x2000 Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Hej! Är på gång att införskaffa ett par hörlurar (hustrun vill att jag gör det iallafall). Har bestämt mig för antingen Sennheiser 650 eller AKG 701. Vilken ska jag välja? Priset är ungefär det samma. ca 2500 kr Är det någon här på forumet som kan vägleda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Har testat bägge, var AKGare sen tidigt 90-tal, men har väll aldrig riktigt kommit överrens med deras ergonomi (hur dom vilar på huvet), dom blir lite för snabbt obekväma (svampiga).. Ljudmässigt är dom olika, men ändå mycket bra, jag skulle lätt kunna leva m,ed vilket som! Själv valde jag ett par 650 eftersom dom passade bäst på min tjockskalle, och ljudet tillssammans med min HD EAR90versII, är det bästa jag hört på den här sidan av Stax Omega! För att få ut maximalt av någon av lurarna måste du nästan skaffa en dedikerad (bra) hörlursförstärkare! Annars är det ytterst svårt att realisera sådana här lurars potential! Fast då övertraserar du budgeten rejält... Så det enda rådet jag kan ge, är som vanligt; du måste lyssna och prova för att se vilken lur som passar dina öron och skalle!! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klas Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Har själv ett par HD650 tillsammans med den gamla godingen X-CAN v2 och kan inte annat än rekomendera dessa lurar. ÄR mycket nöjd med både ljud och ergonomi, för de pengar man får betala så är det i mina ögon inte annat än ett kap (eller öron snarare.... ) Men som den vise Plundin säger, testa och lyssna själv! klas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Har provat en del lurar genom åren, just nu kör med ett par AKG K-701, och jag är mycket nöjd med dom Dom spelar härligt, både med en klar å fina topp, mysiga röster, väl definierade akustiska instrument och en välkontrollerad bas ! Och dom har en väldigt behaglig komfort !! Men som Plundin säger, en bra lur förstärkare är nog mer eller mindre ett måste ! Själv kör jag med Harmony Design EAR 90/Elma/XLR, och den presterar en kraftfullt harmoniskt ljudbild, med bra djup, 3D och hela baletten //-- Tompa -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Det här är alltid en svår fråga. Jag har testat en uppsjö lurar under åren, med en hel del kringutrustning. Med mitt huvud, min musik och mina ljudpreferenser är HD650 svårslagen OM man ger den en bra förstärkare. Utan en sådan tycker jag den låter lite väl tillbakadraget och, tja, oengagerande. Snäll och mjäkig, lite luddig. Skillnaden med och utan hörlurssteg är verkligen inte subtil. Kablar är viktigt här också, särskilt själva hörlurskabeln bör bytas ut snarast (jag rek. antingen Zu Mobius eller Moon Audio's Silver Dragon beroende på ljudpreferenser) AKG 701 är en av de få jag inte haft hemma och testat, men jag har hört den lite här och där i övriga sammanhang. En fin hörlur utan tvekan, som spelar åt det neutrala hållet. Jag kan tänka mig den som en komplementlur, men tror inte jag skulle vilja leva enbart med den. Lite vanskligt att säga då jag inte testat den i min rigg, men det är känslan jag får när jag provat den hos andra. Svårigheten med just hörlurar är annars att en lur kan låta väldigt olika beroende på hur väl den passar på ditt huvud (eller inte). Ett bra exempel på detta är Ultrasone Edition 9, som i alla hänseenden är en fantastiskt bra lur, men jag får inte den att spela helt rätt på min skalle. Andra som varit här och lyssnat har upplevt ett helt annat ljud än jag. Bra hörlurssteg finns det många. Själv har jag använt Musical Fidelity X-Cans (alla tre: v1 är gosig och "rör"-ig, ingen vidare upplösning men väldigt behaglig. Tvåan bättrar på hifiparametrarna, medan trean är markant bättre på allt. v8 har jag inte hört!) och Rudistor, som är det jag sitter med idag. Harmony Design's steg är riktigt prisvärt och bör absolut kollas upp. EAR90 tillsammans med t.ex. deras DAC (DA9 tror jag den heter) och en bra datorrigg, det kan jag väl tänka mig räcker mycket långt för de flesta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x2000 Posted August 19, 2008 Author Share Posted August 19, 2008 Tack för all feedback, Tänkte köra lurarna med det inbyggda hörlurssteget som sitter i min MBL 7008. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Där funkar HD650 väldigt bra, det har jag själv hört. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
