Jump to content

Acoustic Solid Classic Wood Black


calle_jr
 Share

Recommended Posts

Recension av Acoustic Solid Wood Black på Euphonia
Von Voodoo, Gimmicks und

Zeitgeist halten wir Abstand

 
Text och foto: Calle_jr Malmö, Augusti 2008
 
 
DSC_9934-.JPG ‘A record is something that can actually change the quality of somebody's life, or change their mood, or make a chemical difference in their bloodstream. It's a really heavy deal when you think about it’. Så uttrycker sig Brett Milano, och jag är också en av dem som gillar att dra en sten längs en skitig väg i 33 varv per minut och har nu testat Acoustic Solid Classic Wood Black kit (16.ooo:-). En robust spelare i trä och krom med en Rega-tillverkad OEM-301 och Ortofon 520 mkII.

När jag för några år sedan först hörde talas om Acoustic Solid tyckte jag märkesnamnet lät lustigt men utan att veta förknippade jag det starkt med vinyl. Och visst är det så. Acoustic Solid är helt specialiserade på vinylrelaterade komponenter, och saluför idag ca 12 drivverk. Spelarna har olika design och dimensioner, men samtliga utgår från samma konstruktionsprinciper som alla är signerade Karl WirthWirth Tonmaschinenbau GmbH (Acoustic Solid). Det handlar om fast koppling, tunga drivverk och tallrikar samt drivning med synkronmotor från externt motorhus och remmen direkt mot tallriken. Modellerna som heter Wood har en klassisk skivspelarplint, medan övriga har en metallram uppbyggd kring sina tre benpunkter.

Acoustic Solid har, förutom OEM från Rega, tre egna tonarmar; 9-tummarna WTB211 och WTB213 samt 12-tummaren WTB313. Diverse vinyltillbehör, såsom nålvågar och schabloner återfinns i sortimentet. Wirth och hans svärson bygger spelarna själva och för hand i en lokal i Altdorf strax öster om Nürnberg.

Link to comment
Share on other sites

Montering och egenskaper

Den tjocka kartonglådan var ovanligt väl packad. Varje delkomponent fanns i en egen märkt låda, och allt var väl skyddat för att minimera skador åsamkade av glada truckförare.

Plinten av 39mm svartlackerad HDF-platta har tre fastmonterade fötter med spikes och en solid tonarmsplatta för 9"-arm med 30mm tonarmsaxel (Rega). Det sitter tre spikes med genomgående hål för nivåjustering.

Skivtallriken är en 35mm massiv aluminiumtallrik med en (löstagbar) 4mm nålfiltsmatta som läggs mellan aluminiumtallrik och en likaledes lös 6mm plexiglasplatta. Lagret är av traditionell typ med lagerhylsa i plinten och lageraxel nedstickande från tallriken, med en lagerkula av keramiskt material.

Lagerhylsan är inpressad i drivverket, och lageraxeln har fin passning. Efter 10 droppar olja i hylsan tog det en stund för den att komma på plats, och allt är alltså i sin ordning.

Motorn är en synkron växelströmsmotor som sitter i ett tungt, separat hus som drivs av den microchipstyrda nätdelen.

Motorstyrningen är suverän, med en röd lampa för 45, en grön för 33vpm och blinkande röd/grön tills rätt hastighet är uppnådd. Om det skulle uppstå ett spänningsfel, så blinkar den ett par sekunder och stängs därefter av.

I motorstyrningen sitter det ett microchip för styrning och justering av varvtal.

Den medföljande remmen är en elastisk nylonlina, och jag känner genast lust att testa olika lintyper. De lintyper man använder i modernt sportfiske har helt andra egenskaper och det vore intressant att se hur en helt stum kolfiberlina påverkar drivningen. Det spårade drivhjulet är avpassat i höjd för att driva nära underkanten av tallriken.

Vad gäller slutfinish på konstruktionsdelarna är den mycket bra, och alla delar i verket känns gedigna när man tar i dem. Om man går riktigt nära inpå är det inte schweizisk klockfinish, och i makroläge syns det små egenheter. Men detta är inget som stör eller syns för envar som inte sätter näsan till kromen. Jag har upplevt betydligt dyrare drivverk som inte är ens i närheten av den finish och kvalitetskänsla som återfinns på Acoustic Solid Classic Wood Black.

Måtten är som för en traditionell spelare med BxD: 470x370mm och den väger totalt ca 20kg.

DSC_9864-.JPG

DSC_9884-.JPG

DSC_9866-.JPG

DSC_9879-.JPG

Link to comment
Share on other sites

DSC_9906-.JPG

DSC_9865-.JPG

DSC_9910-.JPG

Drivverket levererades med den nya, OEM-tillverkade Rega RB-301, som är försedd med en säkrare 3-punktsinfästning liknande den som sitter på RB-700 och RB-1000. Även vertikallagret och den magnetiska antiskatingkonstruktionen är hämtad från RB-700.

I detta kit medföljer även Ortofons pickup 520 mkII. Det är den näst enklaste MM-pickupen i Ortofons 5XX-serie, med en utspänning på 3mV och en vikt på 5g. Jag använde den medföljande protractorn för 1-punktsinställning, och pickupen satt rätt monterad på ett par minuter. Nålarmsröret är förbluffande grovt och anslutningskontakterna är av det enklare slaget, men fungerar felfritt.

Pickupen är nära nog i lättaste laget för denna tonarm, men det gick fint att balansera ut den.

Även en nybörjare kan montera detta kit, och de enda tillbehör som behövs förutom vad som finns i lådan är en nålvåg och en libell.

Jag rekommenderar inte att man använder Regas gradering för nålvikt. Den visade lite för stort fel.

Summa summarum är den medföljande instruktionen kort men enkel. Drivverk med tallrik, motor och motorstyrning är monterat på en kvart. Tonarm och pickup tar ytterligare en stund, men inte heller här kan man göra så många fel.

Det är inte fullt ut plug'n'play, men nära nog.

 
Link to comment
Share on other sites

Uppställning och prestanda

DSC_9916-.JPG

DSC_9887-.JPG

DSC_9939-.JPG

Skivspelaren inbjuder att testa och tweaka i de olika delarna, och i vissa avseenden är detta också tanken. Vi konsumenter använder olika rack och har olika preferenser. Tonarm och pickup spelar också in. Tallriken är i sitt tänkta standardutförande en 3-skiktskonstruktion, med tjock aluminium, filtmatta och plexiglasskiva. Detta är en bergsäker konstruktion som inte kan framkalla några ringningar. Däremot kan vissa uppleva det som en överdämpning, och jag rekommenderar att testa sig fram genom att byta plats mellan filtmatta och plexi, samt att ta bort någondera av dem. Med det ganska enkla, men hyfsat robusta träbord jag använde som underlag fungerade det bäst med plexi på filtmattan, så som konstruktören tänkt sig.

Däremot blev det mycket bättre om jag då tog bort spikeskorna. Jag har svårt att tänka mig när det skulle vara bra med den typen av odefinierad dämpning av drivverket.

Jag gillar konstruktionen med separerad motorstyrning med fiskelina för att undvika rumble, och den tunga tallriken borgar för svajfrihet. Det medföljde en stroboskopplatta, och jag kontrollerade hastighetsgången vid några tillfällen. Vad jag kunde finna ut med detta verktyg så har den en korrekt och jämn gång. Om jag knackar på drivverket under spelning av ett tyst spår så hörs ett litet dovt gensvar i högtalarna.

På OEM-301 har lagertoleranserna förbättrats jämfört med RB-300 och även kablar och kontakter. Märkligt nog är inte tonarmsplattan avsedd för denna infästning, utan säkrar endast armen med en skruv. Personligen tycker jag säkringen med endast en horisontell skruv genom armplattan som spänner fast armaxeln är att föredra. Toleranserna är goda, och VTA-justering görs på ett kick. Detta är förvisso inte Regas avsikt, men tonarmen är inte av det extremt rigida slaget, och jag har därför svårt att tro den övergripande styvheten skulle påverkas.

Att spelaren står i våg är oerhört väsentligt för att pickupen ska ges rätt förutsättningar. Det lilla hålet i varje spike kan först

se lite lustigt ut, men det var med hjälp av det mycket enkelt att få spelaren i våg med en libell placerad på tallriken.

Link to comment
Share on other sites

Hur låter det?

Jag är van vid och bortskämd med relativt goda egenskaper vad gäller exakthet, upplösning, frekvensomfång, driv och dynamik. För mig passar inte den enkla typ av pickup från Ortofon som följde med detta kit. Jag betraktar den som en festpuppa, och får väl erkänna att jag har svårt att anpassa mig till detta, även om jag relaterar till pickuper som kostar 25 gånger mer än denna. Det är lite som att be Jan Aghed recensera en Iron Maiden-koncert - not so good.

Men, faktum är att spelarens egenskaper lyser igenom ganska väl ändå. Jag återkommer gång på gång när jag lyssnar till att här har man en extremt prisvärd kombo. Det finns en dovhet och avrundning som jag tycker är karakteristisk för alla enklare MM-pickuper, men det låter lugnt och harmoniskt.

Det passar mycket bra med rockmusik, och jag spelar Rory Gallagher, Bob Seger och the Black Album. Även vissa soul- och funkinspelningar, som ibland saknar botten och där man inte varit så noga med upptagning och mastring blir klart lyssningsbart och man hamnar så att säga i ett annat mood. Störande detaljer filtreras bort och en liveplatta av Wilson Pickett svänger rejält.

 

DSC_9958.JPG  DSC_9959.JPG  DSC_9960.JPG  DSC_9961.JPG
Link to comment
Share on other sites

Efter bara några dagar har testdjävulen tagit ett rejält tag om mina tankar.

 " Kommer eventuellt sämre egenskaper i drivverket framträda om jag hänger på en bättre arm och puppa :?: "

 " Döljs spelarens begränsningar av puppans dito :?: "

eller...

 " Är det rentav så att spelaren har högre potential än arm och puppa :?: "

Link to comment
Share on other sites

Test med annan tonarm och pickup

Det var ingen helt enkel match att flytta över min egen Kuzma Stogi Reference tonarm på Acoustic Solid-verket. Lyra Skala och Nordost tonarmskablar hänger förvisso med, allt i ett svep. Men tonarmsaxeln på Stogi Ref är 25mm och spännringen från Kuzma-verket fick monteras av för att passa i 30mm-hålet på Wood Black. Jag behöver förvisso inte kontrollera några inställningar, men gjorde det ändå för att vara säker på att inte ha stött till något under operationen.

Jag känner genast igen soundet som från min egen spelare. Detta är ju en presentation som jag föredrar, och allt annat vore ju blaha-blaha att skriva om. Bettet finns där och det känns tonalt rätt med tyngd och stabilitet.

Jag flackar ofta mellan vad som är viktigast i en vinylrigg, och här är det ett tillfälle där det dras till sin spets. Jag spelar många skivor och speciellt klassiska verk med kraftfullt piano av Martha Argerich, och stora orkestrar med Shostakovich och Rimsky-Korsakov. Franz Liszts ungerska rapsodi Nr 6 har ju lite karaktären och humorn som om resoluta mormor spelar piano, men här gäller det att lyssna på Argerichs omisskännliga fingertoppskänsla blandat med den kraft och snabbhet hon har i anslagen. Det är särdeles fina inspelningar, och alla viktiga egenskaper sitter.

Punkt.

Eller ska jag börja leta efter egenheter :?: Hmm, rytmen och farten är åter medryckande jämfört med OEM-301/520, kontroll och exakthet är mycket bra med snabb och stökig musik. I Radka Toneff's tysta partier återges inget annat än svärta jämförbar med bra cd. Det är nu knäpptyst i högtalarna när jag knackar på drivverket under spelning av ett tyst spår. (Nja, knäpptyst är det inte, men det hörs i alla fall inget ljud från knackningarna.)

Det är trots allt med fina inspelningar man skiljer agnarna från vetet. Muddy Waters' närmickade och osedvanligt fint inspelade Folk singer är, förutom att vara ett musikalbum av toppklass, ett perfekt verktyg om man ska skilja agnar från vete. Brum- och brusnivåer har minskat avsevärt jämfört med ursprungssetup. Det sitter ingen jordtråd på OEM-301, och jag misstänker att det spelar in vad gäller brum. Det brus som fanns tidigare härleder jag dock mest till Ortofon 520 mkII, och det karakteriseras av kontaktljud som tas upp från själva vinylen. Ett släpande friktionsljud man kan föreställa sig uppkommer när ett material dras mot något underlag (fast tvärtom).

Man uppnår inte det lugna fundament och inte riktigt den stabilitet som är signum för Kuzma Stabi Reference, men då jämför vi med en spelare för minst fyra gånger samma slantar. I detta avseende kan ju jag dessutom vara speciellt färgad genom att jag äger den. Detsamma ska dock ingen hävda vad gäller OEM-301 och Ortofon 520 mkII. Till och med min sambo påtalade en ljudförsämring, och hon har igen alls förståelse för affektion relaterad till döda ting som hifi.

I övrigt får det bli punkt.

 

DSC_9962.JPG  DSC_9981.JPG  DSC_9980.JPG  DSC_9983.JPG
Link to comment
Share on other sites

Slutomdömen

Såvida man inte strävar efter en lite mer avrundad och dov presentation tycker jag man ska undvika att sätta OEM-301 och Ortofon 520 mkII på det testade drivverket. Däremot kan jag i hög grad rekommendera Acoustic Solid Classic Wood Black tillsammans med godtycklig arm och pickup av bättre snitt. Jag testade under utvärderingen med en Kuzma Stogi Reference och Lyra Skala, och verket står sig mycket väl i en sådan setup.

Jag rekommenderar vidare att lägga undan de medföljande spikeskorna, att ställa spelaren på en bra bänk och testa sig fram med filtmatta och plexiskiva – Då är detta en riktig blockbuster!

 

DSC_9912.JPG

Skivtallrik: 35mm massiv aluminium med en (löstagbar) 4mm nålfiltsmatta och en 6mm plexiglasplatta, totalvikt ca 7kg.

Motor: Synkronmotor

Styrning: Mikrochipstyrd nätdel

Drivning: Remdrift med fristående motorhus

Plint: 39mm svartlackerad HDF-platta

Mått: 470x370mm; totalhöjd 140mm exkl tonarm

Totalvikt: ca 20kg

Pris: ca 16.ooo kr för komplett kit, ca 12.5oo kr utan tonarm och pickup

 

Link to comment
Share on other sites

System vid lyssningstillfällen

DSC_9946-.JPG

Drivverk: Acoustic Solid Classic Wood Black och Kuzma Stabi Reference

Tonarm: OEM-301 och Kuzma Stogi Reference

Pickup: Ortofon 520 mkII och Lyra Skala

Tonarmskabel: Rega och Nordost Valhalla rca

CD: Denon DVD-3910 + North Star Model 192 DAC

Signalkablar: Nordost Valhalla rca

Förstärkare: EAR864B & Cayin 860

Signalkablar: Nordost Valhalla rca

Högtalarkablar: Audioquest Volcano SB

Högtalare: Silverline Grandeur MkII

Nätkablar: Nordost Brahma, Signalcable Magic Power

Nätlist: Audio Agile Line 1 parallellt med PS Audio Noise Harvester

Bänk: DIY

Lyssningsrummet är 3,6x7.3x2.4m och uppbyggt av gipsregelväggar, gipstak på träbjälklag och parkettgolv på betong. Systemet står på kortsidan. Rummet är något akustiskt behandlat med 4st 800x1200 dacronplattor, 4st 600x600 Vicoustic diffusorer i tak, 4st kvartvågspipor och Michael Greens RoomTune TunePak i hörn och kanter. Möblering med soffa, fåtöljer, mattor, tavlor och bokhyllor.

Centrumvikten är från Cadence.

 
Vill du veta mer?

Hemsida: Acoustic Solid

Återförsäljare:

Akkelis Audio

Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...