Jump to content

Recommended Posts

• Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Dessa inre hyllplan är beräknade att (förutom ge stadga åt kabinettet) släcka ut kabinettsfärgningar samt motverka energiupplagring.

De interna kamrarna är givetvis akustiskt utprovade för samma syfte.

Stradiprod06.JPG

Posted

Man ser ju ganska fort att det ligger ett antal timmar arbete på varje par högtalare.....vilket lönar sig i längden...dessutom blir det ju snyggt!

är benägen att hålla med Zalve om att de trävita hade nog varit oootroligt stiliga! ...kanske speciellt i matt/halvmatt olja...

\\K-man

Guest Zalve
Posted
Man ser ju ganska fort att det ligger ett antal timmar arbete på varje par högtalare.....vilket lönar sig i längden...dessutom blir det ju snyggt!

är benägen att hålla med Zalve om att de trävigta hade nog varit oootroligt stilga! ...kanske speciellt i matt/halvmatt olja...

\\K-man

Några timmar blir det allt... Vet hur många jag har lagt ner p åmin HFLS1or (i trä), och hur många det är kvar att göra.

Halvmatt olja...*gräggel*

Kanske Timbre kan föreslå det ?! ;)

Posted

Sista bilden med trävitt innan vi återvänder till den färdiglackade världen... ;)

Liksom övriga modeller i Homageserien består det yttre kabinettet av en mängd sammanlimmade trästycken. Denna tillverkningsmetod blev tidigt Sonus fabers signum och har utvecklats alltsedan de allra första modellerna i Classic-serien. I Extrema fördes tekniken till en ny nivå med ihopsättning av ett sort antal delar syntetmaterial spetsat med valnöt i en möbelmässigt komplicerad sammanfogning. Inte ens limmet har undgått evolution och man har sökt lösningar (:)) bland åldrade renässansrecept ur instrumentmakartraditionerna i omgivningen.

Stradiprod11.JPG

Posted

Då avståndet och den tonala balansen kändes rätt vid senaste lyssningen hade Björn koncentrerat sig på vinklingen. Vad skulle hända med diskanten vid lyssning en aning off axis... :?: Ingen rak uppställning men ändå ovanligt lite invinkling för att vara Sonus faber.

Stradilyssning028.JPG

Posted

Det blev en rejäl lyssningsstund... :)

Först lyckades Stradivari lätta från golvet. Den tonala balansen var funnen och nu var det dags för de övre registren att smälta in i helheten. Stradivari samlade ihop sig, slank ut ur sitt imponerande yttre och plötsligt har vi en högtalare som är mästare på att göra vad den är skapad för. Diskanten fick sin naturliga mjukhet, mikrodetaljerna trivs med lugnet och Radka Toneff klev till slut ned från flygeln.

Sonus faber Stradivari Homage kommer inte att lämna någon oberörd. Franco Serblin har slutit cirkeln i sin hyllning till instrumentmakarna i Cremona och han gör det på ett fulländat sätt.

För musiken - vare sig mer eller mindre.

Stradivari090.JPG

Posted

Tjusigt tjusigt!

.....man är lite dubbel till det där med att man skall behöva justera högtalarna i flera veckor innan de låter "rätt".....men handen på hjärtan...vägen dit är rätt kul..... :) ...och man lär sig massor utefter den vägen!

\\K-man

Posted

Hej,

Jag kanske skall beskriva hur jag gick tillväga när Stradivari landade i mitt hem;

Först ställdes högtalaren upp och anslöts till övrig anläggning, på samma position som dess föregångare. Efter 1-2 veckors inspelning, (japp, dygnet runt), började jag med lyssningen.

De flesta högtalare beter sig någorlunda likvärdigt så länge konstruktionsprincipen är snarlik, så det brukar inte vara några problem att hitta rätt ganska snart. Det är när avvikelserna dyker upp som det roliga börjar; skall högtalarna vinklas in mer, skall dom stå mer rakt, skall dom stå bredare isär eller skall dom stå längre bak i rummet. Det finns ett antal parametrar att leka med innan allt faller på plats...

Stradivari placerades, som sagt, på ungefär samma position som mina ordinarie högtalare, (Wilson Audio Watt Puppy 7), brett isär och med en ganska kraftig invinkling. Räknat från högtalarens framsida, befann den sig på samma avstånd från bakväggen som WP7. Denna uppställning brukar fungera bra, både med Audio Physic och övriga Sonus Faber modeller. Dock inte denna gång...

Djupbasen fanns med auktoritet, mellanregistret var bland det mest detaljerade jag hört från en högtalare, oavsett konstruktionsprincip,ljudbilden var stor utan att tappa fokus men mellanbas dynamiken saknades. Något som gjorde att drivet saknades i musiken. Även toppen blev väl energirik, (som Timbre mycket riktigt påtalade). Alltså var det bara att börja flytta runt högtalrna...

Stradivari visade sig skilja sig lite åt i jämförelse med Cremona/Auditor gällande uppställning. Där Cremona gillar en bred uppställning med kraftig invinkling, (för övrigt vanligt gällande Sonus Fabers modeller generellt), vill Stradivari stå ganska tätare ihop och med endast 4-5 graders invinkling, (något den delar med Amati). Något som visade sig vara väsentligt i mitt rum, var avståndet till bakvägg. Jag hade ursprungligen utgått från högtalarens framsida vid uppställningen, men avståndet till högtalarens baksida visade sig vara det väsentliga...

Högtalarna fick åka närmare bakvägg och efter ett lite baxande, (dom väger 75 kg styck...), hade uppställningen ändrats och mellanbasen gjort sitt återinträde musikaliskt. Nu fattades inget längre utan trummor fick den attack man förväntade från 2st 10" element parat med en snabbhet man inte förväntar sig från så stora element...

Slutsatsen är att högtalarna inte är svåra att ställa upp, man måste bara bekanta sig med dess karaktär först. I mitt rum slutade högtalarna närmare bakväggen än mina WP7:or, en uppställning få kommer att klaga på, då motsatsen snarare brukar vara problemet...

Mvh

Björn

Posted

Trevligt reportage. Frågan man nu ställer sig är: kommer de att ersätta Wilson nu i Björns rum, eller är det så att det gamla hemtama fortfarande känns bättre i längden. Det är ju inte heller helt billigt att byta.

Det där med att byta högtalare är ingen lätt sak. Ofta har hela anläggningen byggts kring högtalarna och det gör att åtminstone jag lider kval inför tanken på att byta. Jag har hört så många högtalare som låter bättre än mina men jag har ännu inte bytt och kommer nog inte heller att göra det förrän jag flyttar. Övriga komponenter byts friskt, men de är som sagt alla matchade mot mina nuvarande högtalare.

Mvh/gurin