Timbre™ Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Den första häpnaden över Franco Serblins nya skapelser har lagt sig och uppackningsfrossan har ebbat ut. Ögonen har fått sitt och nu är det öronens tur... Vi kopplar på det kritiska lyssnandet och tar oss en grundlig övning med Sonus faber Stradivari Homage. Detta lyssningsreportage kommer även att varvas med helt unika bilder ur Sonus fabers eget arkiv. Stradivariproduktionen i närbild plus lite annat smått och gott... Men först måste dom avtäckas... :cool: Quote
Ranefjord Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Uj uj uj! Spännande det här! Av alla de HiFi-bilder man sett på nätet hittills (och det är många) så ligger Björn Wiman LÄTT i toppen. Otroligt snygg, men så har han ju jobbat hårt oxo . Quote
Mattias Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Mmm nu kommer det som man längtat efter /Mattias - "Är redo och limmad vid tråden" Quote
Sanoj Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Uj uj uj! Spännande det här! Av alla de HiFi-bilder man sett på nätet hittills (och det är många) så ligger Björn Wiman LÄTT i toppen. Otroligt snygg, men så har han ju jobbat hårt oxo Snackar du om Björn ...eller hans rum ...eller högtalarna Quote
sampix Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Snackar du om Björn ...eller hans rum ...eller högtalarna Det är lätt att bli misstolkad. Quote
Matrixen Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Tar lite tid... Timbre, uppfinner du nya superlativ? Quote
lindvall Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Snackar du om Björn ...eller hans rum ...eller högtalarna Ha ha ha! Svaret är nog "ja" på alla tre! :-) Quote
Ranefjord Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Snackar du om Björn ...eller hans rum ...eller högtalarna Ojdå. Jag menar givetvis lyssningsrummet INKL apparatur, speciellt då med Stradivari homage som ser otroligt läckert ut! Björn Wiman har jag som wallpaper! Quote
K-man Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Gosh! 12 inlägg i väntan på att tråden skall starta...känn trycket Timbre! \\K-man Quote
peeweed Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Här kommer det trettonde Det ska bli mycket intressant att få lite lyssningsintryck av Stradivarin, man har ju sett mycket bilder på den men få intryck. Quote
Timbre™ Posted May 27, 2004 Author Posted May 27, 2004 Detta blir en lång story... Lyssning vid skilda tillfällen och med olika (fin)inställningar. Björn har jobbat sig igenom alternativen och jag kan redan nu säga att det händer väldigt mycket. Överdraget går i klassisk vinröd sonusfaberstil. Skulle kanske passa bra till italienska skinnmöbler ur den rustika skolan... :cool: Quote
Guest johan Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Du e banne mig sanslös Timbre , här sitter hela forumet o bara väntar o vänta och väntar lite till. Och vad gör du ?? Antagligen sitter du o små flinar där hemma KOM IGEN NU !! Quote
new order Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Som norrlänning får jag väl representera de som inte jäktar på....Nej förresten! Mer bilder!!! Nuuuuuu... Quote
Timbre™ Posted May 27, 2004 Author Posted May 27, 2004 Musik får aldrig stressas fram... Ad Musicam - för musiken. Det har spelats igenom hela registret av gammal väl beprövad utvärderingsmusik. Allt från Fourplay till Peter, Paul & Mary - CD såväl som SACD. Ringradiatorn från ScanSpeak lyfter bandbredden i en relativt rak frekvensgång förbi 20kHz och vid 40kHz mätte Hi-Fi News -6dB. Det är ofrånkomligt att man jämför med Amati Homage och här upplevde jag en större utsträckthet uppåt i registren. Vid första lyssningen kändes emellertid inte detta som någon fördel. Quote
Timbre™ Posted May 27, 2004 Author Posted May 27, 2004 Alla högtalare mår bra av en noggrann uppställning. Med Stradivari Homage blir det helt avgörande och Björns golv underlättar en del när millimetrarna skall prickas in. Quote
Timbre™ Posted May 27, 2004 Author Posted May 27, 2004 Det gäller hela frekvensregistret och till att börja med upplevde jag ljudåtergivningen från Stradivari ungefär som högtalaren ser ut. Stor och tung med en tydlig utsräckhet både uppåt och nedåt. Här finns bas för den som önskar! Mellanregistret har varit makalöst redan från start och vi talar om en känsla av kropp och äkthet som är förbluffande... Detta räcker emellertid inte och med en betald faktura på i runda slängar 300000kr kan framtida ägare lika gärna avsätta timmarna, dygnen eller veckorna det kan ta att hitta den optimala uppställningen. Quote
Timbre™ Posted May 27, 2004 Author Posted May 27, 2004 Trots att jag endast har lyssnat på Stradivari i detta rum är jag övertygad om att dessa högtalare ställer krav på den som vill ha full valuta för pengarna. Men vilken högtalare gör inte det, även om skillnaderna här var mycket tydliga... Mer om detta i morgon. Quote
Matrixen Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Svårt i Björns rum Då blir det nog inte roligt i ett vanligt resonans och reflexeländesrum.... Quote
juha Posted May 27, 2004 Posted May 27, 2004 Man får väl hoppas att man får höra dessa i ett vanligt "dödligt" rum först...för de låter säkert bra som tusan ändå!! Quote
Timbre™ Posted May 28, 2004 Author Posted May 28, 2004 Kan tänka mig att varje spekulant som planerar att investera dessa pengar i ett par högtalare, oavsett tillverkare, kollar upp att det finns ett vettigt rum att härbärgera nyförvärvet i. Att sedan olika lyssningsrum är mer eller mindre lämpade för skilda typer av högtalare får man leva med. Förmodligen är det så att under bra och vältrimmade akustiska förhållanden ger de små justeringarna större utslag, eller rättare sagt, man hör dom tydligare. Här var det små justeringar som gällde och vid en bakåtflyttning () på några cm lättade tyngden, högtalaren kändes mer homogen och släppet från kabinettet blev ännu bättre. Här får man inte glömma att alla dessa intryck har passerat ett par subjektiva öron. Jag är på väg att bli bekant med min egen uppfattning om det ideala ljudet och nu börjar det brännas. Quote
Neodynium Posted May 28, 2004 Posted May 28, 2004 Visst skall man ha ett bra rum för ett par högtalare i denna klass! Försvann de lätt från ljudbilden? Quote
Cyber Posted May 28, 2004 Posted May 28, 2004 Oj, oj, här händer det saker! Ska bli intressant att höra vad intrycket är när högtalarna är inspelade till fullo Hur djupt går basen i högtalarna? Quote
Timbre™ Posted May 28, 2004 Author Posted May 28, 2004 Frekvensgången neråt är rak till 40Hz vid mätning i döddämpat rum och sträcker sig under normala lyssningsförhållanden ner till 25Hz. Sonus faber uppger själva 22Hz - 40 kHz. Dubbla 260mm baselement från SEAS som har specialutvecklats för att fritt hantera exceptionellt stora slaglängder. Quote
Recommended Posts