som gör en lyssningstrött rätt fort. Det verkar vara deras game-plan på audiovector Har inte ägt några själv men har ett par bekanta som kört AV, idag har ingen av dom kvar dom. Quote
Muffin Posted August 23, 2008 Posted August 23, 2008 Känner inte igen intrycken av vass och utstickande diskant på AV´s högtalare som generell beskrivning! Men det är kanske ljudliga skillnader på dome- och banddiskanten? Sitter mycket nöjd sen fyra år med AV Mi3 Avantgarde. Klar och ren diskant, men inte vass och härlig 3D-ljudbild. Drivs med helbalanserat förstärkeri från Ayre. Även haft Marantz, Primare, NuForce och Primaluna förstärkare. Inte heller där några problem med vass diskant. Akustikbehandlat rummet med diffusorer. Till och med tagit bort tjocka mattan nu, för att inte dämpa för mycket i diskantregistret! Ge inte upp förrän du matchat med passande elektronik och jobbat med akustiken så långt det går! /muffin Quote
conan Posted August 24, 2008 Posted August 24, 2008 Jag känner inte heller igen att det skulle vara en vass diskant. Det är viktigt med bra elektronik. Sedan har en del plattor mer diskant än andra. Masteringen av plattan spelar också in. Vi kanske kan klura ut om så är fallet om du radar upp några fler skivor och om det är lp/cd? Quote
hulken Posted August 24, 2008 Author Posted August 24, 2008 Jag känner inte heller igen att det skulle vara en vass diskant. Det är viktigt med bra elektronik. Sedan har en del plattor mer diskant än andra. Masteringen av plattan spelar också in. Vi kanske kan klura ut om så är fallet om du radar upp några fler skivor och om det är lp/cd? Jag spelar bara cd i mitt system. Jag har mer och mer börjat tycka att det är ett generellt problem och stör mig på det på fler och fler skivor. Blir väl lätt så när man börjar lyssna efter det antar jag. Jag hoppas jag kan lösa problemet genom att byta ut förstärkaren, ska bli intressant att höra hur det låter med nuforce-grejer imorgon. Quote
bato Posted August 24, 2008 Posted August 24, 2008 Jag spelar bara cd i mitt system. Jag har mer och mer börjat tycka att det är ett generellt problem och stör mig på det på fler och fler skivor. Blir väl lätt så när man börjar lyssna efter det antar jag. Jag hoppas jag kan lösa problemet genom att byta ut förstärkaren, ska bli intressant att höra hur det låter med nuforce-grejer imorgon. Vad står låderna på för underlag, har erfarit om de står förhårt förankrat,, ex stengolv med spikes, blir diskanten "hård" Quote
Alive Posted August 24, 2008 Posted August 24, 2008 Jag har haft Audiovector både med deras bästa Domediskant och har nu med deras Heil AMT diskant, det skall absolut inte låta vasst med nån av dem, i mina öron mkt bra diskanter båda två, miss-match med elektroniken eller rummet i dig som spökar om det låter dåligt. I Hulkens fall är jag övertygad om att det är Arcam recivern`s försteg som är boven i dramat, den gör inte alls högtalarna rättvisa.. Men conan har en poäng, endel skivor har en högre diskantnivå, jag tror det beror på att många trummisar slår mkt hårdare på cymbalerna motför hi-haten, därför läggs nivån så att även hi-haten skall höras tydligt, det leder då till att cymbalerna kan få väl så mkt energi, vet inte om man skall skylla på mastringen, han som riggar micarna eller trummisen i det fallet Min erfarenhet är ändå att ju bättre elektronik och högtalare jag skaffat desto fler skivor låter bra eller acceptabelt i anläggningen, idag är det bara ett fåtal som rent låter illa och ingen anläggning i världen kan få dem att låta bra.. Nuforce har jag ingen erfarenhet av, jag är nog lite halv-skeptiskt till klass-D men många verkar ju gilla dem så det kanske är melodin? Quote
hulken Posted August 24, 2008 Author Posted August 24, 2008 Vad står låderna på för underlag, har erfarit om de står förhårt förankrat,, ex stengolv med spikes, blir diskanten "hård" Underlaget är parkettgolv som tyvärr är något svajigt. Har funderat på att fixa nåon form av platta att ställa högtalarna på för att de ska stå stabilare. Högtalarna står mer spikes på golvskygg (såna där saker som ser ut som urgröpta 50-öringar). Quote
hulken Posted August 24, 2008 Author Posted August 24, 2008 Jag har haft Audiovector både med deras bästa Domediskant och har nu med deras Heil AMT diskant, det skall absolut inte låta vasst med nån av dem, i mina öron mkt bra diskanter båda två, miss-match med elektroniken eller rummet i dig som spökar om det låter dåligt. I Hulkens fall är jag övertygad om att det är Arcam recivern`s försteg som är boven i dramat, den gör inte alls högtalarna rättvisa.. Men conan har en poäng, endel skivor har en högre diskantnivå, jag tror det beror på att många trummisar slår mkt hårdare på cymbalerna motför hi-haten, därför läggs nivån så att även hi-haten skall höras tydligt, det leder då till att cymbalerna kan få väl så mkt energi, vet inte om man skall skylla på mastringen, han som riggar micarna eller trummisen i det fallet Min erfarenhet är ändå att ju bättre elektronik och högtalare jag skaffat desto fler skivor låter bra eller acceptabelt i anläggningen, idag är det bara ett fåtal som rent låter illa och ingen anläggning i världen kan få dem att låta bra.. Nuforce har jag ingen erfarenhet av, jag är nog lite halv-skeptiskt till klass-D men många verkar ju gilla dem så det kanske är melodin? Så du tror alltså att försteget är mer skyldigt än slutsteget? Får ta och se till att de tar med sig både för- och slutsteg imorgon då. Visst är det så att en dåligt inspelad skiva är ett hopplöst projekt även för den bästa anläggingen men det är inte några enstaka skivor som har problemet. Jag har aldrig hört något klass-d-slutsteg så jag vet inte vad jag ska vänta mig. Å andra sidan så har jag inte hört några förstärkare över 30k... Hur som helst så är väl det viktigaste att det är något annat som används. Om problemen skulle försvinna med nuforce-elektroniken så betyder ju inte det att jag inte kan prova andra märken också. Quote
Alive Posted August 24, 2008 Posted August 24, 2008 För mig kändes det som att karaktären kom med försteget och pondusen med slutsteget, lite enkelt förklarat. Blir alldeles säkert en intressant afton för dig imorgon Quote
gcs Posted August 24, 2008 Posted August 24, 2008 Jag har hört klass D med ett par högtalare av Dapolito typ och med aktiv delning. Det var en 15":s bas från JBL parallellt med en 10":are också från JBL. Vid 1KHz delning till en 2":s horndriver och en passivt delad ringradiator. Det hela lät utmärkt bra så jag tror inte att Klass D är sämre än något annat slutsteg av hög klass. Jag själv har klass D i min Velodyne DD18 subb. Quote
P-pan Posted August 24, 2008 Posted August 24, 2008 Hur skulle det vara med lite hi-fi semester :cool: Tycker själv att anläggningen här hemma alltid låter som bäst när man kommer hem efter ett par veckors ledighet. Som det är nu när du hängt upp dig på diskant ljudet så kanske det klarnar efter lite "off music time" s.a.s . För övrigt kan jag nog inte tillföra några konkreta förslag på motåtgärder men, som någon var inne på tidigare, en liten mätnig av rummet kan nog spara både pengar och energi då det säkert blir lättare att planera motåtgärderna. Hoppas det löser sig i.o.m morgondagens besök Quote
