conan Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 Jag funderar på att skaffa en extra pickup förutom min Benz L2 som jag är nöjd med. Prisklassen jag söker är alltså i spannet 5kkr upp till 20kkr. Det kan vara MM men helst MC. Karaktären bör vara ganska neutral men är inget hårt krav. Det finns många märken, Ortofon, Lyra, Grado, Rega, Benz ... Vad ska jag välja? Om vi inte bryr oss om pris eller karaktär - vad är bra val i olika prisklasser - 1k, 5k, 10k, 20k, 40k? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest asimov66 Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 Det beror på hur resten av utrustningen ser ut. Vissa pickuper passar inte med vissa armar mm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted August 19, 2008 Author Share Posted August 19, 2008 Jo, det är ju viktigt - men jag tänkte inte begränsa mig på utrustningsområdet - så kom gärna med tips trots att ett armbyte kanske krävs. Tanken med tråden är att få en inblick i karaktärer hos pickuper (och armar) så att valet blir i någon mening lättare. Jag har en Project 9.1x med 9cc arm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boombox Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Denon DL-103 är ju en klassiker så den är kul att ha. Jag köpte min DL-103PRO härifrån. Spelglad och svängig i min setup. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest asimov66 Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Billig som tusan: AT95E lagom billig: Denon DL-103 Medium dyr: Benz ACE Low Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted August 19, 2008 Author Share Posted August 19, 2008 DL-103:an verkar onekligen intressant, inte minst för att den hängt med så pass länge. Det vore kul att höra vad den kan. Om vi tänker oss lite dyrare pickuper > 10kkr, är det några egenskaper hos armen som börjar bli kritiska så att det bara finns ett fåtal armar på marknaden som kan göra en sådan pickup rättvisa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Om du er fornøyd med Benz så hvorfor "change a winning team"? gå heller opp ett snepp el to på stigen deres isteden?... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 19, 2008 Share Posted August 19, 2008 Vad ska jag välja? Några spännande inspirationer: http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?anl...&1224347640 http://www.audiomarkt.de/_markt/item.php?id=5633547690& http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?anl...&1224094239 http://www.audiomarkt.de/_markt/item.php?id=5459946360& Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musicman Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Glöm inte bort Clearaudio! Installerade en Symphony MC för några månader sedan. Denna passar iof perfekt i fråga om vikt m.m. till min Thorens. Men vilken pickup och nål detta är..... Styr stegen emot t.ex. Mirre på Veteran HiFi så kan Du testa själv. Han har ett flertal pickuper för test. Men som sagt; Clearaudio är mitt val före många andra. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted August 23, 2008 Author Share Posted August 23, 2008 Tack för svaren! Det blev kanske inget av förslagen - men det var om.s kommentar om att gå upp ett snäpp som gjorde att valet föll på ett nytt RIAA Heed Audio Quasar och en Lyra Argo. Min setup för vinyl är nog hyfsat matchad nu - så det blir nog andra delar i systemet som kommer att bytas nästa gång - t ex delar i rummet, cd och högtalare. Första intryck från Quasar är positivt. Prisskillnaden är x4 mellan mitt gamla RIAA Project Phono Box SE II och för Benz L2 Wood är jag övertygad om att det gamla RIAA:t inte räcker till. Jag får återkomma när Quasaren blir varm i kläderna. Lyran får också vänta en stund även om det kliar i fingrarna ... en sak i taget! Edit: Mer detaljerade beteckningar på komponenterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Il Dottore Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Hej! En liten synpunkt beträffande Denon-pickuper: DL-103R kostar 3298 SEK på Hifiklubben. DL-304 kostar 3498 SEK, dvs obetydligt mer. Jag läste någon recension på nätet (jo, jag vet att man ska vara källkritisk) och av denna att döma så är det ingen tvekan om att det är DL-304 som gäller. Frågan är bara hur en DL-103PRO står sig mot en DL-304? Själv har jag en AT-OC9ML/II som jag är grymt nöjd med. Den kostar 2000 SEK i USA om man beställer från lpgear.com. Sedan tillkommer tull och moms, men på det hela taget är det en mycket bra PU (om än något tunn i basen). MVH Carl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Det ser ut som mitt svar kommer för sent men jag kommenterar ändå ... Min erfarenheter kommer främst från Ortofon och Benz där jag kan ge en del allmänna intryck. Det fina med Benz är att oavsett vilken modell man köper, så får man i princip samma ljud. Det som händer när man går upp i prisbild är dynamiken förbättras och även separation och upplösning mellan registren. Man får s a s mer av samma sak. Detta är Benz stora fördel som jag ser det. Det innebär också att om en Benz Ace låter bra i en arm så låter de andra också bra. Det är mer en fråga om när arm och RIAA inte räcker till att få ut den sista förbättringen. Ortofon är en helt annan historia. Det finns inget Ortofonljud i samma bemärkelse. Här måste man veta vad man är ute efter då pickuperna kan låta väldigt olika. Ett bra exempel på detta är Kontrapunktserien, där Kontrapunkt A och H är besläktade med varandra. Det är i stort sett samma pickup med den skillnaden att H har en O-ring i upphängningen som ger en fastare bas. Både A och H har ett mjukt och basrikt ljud. Passar t ex utmärkt i Nottinghams armar men mindre bra i SME som kan ge för bumlig bas (en erfarenhet jag gått igenom vilket ledde till byte till Benz som passar utmärkt till SME´s armar). Kontrapunkt B är en mer allert pickup med lite nättare bas jämfört med A och H. Diskanten är också luftigare. C-modellen tar det ytterligare ett snäpp vidare. Har inte hört den själv men vad jag läst kan den t o m bli lite för bra. Lär vara känslig för bra vinylkvalitet för att ge sitt bästa. Både B och C är mindre känslig för vilken arm man använder. Jubileum är en mer neutral pickup som har större likheter med Benz. Spelar utmärkt med t ex Linn Eikos och SME. Rohman är också bra men lite nättare i basen men har ett fantastiskt mellanregister och en mjuk fin diskant. Känsligheten är dock låg och kräver en RIAA som kan förstärka åtminstone kring 60dB. Även Benz kan vara lite kittsliga med RIAA eftersom de spelar bäst med belastning kring 500-1000 ohm. De flesta RIAA ligger standardmässigt mellan 50-200 ohm. Det är ingen optimal lösning för Benz men väl utmärkt för både Lyra och Ortofon. Jag har också blivit lite nyfiken på Clearaudios senaste alster. De var förr lite för spetsiga i min smak. Så lär inte vara fallet längre. Deeras Titan och Gold är förmodligen de pickuper som har störst förmåga att återge dynamik idag. Om man gillar storbarndsjazz och orkestermusik kan det vara mycket intressanta val. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Tack för svaren! Det blev kanske inget av förslagen - men det var om.s kommentar om att gå upp ett snäpp som gjorde att valet föll på ett nytt RIAA Heed Audio Quasar och en Lyra Argo. Min setup för vinyl är nog hyfsat matchad nu - så det blir nog andra delar i systemet som kommer att bytas nästa gång - t ex delar i rummet, cd och högtalare. Första intryck från Quasar är positivt. Prisskillnaden är x4 mellan mitt gamla RIAA Project Phono Box SE II och för Benz L2 Wood är jag övertygad om att det gamla RIAA:t inte räcker till. Jag får återkomma när Quasaren blir varm i kläderna. Lyran får också vänta en stund även om det kliar i fingrarna ... en sak i taget! Edit: Mer detaljerade beteckningar på komponenterna. Hyggelig om ens kommentarer kan hjelpe en på vei, återkom gjerne med inntrykk på hvordan du opplever det hele nu?... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted August 27, 2008 Author Share Posted August 27, 2008 Det är kanske lite tidigt att berätta om Heed Audio Quasar med Benz L2 Wood men det verkar som om Quasaren börjar stabilisera sig. Det låter inte längre på olika vis varje gång jag sätter mig i soffan ... Skillnaden mot Projects Phono Box SE II är framför allt en större ljudbild i både bredd, höjd och djup, mer fokuserad, mer detaljerad, utökat frekvensområde i basen och likaså i diskanten. Att rummet i inspelningen (fysiskt eller pålagt som effekt) presenteras så naturligt och enkelt är kanske den största vinsten med Quasaren. Intressant att notera är att knäpp och knaster minskat i styrka på vissa plattor. Så nu är alla plattor som nya igen ... men det kostar också 8kkr att få allt detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted September 2, 2008 Author Share Posted September 2, 2008 Quasaren är helt fantastisk ihop med L2 Wood. Kombon känns musikalisk och välbalanserad - men det är dags att gå vidare. Det första intrycket av Lyra Argo är en större detaljrikedom och tydligare rumsuppfattning . Något större och mer definierat utrymme i bas och diskant är också tydligt. Dock ska Quasaren och Lyran få god tid på sig att spela ihop innan jag bestämmer mig för vilken pickup jag gillar bäst. Troligen kommer jag inte kunna välja då jag misstänker att styrkor och svagheter med de båda pickuperna är något olika - vi får se. Någon som har några erfarenheter av endera av pickuperna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts