calle_jr Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Jag försöker skicka en digital ljudsignal från Windows Vista via ljudkortets S/PDIF-utgång. Till skillnad från tidigare OS får man i Vista två ljudenheter, en som heter "Högtalare" och en som heter "Digitalt ljudgränssnitt". Jag lyckas inte få ut ett smack från det digitala gränssnittet. Fastän "Högtalare" är inaktiverad och "Digitalt ljudgränssnitt" är satt som standard så är den digitala utgången blockerad. Detta var besvärligt att få ordning på i XP, men nu verkar det omöjligt :angry: Hjälp någon ps. Mitt ljudkort är Hercules Game Theater XP Quote
Martin Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Hercules Game Theater XP är inte att leka med, jag har ett i garderoben, ersattes med ett från Clas Ohlsson för 199:- som kan köra kernel-streaming med alla program Vilka program ska du ha ut ljud ifrån? Ända tills jag skaffade mig en Squeezebox då. Ljudhanteringen i Vista är tydligen HELT annorlunda och är inte det lättaste att ha med att göra. Många lustigheter finns i VISTA. Mycket är tydligen gjort efter påtryckningar från film och skivor industrin i USA. Ja Vista är knepigt alltså, därför hoppar jag över denna windows-generation... Quote
Zalve Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Ljudhanteringen i Vista är tydligen HELT annorlunda och är inte det lättaste att ha med att göra. Många lustigheter finns i VISTA. Mycket är tydligen gjort efter påtryckningar från film och skivor industrin i USA. Quote
stargazer Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Ursäkta - jag vill inte låta som att jag raljerar - men jag har svårt att få _någonting_ befintligt att fungera i Vista. Håller på att sätta igång en ny PC som jag köpt åt min dotter och installera hennes favvospel o favvoprogram... inget av dem fungerar i Vista. Jag håller på att förvandlas från en fridsam själ till en svordomsosande vettvilling :angry: Har ingen aning om ditt ljudkort, men ett tips är att kolla på tillverkarens hemsida. Om det inte explicit står att det fungerar i Vista, så gör det nog inte det. Ungefär som om du ska köpa en begagnad tysk bil - står det inte uttryckligen "svensksåld", så är den inte det Kanske köpa en disk till och köra dubbelboot? Eller så "nedgradera" till XP. Sen bör du ju förstås prova att maila tillverkarens support och förklara ditt problem och be om hjälp. Lycka till! / En Vista-tvivlare kallad Stjärntittaren Quote
calle_jr Posted August 17, 2008 Author Posted August 17, 2008 Jag är förutom med detta problem ganska nöjd med Vista. Jag forskade ganska länge själv innan jag ställde frågan här. Vilka program ska du ha ut ljud ifrån? VLC media player eller Windows Media Center eller något annat som spelar upp wav etc. Vad heter kortet från Clas? Jag har testat lite med SoftSqueeze och SqueezeCenter. Egentligen hade det varit bättre om jag kunde få ut signalen via nätverkskortet. Men här blev jag helt borttappad. Quote
Martin Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Vet inte vad det var, men om jag hittar det i röran kan du få det gratis med posten Squeezebox regerar Quote
Martin Posted August 18, 2008 Posted August 18, 2008 Jag har testat lite med SoftSqueeze och SqueezeCenter. Egentligen hade det varit bättre om jag kunde få ut signalen via nätverkskortet. Men här blev jag helt borttappad. Vad menar du egentligen när du ska plocka signalen från nätverkskortet? Som när du använder en Squeezebox? Quote
Digital Living Posted August 18, 2008 Posted August 18, 2008 Hej, Då Vista sepparerar på analoga och digitala interfacet och utgångarna, är det inte så att man måste gå in i kontrollpanelen/ljud/Uppspelning och då välja applikationen? För i Hercules är det väl Power DVD mjukvaran som är default för digital utgången. Har du testat att kolla där för att se om du kan välja just de applikationer som du vill spela upp från? Vet inte om jag missat något här, kanske någon redan svarat och nämt detta. Mvh/Thomas Jag är förutom med detta problem ganska nöjd med Vista. Jag forskade ganska länge själv innan jag ställde frågan här. VLC media player eller Windows Media Center eller något annat som spelar upp wav etc. Vad heter kortet från Clas? Jag har testat lite med SoftSqueeze och SqueezeCenter. Egentligen hade det varit bättre om jag kunde få ut signalen via nätverkskortet. Men här blev jag helt borttappad. Quote
calle_jr Posted August 19, 2008 Author Posted August 19, 2008 Vad menar du egentligen när du ska plocka signalen från nätverkskortet? Som när du använder en Squeezebox? Ja, jag har ju en dac med RJ45-ingång. Men jag har funderat lite till, och vill kanske använda ljudkortet i stället. DACen kan arbeta i 24/96-mode, och det kan jag uppsampla till i PC-miljö mha ljudkortet. Ska nog testa byta ljudkort. är det inte så att man måste gå in i kontrollpanelen/ljud/Uppspelning och då välja applikationen? Jo. Det är väldigt enkelt och användarvänligt i Vista. Problemet är att det inte fungerar Quote
calle_jr Posted August 23, 2008 Author Posted August 23, 2008 Squeezebox regerar Amen! Dagens sanning!! I normala fall litar jag på er 100%, men inte i detta fallet Nu har jag forskat lite mer, vilket medfört att jag glidit från ämnet Flyttar sidospåret hit. Quote
Recommended Posts