hulken Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 Hej Jag har haft mina s3 signature i ungefär ett halvår nu. Med tiden så har jag mer och mer börjat tycka att diskanten är vass och påträngande i viss musik. Det gäller framförallt trummor i hårdrock/metal, typ In flames och Disturbed. Finns det några smarta trick man kan prova eller är det bara att inse att man borde köpt en annan högtalare? Mitt system är för närvarande. Audiovector s3 signature Audiovector sc signature (center) audiovector kx (surround) arcam avr350 arcam dv137 audioquestkablar (frontarna biampade) Quote
Absolute Audio Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Jag skulle nog tyvär resonera så här: Gillar jag inte diskanten i min högtalare så är det tyvär diskanten i mina högtalare som är felet. Visst kan du ta ner diskanten med byte av stärkare, kablar och klä in rummet i ryamattor. Kan vara värt att prova men risken är att du efter nyhetens behag fortfarande inte är nöjd med ljudet. Musiken du nämner är ofta mixad och masterad med ett vasst ljud, men det finns massvis med elektronik och högtalare som kan återge dessa artister på ett bra sätt. En lite varning! Gå inte på vad recensenter anser vara en "bra burk för hårdrock"! Det är DU som bestämmer vad som är en bra burk för hårdrock. Ungefär lika troligt som att skriva en "bra burk för folk med mustach", eftersom alla med mustach har exakt samma åsikt om hur musik ska återges :clown: Quote
calm Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Håller med om att en "överanalytisk" diskant kan vara nog så jobbig att lyssna på i längden. Kan inte dina högtalare tillräckligt bra för att kunna uttala mig mer än generellt om det är högtalaren, elektroniken eller rummet detta beror på. Några enkla tips är dock att testa om inte elektroniken kan pallas upp på lämpliga dämpfötter. Min erfarenhet är att det ibland kan vara ett hårt underlag som är boven i sammanhanget. Låna några SD-kuddar och testa om det hjälper eller några andra liknande. Även om detta är ett hugskott så kostar det inget att försöka. Nästa steg är naturligtvis att testa olika kablar och se om dessa kan förändra. Annars är det nog som Kansas säger tyvärr, att en vass högtalare inte kan "botas" utan att man förvanskar ljudet i något avseende. Calm Quote
Apexorca Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Jag har nyligen för egen del fått lära mig akustikens påverkan på ljudet och det slog mig att det hade mer effekt i relation till högtalarna än jag kunnat ana. Det är alltså inte säkert att en annan högtalare ger någon avgörande skillnad. Jag tycker det vore konstigt om dina högtalare som är seriösa skulle ha ett så stort problem att den inte går att lyssna till och att du behöver byta efter så kort tid. Jag vet ju inte säkert i ditt fall, men du kan få förstärkningar i diskant området pga rummets akustik och det upplevs så som du beskriver. Som tur är är diskanten relativt lätt att komma åt och om det görs smart är det billigare än en vanlig hifiuppgradering. Prata med någon akustikkunig hififirma. Detta kan vara lösningen. mvh Calle Quote
conan Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Hej Jag har haft mina s3 signature i ungefär ett halvår nu. Med tiden så har jag mer och mer börjat tycka att diskanten är vass och påträngande i viss musik. Det gäller framförallt trummor i hårdrock/metal, typ In flames och Disturbed. Finns det några smarta trick man kan prova eller är det bara att inse att man borde köpt en annan högtalare? Jag antar att S3:an har samma SEC (soundstage enhancement) som en del andra Audiovectors. Prova att rensa bort allt på frontväggen så att reflexerna från de bakre öppningarna i högtalarna inte diffuseras olika mellan högtalarna. Prova också att ställa högtalarna inom 2mm tolerans på samma avstånd från väggen. Mina Mi3 Signature SE mår bra av detta. Kanske blir diskanten oförändrad av detta - men mellanregister och bas kan bli bättre och totala ljudbilden mer behaglig. Quote
hulken Posted August 20, 2008 Author Posted August 20, 2008 Mitt rum är ganska ordentligt dämpat. Något jag har gjort för att bli av med problemet. På 3/4 av rummets långsida är skarven vägg-tak är dämpad med minimizer double (60cm bred dämpskiva monterad 45 grader mot vägg och tak). Sidoreflexerna är dämpade med minimizer single. Golvreflexerna dämpas med en stor ryamatta. Taket är dock naket. Rummet är ca 4.4 x5.5m. Dämpningen har gjort jättestor skillnad. Röster i lugnare musik, typ Katie Melua - Piece by peice, kunde bli vassa innan, det problemet är helt borta. Det blir heller inte rörigt att lyssna på musik med många instrument men det vassa i diskanten är inte helt borta. Att dämpa bakom högtalaren tar bort en marginell del av problemet men det tar bort "bilddjup" så jag kör utan dämpning där numera. Högtalarnas placering påverkar bas och mellanregister rätt mycket men diskanten påverkas inte mycket. Skulle vara om man rikar diskanten åt något annat håll men det är ju rätt ointressant av uppenbara skäl. Det jag är mest inte på är väl att prova några andra högtalarkablar. Har ni några bra tips på vad jag ska prova? Nuvarande kablar är: Audioquest CV-8 + Audioquest Rockefeller Quote
Mr T Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Vid provlyssning tidigare i mitt liv valde jag just bort Audiovector pga att jag tyckte att deras diskant var lite väl vass. Har även hört det från andra, det betyder ju dock inte att det behöver vara så. Men det VERKAR vara så att deras diskant går åt det vassare hållet. Gäller säkert inte alla Audiovector och kan säkert minimeras/undvikas med hjälp av matchning. Har dock sett ett tweak på Internet som skulle hjälpa diskanter att spela mjukare. Jag kan inte hitta sidan nu men jag vet att jag sett att vissa tillverkare har just detta lilla tweak på sina diskanter direkt från fabrik. Det är egentligen bara en bit tunn filt som man sätter runt diskantkonen, dvs dirket på metallytan eller vad det nu är för material som omger diskantkonen. Jag kommer ihåg att det tydligen var viktigt att man inte satt filtbiten för nära diskantkonen. Vad det innebär i praktiken vet jag inte men det var väl typ en centimeter från. Samt att tjockleken på filten skulle vara ett par-tre millimeter. Om det är sant att det hjälper, eller om det funkar i ditt fall har jag ingen aning om men det lär ju iaf inte kosta speciellt mkt att försöka. Hittade två bilder hos High End tillverkaren Wilson Audio på just detta, och de borde ju vet vad de gör... Lycka till / Mr T Här ser man Wilsons lösning på Duetterna ...och här på Sophia ...och här på Maxx Quote
Micke65 Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Hej, Kan rummet spela en större roll än du/vi tror ? Jag tänker så här, elektronik och högtalare brukar uppvisa en frekvensgång från topp till botten som ligger inom ngn dB när den redovisas i datablad. När samma utrustning placeras ditt och mitt vardagsrum, så är jag däremot rätt säker på att frekvensgången snarare ligger inom säg ±20dB. Skulle det kunna vara en förklaring till det du upplever ? Kanske ngn frekvens i de lägre registren som undertrycks vilket leder till att du tycker att diskanten är för energisk. Vad tror du/ni ? /Micke Quote
hulken Posted August 20, 2008 Author Posted August 20, 2008 Hej, Kan rummet spela en större roll än du/vi tror ? Jag tänker så här, elektronik och högtalare brukar uppvisa en frekvensgång från topp till botten som ligger inom ngn dB när den redovisas i datablad. När samma utrustning placeras ditt och mitt vardagsrum, så är jag däremot rätt säker på att frekvensgången snarare ligger inom säg ±20dB. Skulle det kunna vara en förklaring till det du upplever ? Kanske ngn frekvens i de lägre registren som undertrycks vilket leder till att du tycker att diskanten är för energisk. Vad tror du/ni ? /Micke . Nja, jag tvivlar på det. Jag har lite resonanser mellan gold och tak vid 60 och 120hz men jag har svårt att tro att det gör att diskanten känns jobbig. Rummet har en väldigt avslappnad känsla när man pratar. Generellt sett så måste det väl vara mer eller mindre omöjligt att dämpa fram en spik i diskantregistret om man inte försöker. Det är heller inte så att diskanten låter konsekvent jobbig utan det är just symbaler som blir påträngande tycker jag. Quote
Timbre™ Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Finns det några smarta trick man kan prova eller är det bara att inse att man borde köpt en annan högtalare? Kanske inte alltid så smart men du kan prova en kraftig invinkling på högtalarna och det är ju helt gratis. Har vinklat en del på senare tid och diskanten påverkas helt klart. När det börjar se överdrivet och orealistiskt ut kan det vara dags att slå sig ner för en provlyssning. Quote
Alfa Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Hej Jag har haft mina s3 signature i ungefär ett halvår nu. Med tiden så har jag mer och mer börjat tycka att diskanten är vass och påträngande i viss musik. Det gäller framförallt trummor i hårdrock/metal, typ In flames och Disturbed. Finns det några smarta trick man kan prova eller är det bara att inse att man borde köpt en annan högtalare? Mitt system är för närvarande. Audiovector s3 signature Audiovector sc signature (center) audiovector kx (surround) arcam avr350 arcam dv137 audioquestkablar (frontarna biampade) Hej Hulken, Det kan vara värt att prova en belastningslänk för höga frekvenser parallellt på högtalarterminalen. Den kan bestå av en filmkondensator på 0,33uF i serie med en resistor på 15 ohm. Filmkondensatorn av MKP kvalitet t.ex. SCR. Motståndet skall vara av metallfilmstyp(dvs. låginduktiv). För utprovningsändamål räcker det med 2 W effekttålighet. Permanent monterad bör motståndet tåla 15-20 Watt. Idén med denna belastningslänken är att bjuda effektförstärkaren på belastning i det högfrekventa bandet för att minska distorsionen som annars kan uppstå i diskantområdet. Det finns högtalartillverkare som har denna länk som standard, dock inte alla. MVH Alfa Quote
hulken Posted August 20, 2008 Author Posted August 20, 2008 Kanske inte alltid så smart men du kan prova en kraftig invinkling på högtalarna och det är ju helt gratis. Har vinklat en del på senare tid och diskanten påverkas helt klart. När det börjar se överdrivet och orealistiskt ut kan det vara dags att slå sig ner för en provlyssning. Har provat att vinkla högtalarna på många olika sätt men tycker inte det påverkar diskantkaraktären speciellt mycket. Däremot så gör det ju massor för ljudbilden. Quote
hulken Posted August 20, 2008 Author Posted August 20, 2008 Hej Hulken, Det kan vara värt att prova en belastningslänk för höga frekvenser parallellt på högtalarterminalen. Den kan bestå av en filmkondensator på 0,33uF i serie med en resistor på 15 ohm. Filmkondensatorn av MKP kvalitet t.ex. SCR. Motståndet skall vara av metallfilmstyp(dvs. låginduktiv). För utprovningsändamål räcker det med 2 W effekttålighet. Permanent monterad bör motståndet tåla 15-20 Watt. Idén med denna belastningslänken är att bjuda effektförstärkaren på belastning i det högfrekventa bandet för att minska distorsionen som annars kan uppstå i diskantområdet. Det finns högtalartillverkare som har denna länk som standard, dock inte alla. MVH Alfa Det där låter intressnat. Är det någon som har provat det? Vad blir skillnaden i ljudet mellad det och att dra ned tonkontrollen? Var kan man köpa de där sakerna? Quote
Alfa Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Det där låter intressnat. Är det någon som har provat det? Vad blir skillnaden i ljudet mellad det och att dra ned tonkontrollen? Var kan man köpa de där sakerna? Hej igen Hulken, Komponenterna finns på t.ex. Elfa. www.elfa.se Det är inte samma sak som att ändra på en tonkontroll. Länken syftar till att belasta effektförstärkaren något i det övre frekvensspektrat och det som eventuellt är ovanför det hörbara. Belastningen skall på så sätt "elda" upp överskottsenergi som annars kan skjutas ut till högtalarna från högtalarkablaget och effekttransistorerna i effektförstärkaren och ge distorsion inom det hörbara området. De allra flesta högtalare ger effektförstärkaren en något induktiv belastning, dvs. effektförstärkaren belastas mindre vid högre frekvenser. En sådanhär länk skall placeras på högtalarens terminaler. Absolut inte på förstärkarens terminaler. Jag har rekommenderat samma belastningslänk till en kompis med Sonus Faber Cremona och han blev mycket nöjd. MVH Alfa Quote
Alive Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Hej Hulken. Min första post här på forumet men jag hoppas jag kan vara till hjälp. Jag vet precis vad du menar och ska berätta hur jag fixade problemet. Tidigare hade jag Mi3 Signature drivna med en Arcam AVR350 plus en CD73T, detta uppfattade jag som en mycket trevlig kombo som jag spelade all sorts musik med gott resultat. När så S3 serien släpptes så bar det iväg på demo, efter demo och lite betänketid så beslöt jag mig för att uppgradera och valet för mig föll på Avantgarde modellen. Efter ett tag märkte jag precis som du att på endel skivor blev diskanten spretig och stickig, labbade med lite olika kablage och vidtog endel åtgärder för att ta ned efterklang och första reflexer, resultatet lät inte vänta på sig och ljud-klimatet i vardagsrummet blev betydligt bättre, men fortfarande kunde diskanten bli spretig och sticka ut på endel skivor. Efter lite testande så uppenbarade sig problemet för mig, Arcam AVR350. Det är den som inte håller ihop diskanten och är allmänt slank på nått sätt. Idag sitter jag på ett Primare PRE30 och A30.2 med en Naim cdp som källa, betydligt tyngre bas, mer levande mellanregister och framförallt är diskanten precis så sammetsmjuk, lätt och detaljerad som man kan önska sig. Det spelar väldigt engagerande och levande, utan att nånsin trötta ut öronen. Mitt tips till dig, låna hem nån integrerad förstärkare, prova då helst med nått annat än Arcam för att höra om du upplever saken på samma sätt som mig. Och just det, Type8 tyckter jag nästan lägger på nån slags dist på speciellt ljusa kvinnliga röster, prova nått annat i samma veva som du provar en annan förstärkare. Hoppas du får till det! Quote
hulken Posted August 20, 2008 Author Posted August 20, 2008 Hej Hulken. Min första post här på forumet men jag hoppas jag kan vara till hjälp. Jag vet precis vad du menar och ska berätta hur jag fixade problemet. Tidigare hade jag Mi3 Signature drivna med en Arcam AVR350 plus en CD73T, detta uppfattade jag som en mycket trevlig kombo som jag spelade all sorts musik med gott resultat. När så S3 serien släpptes så bar det iväg på demo, efter demo och lite betänketid så beslöt jag mig för att uppgradera och valet för mig föll på Avantgarde modellen. Efter ett tag märkte jag precis som du att på endel skivor blev diskanten spretig och stickig, labbade med lite olika kablage och vidtog endel åtgärder för att ta ned efterklang och första reflexer, resultatet lät inte vänta på sig och ljud-klimatet i vardagsrummet blev betydligt bättre, men fortfarande kunde diskanten bli spretig och sticka ut på endel skivor. Efter lite testande så uppenbarade sig problemet för mig, Arcam AVR350. Det är den som inte håller ihop diskanten och är allmänt slank på nått sätt. Idag sitter jag på ett Primare PRE30 och A30.2 med en Naim cdp som källa, betydligt tyngre bas, mer levande mellanregister och framförallt är diskanten precis så sammetsmjuk, lätt och detaljerad som man kan önska sig. Det spelar väldigt engagerande och levande, utan att nånsin trötta ut öronen. Mitt tips till dig, låna hem nån integrerad förstärkare, prova då helst med nått annat än Arcam för att höra om du upplever saken på samma sätt som mig. Och just det, Type8 tyckter jag nästan lägger på nån slags dist på speciellt ljusa kvinnliga röster, prova nått annat i samma veva som du provar en annan förstärkare. Hoppas du får till det! Tack för tipsen. Ditt akustikäventyr låter precis som mitt. Även om det inte tog bort problemet helt så är det ett stort steg upp för ljudet. Ska se till att låna hem någon bra stereoförstärkare och se vad som händer. Quote
hulken Posted August 20, 2008 Author Posted August 20, 2008 Hej igen Hulken, Komponenterna finns på t.ex. Elfa. www.elfa.se Det är inte samma sak som att ändra på en tonkontroll. Länken syftar till att belasta effektförstärkaren något i det övre frekvensspektrat och det som eventuellt är ovanför det hörbara. Belastningen skall på så sätt "elda" upp överskottsenergi som annars kan skjutas ut till högtalarna från högtalarkablaget och effekttransistorerna i effektförstärkaren och ge distorsion inom det hörbara området. De allra flesta högtalare ger effektförstärkaren en något induktiv belastning, dvs. effektförstärkaren belastas mindre vid högre frekvenser. En sådanhär länk skall placeras på högtalarens terminaler. Absolut inte på förstärkarens terminaler. Jag har rekommenderat samma belastningslänk till en kompis med Sonus Faber Cremona och han blev mycket nöjd. MVH Alfa Kan man inte köpa något sånt färdigbyggt? Quote
Alfa Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Kan man inte köpa något sånt färdigbyggt? Det finns inbyggt i vissa högtalarkablage. Det är en del av det som finns i den dosa som sitter i högtalaränden på en del kablage. Vissa tillverkare har olika kablar för rör och transistorförstärkare och denna länk finns då när kalblarna är byggda för transistorförstärkare. De brukar ibland heta "SS" varianten för solid state. MVH Anders Quote
hulken Posted August 20, 2008 Author Posted August 20, 2008 Det finns inbyggt i vissa högtalarkablage. Det är en del av det som finns i den dosa som sitter i högtalaränden på en del kablage. Vissa tillverkare har olika kablar för rör och transistorförstärkare och denna länk finns då när kalblarna är byggda för transistorförstärkare. De brukar ibland heta "SS" varianten för solid state. MVH Anders Har du några exempel på sådana kablar? Quote
Apexorca Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Här famlar vi efter halmstrån. Vi vill hjälpa Hulken! Hulken verkar ha koll på akustik, testat massa rimliga lösningar. Skall en högtalare vara så känslig att man behöver tweeka sådant? En bra högtalare bör låta bra med i stort sett all serös electronik men lyfta sig med den optimala electroniken. Inte låta kass med mycket och bara med enstaka produkter och efter massa tweek börja låta bra. Så skall man väl inte behöva hålla på! I så fall börjar jag nog luta åt att Hulken bör byta högtalare...Hulken var ju själv inne på det. Naturligtvis är detta mycket ledsamt men vad gör man. Det finns ett getingbo av bra högtalare i denna prisklass. Varför ha en som man måste kämpa så hårt med när andra låter bra från början. 1- Börja från grunden. Mät upp rummet så VI VET om det är det eller inte. Är det inte det suger troligen Audiovector högtalarna. Jag uppfattar Hulkens ljudproblem som seriösa och min uppfattning är att högtalaren ger störst avtryck på ljudet i kedjan av det som flyttar electroner till luft. 2- Hur lät det när du lyssnade in dig på Audiovector? Känner du igen ljudet eller är det anorlunda hemma hos dig? Tillbaka till butiken och se hur det låter. Kan det vara fel på högtalarna? 3- Tweek och trimning av produkter bör göras när det redan låter bra för att få ut det mesta av produkten. Inte för att den överhuvudtaget skall bli lyssningsbar. Jag är möjligen tillfäligt överkritisk, men det kan vara bra att trycka på från andra hållet ibland...brainstorm ni vet. mvh och vänligt menat/ Calle Quote
hulken Posted August 20, 2008 Author Posted August 20, 2008 Här famlar vi efter halmstrån. Vi vill hjälpa Hulken! Hulken verkar ha koll på akustik, testat massa rimliga lösningar. Skall en högtalare vara så känslig att man behöver tweeka sådant? En bra högtalare bör låta bra med i stort sett all serös electronik men lyfta sig med den optimala electroniken. Inte låta kass med mycket och bara med enstaka produkter och efter massa tweek börja låta bra. Så skall man väl inte behöva hålla på! I så fall börjar jag nog luta åt att Hulken bör byta högtalare...Hulken var ju själv inne på det. Naturligtvis är detta mycket ledsamt men vad gör man. Det finns ett getingbo av bra högtalare i denna prisklass. Varför ha en som man måste kämpa så hårt med när andra låter bra från början. 1- Börja från grunden. Mät upp rummet så VI VET om det är det eller inte. Är det inte det suger troligen Audiovector högtalarna. Jag uppfattar Hulkens ljudproblem som seriösa och min uppfattning är att högtalaren ger störst avtryck på ljudet i kedjan av det som flyttar electroner till luft. 2- Hur lät det när du lyssnade in dig på Audiovector? Känner du igen ljudet eller är det anorlunda hemma hos dig? Tillbaka till butiken och se hur det låter. Kan det vara fel på högtalarna? 3- Tweek och trimning av produkter bör göras när det redan låter bra för att få ut det mesta av produkten. Inte för att den överhuvudtaget skall bli lyssningsbar. Jag är möjligen tillfäligt överkritisk, men det kan vara bra att trycka på från andra hållet ibland...brainstorm ni vet. mvh och vänligt menat/ Calle Trevligt inlägg 1. Hur mäter jag upp rummet? Finns det någon form av billig utrustning man kan köpa? Jag är dock kritiskt till att det skulle vara det som är problemet. Rummet har rätt mycket dämpning i dagsläget och har en helt annan klang än andra rum vid vanliga samtal. Jag tror att flera här skulle klassa mitt rum som överdämpat, iaf när gardinerna/draperiet som täcker för fönstret är fördragen (det är hopplöst att titta på tv dagstid annars). Jag har väldigt svårt att tro att jag skulle ha en topp i rummets frekvenssvar (det är väl det man tittar på?) som ligger så högt. Som sagt så upplever jag att det är i första hand höga ljud från trummor som blir skarpa och påträngande. 2. Jag känner helt klart igen ljudet. Jag skulle säga att det låter lite mer öppet och levande hemma hos mig. Nu är det ju bara vissa skivor som blir för vassa, även om det blir fler och fler nu när jag har börjat irritera mig på det. Hur som helst så tycker jag fortfarande att det är en trevlig upplevelse att lyssna på t ex Thriller, men skivor som Come clarity med in flames låter riktigt vasst i vissa partier. Akustisk musik låter finfint. Jag tror inte det är något fel på högtalarna. Att det har gått så pass lång tid innan jag har börjat ge högtalarna skulden beror på att jag har trott att jag skulle kunna få bort problemen genom att förbätra akustiken i rummet. Nu har jag konstaterat att om jag lyssnar på musik i mina AKG T506 (trådlösa hörlurar) så får jag inte alls samma upplösning men ett mycker mer lättlyssnat ljud som man inte blir trött i öronen av. Quote
bato Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 Hej! Hade faktiskt liknande problem förr i tiden med Amati??? hmmmm jo, jag bytte slutsteg och kablar. Till Accuphase A60, och transparent kablar. Diskanten blev så fin så att tillomed MR Timbre sa vid ett tillfälle "den här diskanten skulle flera ha hört" Nu kör jag med W Sophia2 och diskanten är mycket upplöst och len som sammet. I övrigt tycker jag nog att man oxå mäter upp rummet och dämpar och difuserar på rätt ställe!! Men testa ett bra slutsteg o kablar:..... Quote
Alfa Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 Har du några exempel på sådana kablar? T.ex. MIT och Transparent har länken. MVH Alfa Quote
calm Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 Trevligt inlägg 1. Hur mäter jag upp rummet? Finns det någon form av billig utrustning man kan köpa? Jag är dock kritiskt till att det skulle vara det som är problemet. Rummet har rätt mycket dämpning i dagsläget och har en helt annan klang än andra rum vid vanliga samtal. Jag tror att flera här skulle klassa mitt rum som överdämpat, iaf när gardinerna/draperiet som täcker för fönstret är fördragen (det är hopplöst att titta på tv dagstid annars). Jag har väldigt svårt att tro att jag skulle ha en topp i rummets frekvenssvar (det är väl det man tittar på?) som ligger så högt. Som sagt så upplever jag att det är i första hand höga ljud från trummor som blir skarpa och påträngande. Om du är intresserad av rumsmätningar kan du läsa min tidigare tråd i ämnet.http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=5374&st=15 Alternativet är om du bor i någon av Sthlms/Gbgs-regionerna tag kontakt med Matts Odelmalm (SMT) på detta forum som kan mot rimlig kostnad mäta upp rummet och föreslå åtgärder. Calm Quote
