Timbre™ Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 Sommarpyssel med vinyl och calle_jr har en ny recension under uppsegling på Euphonia Artikelforum. Missa inte den! Quote
calle_jr Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Nu finns den spännande fortsättningen med byte av tonarm och pickup Quote
Tompa Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Jag kollade på ”fortsättningen”, himla tjusiga bilder Calle !! Har du vinylsvarvs bytes funderingar //-- Tompa -- Quote
calle_jr Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Jag kollade på ”fortsättningen”, himla tjusiga bilder Calle !! Har du vinylsvarvs bytes funderingar Tack! Hehe, nejdå. Jag är fullt nöjd med den jag har. Quote
Guest asimov66 Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Intressant artikel som jag gillade mycket. Något som jag reflekterade över, hur upplever du skillnader mellan rb 300 och rb301? Quote
Tompa Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Tack! Hehe, nejdå. Jag är fullt nöjd med den jag har. Blev nästan orolig att du slulle lämna klubben !! //-- Tompa -- Quote
calle_jr Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Intressant artikel som jag gillade mycket. Något som jag reflekterade över, hur upplever du skillnader mellan rb 300 och rb301? Tack! Jag vet inte. De har ju lyft ner en hel del detaljer från sina bästa modeller till 301, och de passar kanske bättre på en spelare med riktig Rega tonarmsplatta. Blev nästan orolig att du slulle lämna klubben !! Den risken är på atomnivå Quote
Tompa Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Den risken är på atomnivå :cool: //-- Tompa -- Quote
Apexorca Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Sommarpyssel med vinyl och calle_jr har en ny recension under uppsegling på Euphonia Artikelforum. Missa inte den! http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...ix/DSC_9935.JPG Lustigt att denna test kommer precis nu! Jag var inne och lyssnade på en modell Acoustic Solid Wood Black (Ca 27000kr med tonarm +pick up) i förrgår innan Calle jrs test kom ut. Som jag förstår är det någon modell över den Calle jr testade. Jag är ev köpsugen på den. Vad kan forumet om den? Borde väl vara rätt ok eller? Calle Quote
calle_jr Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Vad kan forumet om den? Borde väl vara rätt ok eller? Det är samma spelare med tjockare/tyngre plint och tallrik. Classic Wood Black är ju mycket bra och jag kan inte föreställa mig några egenskaper som skulle ge en försämring i den större spelaren. Frågan är då om extrakostnaden är värd att spendera. Vet ej... Kolla vilka alternativ till tonarm och pu som finns. Quote
Apexorca Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Det är samma spelare med tjockare/tyngre plint och tallrik. Classic Wood Black är ju mycket bra och jag kan inte föreställa mig några egenskaper som skulle ge en försämring i den större spelaren. Frågan är då om extrakostnaden är värd att spendera. Vet ej... Kolla vilka alternativ till tonarm och pu som finns. Vill förresten tacka för ett bra test Calle jr. Du får ur dig mycket läsvärt i detta forum tycker jag. Bilderna inspirerar också. Det är nästan 10.000kr skillnad mellan dessa två spelare frågan är om mer massa i prylarna är värt det som du sa? Kan den dyrare ha bättre förutsättning för framtiden om man vill tuppgradera etc? Jag skulle gissa det. Min tanke var, eftersom jag saknar vinylspelare, att börja med ett bra drivverk som på sikt kan uppgraderas till något riktigt bra. Tror du dessa 2 nämnda produkter kan klara det? Om inte, har du ideer om vilken skivspelare som kan funka som sådan påläggskalv i så fall. ( jag är relativt okunnig och nybörjare på vinyl men vet hur det brukar sluta...) Här kommer också en svår/intressant (tycker jag) fråga? Om man på den du testade lägger mellanskillnaden till den större på bättre tonarm + pick up, kan det då vara bättre än den större modellen för samma pengar. Ett sådant test kunde vara mycket intressant! Mvh Calle Quote
calle_jr Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Tack! Om man på den du testade lägger mellanskillnaden till den större på bättre tonarm + pick up, kan det då vara bättre än den större modellen för samma pengar. Ett sådant test kunde vara mycket intressant! Det var det jag gjorde i andra delen av testet. Den tonarm och pu jag satte på kostar 3-4 ggr mer än drivverket. Jag har som sagt inte testat den tyngre Wood Black, men Quote
boombox Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Kanontrevlig artikel! Att läsa om vinylspelare är alltid kul. Bra dynamik i den här skivan du http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...ix/DSC_9987.JPG Quote
calle_jr Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 Bra dynamik i den här skivan du Något av det bästa jag hört! Hoppas vi får se fler LP av Living Concert Series framöver. Quote
Guest Audio Concept Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Kan även rekommendera den här varianten av Acoustic Solid - Wood, som i morgon skall iväg till en förväntansfull musikälskare. Kommer med Rega och en Denon 103 som inte är fy skam - men den får en rejäl vitamininjektion med nya snygga Mörch - DP6 och en Dynavector XX-2. Kombinationen är riktigt bra! Mvh, Audio Concept Quote
Recommended Posts