RobRoy Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 Hej! Mitt första inlägg här på forumet Jag har ett par Dali Mentor 8, gillar verkligen ljudet i dessa till nästan all musik - utom just vissa hårdrocksskivor som till min förskräckelse låter förfärligt. En av dessa är precis som du säger In Flames alla plattor. Som tur är för mig är kanske inte In Flames (längre) en av mina favoritgrupper, men ändå mycket tråkigt att det låter såpass illa. Om jag ska ge mig på att beskriva det så låter ljudet tunt, var är basen? Låtarna känns totalt felmixade, ljudet är även grötigt och skrikigt, vilket i kombination gör att på volymer där man har svårt att tala till varann utan att skrika, så blir man REJÄLT lyssningstrött. :angry: Dali Mentor serien är precis som dina Audiovector en serie med rejält ljus klang och något het i diskanten. Jag provade runt med en heldel elektronik innan det blev bra. Denon fungerade t.ex. inte alls, Lyngdorf klass D va ännu värre. Med dessa två förstärkare var det så att enbart de bästa inspelningarna lät bra, medans många låtar blev vassa, skrikiga, vilket gav lyssningströtthet. Däremot NAD (som jag även köpte) fungerade väldigt bra till all musik utom just viss hårdrock. Min slutsats blir: en kombination av att hårdrock är musik som mina högtalarna har svårt alla leverera (För mycket finlirs högtalare) och katastrofala mixningar av vissa hårdrocksplattor. Ett annat exempel är t.ex. Rammstein, som jag gillar Ta plattan Mutter, med t.ex. låten Zwitter, här finns på min anläggning noll tendenser till vasshet, skrikigt eller lyssningtrötthet. Basen är även tung - det låter helt som det ska helt enkelt. Sen byter vi platta till Rammstein - Sehnsucht och spelar t.ex. låten Alter Mann. Samma artist en annan skiva - var tog det feta ljudet vägen?? Nästan ännu skummare är att plattan efter Mutter (Sehnsucht kom nämligen före), också är betydligt sämre mixad, i alla fall som det låter i mina högtalare. Bytte dom ifrån en bra mixning tillbaks till en dålig?? Annan hårdrock som också fungerar utmärkt är t.ex. Nightwish. Metallica däremot låter ganska tunt. AC/DC senare plattor låter klockrent (t.ex. plattan Ballbreaker, låtar som Honey Roll är underbara). Min slutsats är att denhär typen av högtalare klarar inte dassigt inspelade skivor tyvärr, inte inom hårdrock iallafall. Om ni känner till nån högtalare som låter underbart i bättre inspelningar (Celine Dion, Nils Löfgren, Dire Straits, Allan Taylor, Michael Buble osv osv..) men samtidigt klarar In Flames osv med bravur, säg gärna till, den högtalarn ska jag isåfall ta och lyssna på! Quote
gcs Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 Jag är helt säker på att mina högtalare kan återge all slags musik stor som liten med otroligt bra kvalitet och mycket hög dynamik när den finns. Jag är otroligt nöjd med dom, det är dom bästa jag har haft under alla dessa år som jag har varit intresserad av god hifi. Jag brukar ändå gå och lyssna på olika högtalare i alla prisklasser men ingen har hittills kommit i närheten. Ja möjligen då MBL 101. Men nackdelen med mina är att lådorna är stora. Quote
RobRoy Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 Jag är helt säker på att mina högtalare kan återge all slags musik stor som liten med otroligt bra kvalitet och mycket hög dynamik när den finns. Jag är otroligt nöjd med dom, det är dom bästa jag har haft under alla dessa år som jag har varit intresserad av god hifi. Jag brukar ändå gå och lyssna på olika högtalare i alla prisklasser men ingen har hittills kommit i närheten. Ja möjligen då MBL 101. Men nackdelen med mina är att lådorna är stora. Du glömde att för en ny skriva vilka högtalare du har. Quote
andreas .l Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 robroy: jag tycker att t.ex sonus faber cremona klarar mycket som annars har låtit tunt och platt på andra mer analytiska högtalare, dock så blir Charta 77 skivorna sjukt dåliga men det är dom även på alla andra högtalare som närmar sig hifiklasser. Skillnaden på t.ex Von schweikert så låter inspelningen där basfattig tunn och skrikig. på SF är det mer rörigt i diskanten men inte vasst och mellanregistret sticker iväg lite väl mycket på dessa inspelningar. Men detta är nog lite va dom sämsta mastringarna som släppts på skiva. kan tänka mig att burzum har gjort en del värre iof. Högtalare med sämre upplösning bättre till dåligare inspelningar. I regel är ju bättre högtalare mer upplösta och således blir sämre inspelningar lidande. men detta visste du nog redan? Jag har numera gått ifrån allt vad analytiskt heter eftersom att väldigt fåtal metalskivor fungerar på dessa och analytiska högtalare i min mening inte är så kul längre. Det lär ju finnas en uppsjö andra märken än SF som kan göra jobbet men jag rekomenderar att du lyssnar på dom. En stor fördel som jag upplevde är att man kan spela hur högt som helst, det blir aldrig jobbigt eller hårt bara högre...och bättre fast detta blev lite OT i tråden nu va? Quote
gcs Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 Du glömde att för en ny skriva vilka högtalare du har. Mina lådor är slutna trevägare med högtalar element från JBL som är digitalt aktivt delade och EQ:ade. Till det har jag en subwoofer från Velodyne, en DD18 med inbyggd EQ. Quote
RobRoy Posted August 25, 2008 Posted August 25, 2008 robroy: jag tycker att t.ex sonus faber cremona klarar mycket som annars har låtit tunt och platt på andra mer analytiska högtalare, dock så blir Charta 77 skivorna sjukt dåliga men det är dom även på alla andra högtalare som närmar sig hifiklasser. Skillnaden på t.ex Von schweikert så låter inspelningen där basfattig tunn och skrikig. på SF är det mer rörigt i diskanten men inte vasst och mellanregistret sticker iväg lite väl mycket på dessa inspelningar. Men detta är nog lite va dom sämsta mastringarna som släppts på skiva. kan tänka mig att burzum har gjort en del värre iof. Högtalare med sämre upplösning bättre till dåligare inspelningar. I regel är ju bättre högtalare mer upplösta och således blir sämre inspelningar lidande. men detta visste du nog redan? Jag har numera gått ifrån allt vad analytiskt heter eftersom att väldigt fåtal metalskivor fungerar på dessa och analytiska högtalare i min mening inte är så kul längre. Det lär ju finnas en uppsjö andra märken än SF som kan göra jobbet men jag rekomenderar att du lyssnar på dom. En stor fördel som jag upplevde är att man kan spela hur högt som helst, det blir aldrig jobbigt eller hårt bara högre...och bättre fast detta blev lite OT i tråden nu va? Ok, ska lyssna på denna högtalare vid tillfälle (dock är dom ju aningens för dyra, möjligen begagnat isåfall). Jo självklart förstår jag ju att sämre inspelningar blir lidande med mer detaljerade/upplösta högtalare. Lite OT, men de var det värt Quote
Anders45 Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Hej Hulken. Jag ska tyvärr göra dig besviken och strö lite salt i dina hifi-sår. Jag köpte 2005 ett par AV Mi1 Signature och jag fick efter en tid exakt samma upplevelse som du har av dina. Diskanten är vass eller åtminstone inte trevlig att lyssna på i längden. Körde Arcam förförstärkare+slutsteg med CD73:a. Vad jag än gjorde så blev jag inte av med det otrevliga ljudet och jag säger som du: Med viss musik var det på gränsen till outhärdligt ex.vis Metallica men de låter å andra sidan alltid illa så deras CD måste mixas på ett underligt sätt. LÖSNINGEN: Jag bytte in mina AV till Dynaudio stativare och är nu gruvligt nöjd. Passar mina Arcam-grejer mkt bra. AV låter kanske mer hifi-korrekt men inte musik-korrekt om man nu kan uttrycka sig på det viset. Ledsen men så löste jag mitt problem. MVH Anders Quote
crion Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Har heller inte blivit kompis med diskanten i AV. Jag har inte gått djupare utan bara observerat det över en mängd olika demo lyssningar. Meridian och Revel är två högtalartillverkare jag tycker ligger på rätt nivå och möjliggör mycket olika musiksmak lyssning med extremt bra dynamik såväl som finlir och soundstage. Även B&W har skärpt sig med 800D serien (gillade inte gamla Nautilus yvighet i mellanregister/diskant övergången) dock är B&W 8xxD fortfarande effektkrävande för att basen skall leva ut ordentligt vilket jag inte ser som en fördel. Ett annat exempel är t.ex. Rammstein, som jag gillar Ta plattan Mutter, med t.ex. låten Zwitter, här finns på min anläggning noll tendenser till vasshet, skrikigt eller lyssningtrötthet. Basen är även tung - det låter helt som det ska helt enkelt. Sen byter vi platta till Rammstein - Sehnsucht och spelar t.ex. låten Alter Mann. Samma artist en annan skiva - var tog det feta ljudet vägen?? Nästan ännu skummare är att plattan efter Mutter (Sehnsucht kom nämligen före), också är betydligt sämre mixad, i alla fall som det låter i mina högtalare. Bytte dom ifrån en bra mixning tillbaks till en dålig?? Annan hårdrock som också fungerar utmärkt är t.ex. Nightwish. Metallica däremot låter ganska tunt. AC/DC senare plattor låter klockrent (t.ex. plattan Ballbreaker, låtar som Honey Roll är underbara). Min slutsats är att denhär typen av högtalare klarar inte dassigt inspelade skivor tyvärr, inte inom hårdrock iallafall. Om ni känner till nån högtalare som låter underbart i bättre inspelningar (Celine Dion, Nils Löfgren, Dire Straits, Allan Taylor, Michael Buble osv osv..) men samtidigt klarar In Flames osv med bravur, säg gärna till, den högtalarn ska jag isåfall ta och lyssna på! Välkommen RobRoy, dina observationer stämmer helt överens med mina och beror på kompressionsgraden i mixningen av skivorna. Bättre högtalare återger ALLT som finns på skivan, men är den sönderkomprimerad så kan dem inte trolla Skillnaden blir att högtalarna inte lägger på någon egen kompression vid uppspelning utan kan leverera enorma peakar utan att blinka precis som en riktig symfoniorkester. Nightwish Dark Passion Play är en äkta njutning om man gillar dynamik och skala, låter underbart och okomprimerat på mina DSP8000, gillar speciellt brass ljudet på första låten som flikar in 6:23 på The Poet and the Pendulum. Ahhhh så skall det låta Även orgelintrot på Blu-Ray Sweeney Todd är riktigt härligt att höra på naturlig volym. Quote
Timbre™ Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Hur skulle det vara med lite hi-fi semester :cool: Eller lite rundvandring i hifibutiker under förutsättningslösa lyssningar... Det brukar ge nya perspektiv och man uppfattar karaktärer med nya öron. Många gånger är det också skönast att komma hem... Quote
hulken Posted August 26, 2008 Author Posted August 26, 2008 Nu har de varit här och lyssnat iaf. De tyckte inte att problemet var större än att det ska kunna lösas utan att byta högtalare eller förstärkare. Jag ska iväg och hämta lite andra kablar att prova med imorgon. Provlyssnade även en annan audioquest-signalkabel men den hade precis samma karaktär som min nuvarande, även om ljudet blev snäppet bättre. Imorgon blir det högtalarkabel och signalkabel av annat märke. Vore ju skönt att slippa byta ut högtalarna eller förstärkaren, känns lite som att bränna pengar om man skulle göra det redan efter ett halvår. Quote
crion Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Att svänga karaktären såsom det krävs för att du skall bli ärligt nöjd med diskanten låter som en tuff uppgift för ett par signalkablar eller högtalarkablar. Tveksam att det upplägget håller i längden. Byt det som är källan till problemet, plåster håller inte i längden och om du tänker som jag brukar göra så kommer det där ligga i bakhuvudet tills du löst det. PS. Jag tycker du definitivt inte skall röra din elektronik, det är definitivt inget fel där. Jag har hört Arcam AVR350 med Dynaudio och det har fungerat extremt bra, ägaren lyssnade mycket på metal och hårdrock... DS. Quote
conan Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Hulken; hur upplevs stereobilden i diskanten på problemplattorna? Tight och välfokuserad eller spretig? Quote
Apexorca Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 Att svänga karaktären såsom det krävs för att du skall bli ärligt nöjd med diskanten låter som en tuff uppgift för ett par signalkablar eller högtalarkablar. Tveksam att det upplägget håller i längden. Byt det som är källan till problemet, plåster håller inte i längden och om du tänker som jag brukar göra så kommer det där ligga i bakhuvudet tills du löst det. PS. Jag tycker du definitivt inte skall röra din elektronik, det är definitivt inget fel där. Jag har hört Arcam AVR350 med Dynaudio och det har fungerat extremt bra, ägaren lyssnade mycket på metal och hårdrock... DS. Håller helt med. Jag skrev om detta tidigare i tråden. Lite tillbakablick... En bra högtalare skall inte ha dess problem av den dignitet som du beskriver och av andra att döma är ju detta ett karaktärsdrag hos Audiovector. Går de att rätta till med kablar kan inte högtalaren vara speciellt stabil. En bra högtalare skall låta bra med de flesta kablar men kunna maxas med de perfekta. De flesta högtalare som jag hört med riktigt bra ljud från början låter bra med nästan allt och är lätta att maxa. Jag tror inte heller att kabelbyte räcker i längden. Högtalarkaraktären bör komma fram ändå och när du kommit över den första lilla förbättringsglädjen står du där igen med tankar på nya tweeks. Sorry... mvh Calle Quote
hulken Posted August 26, 2008 Author Posted August 26, 2008 Att svänga karaktären såsom det krävs för att du skall bli ärligt nöjd med diskanten låter som en tuff uppgift för ett par signalkablar eller högtalarkablar. Tveksam att det upplägget håller i längden. Byt det som är källan till problemet, plåster håller inte i längden och om du tänker som jag brukar göra så kommer det där ligga i bakhuvudet tills du löst det. PS. Jag tycker du definitivt inte skall röra din elektronik, det är definitivt inget fel där. Jag har hört Arcam AVR350 med Dynaudio och det har fungerat extremt bra, ägaren lyssnade mycket på metal och hårdrock... DS. Tyvärr så är det troligt att du har rätt, men att låna hem lite andra kablar kostar inget så jag börjar med det. Quote
Educk Posted August 26, 2008 Posted August 26, 2008 tror detta kommer debateras länge, tror inte heller de håller med att byta kablar. har inte hört AV:s s-serie men mi serien. mi3 var med rotel elektronik tyckte de var behagligt, störde mig inte på diskanten körde rammstein reise reise bla. sedan har jag hört mi3 signatur med naim elektronik å detta var ricktigt skönt med massor med spelglädje, tyckte jag. vill du testa så testa ny elektronik låna hem eller lyssna där naim. har för mig du nämde lefflers å de brukar var schysta på hemlån. mitt tips på högtalare är annars martin logan vista. är helt såld på dessa just nu. slip knot och annan musik med spända trumskin är rikgtigt skönt. har även lyssnat på in flames - come clearity å stör mig inte på diskant där heller. men som sagt vi är alla olika. vill också slå ett slag för system audio ranger också. då en kamrat har dessa och de låter fint de med. dock kan man önska mer tryck men de är otroligt vad de får ut mycket ljud ur dessa 4 tummare Quote
Recommended Posts