hulken Posted August 21, 2008 Author Posted August 21, 2008 Om du är intresserad av rumsmätningar kan du läsa min tidigare tråd i ämnet.http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=5374&st=15 Alternativet är om du bor i någon av Sthlms/Gbgs-regionerna tag kontakt med Matts Odelmalm (SMT) på detta forum som kan mot rimlig kostnad mäta upp rummet och föreslå åtgärder. Calm Bor i Norrköping. Ska få hembesök av lefflers på måndag så jag avvaktar fram till dess. De skulle ta med något annat slutsteg också. Typiskt trevliga typer i den affären. Quote
conan Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 En annan detalj på AV:s diskanter är att de inte får sitta för hårt eller löst. Av eget intresse för högtalarkonstruktionen mailade jag AV direkt och frågade (för ett år sedan eller så). Efter ett par mail så rekommenderade de att undersöka diskantens fastsättning genom att lossa skruvarna några varv och sedan skruva åt dem tills gummibussningarna ligger an mellan front och element. Gummit ska bara tryckas ihop kanske 1/5 av tjockleken. Jag är dock inte så säker på att detta är felet ... OBS! Vid minsta osäkerhet om detta "tweak" är det bättre att vänta på Lefflers och höra vad de föreslår, speciellt om garantin gäller. Jag håller med om att de är tillmötesgående med det mesta. Quote
Alive Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 Hulken, i mitt fall försvann inte problemet helt med ett nytt slutsteg, men det var ett stort steg åt rätt håll och jag insåg att jag var på rätt väg. Testade sedan med ett separat stereoförsteg vilket gjorde hela skillnaden, karaktären förändrades och inget sticker längre ut som det tidigare kunde göra. För mig är det förbryllande att AVR350 som jag uppfattade som gjuten till Mi3 men inte alls passar lika bra till S3. Lefflers kan säkert även ta med ett försteg eller en integrerad förstärkare som ni kan prova med, att testa skadar ju aldrig Kom ihåg att posta hur testen har gått sedan, mkt intressant att höra. Quote
Guest om.s Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 Kanske inte alltid så smart men du kan prova en kraftig invinkling på högtalarna och det är ju helt gratis. Har vinklat en del på senare tid och diskanten påverkas helt klart. När det börjar se överdrivet och orealistiskt ut kan det vara dags att slå sig ner för en provlyssning. Mulig det er kommentert tidligere, men dette skulle nok jeg og ha testet først, ikke minst av økonomiske årsaker ..... mvh Quote
Apexorca Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 En annan detalj på AV:s diskanter är att de inte får sitta för hårt eller löst. Av eget intresse för högtalarkonstruktionen mailade jag AV direkt och frågade (för ett år sedan eller så). Efter ett par mail så rekommenderade de att undersöka diskantens fastsättning genom att lossa skruvarna några varv och sedan skruva åt dem tills gummibussningarna ligger an mellan front och element. Gummit ska bara tryckas ihop kanske 1/5 av tjockleken. Jag är dock inte så säker på att detta är felet ... OBS! Vid minsta osäkerhet om detta "tweak" är det bättre att vänta på Lefflers och höra vad de föreslår, speciellt om garantin gäller. Jag håller med om att de är tillmötesgående med det mesta. Hmm... Jag gick fram och kände på skruvarna till mina diskanter för ett tag sedan. Va! Sitter ju löst ju. Klart jag drog åt dem. Funderade lite på varför, men trodde så klart att de skall sitta hårt fast. Nu blev jag ju osäker efter conans inlägg och släppte lite på skruvarna . Det här blev jobbigt. Jag får nog göra en seriös test på detta. Vet någon mer om detta? Calle Quote
conan Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 Kanske inte alltid så smart men du kan prova en kraftig invinkling på högtalarna och det är ju helt gratis. Har vinklat en del på senare tid och diskanten påverkas helt klart. När det börjar se överdrivet och orealistiskt ut kan det vara dags att slå sig ner för en provlyssning. Du kan också prova en mycket svag invinkling. Jag kör med kanske 2 cm skillnad på ytter resp. innerkant. Det tyckte jag lät bäst. Kolla gärna också om högtalarna står lodrätt. Dock har jag inte testat om det är viktigt för ljudet eller inte. Quote
Recommended Posts