overture Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Jag kör med AKG 701 tillsammans med Holographic Audio Ear One. Jag är tyvärr inte helt nöjd men hoppas att de kommer att bli inspelade snart. Har svårt att säga var problemet sitter men som det är nu så låter det lite instängt. Visst, det är ok men inte det toppljud jag hade hoppats på. För övrigt har jag naken hjässa och då visade sig att AKGs läderband pressar lite för hårt mot huvudet och känns direkt obekvämt efter ett par timmar. Skulle jag köpa idag skulle jag nog allvarligt fundera på sennheiser istället. Eller åtminstone testa ordentligt innan köp Jag återkommer eventuellt med dementier senare (om de blir inspelade) .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Har aldrig lyssnat på AKG 701 men HD650 känns verkligen som en framtidsinvestering ifall man skulle få lust att laborera med olika hörlursdrivers. Den tycks hänga med hela vägen och detta måste vara oerhört mycket hörlur för pengarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
miike Posted August 20, 2008 Share Posted August 20, 2008 Hej Jag lyssnade nyligen på massa olika hörlurar, men valet blev Musical Fidelity X-Cans V8 förstärkare och HD 650! Efter lite inspelning är jag mycket nöjd! Har svårt att se att någon skulle bli missnöjd med dessa lurar! Testade för skoj att lyssna på mina Sony lurar igen i 1000:- kronors klassen.. Ja vad säger man, jag trodde något var fel på dem, . Jag är ingen expert men är i alla fall grymt imponerad av HD650, Jag beställde mina från https://www.inet.se/ljud---bild/hoerlurar--...dset/hoerlurar/ hade dom dagen efter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x2000 Posted August 20, 2008 Author Share Posted August 20, 2008 Hej! Återigen tack för all info. Det blir med stor sannolikhet ett par 650:or. Priset på dessa är dessutom bra. Beställer dem nästa vecka ... återkommer med mina lyssningsintryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
overture Posted August 20, 2008 Share Posted August 20, 2008 Dementi från mig. Har problem någon annanstans i kedjan. Lurarna lät mycket bra om jag körde dem i en annan stereo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindvall Posted August 20, 2008 Share Posted August 20, 2008 Dementi från mig. Har problem någon annanstans i kedjan. Lurarna lät mycket bra om jag körde dem i en annan stereo. Har också ett par AKG K701. Har ännu inte testat dem med någon "riktig" förstärkare. I vilket sammanhang tyckte du de lät bra overture? Jag har själv en känsla av att K 701 behöver en varm omgivning för att komma till sin rätt. (Eller i alla fall enligt mitt ljudideal). Jag måste också erkänna att jag tog dem till viss del för utseendet! :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
overture Posted August 20, 2008 Share Posted August 20, 2008 Jag hade provat AKG 701 med hörlur ut från en integrerad arcam i en affär. Det lät bra. Prövade i samma veva även att koppla till Musical Fidelty x.can v3 och det lät också bra (väldigt likt). Detta var över ett år sen ochjag köpte mina 701:or precis i början på sommaren. Testade dem lite snabbt tillsammans med en reciever från Denon men det lät instängt och trist så då lät jag dem ligga med ljud på men utan att lyssna. Passade även på att beställa en Holographic Audio EarOne som enligt uppgift skulle vara bra och neutral (= mitt ljudideal) så att de fick ordentlig och fin drivning. Provade sedan (idag) att koppla in lurarna till en liten kompaktstereo från Denon och då lät det bra för första gången sedan jag köpte dem. Så just nu letar jag efter den felande länken. Kan vara CD:n eller Hörlursförstärkaren. Summa summarum: AKG 701 är troligtvis ett gott val. Tänk dock på att huvudbandet är ganska så stumt så stor skalle + kall hjässa = obekvämt efter ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted August 20, 2008 Share Posted August 20, 2008 Hejsan jag kör AKG 701 med X-Can V3 vilket jag tycker funkar jättebra både i toppen,upplösning o bas vill man ha ännu varmare ljud går det väl att prova med olika rör(funderar på att prova ECC83s goldpin)skall prova på förstärkaren först. Annars det jag minns av 650 är att dom spelar på lite mer men det var ett par år sedan,båda är i vilket fall bra lurar beroende på tycke o smak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts